آزمایشات سلامت جنین

آزمایشات سلامت جنین

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 18 / 07 / 1396

آزمایشات سلامت جنین

آزمایشات سلامت جنین تا در همین چند سال گذشته، نه خیلی مورد توجه قرار می گرفت و نه به آن پرداخته می شد؛ اما در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد نوزادان مبتلا به انواع و اقسام بیماری های ژنتیکی و کروموزومی، توجه نمودن به سلامت کودکان و انجام آزمایشات سلامت جنین در دوران بارداری خانم ها یک اصل مهم و اساسی تلقی می شود! به لطف تلاش ها و کوشش های بسیاری که در زمینه های پزشکی به خصوص بارداری در ایران شده است، به راحتی می توان در همان چند ماه نخست بارداری از مبتلا بودن و یا نبودن جنین به بیماری های مختلف ژنتیکی و البته پر خرج اطلاع پیدا کرد. پس اگر شما نیز به دنبال راهی برای مطمئن شدن از سلامت جنین خود می گردید، با ما در ادامه این مطلب همراه شوید تا شما را با آزمایشات غربالگری و تست های آن آشنا نماییم.

 

آزمایشات سلامت جنین:

آزمایشات سلامت جنین دارای آزمایش های مختلفی است که یکی از آزمایشات سلامت جنین، غربالگری می باشد. آزمایش غربالگری بایستی از هفته 11 تا هفته 14 جنین صورت بگیرد و در این آزمایش عمل سونوگرافی بر روی مادر به منظور دستیابی به سن جنین، بررسی ضربان قلب جنین، مایع دور جنین و محل جفت و همچنین ضخامت پشت گردن آن که باید کمتر از 3 میلی متر باشد را انجام می دهند که اصطلاحا به آنNT  گفته می شود؛ در کنار انجام سونوگرافی از مادر، یک آزمایش خون نیز از او گرفته می شود تا عوامل و پارامترهای مختلفی را بتوان به کمک این نمونه خونی مورد بررسی قرار داد. پس از آن هر چه که پزشک معالج به دست آورده است همچون نتیجه آزمایش خون گرفته شده از مادر، مشخص شدن ضخامت پشت گردن جنین و سن مادر جنین را در یک نرم افزار پزشکی قرار می دهد تا به کمک این نرم افزار بتواند تحلیل های درستی از سلامت جنین را به والدین او ارائه دهد. در صورت مشاهده مشکل و یا بروز اتفاقاتی منوط به مبتلا بودن جنین به بیماری های مختلف ژنتیکی از جمله سندروم داون، باید هر چه سریع تر و پیش از فرا رسیدن هفته چهاردهم برای جنین، آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی انجام شود  و نمونه گرفته شده برای بررسی وضعیت کروموزوم ها به آزمایشگاه ژنتیکی ارسال شود تا بتوان دقیق تر در مورد سلامت جنین و جایگاه های کروموزومی وی تصمیم گرفت!  آزمایش غربالگری بارداری که به بررسی سلامت مادر و جنین می پردازد بسیاز موثر و کارگشا است.

لازم به ذکر است که می توان حتی بدون استفاده از تحلیل های به دست آمده از نرم افراز، با فهمیدن ضخامت پشت گردن جنین که حتما باید کمتر از 3 میلی متر باشد نیز به این مهم دست پیدا کرد که آیا جنین به وجود آمده سالم است و یا خیر؟! البته ناگفته نماند که به جز تشخیص ضخامت پشت گردن جنین می توان به مشاهده شدن و یا عدم مشاهده بینی جنین در آزمایش سونوگرافی نیزتوجه کرد؛ چرا که اگر در سونوگرافی بینی جنین دیده نشود این بدین معنا است که جنین دچار اختلالاتی از جمله سندروم داون شده است. به جز آزمایش غربالگری و استخوان بینی جنین می توان از طریق تشخیص میزان عروق داخل شکم جنین، فک صورت و همچنین اندازه دریچه های قلب جنین نیز به این موضوع که آیا او از سلامت کامل برخودار است و یا در حال حاضر دچار اختلالاتی شده است نیز، دست پیدا نمود.


سلامت جنین

سوالات متداول در خصوص آزمایشات سلامت جنین:

  • نتایج به دست آمده از آزمایشات سلامت جنین چقدر قابل اطمینان و دقیق هستند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر آزمایش غربالگری و سونوگرافی در بهترین حالت و مطابق با استانداردهای روز جهانی باشد، می تواند بین 90 تا 90 درصد به وضعیت واقعی جنین نزدیک باشد؛ البته با توجه به اینکه در هر آزمایشی اندکی خطا و کاستی وجود دارد (مثلا در هر وضعیتی نمی توان ضخامت پشت گردن جنین را اندازه گیری نمود)، برای اطمینان حاصل کردن کامل از سلامت جنین بایستی از جفت نمونه گیری نیز صورت پذیرد.

  • برای انجام سونوگرافی می توان نزد متخصصان رادیولوژی هم رفت؟

بهتر است برای این کار ابتدا به سراغ متخصصان مامایی بروید و در صورت عدم یافتن یک متخصص مامایی در حوالی خود، به سراغ متخصصان رادیولوژیی که دوره های این آزمایش را گذرانده اند، بروید.

  • تا کنون موردی بوده که ازNT بالا برخودار باشد و در نهایت سالم به دنیا آمده باشد؟

بله؛ موارد نادری در هر زمینه ای وجود دارد! جنین هایی تاکنون دیده شده اند که از ضخامت پشت گردن یاNT  بیش از 3 میلی متر برخودار بوده اند اما آزمایشات کروموزومی و ژنتیکی آنان چیزی را مشخص نکرده است؛ در این حالت سردرگمی از وضعیت سلامتی جنین باید با انجام آزمایشات متعدد سونوگرافی به صورت مداوم پیگری وضعیت جنین شد چرا که به احتمال زیاد او دچار ناهنجاری های قلبی می باشد و برای فهمیدن این موضوع، مادر جنین باید بین هفته های 18 تا 22 به پزشک خود مراجعه کرده و اکوی قلب جنین خود را انجام دهد تا بررسی هایی از لحاظ مشکلات مادرزادی بر روی جنین او انجام گیرد.

  • به غیر از غربالگری در سه ماهه نخست، آیا باز هم باید غرابلگری های دیگری را انجام داد؟

قطعا همین طور است. برای رسیدن به یک نوزاد کاملا سالم باید علاوه بر انجام آزمایشات سه ماهه اول در سه ماهه دوم جنینی و همچنین پیش از بارداری نیز آزمایشات مختلفی را انجام داد تا با اطمینان کامل بتوان به تولد یک نوزاد سالم فکر کرد! پس از گذراندن سه ماهه اول، مادر جنین باید بین هفته 15 تا 22 بارداری خود نیز به انجام آزمایشاتی همچون: آزمایش خون، سونوگرافی و غیره بپردازد تا مطمئن شود که جنینی کاملا سالم را با خود به همراه دارد! توجه کنید در خصوص سه ماه دومی که از عمر جنین تشکیل شده می گذرد باید به نتیجه حاصل شده از بررسی آزمایشات سلامت او دقت ویژه تری کرد چرا که نتایج آزمایشات این مرحله تا 99.5 درصد نزدیک به آنچه که در آینده اتفاق خواهد افتاد، می باشد.

  • آیا خانم هایی که در آزمایشات سه ماهه اول مشکلی نداشته اند نیز باید در سه ماهه دوم به انجام آزمایشات سلامت جنین بپردازند؟

بله؛ البته برای انجام این کار اجبار نیست اما از جنبه های پزشکی و مامایی بهتر است همه مادران این دسته از آزمایشات سلامت جنین را به طور مرتب انجام دهند.

  • در صورت چه نوع اختلالات و ناهنجاری های مجوز قانونی سقط جنین صادر می شود برای خانواده او؟

برای دریافت مجوز قانونی سقط باید مشخص شود که آیا جنین شما مبتلا شده است به نشانگاه داون، نشانگان ترنر، تریزومی های 13 و 18، اختلالاتی که برخلاف معیارهای ابتدایی زندگی یک نوزاد می باشد و یا اینکه خانواده خود را دچار مشکلات متعددی در آینده خواهد کرد یا که خیر آن هم در شرایطی که جنین وارد هفته نوزدهم خود نشده است؛ که در صورت تشخیص این موضوع از مراکز ذی صلاح، مجوز قانونی سقط جنین از سوی سازمان پزشکی قانونی استان مربوطه صادر خواهد شد.


آزمایش سونوگرافی

کلام آخر:

والدین عزیز توجه داشته باشند که برای انجام آزمایشات سلامت جنین خود انواع و اقسام راه های پزشکی را می توانند پیدا نمایند ولی در حال حاضر نزدیک ترین نتایج از سلامت جنین خود را می توانند از طریق آزمایش های غربالگری انجام دهند. فراموش نکنید که موارد نادر زیادی در جهان دیده شده است که جنین دچار اختلالات و ناهنجاری های بسیاری بوده است و در نهایت شگفتی به عنوان یک نوزاد سالم به دنیا آمده است! پس با شنیدن اولین خبر ناگوار در خصوص جنین خود، خود را نبازید و به دنبال آزمایشات دیگری برای مطلع شدن از سلامت جنین خود باشید!

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *