تزریق واکسن گارداسیل در مردان

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 24 / 02 / 1401

تزریق واکسن گارداسیل در مردان

اگرچه HPV ممکن است به اندازه تبخال یا سیفلیس در بین عفونت‌های مقاربتی (STIs) شناخته شده نباشد، اما جالب توجه است که شایع ترین STI تلقی می‌شود. اگر از نظر جنسی فعال هستید، احتمال ابتلا به HPV در مقطعی از زندگی شما بسیار زیاد است. به همین دلیل است که ایمن سازی و تزریق واکسن HPV بسیار مهم است. واکسن HPV به طور موثری از عفونت با انواع HPV  که مسئول اکثر سرطان‌ها مانند گردن، گلو، دهان و… در مردان است، جلوگیری می‌کند و همچنین می‌تواند از ایجاد زگیل تناسلی بر روی بدن ( آلت تناسلی، دهان، زبان و …) پیشگیری کند. یکی از انواع واکسیناسیون HPV، واکسن گارداسیل است که تزریق آن در دوران کودکی یا نوجوانی مؤثرتر است، اما بزرگسالان نیز می‌توانند از آن بهره مند شوند. در ادامه توضیح داده شده است که چرا واکسن گارداسیل در مردان حائز اهمیت است و اغلب باید آن را جدی گرفت.

HPV چیست و با بدن چه می‌کند؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ویروسی است که باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان می‌شود. این یک ویروس است که می‌تواند از طریق تماس جنسی یا رابطه جنسی دهانی منتقل شود و امکان دارد ویروس به اندام تناسلی، دهان یا گلو نیز راه پیدا کرده و باعث عفونت شود. HPV منتقله از راه جنسی در بیش از 40 نوع مختلف وجود دارد. نوع ویروسی که دریافت می‌کنید تعیین می‌کند که چگونه بر بدن شما تأثیر می‌گذارد. انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود و سایر انواع آن می‌توانند سلول‌ها را سرطانی کنند. چیزی که در مورد HPV  رایج است و درمان و تشخیص را دشوار می‌کند، این است که علائمی ندارد. هیچ گلودرد یا تبی وجود ندارد که به شما اطلاع دهد که آلوده شده‌اید. با این حال، بدن اکثر افراد عفونت را به تنهایی از بین می‌برند. به طور کلی، تا زمانی که به این ویروس آلوده نشده باشید، هیچ ایده خاصی نسبت به آن نخواهید داشت.

 

اهمیت واکسن گاردارسیل برای مردان

شنیده شده است که والدین پسران به طور فزاینده‌ای برای واکسینه کردن پسران خود مردد هستند. در ادامه دلایلی آمده است که نشان می‌دهد واکسن گارداسیل برای مردان و پسران چه اهمیتی دارد.

 مردان نیز به تعداد زیادی از سرطان‌های ناشی از HPV مبتلا می‌شوند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، از سال 2013 تا 2017، تقریباً 19000 مورد از سرطان‌های مرتبط با HPV در مردان وجود داشته است. گفته می‌شود، HPVباید برای همه نگران کننده باشد، زیرا مردان و زنان تقریباً به یکسان تحت تأثیر این ویروس قرار می‌گیرند.

HPV باعث 70 درصد از سرطان‌های سر و گردن می‌شود

تومورهای گردن و گلو در مردان شایع تر از زنان است و امروزه این مورد نیز در حال افزایش است. زیرا این سرطان‌ها در مردان چهار برابر زنان است. تا دیر نشده است با ما تماس بگیرید و واکسن گارداسیل برای مردان را دریافت کنید.

عدم انجام معاینه برای تشخیص سرطان‌های ناشی از HPV  در مردان

تست پاپ اسمیر، سرطان دهانه رحم در زنان را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهد. اما با توجه به اینکه درصد بسیار زیادی از آقایان تا قبل از مشاهده و بروز علائم مربوط به این ویروس به بدن خود توجه نمی‌کنند و همچنین به صورت مداوم چکاب مردان را انجام نمی‌دهند، آلوده شدن آنها به این ویروس دیرتر از خانم‌ها تشخیص داده می‌شود. بنابراین در گذشته توصیه می‌شد تا زمانی که یک آزمایش غربالگری موثر و قابل اعتماد برای تشخیص سرطان‌های ناشی از HPVدر مردان ایجاد شود، بیماران باید کاملا آگاه و مراقب باشند و واکسن‌های گارداسیل HPV خود را دریافت کنند. همچنین لازم است بدانند که این بیماری چگونه ایجاد می‌شود و هر گونه علائم مشکوک مانند یک توده در گردن یا خون در خلط را به مشاوره پزشکی یا دندانپزشک خود اطلاع دهند. اما امروزه خوشبختانه با توجه به پیشرفت علم و دانش تیم آزمایش آنلاین علاوه بر ارائه انواع واکسن HPV، قادر است تست HPV را به منظور تشخیص زودهنگام در منزل و یا محل موردنظر شما انجام دهد. تنها کافیست برای انجام این تست با ما تماس بگیرید.

 احتمال ابتلا به سرطان مرتبط با HPV با افزایش سن افزایش می‌یابد.

تخمین زده شده است که مردان امروزی بیشتر از همیشه زندگی می‌کنند و این به سرطان زمان بیشتری برای رشد می‌دهد. واکسینه شدن مردان با واکسن گارداسیل از آنها در مقابل ابتلا به سرطان‌های مرتبط با HPV در کوتاه مدت و بلند مدت محافظت می‌کند.

 

گارداسیل برای مردان و پسران کاملا بی خطر است

سال‌ها آزمایش برای بررسی ایمنی دقیق واکسن گارداسیل، ایمنی آن را تائید کرده است و امروزه در سراسر دنیا تعداد غیر قابل شمارشی از این واکسن استفاده می‌کنند. گارداسیل نیز مانند هر واکسن دیگری، ممکن است عوارض جانبی مانند درد بازو و خستگی داشته باشد، اما این عوارض جزئی بوده و به سرعت برطرف می‌شوند. به طور کلی، بدانید که مزایای واکسیناسیون گارداسیل در مردان علیه HPV بسیار بیشتر از عوارض احتمالی آن است.

چه زمانی مردان و پسران باید واکسن گارداسیل را دریافت کنند؟

بهترین زمان برای تزریق واکسن HPV قبل از شروع فعالیت جنسی است. به همین دلیل CDC توصیه می‌کند که پسران در سن 11 یا 12 سالگی واکسن را دریافت کنند، اگرچه در برخی از موارد می‌توان واکسن گارداسیل را از سن 9 سالگی نیز دریافت کنند. اگر 13 سال یا بیشتر دارید و قبلا واکسینه نشده‌اید نیز می‌توانید واکسن گارداسیل را دریافت کنید این واکسن برای همه افراد تا سن 26 سالگی توصیه می‌شود. برخی از بزرگسالان 27 تا 45 ساله ممکن است پس از صحبت با پزشک خود واکسن را دریافت کنند.

 

چرا تزریق واکسن گارداسیل در دوران نوجوانی توصیه می‌شود؟

سوالات زیادی پیرامون سن تزریق واکسن HPV برای پسران وجود دارد. گفته می‌شود، پسرانی که در سنین 11 الی 12 واکسن گارداسیل را دریافت می‌کنند، درواقع محافظت بهینه‌ای را برای سیستم ایمنی بدن خود ایجاد کرده‌اند و باید دو واکسن به فاصله شش تا 12 ماه را دریافت کند. پسران 15 ساله و بالاتر باید سه واکسن در طول شش ماه دریافت کنند تا از مزایای مشابه برخوردار شوند. بنابراین، به طور کلی باید گفت که همه مردان و پسران 9 تا 26 ساله باید واکسن HPV را دریافت کنند. زمانی که این دارو در سنین 11 تا 12 سالگی تجویز می‌شود بسیار موثر است.

مردان به چند دوز واکسن گارداسیل نیاز دارند؟

مرکز کنتزل و پیشگیری از بیماری (CDC) دو دوز واکسن گارداسیل را در سن 11 یا 12 سالگی توصیه می‌کند. واکسن دوم باید 6-12 ماه پس از اولین واکسن دریافت شود. اگر بتوانید قبل از 15 سالگی همه واکسن‌ها را تزریق کنید، فقط دو دوز واکسن لازم است. اما در صورتی که اولین دوز را در تولد پانزده سالگی یا بعد از آن دریافت کنید، واکسن گارداسیل برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، سه دوز لازم است. دوز دوم باید 1-2 ماه پس از اولین دوز تجویز شود و نوبت سوم باید 6 ماه پس از نوبت اول تزریق شود.

 

اگر قبلا به HPV آلوده شده باشم، تزریق واکسن گارداسیل همچنان موثر است؟

به طور کلی، دریافت این واکسن خالی از لطف نیست و در صورت ابتلا به HPV ممکن است اثربخشی واکسن را تا حدودی کاهش دهد اما خبر خوب این که واکسن ممکن است از ابتلای شما به نوع دیگری از ویروس HPV جلوگیری کند.

آیا واکسن گارداسیل از مردان به صورت مادام العمر محافظت می‌کند؟

با توجه به تحقیقات انجام شده، به نظر می‌رسد این واکسن محافظت طولانی مدت در برابر HPV به مردان و پسران ارائه می‌دهد. اما، با این حال لازم است که مردان به طور منظم چکاب‌های مربوط به شرایط پزشکی و سلامت خود را انجام دهند. زیرا گاهی امکان دارد واکسن در برابر تمام انواع HPV که می‌توانند باعث سرطان شوند، محافظت نکند. اگر بخشی از دوزهای واکسن HPV خود را فراموش کرده‌اید، با مشاوره پزشکی تلفنی تیم ما صحبت کنید و واکسن را رزرو کنید تا در منزل و در زمان موردنظر خود آن را دریافت کنید.

آیا بیمه هزینه واکسن HPV را پوشش می‌دهد؟

بیشتر طرح‌های بیمه‌ای واکسن‌های معمولی را پوشش می‌دهند، به این معنی که اگر در گروه سنی توصیه شده قرار دارید، بیمه شما باید هزینه واکسن را بپردازد. فقط برای اطمینان لازم است این مورد را با شرکت بیمه خود چک کنید. همچنین، می‌توانید با پشتیبانان ما تماس بگیرید و سوالات خود را در این مورد بپرسید و سپس محل و زمان موردنظر خود برای دریافت واکسن در منزل را مشخص کنید.

آیا واکسن گارداسیل بی خطر است؟

واکسن‌ها قبل از توزیع گسترده به شدت مورد آزمایش قرار می‌گیرند. واکسن‌های HPV قبل از انتشار عمومی بر روی هزاران نفر آزمایش شدند و مشخص شده است که ایمن هستند. این واکسن‌ها سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرند و کارشناسان می‌گویند احتمال واکنش جدی آنها بسیار نادر است.

کدام دسته از بزرگسالان نباید واکسن گارداسیل را دریافت کنند؟

برخی از افراد نباید واکسن HPV را دریافت کنند یا باید قبل از دریافت واکسن صبر کنند. این دسته از افراد عبارتند از:

  • هر کسی که به دوز قبلی واکسن HPV واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی داشته است.
  • هر کسی که قبلاً واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی به یکی از اجزای واکسن HPV داشته است.
  • زنان حامله
  • هر کسی که بیماری متوسط ​​یا شدید دارد؛ افرادی که حتی احساس بیماری خفیف دارند بهتر است واکسن HPV را دریافت نکنند.

ترکیبات واکسن HPV چیست؟

واکسن HPV فاقد ویروس است و از ویروس پاپیلومای انسانی ساخته نشده است. مواد فعال در واکسن HPV پروتئین‌هایی هستند که مشابه پروتئین‌های موجود در ویروس پاپیلومای انسانی هستند. باکتری‌های اصلاح‌شده ژنتیکی پروتئین‌ها را تولید می‌کنند که سپس خالص شده و در محلول استریل مبتنی بر آب مخلوط می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *