چگونه از ابتلا زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 11 / 02 / 1401

درباره زگیل های تناسلی چه می دانید؟ ویروس عامل به وجود آورنده آن ها را می شناسید؟ به نظر شما آیا این زگیل ها فقط مختص بانوان است؟ و مهم ترین پرسش: آیا راه یا راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ تمامی این سوالات و حتی بیشتر از آن، با آزمایش آنلاین همراه باشید. تغییر فرهنگ رابطه جنسی در اغلب جوامع و فرهنگ ها نسبت به گذشته و سایر عوامل، منجر به شیوع روزافزون شمار ابتلا به ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی شده است. از همین رو بر آن شدیم تا در این گفتار شما را با اصول پیشگیری از ابتلا به این ویروس هر چه بیشتر آشنا نماییم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی است که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. ناحیه تناسلی مرطوب است و زگیل تناسلی معمولا همین بافت های مرطوب را تحت تأثیر قرار می دهد. در حالی که برخی از گونه های HPV تناسلی، باعث زگیل تناسلی می شوند؛ برخی گونه های دیگر فرد را به سرطان مبتلا می کنند.

 

میزان شیوع زگیل تناسلی

طبق گزارش CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا)، 43 میلیون مورد ابتلا به عفونت HPV در سال 2018 ثبت شده است. البته بر اساس تخمین ها، میزان واقعی بیشتر از این بوده و گزارش ها فقط مواردی را ثبت می کنند که به مراکز درمانی مراجعه می کنند. میزان ابتلا به ویروس HPV به حدی شایع است که تقریبا هر فرد فعال جنسی، در مقطعی از زندگی به آن مبتلا می شود و مشکلاتی مانند زگیل تناسلی و یا حتی سرطان دهانه رحم را تجربه می کند.

علائم شایع زگیل تناسلی

  • تورم های کوچک گوشتی که به رنگ قهوه ای یا صورتی در ناحیه تناسلی دیده می شوند.
  • گاهی اوقات شکلی شبیه گل کلم در اثر نزدیکی چند زگیل به هم ایجاد می شود.
  • خارش، سوزش، درد یا احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی هنگام مقاربت

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر می توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل و یا مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین استفاده نمایید.

عوامل ابتلا به زگیل تناسلی

زگیل تناسلی، مانند سایر زگیل‌ها توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV ایجاد می‌شود. بیش از 100 نوع مختلف از این ویروس وجود دارد، اما فقط انواع 6 و 11 باعث زگیل تناسلی می‌شوند. رایج ترین راه انتقال آن، رابطه جنسی است. این در حالی است که گاهی زگیل ها به حدی کوچک هستند که قابل مشاهده نیستند و این جاست که غربالگری و چکاپ های روتین و منظم، جایگاه ویژه ای می یابند. آزمایش آنلاین برای آرامش و حفظ حریم شما امکان ویزیت شدن توسط پزشک در منزل را نیز میسر نموده است. اما دختران مجرد نیز ممکن است در اثر لمس سطوح آلوده به HPV مانند سرویس بهداشتی‌های عمومی و استخرها و یا پوست آلوده به این عارضه آلوده و مبتلا شوند. موارد زیر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهد:

 

 

  • داشتن تماس جنسی حفاظت نشده با شرکای جنسی متعدد
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن سایر عفونت‌های ویروسی مانند HIV یا تبخال
  • داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی دانید
  • فعالیت جنسی در سنین پایین
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف، مانند ابتلا به ایدز یا ویروس HIV و یا دریافت کنندگان داروهای پیوند عضو
  • لمس سطوح آلوده به ویروس  HPV
  • تماس پوست با پوست آلوده به ویروس  HPV

اگر شما هر یک از شرایط مذکور و علائم ابتلا به این عفونت ویروسی را دارید، اگر نگران حریم شخصی خود هستید و از مراجعه حضوری به مطب ها هراس دارید، ما مشاوره تلفنی پزشکی را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

یکی از موثرترین روش  های پیشگیری، واکسینه شدن در برابر ویروس HPV است.

 

پیشگیری از زگیل تناسلی

از آن جا که در این گفتار، بر پیشگیری از زگیل تناسلی تمرکز کرده ایم، در این بخش به تفصیل راهکارهای آن را برخواهیم شمرد.

گروه اول: دختران مجرد

راه اصلی انتقال زگیل تناسلی تماس پوستی با پوست فردی آلوده به عفونت ویروسی HPV می باشد و الزاما نیازی به دخول نیست. بنابراین احتمال ایجاد زگیل تناسلی در دختران نیز وجود دارد. در این گروه این راهکارها توصیه می شود:

  1. انجام مراقبت های بهداشتی
  2. خشک و تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی و اطراف آن
  3. در صورت داشتن رابطه جنسی (بدون دخول)، اطمینان از شریک جنسی

گاهی زگیل ها به حدی کوچک و بدون هیچ علامتی هستند که حتی خود فرد انتقال دهنده هم از وجود زگیل های تناسلی در آلت تناسلی خود بی خبر است. بنابراین و در راستای حفظ سلامت جنسی خود، از داشتن رابطه با شرکای جنسی متعدد بپرهیزید.

 

 

  1. و مهم ترین رویکردی که به دختران مجرد توصیه می شود، واکسینه شدن در برابر ویروس پاپیلومای انسانی است که برای دختران مجرد مؤثرترین گزینه محسوب شده و از ابتلای فرد به گونه های خاصی که موجب زگیل تناسلی و یا حتی سرطان می شوند، پیشگیری می کند.

در کشور ما نیز این واکسن در دسترس است و استفاده از آن تا سن 45 سالگی تایید شده است. بنابراین در صورتی که هنوز واکسینه نشده اید، با مشاوره پزشکی تلفنی ما تماس گرفته و واکسن HPV خود را رزرو کنید.

گروه دوم: درباره افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، موارد یک تا سه که در مورد دختران مجرد ذکر شد، کاملا مصداق دارد. اما در این گروه مراقبت های بهداشتی دیگری نیز می توانند در امر پیشگیری، کمک کننده باشند:

  1. استفاده از کاندوم و داشتن رابطه جنسی حفاظت شده. البته باید توجه داشت که کاندوم به طور کامل خطر را از بین نمی‌برد.
  2. مسیرهای انتقال ویروس HPV عموما رابطه مقعدی و واژینال است و به ندرت از راه رابطه دهانی منتقل می شود.
  3. از آن جا که انتقال ویروس HPV، بدون این که حتی خود فرد بداند نیز، امکان پذیر است؛ انجام منظم غربالگری ‌های مقاربتی، در صورت نیاز ویزیت پزشک در منزل، و همچنین چکاپ زنان مواردی کلیدی به شمار می روند.
  4. همچنین در آزمایش آنلاین، امکان انجام آزمایش های مقاربتی برای مردان نیز در فراهم شده است که می توانید پس از دریافت مشاوره پزشکی، از این امکان نیز بهره مند شوید.

روش های تشخیص زگیل تناسلی

به طور معمول از سه روش برای تشخیص استفاده می شود:

روش اول: معاینه بصری

این روش بسیار معمول است و اغلب زگیل ها بر اساس ظاهر قابل تشخیص می باشند. در مورد زگیل های کوچک نیز ممکن است از یک ذره بین استفاده شود. زگیل تناسلی ناشی از HPV، در بانوان معمولا نواحی اطراف دهانه یا داخل واژن، اطراف و یا داخل مقعد و روی دهانه رحم را درگیر نموده و در مردان نواحی دیگری مانند روی آلت تناسلی، اطراف و داخل مقعد، کیسه بیضه، کشاله ران و ران. زگیل ها ممکن است برجسته یا مسطح، تکی یا چندتایی، کوچک یا بزرگ باشند. همچنین برخی از زگیل های HPV می توانند در کنار هم جمع شوند و شکلی شبیه گل کلم ایجاد کنند. گاهی نیز تشخیص زگیل HPV از سایر برجستگی ها و جوش ها دشوار است.

بسیاری افراد در این شرایط دچار تنش و استرس می شوند. گاهی ممکن است حضور در مطب و ساعت ها انتظار برای فرد علاوه بر نگرانی های روحی و ذهنی، ناراحتی های جسمی به همراه داشته باشد. اما اصلا نگران نباشید.  ما فکر همه چیز را کرده ایم. شما می توانید از امکان ویزیت پزشک در منزل بهره مند شوید.

روش دوم: تست پاپ اسمیر

این روش ویژه زنان بوده و در مورد دختران کاربرد ندارد. چکاپ زنان و معاینه منظم لگن و واژن به وسیله تست پاپ اسمیر در شناسایی و تشخیص تغییرات واژن و دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی یا علائم اولیه سرطان دهانه رحم کمک شایان توجهی می کند. در این آزمایش، پزشک از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن واژن و دیدن مسیر بین واژن و رحم (دهانه رحم) کمک می گیرد و با یک ابزار دسته بلند، از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می کند. سپس این سلول ها از نظر هر نوع ناهنجاری با میکروسکوپ بررسی می شوند.

 

 

روش سوم: تست HPV

این آزمایش بیشتر برای بانوان سی ساله و بالاتر به کار می رود. زیرا در سنین پایین تر، اغلب اوقات HPV بدون درمان از بین می رود. با این حال انجام این تست به همه افرادی که فعالیت جنسی دارند، یک یا چند مورد از علائم زگیل تناسلی را گزارش می کنند و یا رفتارهای پرخطر داشته اند، توصیه می شود. نکته حائز اهمیت این که تست HPV در منزل نیز قابل انجام است.

روش چهارم: گاهی اوقات نیز ممکن است بیوپسی لازم باشد.

درمان زگیل تناسلی

در صورتی که شما به زگیل تناسلی مبتلا شده اید، اما عوارضی نداشته یا عوارض چندان ناخوشایندی ندارد، با کمک گرفتن از مشاوره پزشکی، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید و به خودی خود بهبود یابد. در غیر این صورت دو رویکرد درمانی مطرح است؛ درمان های دارویی و جراحی.

درمان های دارویی: در این رویکرد از برخی پمادها و داروهای موضعی استفاده می شود، مانند:

  1. زیکلارا که مکانیسم آن، تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با زگیل تناسلی است.
  2. پودوفیلین که یک رزین گیاهی بوده و زگیل تناسلی را از بین می برد.
  3. تری کلرواستیک اسید یک درمان شیمیایی است که زگیل تناسلی را می سوزاند.
  4. پماد سینکاتچینز که برای درمان زگیل تناسلی خارجی و زگیل در داخل یا اطراف کانال مقعد استفاده می شود.

 

در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، حتما پیش از مقاربت اقدام به درمان نمایید.

 

تمامی این داروها عوارض متعددی دارند مانند بثورات جلدی، سوزش، خارش، حتی سرفه. بنابراین حتما باید پس از مشاوره تلفنی با پزشک مورد استفاده قرار گیرند.

جراحی: تحت شرایط خاصی فرد به جراحی نیاز پیدا می کند؛ از جمله:

  • برداشتن زگیل ‌های بزرگ تر
  • برداشتن زگیل‌ هایی که به داروها پاسخ نمی دهند.
  • مادر بارداری که نباید کودکش حین زایمان در معرض زگیل‌ها قرار گیرد.

 

گزینه های جراحی عبارتند از:

  1. کرایوتراپی یا انجماد با نیتروژن مایع.
  2. الکتروکوتر که شامل استفاده از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل است و به علت درد و تورم پس از انجام عمل، بهتر است در توسط پزشک در منزل ویزیت شوید.
  3. عمل جراحی. پس از مشاوره تلفنی پزشکی و یا ویزیت پزشک در منزل، پزشک شما ممکن است از ابزارهای خاصی برای قطع زگیل استفاده کند. برای این درمان به بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز دارید و ممکن است پس از آن درد داشته باشید.
  4. درمان های لیزری.

در پایان به یاد داشته باشید که زگیل تناسلی معمولا به خودی خود از بین می رود؛ اما این به معنی امکان عود مجدد آن نیست. در حال حاضر هیچ درمان قطعی و کاملی که خاطر فرد را برای باقی عمر از احتمال ابتلا به عفونت ویروسی HPV آسوده کند، در دسترس نیست. درمان های کنونی نیز همیشه مؤثر نیستند و در کنار آن عوارض جانبی متعددی مانند سوزش ناحیه تناسلی، آسیب های جلدی و سرخی و درد را به همراه دارند. بنابراین بهترین رویکرد استفاده از مشاوره پزشکی و دریافت واکسن HPV می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *