آزمایش های غربالگری بارداری

برای آزمایش غربالگری باید ناشتا بود؟

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 27 / 07 / 1397

تجربه بارداری یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌هایی است که هر زنی می‌تواند داشته باشد. در دوران بارداری مادر و جنین باید تحت مراقبت‌های ویژه باشند تا از مشکلاتی که ممکن است پس از تولد به وجود بیاید، جلوگیری شود. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های بارداری، یعنی غربال‌گری بپردازیم. سعی می‌کنیم در طول مقاله به سؤالاتی مثل آیا برای آزمایش غربال‌گری باید ناشتا باشیم؟ بهترین زمان غربال‌گری کدام هفته بارداری است؟ پاسخ دهیم. در پایان هم یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

غربالگری چیست؟ مجموعه آزمون‌هایی برای سلامتی مادر و جنین

غربالگری به مجموعه آزمایش‌هایی گفته می‌شود که برای تشخیص بیماری مادرزادی یا احتمال نقص در جنین انجام می‌شود. معمولاً بیشتر آزمایش‌های غربالگری غیرتهاجمی هستند، یعنی برای انجام این‌گونه آزمایش‌ها نیازی به شکافتن بدن نیست و از طریق ابرازهای پیشرفته، امکان مشاهده‌ی درون بدن میسر می‌شود. آزمایش‌های غربال‌گری باید در سه ماهه اول و سه ماهه دوم حاملگی صورت پذیرد.

انواع آزمایش غربال‌گری؛ آزمایش‌هایی که سلامت فرزند را تضمین می‌کند

آزمایش‌های غربال‌گری بنا به دوره خود، شامل آزمایش‌های متفاوتی است. در ادامه انواع آزمایش غربال‌گری را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم:

آزمایش غربالگری سه ماهه اول، شروع تست‌های مادر و جنین

آزمایش غربالگری سه ماهه اول که به آن FTS گفته می‌شود به‌طور هم‌زمان دو شاخص خونی PAPP-A و Free BhCG و یک شاخص سونوگرافی NT را اندازه‌گیری می‌کند. درصورتی‌که نتایج این آزمایش‌ها مورد خاصی را نشان دهد، نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتری برای بررسی وضعیت مادر و جنین هستیم. بسیاری از آزمایش‌های غربال گری را می توان به صورت آزمایش در محل انجام داد.

 

آیا برای آزمایش غربال‌گری سه ماهه اول باید ناشتا باشیم؟

آزمایش غربالگری مرحله اول درصورتی‌که پزشک آزمایش دیابت بارداری تجویز نکرده باشد نیازی به ناشتا بودن ندارد. اما اگر آزمایش دیابت بارداری تجویزشده باشد فرد باید حتماً ناشتا باشد.

آزمایش غربال‌گری سه ماهه دوم، رصد کامل وضعیت سلامتی

آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری به‌طورمعمول درصورتی‌که در آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری احتمال سقط‌جنین وجود داشته باشد توسط پزشک تجویز می‌شود.
آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری باید بین هفته‌های 15 تا 20 بارداری انجام شود اما بهترین زمان آزمایش غربالگری دوم قبل از هفته 17 بارداری است. آزمایش سه ماهه دوم بارداری شامل یک سری آزمایش خون برای سنجش هورمون‌ها و مواد داخل خون مثل BhCG است. در بارداری طبیعی غلظت BhCG به‌طور سریع و پس از لانه گزینی جنین زیاد می‌شود و تقریباً در هفته دهم بارداری به حداکثر میزان خود خواهد رسید و سپس به‌تدریج کاهش می‌یابد. هرگونه افزایش غیرطبیعی BhCG ریسک بروز سندرم داون را افزایش می‌دهد. پروتئین PAPP-A توسط جفت در حال تکامل، تولیدشده و غلظت آن در خون مادر پس از هفته هفتم بارداری افزایش می‌یابد. PAPP-A در طی هفته‌های 10 الی 13 بارداری اندازه‌گیری می‌شود و هرگونه کاهش غیرطبیعی آن احتمال بروز سندرم داون را افزایش می‌دهد.
با انجام این آزمایش خون میزان 4 ماده در خون مشخص می‌شود که عبارت‌اند از : آلفافتوپروتئین(AFP) ، هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (HCG)، استریول که بخشی از هورمون استروژن است و هورمون اینهیبینA(inhibin A). آزمایش غربالگری در سه ماهه دوم شامل یک آزمایش خون است که در آن ۳، ۴ و یا ۵ مارکر بیوشیمیایی موجود در خون مادر سنجیده می‌شوند.
• در تریپل تست ۳ مارکر خونی
• در کواد مارکر ۴ مارکر خونی
• در پنتا مارکر ۵ مارکر خونی
پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات تخصصی تر درباره آزمایش غربال‌گری، حتما مقاله اعداد نرمال آزمایش غربال‌گری را مطالعه بفرمایید.

برای آزمایش غربال‌گری دوم باید ناشتا بود؟

به‌صورت کلی نیاز به ناشتایی برای آزمایش غربال‌گری مرحله دوم وجود ندارد. اما درصورتی‌که پزشک آزمایش خاصی برای شما تجویز کرده است، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا درباره ناشتایی اطمینان حاصل کنید.

 

آشنایی با آزمایش‌های زیرمجموعه غربالگری و تقسیم‌بندی‌های آن

آزمایش های بتا در غربالگری بارداری

آزمایش‌های غربال‌گری را می‌توان به زیرمجموعه‌های کوچک‌تری هم تقسیم کرد. در ادامه نگاهی به آزمایش‌های مهم غربال‌گری داریم:

غربالگری متوالی (Sequential)، بررسی و تشخیص ابتدایی

در این نوع غربالگری ابتدا غربالگری سه ماهه اول انجام می‌شود و طبق نتایج غربالگری سه ماهه اول، خانم‌های باردار به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

ریسک بالا

خانم‌هایی که نتایج آزمایش غربالگری بارداری سه ماهه اول آن‌ها در دسته ریسک بالا قرار دارد باید برای انجام CVS و یا آمنیوسنتز به مرکز ژنتیک ارجاع داده شوند و دیگر نیازی به انجام مرحله دوم غربالگری نیست.

 

ریسک متوسط

خانم‌هایی که نتایج آزمایش غربالگری بارداری سه ماهه اول آن‌ها در دسته ریسک متوسط قرار دارد، احتمال دارد انجام غربالگری سه ماهه دوم به آن‌ها توصیه شود و بر اساس نتایج این غربالگری در گروه ریسک بالا و یا ریسک پایین قرار خواهند گرفت.

ریسک پایین

خانم‌هایی که نتایج آزمایش غربالگری بارداری مرحله اول آن‌ها در دسته ریسک پایین قرار دارد نیازی به انجام آزمایش غربالگری بارداری سه ماهه دوم ندارد و فقط سونوگرافی‌های روتین و نیز ۀنومالی اسکن برای آن‌ها توصیه می‌شود.

غربالگری جامع و یا یکپارچه (Integrated)؛ کامل‌ترین غربال‌گری جنین

این نوع از غربالگری دقیق‌ترین و کامل‌ترین غربالگری جنین است. این آزمایش نیز مانند آزمایش قبلی در دو مرحله انجام می‌شود. بهترین زمان انجام مرحله اول در سه ماهه اول بارداری، هفته یازدهم است، که البته بین هفته‌های ۱۰ تا ۱۳ نیز قابل انجام است. در این مرحله سطح سرمی دو مارکر در خون مادر اندازه‌گیری می‌شود و یک سونوگرافی به‌منظور تعیین سن بارداری و اندازه‌گیری ضخامت چین پشت گردن (NT) انجام می‌شود. این مرحله هیچ خطری برای مادر ندارد.
مرحله دوم در سه ماهه دوم بارداری و بهترین زمان انجام آن هفته‌های ۱۵ یا ۱۶ بارداری بوده ولی تا پایان هفته ۲۲ نیز قابل انجام است. این مرحله به‌اندازه گیری سطح سرمی مارکرهای Inhibin A ,AFP,uE3,BHCG Titer می‌پردازد. نتایج آزمایش غربالگری جامع زمانی قابل‌ارائه خواهد بود که مادر هر دو مرحله غربالگری را انجام داده باشد.

 

اگر مادر آزمایش نمونه خون دوم را تا اواخر هفته بیستم انجام ندهد، ریسک سندرم داون با استفاده از اطلاعات آزمایش‌های مرحله اول به‌تنهایی گزارش می‌شود، که ارزش آن نسبت به آزمون جامع کمتر خواهد بود. این نوع غربالگری کامل‌ترین و دقیق‌ترین نوع غربالگری است و قدرت تشخیص سندرم داون به بیشتر از ۹۰% می‌رسد. یکی از مزایای این روش پایین بودن مثبت کاذب این تست و قدرت تشخیص بالای آن (حدود ۹۲%) است . بنابراین با این روش از انجام آزمایش‌های غیرضروری همچون موارد نمونه‌برداری از جنین با روش‌های CVS و آمنیوسنتز کاهش می‌یابد.

آزمایش غربال‌گری را در آزمایش آنلاین انجام دهید

در این مقاله به بررسی کامل آزمایش غربال‌گری سه ماهه اول و سه ماهه دوم بارداری پرداختیم. سعی کردیم در طول مقاله به سؤالات رایج و مرتبطی که در این زمینه وجود داد پاسخ دهیم. در انتهای مقاله یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم.
وب‌سایت تخصصی آزمایش آنلاین امکان انجام انواع آزمایش مثل آزمایش قند خون، تست کرونا، شنوایی سنجی و سایر آزمایش‌ها در محل فراهم کرده است. به‌این‌ترتیب در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی می‌کنید و می‌توانید از خدمات ما در محل خود استفاده کنید. در صورت سؤال یا ابهام و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۲۸۱۱۱۰۵۰ تماس حاصل کنید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

5 دیدگاه ها

  1. دلارام گفت:

    ممنون از خدمات خوبتون همه چیز بسیار منظم و با رعایت پروتکل ها انجام شد

  2. Anne گفت:

    دقیقا مثل همیشه همه چیز خوب و سر وقت بود و پشتیبانی هم عالی

  3. Anne گفت:

    حتما به دیگران پیشنهاد میکنم

  4. Anne گفت:

    بابت همه چی مرسی

  5. فاطمه گفت:

    بسیار از خدمات انلاین راضی بودم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *