آموزش جنسی کودکان

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 18 / 05 / 1400

فرزندان ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که مسائل و روابط جنسی تقش بسیار بارزی را ایفا می‌کنند. علاوه بر این، در جامعه‌ای هستند که قبل از اینکه از نظر رشد آماده شوند و رابط جنسی را آموزش ببینند، در معرض زبان، تصاویر و رفتارهای جنسی قرار می‌گیرند. کودکان در سن 12 سالگی تحت تاثیر هورمون‌های خود نیستند، اما در حال دست و پنجه نرم کردن با یادگیری نحوه مدیریت تغییرات ناخواسته بدن خود می‌باشند.

رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی انسان است. این مورد چیزی بیشتر از عمل فیزیکی رابطه جنسی با فرد دیگری است. رابطه جنسی بر احساس ما نسبت به خود به عنوان یک زن و مرد و همچنین بر انتخاب‌های مهمی که به عنوان زن و مرد انجام می‌دهیم، تأثیر می‌گذارد.

 

آنچه شما در مورد رابطه جنسی فکر می‌کنید ممکن است واضح و ساده به نظر برسد. اما هنگامی که نوبت به ایجاد زمینه برای آموزش جنسی کودکان، برای ایجاد درک سالم از رابطه جنسی در آنها می‌رسد، این مکالمه می‌تواند بسیار سخت باشد. وقتی فرزند شما در مقطع راهنمایی است، مطمئناً شروع به پرسیدن سوالات خود می‌کند، که احتمالاً با دوستان خود نیز در مورد آنها صحبت می‌کنند. از آنجا که کودکان در این سن در حال جمع آوری اطلاعات هستند، بهتر است که این اطلاعات را دقیق و از طرف شما کسب کنند.

چرا بایدآموزش جنسی کودکان را جدی بگیریم؟

اجازه دهید سوال را جوره دیگری مطرح کنیم، چرا نباید آکوزشی جنسی کودکان را در نظر گرفت؟ صحبت کردن با کودک در مورد رابطه جنسی برای کمک به او در ایجاد نگرش‌های سالم نسبت به رابطه جنسی و یادگیری رفتار جنسی مسئولانه بسیار مهم است. بحث آشکارا در مورد  رابطه جنسی با کودکان به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات دقیق و صحیحی را به آنها ارائه دهید. آنچه در جاهای دیگر یاد می‌گیرند ممکن است درست نباشد و ارزش‌ها و اصول شخصی و اخلاقی‌ای را که شما به عنوان والدین می‌خواهید فرزندانتان از آنها پیروی کنند، در بر نگیرد. نوجوان یا نوجوان شما نیاز دارد تا پیامدهای احتمالی فعالیت جنسی را درک کند. از جمله بارداری، بیماری‌های منتقله از راه جنسی و تمام مشکلات احساسی ناشی از بخشی از یک رابطه جنسی.

برای آموزش جنسی کودکان چه بگوییم؟

برای کودکان مهم است که احساسات و روابط جنسی را قبل از شروع فعالیت جنسی درک کنند. مطالعات نشان می‌دهد نوجوانانی که با والدین خود در مورد رابطه جنسی صحبت کرده‌اند، بیشتر منتظر می‌مانند تا رابطه جنسی را شروع کنند و در این صورت بهتر از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند.

بر حقایق مربوط به رابطه جنسی تمرکز کنید. از فهرست موضوعات زیر به عنوان راهنما استفاده کنید:

  • توضیح آناتومی و تولید مثل در مردان و زنان
  • رابطه جنسی و بارداری
  • باروری و پیشگیری از بارداری
  • معرفی انواع دیگر رفتارهای جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، خودارضایی و نوازش
  • توضیح در مورد گرایش‌های جنسی از جمله دگرجنس گرایی، همجنس گرایی و دوجنس گرایی
  • جنبه‌های جسمی و احساسی رابطه جنسی از جمله تفاوت بین مردان و زنان
  • بیماری‌های مقاربتی از طریق ارتباط جنسی
  • توضیح در مورد تجاوز به جسم و روح، از جمله قرار دادن خود در موقعیت‌های پرخطر مانند مستی، پذیرش یا رفتن به مکان‌های خصوصی با غریبه‌ها
  • عدم استفاده از وب‌سایت‌های دوستیابی
  • نحوه انتخاب لباس و نحوه ارائه خود، از جمله زبان بدن که در مورد علاقه شما به رفتار جنسی به دیگران پیام می‌دهد

در هنگام آموزش جنسی کودکان چقدر باید راحت صحبت کنیم؟

برخی از والدین از صحبت کردن با فرزندان خود در مورد رابطه جنسی ناراحت هستند. در این حالت پیشنهاد می‌شود که قبل از صحبت کردن با دختر یا پسر خود، صحبت‌ها و موضوعات مورد نظرتان را تمرین کنید. حتماً به آنچه فرزند شما می‌گوید و می‌پرسد، توجه کرده و گوش دهید. ممکن است حضور هر دو والدین برای حمایت مفید باشد.

برخی از کودکان ممکن است از صحبت در مورد رابطه جنسی یا اعتراف به اینکه چیزی نمی‌دانند، خجالت بکشند. بنابراین ممکن است آنها سوالات خود را مستقیم نپرسند. به دنبال فرصت‌هایی باشید تا مسائل جنسی را با فرزندان خود مطرح کنید. فرصت‌ها ممکن است از صحنه‌ای در تلویزیون یا فیلم، کتاب یا مقاله یا تغییرات قابل مشاهده در پسر یا دختر شما، مانند رشد سینه یا موهای صورت ایجاد شود. فرایند بلوغ فیزیکی و فرآیند برانگیختگی جنسی را توضیح دهید. به خاطر داشته باشید که به حریم خصوصی فرزند خود احترام بگذارید و سعی کنید نشان دهید که به او اعتماد دارید تا تصمیمات خوبی بگیرد. به آنها اعتماد به نفس دهید تا رشد کنند و مانند یه فرد بالغ رفتار کنند.

 

آموزش حقوق جنسی کودکان و نوجوانان

هنگام آموزش جنسی کودکان، حقوق جنسی نوجوانان را که توسط شورای اطلاعات و آموزش جنسیت ایالات متحده (SIECUS) ایجاد شده‌اند و ادامه آمده‌اند را در نظر بگیرید. به فرزند خود اطلاع دهید که این حقوق متعلق به او است و هیچ کس حق ندارد آنها را از وی سلب کند:

  • حق اطلاعات دقیق در مورد جنسیت و HIV/AIDS
  • حق قطع رابطه جنسی با شریک زندگی در هر مرحله
  • حق “نه” گفتن به لمس ناخواسته از طرف افراد غریبه یا آشنا
  • حق بیان جنسیت خود با خیال راحت، بدون در نظر گرفتن خطر حاملگی یا بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV/AIDS
  • حق عدم تحت فشار قرار گرفتن از نظر جسمی یا جنسی
  • حق بیان جنسیت خود در هر زمانی که بخواهد

نحوه آموزش جنسی کودکان از بدو تولد تا 2 سالگی

برخی از محققین بر این باورند که صحبت در مورد رابطه جنسی باید قبل از فعال شدن مهارت گفتار کودکان آغاز شود. این بدان معناست که نام مناسب و صحیح اندام‌های تناسلی را در فعالیت‌های روزمره مانند زمان حمام کردن به کودک آموزش دهید. کودکان به این کلمات برای برقراری ارتباط با مسائل بهداشتی یا آسیب‌ها نیاز دارند.

آموزش اصطلاحات آناتومیکی برای اندام تناسلی به نوزاد ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما شما به عنوان والدین باید کاملا طبیعی رفتار کنید و با آموزش این موارد مانند کلمات “بازو” یا “مچ پا” رفتار کنید.

متخصصین همچنین توصیه می‌کند از ربط دادن و شبیه سازی زیست شناسی جنسی به جنسیت خودداری کنید. برای مثال، این ایده را کنار بگذارید که همه پسران آلت تناسلی دارند و همه دختران دارای واژن هستند. در عوض بگویید “افراد با آلت تناسلی” یا “افراد با واژن”. آموزش جنسی کودکان در سنین پایین، زمینه را برای گفتگوهای آسان تر در مورد نقش‌ها و هویت‌های جنسیتی که در آینده باید مورد بحث قرار گیرند را فراهم می‌کنید.

با نزدیک شدن به دو سالگی، می‌توانید با کودکان خود در مورد زمان و مکان مناسب برای کشف بدن آنها صحبت کنید. اگر کودک نوپای شما تمایل دارد که اندام تناسلی خود را لمس کند (که کاملاً طبیعی است) از آن به عنوان فرصتی برای توضیح نحوه انجام این کار در حریم خصوصی مانند اتاق خواب استفاده کنید. در این موقعیت لازم است تا جایی که می‌توانید طبیعی و ملایم رفتار کنید تا فرزند شما احساس نکند که کاری شرم آور انجام می‌دهد.

آموزش جنسی کودکان از 2 الی 5 سالگی

تمرکز اصلی این گروه سنی، یادگیری محدودیت‌ها و آنچه در مورد لمس کردن یا لمس شدن توسط دیگران طبیعی است یا خیر، می‌باشد. یادگیری این مورد بسیار مهم و حیاتی است که حتی کودکان در سنین پایین آموزش ببینند که برای لمس کردن دیگران نیز باید ابتدا از طرف مقابل خود اجازه بگیرند. آموزش‌های مربوط به اشتراک گذاری، بازی های مبتنی بر لمس مانند قلقلک دادن و بیان محدودیت‌های خود مانند این که به کودک بگویید هنگام نزدیک شدن به دامان شما، شما از این امر رضایت دارید یا خیر، همه به ایجاد درک شهودی‌تری از رضایت داشتن و اجازه دادن یا گرفتن کمک می‌کند.

این که کودکان در مورد بدن خودشان حرفی داشته باشند نیز به حفظ امنیت آنها کمک می‌کند. در حالی که می‌توانید از بیان جزئیات واضح صرف نظر کنید، اکنون زمانی است که باید به فرزند خود بگویید که دیگران هرگز نباید دستگاه تناسلی آنها را لمس کند و یا سعی کند لباس آنها را از تنشان خارج کنند. این مهم است که به فرزندان خود بگویید که در هر زمان می‌توانند به شما در مورد اقدامات نامناسب اطلاع دهند، حتی اگر قبلاً آن را مخفی نگه داشته‌اند.

در این سن، بچه‌ها اغلب درباره بدن یکدیگر کنجکاو هستند. پس در صورت مواجهه با این مورد بدانید که امری طبیعی است. اینکه والدین این کنجکاوی را بپذیرید و از آن به عنوان نقطه ورود برای بحث در مورد قوانین و ارزش‌های خانواده خود استفاده کنند، بسیار حائز اهمیت است. در این موقعیت نیز مهم است که در مورد زمان مناسب و صحیح برای برهنه شدن با کودک خود صحبت کنید. به عنوان مثال، اگر کودک خود را در هنگام دکتر بازی با سایر کودکان مشاهده کردید، نترسید. بلکه از این موقعیت استفاده کنید و برای کودک خود توضیح دهید که برخورد با اندام تناسلی افراد دیگر یا لمس آن اصلا مناسب نیست، زیرا این‌ها قسمت‌های بسیار خاص و خصوصی از بدن هستند که نباید توسط دیگران لمس شوند.

 

در این سن، کودک شما همچنین ممکن است شروع به پرسیدن در مور نحوه ساخت نوزادان کند. ساده‌ترین و فراگیرترین پاسخ این است: “راه‌های زیادی وجود دارد”. میزان جزئیات مورد نیاز واقعاً بستگی به این دارد که فکر می‌کنید فرزند شما چقدر می‌تواند این موضوع را درک کند و با آن کنار بیاید. اگر فرزند شما اطلاعات بیشتری می‌خواهد، می‌توانید چیزی شبیه به این را امتحان کنید: “دو بزرگسال بدن خود را به هم می‌رسانند و اسپرم و تخمک را به اشتراک می‌گذارند تا کودکی شبیه شما ایجاد شود، یا گاهی اسپرم یا تخمک را از شخص دیگری دریافت می‌کنند. مشاوران در موقعیت‌های این چنینی می‌گویند: خوب است به فرزند خود بگویید که برخی از جزئیات، مانند نحوه برخورد اسپرم و تخمک، بعداً مورد بحث قرار می‌گیرند. فقط به خاطر داشته باشید که اصلا به کودک خود دروغ نگویید. دروغ گفتن باعث از بین رفتن اعتماد کودک به شما می‌شود. بنابراین، بسیار مهم است که سوالات کودک خود در این مورد را پیگیری کنید و فقط از صحبت کردن در مورد برخی موارد و جزئیات خودداری کنید.

برای توضیح موارد لازم در آموزش جنسی کودکان پیشنهاد می‌شود از روایت داستان تولد خود برای کودکان استفاده کنید، که به شما این امکان را می‌دهد تا جزئیات را با توجه به موقعیت خاص خانواده خود تنظیم کنید. فقط توجه داشته باشید که داستان تولد فرزند شما تنها یکی از روش‌های باز کردن بحث است. این مهم است که کودکان این گروه سنی را با این ایده آشنا کنیم که خانواده‌ها و روابط می‌توانند به روش‌های مختلف ایجاد شوند.

زبان فراگیر را نیز در گفتار روزمره خود وارد کنید. به عنوان مثال، بجای استفاده از “خوش آمدید، دختران و پسران” از اصطلاح “خوش آمدید، بچه‌ها” یا “خوش آمدید، دوستان” استفاده کنید. این تغییر کوچک هر چند ظریف است، اما به کودکان می‌آموزد که جنسیت امری طبیعی است و افراد با یکدیگر برابر هستند.

آموزش جنسی کودکان از 6 الی 8 سالگی

در این سن، بحث درباره نحوه کاوش ایمن فضاهای دیجیتالی بسیار مهم است. حتی اگر فرزند شما تا چند سال دیگر از اینترنت بدون نظارت شما استفاده نمی‌کند، لازم است روش‌های ایمن را یاد بگیرد. در مورد قوانین صحبت با غریبه‌ها و اشتراک گذاری عکس‌ها به صورت آنلاین نیز صحبت کنید و همچنین آموزش دهدی که اگر کودک شما با چیزی مواجه می‌شود که احساس ناراحتی می‌کند، چه کاری باید انجام دهد. متخصصین می‌گویند که در حالی که نیازی به توضیح پیشگیرانه پورنوگرافی برای بچه‌ها ندارید، بهتر است صحبت کردن درمورد آنها را از قلم بیندازند.

به طور کلی، با آرامش توضیح دهید که این نوع وب سایت‌ها مربوط به بزرگسالانی است که کارهای بزرگسالانه انجام می‌دهند. در حالی که نیازی به جلوه دادن پورنوگرافی به عنوان چیز بدی، نیست، باید بیان کنید که این نوع وب سایت‌ها فقط برای بزرگسالان است.

این همچنین زمان خوبی برای بازنگری در مورد خودارضایی است، زیرا در هشت سالگی اکثر کودکان شروع به کاوش در بدن خود می‌کنند. خودارضایی را به عنوان چیزی توضیح دهید که در حالت عادی، در خلوت انجام می‌شود و رعایت بهداشت مناسب را نباید فراموش کرد.

در این سن، شما همچنین می‌توانید صریح تر در مورد سوء استفاده جنسی با کودکان صحبت کنید. برای بچه‌ها مهم است که از این واقعیت ناگوار مطلع شوند تا از خود محافظت کنند یا حتی به دوست خود مورد سواستفاده قرار گرفته است، کمک کنند. این که این صحبت چقدر می‌تواند دقیق باشد، بستگی به فرزند شما دارد.

بهتر است که از اصول اولیه شروع کنید، مانند اینکه چگونه هیچ کس نباید بدون اجازه آنها را لمس کند. سپس چند روز بعد دوباره به این موضوع مراجعه کنید تا بتوانید درک کنید که آنها چه احساسی دارند و به عنوان مثال متوجه شوید که اگر فرزند شما از شنیدن این موارد ناراحت می‌شود یا خیر.  ممکن است بخواهید تا زمانی که کمی بزرگتر می‌شود، صحبت کردن در مورد این موضوع را متوقف کنید.

 

در حال حاضر ، زمان آن فرا رسیده است که مکانیسم واقعی رابطه جنسی را برای کودکان توضیح دهیم. اگر کودک شما آمادگی خود را برای این اطلاعات زودتر اعلام کند، یا اگر فکر می‌کنید که آنها این موارد را فعلا به خوبی درک نمی‌کنند، کمی آن را به تعویق بیاندازید. برای سهولت این بحث، پیشنهاد می‌شود که از کتاب مناسبی استفاده کنید که هدف آن پیش بینی سوالات متعدد فرزند شما باشد.

صحبت در مورد رابطه جنسی می‌تواند با موضوع کلیدی دیگری همراه باشد: بلوغ. وقتی بچه‌ها در حدود شش سالگی هستند، این می‌تواند یک بحث ساده در مورد نحوه تغییر بدن با رشد ما باشد. به عنوان مثال، می‌توانید عکس‌های دوران کودکی خود را با ظاهر امروز خود مقایسه کنید. توصیه می‌شود، صحبت‌های در مورد بلوغ را تا قبل از اینکه کودک شما یا کسانی که در گروه همسالانش هستند شروع به تجربه نکرده‌اند، ذخیره کنید و از بازگو کردن آنها اجتناب کنید. در غیر این صورت، کودک احساس می‌کند که شما در مورد یک سیاره یا مورد بیگانه صحبت می‌کنید.

بلوع دختران اغلب بین 9 الی 11 سالگی ایجاد می‌شود. برای آنها، یک شاخص کلیدی که نشان می‌دهد این تغییر در حال انجام است، رشد اندک سینه است که معمولاً قبل از 10 سالگی شروع می‌شود. قاعدگی چند سال بعد (معمولاً در حدود 12 سالگی) اتفاق می‌افتد (هرچند ممکن است در برخی از دختران زودتر رخ دهد). بلوغ پسران نزدیک به 10 سالگی است و رشد موهای ناحیه تناسلی اولین نشانه واضح آن است.

وقتی صحبت از بلوغ به میان می‌آید، می‌توانید یک کتاب خوب را با فرزند خود به اشتراک بگذارید که بتواند جنبه‌های فنی بلوغ را از جمله تفاوت بین تستوسترون و استروژن، چرایی و چگونگی تغییرات بدن ما در مو، اندام تناسلی، صدا را متوجه شود. این مورد را به یک بحث عمومی تبدیل کنید. و لازم است بدانید که پسران یا دختران نباید تنها راجب بدن خود اطلاعات کافی را کسب کنند. بلکه باید راجب بدن‌ جنس مخالف خود نیز بیاموزند.

بچه‌های این سن نیز باید درباره دامنه بیان جنسیت بیشتر بیاموزند. اگر موضوعی است که از آن دوری می‌کنید، ابتدا خود را آموزش دهید. پیشنهاد می‌شود که مکالمه را با چگونگی تشخیص جنسیت فرد بر اساس اندام تناسلی او شروع کنید.

آموزش جنسی کودکان از 9 الی 12 سالگی

اکنون زمانی است که شما باید درباره مسائل و روابط جنسی و جنسیت صحبت کنید. از مثال‌هایی که در رسانه‌ها یا حتی در جامعه خود یافت می‌شود استفاده کنید. برای مثال، پدربزرگ و مادربزرگ که فکر می‌کند پسرها باید فقط موهای کوتاه داشته باشند، استفاده کنید تا بحث را برانگیزد. این گپ‌ها می‌توانند خسته کننده باشند، اما از بچه‌ها برای پیدا کردن هویت و علاقه خود حمایت کنید و به مثال‌های مثبتی از افرادی که بر کلیشه‌ها غلبه کرده‌اند، اشاره کنید.

این سن پر از تغییرات احساسی و اجتماعی است و به ویژه دختران ممکن است با مشکلات  و تغییرات بدن خود دست و پنجه نرم کنند. مشاوران و متخصصیت والدین را تشویق می‌کنند تا با فرزندان خود در مورد احساسات آنها و آنچه که آنها در مورد آن شگفت زده هستند مشورت کنند. بارها و بارها در مورد این که چگونه بدن آنها تغییر می‌کند، تاکید کنید که امری کاملا طبیعی است.

 

چیز دیگری که لازم است آن را عادی جلوه دهید، رابطه جنسی ایمن است. در 11 سالگی می‌توانید گفتگوهایی را در مورد انتخاب جنسی و رابطه جنسی ایمن آغاز کنید. درست است که به عنوان والدین، این ایده کمی برایتان سخت و تکان دهنده است، اما بسیار مهم است، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که نوجوانان وقتی از خطرات آگاه باشند، انتخاب‌های بهتر و ایمن تری را انجام می‌دهند.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *