آزمایش قند خون در کودکان

آزمایش قند خون در کودکان

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 26 / 12 / 1397

آزمایش قند خون در کودکان از آزمایش های تخصصی برای کودکان است. هر روزه تعداد بچه هایی که به دیابت مبتلا می‌شوند در حال زیاد شدن می‌باشد. بعضی از بچه ها حتی پیش از این‌که متولد شوند و در شکم مادرشان می‌باشند مبتلا به دیابت می‌باشند، علت زیاد شدن این بیماری روش زندگی نا سالم می‌باشد. کودکان شدیدا به فست فود، شیرینیجات و نوشیدنی های شیرین علاقمند و معتاد می‌باشند؛ و همچنین بازی های اینترنتی و ویدئویی باعث زیاد شدن بی تحرکی آن ها می‌شود.

آزمایش قند خون در کودکان برای شناسایی دیابت نوع 1 بوده که در بچه ها شایع تر است. در این نوع دیابت بدن نمی تواند قند خون را تنظیم کند چون پانکراس نمی تواند کار طبیعی خود را پیش ببرد. پانکراس که وظیفه ترشح انسولین را بر عهده دارد نمی تواند سنتز و انسولین ترشح کند.

 

انواع آزمایشات قند خون

  • آزمایش قند خون ساده

در صورتی که قند خون فرزند شما برابر ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا زیادتر باشد یعنی فرزند شما به دیابت مبتلا است.

  • آزمایش A1C

در صورتی که متخصصان به جواب آزمایشات قند خون ساده شک داشته باشند برای مطمئن شدن تست هموگلوبین گلیکوزیه را برای بیمار تجویز می‌کند. این تست مقدار قند خون را که به هموگلوبین وصل شده با درصد می گوید و از آن جا که گلبول های قرمز ۳ ماه یک بار از بین می‌روند و گلبول های جدید تشکیل می‌شود پس جواب این تست مقدار اتصال قند به هموگلوبین در طول ۳ ماه اخیر می‌باشد و اگر میزان این آزمایش ۵.۶%  یا بیشتر باشد نشان می‌دهد که فرزند شما به دیابت مبتلا  است.

آزمایش خون در کودکان

  • آزمایش قند خون ناشتا

در این نوع تست پس از یک شب ناشتا بودن (حداقل به مدت ۸ ساعت) نمونه ی خون از فرزندتان گرفته می‌شود. در صورتی که نتیجه تست کودکتان بالا تر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد نشان می‌دهد که کودک شما پیش دیابت دارد و اگر مقدار آن بیش از ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر باشد نشان دهنده این است که کودک به دیابت مبتلا می‌شود.

 

بهترین آزمایش قند خون برای کودکان چیست؟

تست هموگلوبین که با A1C نشان داده می‌شود یک تست ساده است که با کمک آن می‌توان میزان قند خون را در مدت زمان طولانی متوجه شد. این تست شاید بهترین آزمایش قند خون در نوجوانان نباشد. تست A1C از تست قند خون ناشتا ساده تر می‌باشد چون احتیاجی نیست برای انجام آزمایش ۸ ساعت ناشتا بود. بر اساس تحقیقات انجام شده تست هموگلوبین A1C در شناخت دیابت و پیش دیابت در کودکان نسبت به بزرگسالان بهتر عمل می‌کند.

یکی از ‌کارشناسان غدد کودکان می گوید: تست هموگلوبین A1C در بچه ها مثل افراد بزرگسال صورت نمی گیرد. این تست در کودکان باید با دیگر تست های دیابت انجام شود، چرا که متخصصان به تنهایی نمی توانند به نتایج این آزمایش اطمینان کنند. اگر بچه ای چاقی یا اضافه وزن داشته باشد ۲ عامل از ۴ عامل احتمال مبتلا شدن به دیابت را دارد. از این کودکان علاوه بر آزمایش هموگلوبین A1C باید آزمایش های دیگری در این زمینه نیز گرفته شود.

 

از عوامل مبتلا شدن به دیابت می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  1. سابقه خانوادگی
  2. سابقه مبتلا بودن مادر به دیابت بارداری
  3. از قبیله یا نژاد خاصی بودن مثلا بومیان آمریکا، آفریقائیان آمریکایی، آسیائیان و افراد ساکن در جزایر جنوبی اقیانوس آرام
  4. هر نوع علائمی که نشانه دهنده مقاومت فرد به انسولین باشد. مثلا سندرم پلی کیستیک
  5. بالا بودن فشار خون
  6. بالا بودن کلسترول خون

مطابق با تحقیقات انجام شده در سال های اخیر محققان شروع به مقایسه غربالگری هموگلوبین با دیگر راه های اندازه گرفتن قند خون کردند. به عنوان نمونه جواب آزمایش قند خون ناشتا و آزمایش هموگلوبین A1C برای ۱۱۵۶ نوجوان در رنج سنی ۱۲ تا ۱۸ سال که چاقی یا اضافه وزن داشتند با جواب آزمایش قند خون ناشتا و آزمایش هموگلوبین ۶۷۵۱ افراد بزرگسال رنج سنی ۱۹ تا ۷۹ مقایسه شد.

طبق نظریه انجمن دیابت آمریکا، با انجام تست هموگلوبین A1C می توان تشخیص داد که فرد دیابت دارد یا خیر. در صورتی که جواب تست ۵.۶% یا زیادتر باشد فرد به بیماری دیابت مبتلا می‌باشد. در صورتی که با دو بار آزمایش گرفتن جواب تست بین ۶% تا ۴.۶% باشد فرد پیش دیابت دارد. (منظور از پیش دیابت شرایطی است که فرد بیمار قند خونش از شخص سالم بیشتر و از شخص مبتلا به دیابت نوع ۲ کم تر می‌باشد.)

آزمایش خون

تحقیقات نشان داده که تست قند خون ناشتا در افراد نوجوان بهتر از تست هموگلوبین A1C در تشخیص دادن دیابت و پیش دیابت عمل می‌کند. به نسبت نوجوانان حساسیت تست هموگلوبین A1C در افراد بزرگسال بیشتر می‌باشد. کارشناسان با مقایسه ی جواب تست ۲ ساعت پس از غذا در ۲۶۷ نوجوان و ۱۴۷۶ بزرگسال به این نتیجه رسیدند که این نوع تست به نسبت تست هموگلوبین A1C در افراد نوجوان حساسیت بیشتری دارد.

بیشتر تحقیق های انجام شده برای ارزیابی درستی تست هموگلوبین A1C در افراد بزرگسال صورت گرفته است. هورمون های افراد بزرگسال با هورمون های کودکان متفاوت می‌باشد؛ و این مسئله بر توانایی تست در تشخیص دادن دیابت اثر گذار می‌باشد. با گذشت زمان میزان هموگلوبین A1C با بالا رفتن سن افزایش می یابد، بنابراین لازم است که آستانه کمتری برای اکثر نوجوانان در نظر گرفت. برخی از پزشکان متخصص اعتقاد دارند جواب تست هموگلوبین A1C بعضی مواقع در کودکان گمراه کننده می‌باشد و همچنین تغییرات در میزان سطح هورمون در دختر و پسر ها بر روی جواب آزمایشات اثر گذار می‌باشد. باید اطلاعات بسیاری در رابطه با درستی و حساسیت یک تست برای فهمیدن یک مریضی انجام گردد.

 

در صورتی که احتمال مبتلا شدن فرزندتان به بیماری دیابت وجود دارد، تست هموگلوبین A1C فقط موقعی می تواند درست باشد که میزان سطح هموگلوبین A1C خیلی زیاد باشد چرا که در این صورت می توان به جواب آزمایش اعتماد کرد و گرنه تست تحمل گلوکوز خوراکی مطمئن تر می‌باشد.شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

1 دیدگاه

  1. دلارام گفت:

    ممنونم از خدماتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *