سلامت کودک

آزمایش های نوزاد

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 07 / 07 / 1396

آزمایش های نوزاد

در عصر حاضر خطر بسیاری از بیماری های بسیار خطرناک و اکثرا کشنده از نوزدان تازه متولد شده کم شده است.به همین دلیل می توان به این موضوع پی برد که چرا در زمان گذشته تقریبا از هر ده کودک فقط سه تای آنها به سن بلوغ می رسیدند و باقی به دلیل ابتلا به انواع این بیماری ها در سنین کودکی از بین می رفتند. از این رو تلاش پزشکان برای مبارزه با این بیماری ها تا ریشه کن شدن چندی از این بیماری ها در تمام دنیا پیشرفت. اما با تمام اینها خطر بسیاری از این بیماری ها و نارسایی ها هنوز در کمین کودکان ما است که صرفا با انجام آزمایش و اطلاع به موقع قابل درمان می باشند. حال در این متن می خواهیم به بررسی بعضی از این آزمایش ها بپردازیم.

آزمایش زردی نوزاد

حال هر یک از تست های ضروری را نام برده و به تفضیل به هریک خواهیم پرداخت.

1- تست غربالگری: از جمله مهم ترین و ضروری ترین آزمایش های نوزادان در بدو تولد تست غربالگری است که عموما در بیمارستان انجام می گیرد.  آزمایش غربالگری بارداری علاوه بر سادگی بسیار مهم و حائز اهمیت هستند و خطر بروز ناراسایی های مغزی را تا حدود زیادی مرتفع می سازند. این آزمایش ها بر روی یک قطره از خون نوزادان که معمولا در بدو تولد از کف پای آنها گرفته می شود انجام می شود. در این تست علاوه بر بررسی نارسایی های مغزی، احتمال نارسایی غده ی تیروئید، کمبود آنزیم های کبد و همچنین آنزیم های قندی مورد تحلیل قرار می گیرد.لازم به ذکر است نارسایی در تیروئید و همچنین کمبود آنزیم های کبدی موجب عقب افتادگی ذهنی نوزادان می شود که با تشخیص به موقع و صرفا تجویز رژیم غذایی مناسب و در صورت لزوم دیگر مراحل درمان از این خطرات جلوگیری می شود. همچنین آزمایش مربوط به نارسایی در آنزیم های قندی را می توان در روز های پس از تولد نیز انجام داد. گریه های مکرر، کاهش اشتها و نمکیدن شیر مادر از دیگر نشانه های این نارسایی است.

2-آزماش زردی: این آزمایش نیز مانند آزمایش غربالگری با استفاده از خون نوزاد قابل انجام است. زردی بیماری است که تقریبا حدود نیمی از نوزادان پس از تولد به آن مبتلا شده که نشانه های آن معمولا سه یا چهار روز بعد از تولد نوزاد ظاهر می شود. با انجام به موقع این آزمایش و تشخیص سریع این بیماری می توان به میزان زیادی از خطرات این بیماری کاست و با روش درمان مناسب( اگر مقدار بیلی روبین خون نوزاد کمتر از 20میلی گرم باشد نوزاد تحت فوتو درمانی قرار گرفته و اگر بیش از 20 ملی گرم باشد باید خون نوزاد تعویض گردد.) سلامت نوزاد را بدست آورد.

3-آزمایش ادرار: آزمایش ادرار نیز از جمله آزمایش های توصیه شده توسط متخصصین است که بررسی امکان عفونت در مجاری ادراری کودکان می پردازد. این خطر به خصوص در نوزادان دختر بیشتر شایع است و انجام به موقع این آزمایش شروع این عفونت را اعلائم کرده و تلاش برای رفع آن را میسر تر می کند. معمولا درمان این عفونت ها با تجویز آنتیبیوتیک ها انجام می شود ولی توصیه می شود که هر ساله این آزمایش انجام شود تا از درمان قطعی اطمینان حاصل شود.

4-سنجش شنوایی و بینایی: سنجش شنوایی و بینایی از جمله مهم ترین تست های توصیه شده برای کودکان است. سنجش شنوایی معمولا در همان روز اول تولد نوزاد انجام می شود تا در صورت تشخیص اختلال سریعا درمان آغاز شود. اما تست بینایی معمولا قبل از یک ساله شدن نوزاد باید انجام شود.

لازم به ذکر است انواع دیگری از آزمایش های خونی برای نوزادان مانند آزمایش کمبود کلسیم، آزمایش کم خونی، آزمایش مشکلات قندی نیز وجود دارد که انجام آنها نیز توصیه می شود. همچنین بررسی کمبود آهن بخصوص در نوزادانی که زود بدنیا آمده اند نیز هائز اهمیت است. توصیه می شود که تست کم خونی به طور سالانه تا قبل از بلوغ کودکان انجام شود تا با تغییر رژیم غذایی و در صورت تجویز پزشک استفاده از قطره ی آهن از خطرات آن جلوگیری نمود.

سلامت کودکان

کلام آخر:

توجه به سلامت کودک و انجام آزمایش های ساده شاید والدین را از خطرات بسیار جدی بعدی مطلع سازد تا با درمان به موقع بتوان ازعواقب جبران ناپذیر بعدی آن جلو گیری نمود.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *