کرونا دلتا در کودکان

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 10 / 06 / 1400

کودکان در هر سنی می توانند به انواع بیماری کرونا مبتلا شوند. اما اکثر بچه‌هایی که مبتلا هستند معمولاً به اندازه بزرگسالان به شدت بیمار نمی‌شوند و برخی ممکن است هیچ علائمی از خود نشان ندهند. علائم و نشانه‌های COVID-19 در نوزادان و کودکان را بشناسید، چرا که کودکان ممکن است متفاوت تحت تأثیر بیماری عفونی کرونا قرار گیرند و برای جلوگیری از شیوع این ویروس لازم است بدانید که چه کاری از دستتان برمی‌آید. بر خلاف نسخه‌های قبلی ویروس کرونا که در بیشتر موارد، کودکان را مبتلا نمی‌کرد، نوع جدید کرونا به نام دلتا آسیب قابل توجهی به کودکان وارد می‌کند. به ویژه اینکه کودکان زیر 12 سال هنوز واکسینه نشده‌اند.

طبق اعلام آکادمی اطفال آمریکا، در هفته‌های اخیر، نزدیک به 94000 مورد کرونا دلتا در کودکان گزارش شده است. کرونا دلتا در کودکان و بزرگسالان بیشتر مسری است. به همین دلیل است که شما آن را در کودکان بیشتر مشاهده می‌کنید.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، نوع دلتا بیش از دو برابر انواع قبلی مسری است. داده‌های موجود نشان می‌دهد که ممکن است کرونا دلتا در کودکان باعث بیماری شدیدتری در افرادی که واکسینه نشده‌اند، شود.

 

از آنجا که اکثر کودکان واکسینه نشده‌اند، این امر آنها را در گروه بالاتری از ابتلا به ویروس قرار می‌دهد. اغلب والدین این سوال را از پزشک اطفال خود می‌پرسند که نوع دلتا در کودکان چگونه است و چگونه می‌توانیم خانواده خود را ایمن نگه داریم؟ ما برای پی بردن به این موضوع از متخصصان استفاده کردیم و مطالب لازم را در ادامه ارائه داده‌ایم.

علائم کرونا دلتا در کودکان

هنوز خیلی زود است که بگوییم تفاوت های قابل توجهی در علائم نوع دلتا نسبت به انواع قبلی وجود دارد یا خیر. با این وجود، برخی از پزشکان گزارش داده‌اند که سرفه و از دست دادن بویایی در نوع دلتا کمتر دیده می‌شود، در حالی که سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و تب از جمله علائم کرونا دلتا در کودکان هستند. دکتر مایکل گروسو، افسر ارشد پزشکی و متخصص اطفال در بیمارستان هانتینگتون هورمونی نورثول گفت: خیلی زود است که شاهد مطالعات با کیفیت بالا در خصوص کرونا دلتا در کودکان باشیم. شایع ترین علائم در کودکان و نوجوانان تب و سرفه است، با علائم بینی، علائم گوارشی و بثورات بسیار کمتر در کودکان مبتلا به کرونا دلتا دیده شده است.

پیش از این، اکثر کودکان مبتلا به COVID-19 علائم نداشتند. نوع دلتا ممکن است علائم بیشتری را در کودکان (بیشتر از آنچه در اوایل همه‌گیری مشاهده کرده‌ایم) ایجاد کند. از سوی دیگر، مهم نیست که علائم کرونا دلتا در کودکان شامل کدام موارد می‌شوند و یا کودک به کدام نوع از کووید-19مبتلا شده است، آنچه هائز اهمیت است، آگاهی والدین از نحوه برخورد و نگهداری از کودک در این دوران است.

یکی از بیماری‌های جدی که باید مورد توجه قرار گیرد، سندرم التهابی چندسیستم در کودکان (MIS-C) است که یک عارضه غیر معمول و جدی و اولیه COVID-19 است. این عارضه چند هفته پس از عفونت اولیه شروع می‌شود. علائم MIS-C عبارتند از:

  • درد شکم (روده)
  • چشم‌های پرخون
  • سفتی یا درد قفسه سینه
  • اسهال
  • خستگی
  • سردرد
  • فشار خون پایین
  • گردن درد
  • راش
  • استفراغ

چه موقع باید کرونا دلتا در کودکان را آزمایش کنیم؟

در صورت مشاهده هرگونه علائم از قبیل علائم تنفسی فوقانی، کودک خود را آزمایش کنید. کودکانی که دارای هر یک از علائم ذکر شده در بالا هستند باید تحت آزمایش و مشاهده پزشک متخصص اطفال قرار گیرند. این امر به ویژه قبل از بازگشت کودکان به مدرسه و خانه و به طور کلی هرگونه اجتماعی صادق است. اگر جواب آزمایش کرونا دلتا در کودکان مثبت باشد، باید تا زمانی که دیگر علائم نداشته باشد منزوی و قرنطینه شود.

 

در صورتی که آزمایش آنها مثبت باشد اما به اندازه کافی خوب باشند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشته باشند، والدین باید مشکلات تنفسی، مصرف مایعات و شاید مهمترین آنها ظاهر کلی را تحت نظر داشته باشند. همچنین ایده خوبی است که برای ایجاد جریان هوا والدین از ماسک استفاده نمایند و پنجره‌های منزل را باز نگه دارند.

در صورت امکان، سعی کنید حمامی را برای فرد بیمار تعیین کنید. در نهایت، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. برای کودکان نیز رعایت پروتکل‌ها از قبیل زدن ماسک و شستن مکرر دست‌ها با مایع شوینده و ضدعفونی را در نظر داشته باشید.

چه زمانی کودکان واجد شرایط واکسن خواهند بود؟

نوع دلتا، به همان اندازه که مسری است، به دنبال کسانی است که واکسینه نشده‌اند. 50 میلیون آمریکایی زیر 12 سال تا به امروز واکسینه نشده‌اند و بنابراین واجد شرایط واکسن COVID-19 نیستند.

با نزدیک شدن به سال تحصیلی، والدین بی تاب می‌شوند تا واکسنی برای فرزندانشان در دسترس باشد. اما هنوز آزمایشات بالینی در حال انجام است تا ببینیم واکسن‌ها چگونه در کودکان عمل می‌کنند، به ویژه اینکه آیا آنها ایمن هستند و دوز مناسب باید چگونه باشد.

همه اینها به این معنی است که هنوز چند هفته و یا بیشتر طول می‌کشد تا کودکان زیر 12 سال واجد شرایط دریافت واکسن باشند. بنابراین پیشگیری، در حال حاضر، بهترین سلاح دفاعی است که ما باید برای جلوگیری از گسترش نوع دلتا در کودکان در نظر داشته باشیم.

چقدر احتمال دارد کرونا دلتا در کودکان ایجاد شود؟

در حالی که همه کودکان قادر به ابتلا به ویروس عامل COVID-19 هستند، اما به اندازه بزرگسالان بیمار نمی‌شوند. اکثر کودکان علائم خفیفی دارند یا هیچ علامتی را بروز نمی‌دهند. بر اساس آکادمی اطفال آمریکا و انجمن بیمارستان کودکان، در ایالات متحده کودکان حدود 13 درصد از کل موارد COVID-19 را تشکیل می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان زیر 10 تا 14 سال در مقایسه با افراد 20 سال به بالا کمتر به ویروس عامل COVID-19 آلوده می‌شوند.

با این حال، در برخی از مواقع کرونا دلتا در کودکان بسیار شدید است. با توجه به اظهاریه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، ممکن است آنها نیاز به بستری شدن، درمان در بخش مراقبت‌های ویژه یا قرار دادن در دستگاه تنفسی برای کمک به تنفس آنها داشته باشند.

 

علاوه بر این، کودکان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند چاقی، دیابت و آسم ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بیماری جدی ناشی از COVID-19 باشند. کودکانی که بیماری قلبی مادرزادی دارند، شرایط ژنتیکی یا شرایطی که بر سیستم عصبی یا متابولیسم تأثیر می‌گذارد نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری از بیماری جدی ناشی از COVID-19 باشند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که میزان COVID-19 در کودکان سیاهپوست اسپانیایی و غیراسپانیایی بسیار بیشتر از کودکان سفیدپوست غیر اسپانیایی است.

برخی از کودکان پس از بهبود اولیه علائم کووید -19 را تجربه می‌کنند. به ندرت، برخی از کودکان نیز ممکن است دچار بیماری جدی شوند که به نظر می‌رسد با COVID-19 مرتبط است.

چرا کرونا دلتا در کودکان واکنش متفاوتی را ایجاد می‌کنند؟

پاسخ این سوال هنوز مشخص نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که کودکان ممکن است به شدت تحت تأثیر COVID-19 قرار نگیرند زیرا ویروس‌های کروناویروس دیگری نیز در جامعه پخش می‌شوند و باعث بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی می‌شوند. از آنجا که کودکان اغلب سرما می‌خورند، سیستم ایمنی بدن آنها ممکن است برای محافظت در برابر COVID-19 آماده باشد. همچنین ممکن است سیستم ایمنی کودکان متفاوت از سیستم ایمنی بزرگسالان با ویروس تعامل داشته باشد. برخی از بزرگسالان بیمار می‌شوند زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بیش از حد به ویروس واکنش نشان می‌دهد و باعث آسیب بیشتر به بدن آنها می‌شود. این احتمال کمتر در کودکان رخ می‌دهد.

 

نوزادان چگونه تحت تأثیر کرونا دلتا قرار می‌گیرند؟

نوزادان زیر 1 سال ممکن است بیشتر از کودکان بزرگتر در معرض خطر بیماری شدید ناشی از COVID-19 باشند. این به احتمال زیاد به دلیل سیستم ایمنی نابالغ و راه‌های هوایی کوچکتر است، که باعث می‌شود در عفونت‌های ویروسی تنفسی مشکلات تنفسی ایجاد شود.

نوزادان تازه متولد شده می‌توانند در هنگام زایمان یا در اثر مراقبت‌های بعد از زایمان در معرض خطر باشند و به ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، آلوده شوند. اگر COVID-19 دارید یا به دلیل تجربه کردن علائم منتظر نتایج آزمایش هستید، هنگام بستری بعد از زایمان توصیه می‌شود که در زمان مراقبت از نوزاد خود از ماسک پارچه‌ای استفاده کنید و دست‌های تمیز داشته باشید. نگه داشتن گهواره نوزاد در کنار بستر در حالی که در بیمارستان هستید موردی ندارد، اما همچنین توصیه می‌شود که در صورت امکان فاصله معقولی از نوزاد خود داشته باشید. وقتی این اقدامات انجام شود، خطر آلوده شدن نوزاد به ویروس COVID-19 کم است. با این حال، اگر شما به شدت مبتلا به COVID-19 هستید، ممکن است لازم باشد به طور موقت از نوزاد خود جدا شوید.

 

بسته به شرایط، نوزادانی که مبتلا به COVID-19 هستند یا قابل آزمایش نیستند و هیچ علائمی ندارند ممکن است از بیمارستان مرخص شوند. توصیه می‌شود مراقبین نوزاد از ماسک صورت استفاده کنند و برای محافظت از خود دست‌های خود را مرتب و به صورت دائم بشویند. پیگیری مکرر با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی نوزاد از طریق تلفن، ویزیت‌های مجازی یا ملاقات‌های حضوری با پزشک به مدت 14 روز مورد نیاز است. نوزادانی که تست کرونا آنها منفی است می‌توانند از بیمارستان به خانه منتقل شوند.
مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv و … با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *