Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
آزمایشات ویروس های ایدز به روش ژنتیکی - آزمایش آنلاین
آزمایشات ویروس های ایدز به روش ژنتیکی

آزمایشات ویروس های ایدز به روش ژنتیکی

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 20 / 12 / 1396

آزمایشات ویروس های ایدز به روش ژنتیکی

آزمایشات ویروس های ایدز به روش ژنتیکی می تواند با هزینه مناسب و با دقت بالا نتیجه را مشخص کند. ویروس نقص دستگاه ایمنی یا اچ آی وی (HIV)، عامل بیماری ایدز است. این ویروس با آسیب رساندن و مختل کردن کارکرد گونه ای از یاخته های مسئول هماهنگی ایمنی بدن، موجب مشکل در عملکرد دستگاه ایمنی بدن انسان می شود که به آن ایدز می گویند. از زمانی که این ویروس وارد بدن انسان می شود تا زمانی که اولین آثار آن نمایان می شود، ممکن است شش ماه تا ده سال طول بکشد. برای پی بردن به وجود این ویروس در بدن و اطلاع از مبتلا شدن به بیماری ایدز، آزمایشات فراوانی وجود دارد.

آزمایشات ویروس های ایدز به روش ژنتیکی دارای روش های مختلف است که در ادامه مطلب به توضیحات آن می پردازیم، پس با آزمایش آنلاین همراه باشید.

 

آزمایشات سنجش آنتی بادی

تست الایزا(HIV ELISA Test): این تست آزمایش استاندارد HIV است که در بیمارستان ها، بانک های خون و سازمان های انتقال خون سراسر جهان استفاده می شود. این تست مستقیما به دنبال وجود ویروس اچ آی وی نمی گردد، بلکه به سنجش میزان پادتن هایی که بدن فرد آلوده برعلیه HIV تولید کرده است، می پردازد.

تست الایزا، یک آزمایش بسیار ارزان و خیلی دقیق است که به عنوان اولین آزمایش استفاده می شود. در آزمایش الایزا، یک نمونه خون از بدن فرد گرفته می شود و با دور بالا، دوران داده می شود. دوران دادن نمونه خون سبب می شود که اجزای جامد از سرم خون جدا شود. سپس ماده معرف الایزا به خون اضافه می شود و یک آزمایش شیمیایی که محلول را رنگی می کند، رخ می دهد که وجود پادتن های اچ آی وی را مشخص می کند.

پس از گذشت 22 روز از آلودگی، تست الایزا 50% مثبت نمایش داده می شود و پس از گذشت 6 هفته، نتیجه در 95% مواقع مثبت خواهد بود. گاها ممکن است که به دلایلی، نتیجه مثبت این تست کاذب باشد که به همین خاطر تست وسترن بلات انجام خواهد شد.

تست وسترن بلات(Western Blot Test): این تست به عنوان یک آزمایش تاییدکننده که وجود IgG برعلیه چند نوع پروتئین ویروسی را بررسی می کند، مورد استفاده قرار می گیرد. تست وسترن بلات، نسبت به تست الایزا اختصاصی تر بوده و از حساسیت کمتری برخوردار است.

معمولا از آزمایش وسترن بلات برای تایید نتایج مثبت دیگر تست ها نظیر الایزا استفاده می شود، چرا که انجام آن مشکل است و هزینه آن نیز بیشتر است. کمتر پیش می آید که از تست وسترن بلات به عنوان اولین آزمایش استفاده شود.

گاها نتایج نامشخصی در پی تست وسترن بلات دریافت می شود، دلایل آن شامل موارد زیر است؛

  • مراحل اولیه عفونت HIV
  • آلودگی بدن با HIV-2
  • بیماری خود ایمنی
  • حاملگی
  • تجویز اخرا توکسوئید کزاز

آزمایش ایدز

آزمایشات سنجش آنتی ژن

آزمایش HIV-PCR: این تست به طور مستقیم به بررسی ژنوم ویروس در خون فرد می پردازد. اگر شخصی به ویروس بیماری ایدز مبتلا شده باشد، DNA این ویروس در خون او یافت خواهد شد. میزان اطمینان به نتیجه تست HIV-PCR، 95% است. انجام این آزمایش بین 2 تا 4 هفته پس از ارتباط مشکوک، توصیه می شود.

هزینه انجام آزمایش HIV-PCR، به مراتب بیشتر از تست الایزا خواهد بود. همچنین بین پنج روز تا چهار هفته طول می کشد تا جواب این آزمایش، آماده شود. باتوجه به اینکه در این آزمایش ژنوم ویروس مورد بررسی قرار می گیرد، لذا برای تشخیص زودرس بیماری و یا آلوده بودن نوزاد تازه متولد شده به این بیماری، مفید است.

این آزمایش به شدت حساس است و به همین خاطر احتمال نتیجه مثبت کاذب در آن زیاد است. برای اطمینان از صحت نتیجه باید تست های تاییدکننده مانند تست سرولوژیک انجام شود. همچنین باید بدانید که انجام این آزمایش آنچنان ساده نیست و به دقت زیادی نیاز دارد، انجام دادن این آزمایش برای غربالگری افراد جایز نیست.

نمایش دادن نتیجه مثبت کاذب در این آزمایش می تواند ناشی از تغییر رنگ اندک باشد. گاها ممکن است افرادی که به ویروس HIV مبتلا نیستند، دچار این ماجرا شوند. در صورتی که غلظت ویروس کمتر از 2000 میلی لیتر باشد، احتمال مثبت بودن کاذب نتیجه خواهد بود. اما گاهی اوقات نتیجه این آزمایش به اشتباه منفی خواهد شد، علت آن هم عدم تغییر رنگ باوجود پادتن در بدن است که سبب می شود افرادی که مبتلا هستند، منفی تلقی شوند.

آزمایش آنتی ژن P24: در این آزمایش آنتی ژن موجود در ویروس HIV مورد بررسی قرار خواهد گرفت، این روش برای تشخیص زود هنگام آلودگی بسیار مناسب است. البته در مراحل اولیه عفونت و یا درمان ضد ویروس، به علت اینکه تعداد ویروس های موجود در خون کم می باشند، احتمال این که اشتباها نتیجه منفی باشد، زیاد خواهد بود.

آزمایش آنتی ژن P24، معمولا برای غربالگری خون افراد استفاده می شود اما ممکن است در برخی مناطق از این تست برای تشخیص ویروس HIV بهره ببرند. آنتی ژن P24، یک پروتئین است که جزئی از ساختمان ویروس HIV بشمار می رود، در مراحل اولیه ابتلا به ویروس اچ آی وی، مقدار زیادی از این آنتی ژن تولید خواهد شد که با استفاده از روش های تشخیصی می توان وجود آن را آشکار ساخت.

این تست می تواند آلودگی به ویروس اچ آی وی را زودتر از تست آنتی بادی، آشکار سازد و به همین خاطر از این آزمایش برای تشخیص اچ آی وی در مراحل اولیه استفاده می شود.

 

تست های تشخیص میزان ویروس HIV

آزمایش میزان ویروس(HIV Viral Load Test): این تست میزان ویروس های اچ آی وی در حال تقسیم را نشان می دهد که با پیشرفت بیماری و پاسخ به درمان ضدویروسی، مرتبط است. این آزمایش بهترین تستی است که برای تشخیص عفونت فعال اچ آی وی، در دسترس است. گاها نتایج مرتبط با تشخیص عفونت فعال HIV، کاذب مثبت خواهد بود، خصوصا زمانی که میزان ویروس پایین باشد.

تعداد لنفوسیت CD4: از این تست برای پیشگویی میزان پیشرفت ویروس HIV استفاده می شود. در صورتی که تعداد CD4ها کمتر از 200 باشند، خطر پیشرفت به سمت عفونت های ایدز و بدخیمی ها، بالا خواهد بود.

درصد لنفوسیت CD4: گاها ممکن است که داده های مربوط به تعداد لنفوسیت CD4 قابل اطمینان نباشد، از این رو درصد آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که درصد CD4ها کمتر از 20% باشند، خطر پیشرفت به سمت عفونت های ایدز و بدخیمی ها، بالا خواهد بود.

آزمایشات ویروس های ایدز ژنتیکی

کیت های تشخیص بیماری ایدز در خانه

برای تشخیص مبتلا شدن به ویروس HIV و یا عدم مبتلا شدن به آن، کیت هایی در داروخانه ها در دسترس است. این کیت ها از روی نمونه بزاق و یا خون فرد در کمتر از یک دقیقه، نتیجه مبتلا بودن و یا نبودن به بیماری را نشان می دهد. تمامی نتایجی که مثبت نمایش داده می شوند باید مجددا توسط تست های تاییدکننده، تایید شوند.

این کیت ها معمولا در کشورهایی که تعداد مبتلایان زیاد است مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین برای افرادی که تمایلی به فاش شدن هویتشان ندارند، مناسب است. از نکات منفی که در مورد این کیت ها وجود دارد، فروش انواع تقلبی آن در سراسر اینترنت و مکان های غیرمجاز است، از این رو میزان اطمینان به نتایج این کیت ها بسیار پایین است. در بسیاری از کشورهای جهان فروش این کیت ها ممنوع شده است.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *