چه عواملی گرایش به مواد مخدر را افزایش می‌دهند؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 07 / 02 / 1401

افراد با هر پیشینه و اعتقادی ممکن است اعتیاد را تجربه کنند. درک اینکه چرا برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آن هستند دشوار است. صرف نظر از قوانین تربیتی یا اخلاقی شما، عوامل زیادی می‌توانند خطر اعتیاد شما را به الکل و سایر مواد مخدر افزایش دهند. ژنتیک، محیط، سابقه پزشکی و سن شما همگی در ایجاد این گرایش نقش دارند. انواع خاصی از مواد مخدر و روش‌های استفاده از آنها نیز بیش از سایرین اعتیادآور هستند. در ادامه به بررسی عواملی پرداخته‌ایم که گرایش به مواد مخدر را افزایش می‌دهند.

محیط

عوامل محیطی نیز می‌توانند خطر اعتیاد شما را افزایش دهند. برای کودکان و نوجوانان، عدم مشارکت والدین می‌تواند منجر به ریسک پذیری بیشتر یا امتحان الکل و سایر مواد شود. جوانانی که سوء استفاده یا بی توجهی والدین را تجربه می‌کنند ممکن است برای مقابله با احساسات خود از مواد مخدر یا الکل استفاده کنند. فشار همسالان یکی دیگر از عوامل خطر محسوب می‌شوند که گرایش به اعتیاد به ویژه در میان جوانان را به دنبال دارد. حتی زمانی که آشکار یا پرخاشگرانه نباشد، فشار دوستان برای قبول کردن شما در میان خود می‌تواند محیطی را برای امتحان کردن موادی ایجاد کند که امکان دارد منجر به اعتیاد شود. در دسترس بودن یک ماده اعتیاد آور در گروه دوستان شما نیز می‌تواند بر خطر معتاد شدن شما تأثیر بگذارد.

 

 

اگر در تلاش برای بهبودی از اعتیاد هستید، ممکن است لازم باشد از محرک‌های محیطی از جمله برخی فعالیت‌ها یا افراد اجتناب کنید. برای مثال، ممکن است لازم باشد از افرادی که قبلاً با آنها مواد مخدر مصرف می‌کردید دوری کنید. ممکن است در محافل و موقعیت‌های اجتماعی خاصی هوس استفاده از مواد مخدر کنید که این خطر عود اعتیاد در شما را افزایش می‌دهد. این حالت ممکن است حتی پس از یک دوره طولانی هوشیاری نیز وجود داشته باشد. برای ترک کردن تنها کافیست با ما تماس بگیرید تا بعد از تعیین محل و زمان موردنظر، ویزیت پزشک در منزل را در کنار خود داشته باشید تا تست اعتیاد را برای شما انجام داده و سایر اقدامات لازم برایی رهایی از اعتیاد را به شما ارائه دهد.

تشخیص‌های دوگانه

در جامعه پزشکی، اگر هم یک اختلال اعتیاد آور و هم وضعیت دیگر که مربوط به سلامت روان است مانند افسردگی داشته باشید، «تشخیص دوگانه» دارید. مشکلات زمینه‌ای سلامت روان می‌تواند خطر اعتیاد شما را افزایش دهد. به نوبه خود، اعتیاد ممکن است شدت سایر شرایط سلامت روان را افزایش دهد. به بیان ساده تر، این یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند که در آن اعتیاد شما به سرعت و با عواقب شدید پیشرفت می‌کند. ممکن است احساس کنید که الکل یا مواد مخدر علائم افسردگی شما را برای مدت کوتاهی کاهش می‌دهد. اما در دراز مدت، اعتیاد احتمالاً اوضاع را بدتر خواهد کرد.

سایر شرایط پزشکی نیز می‌توانند خطر اعتیاد شما را افزایش دهند. برای مثال، اگر بعد از جراحی از قرص‌های ضد درد استفاده کنید، ممکن است در خطر اعتیاد قرار بگیرید. یک آسیب یا بیماری همچنین ممکن است سبک زندگی شما را به گونه‌ای تغییر دهد که شما را تشویق به استفاده از مواد مخدر یا الکل به عنوان مکانیزم مقابله کند. مشاوره پزشکی می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی‌های بهتری برای مقابله با تغییرات در سلامت و سبک زندگی خود ایجاد کنید.

 

 

ژنتیک

اعتیاد به دلیل ضعف اراده یا فقدان اخلاق نیست. واکنش‌های شیمیایی که هنگام اعتیاد در مغز شما اتفاق می‌افتد، کاملاً متفاوت از واکنش‌هایی است که در فردی بدون اعتیاد اتفاق می‌افتد. این توضیح می‌دهد که چرا یک نفر ممکن است بتواند هر چند وقت یکبار برای لذت بردن سیگار بکشد، در حالی که دیگری برای عملکرد روزانه به سیگار نیاز دارد.

وراثت یک عامل خطر عمده برای اعتیاد است. بر اساس منبع معتبر مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، تا نیمی از خطر اعتیاد شما به الکل، نیکوتین یا سایر مواد مخدر بر اساس ژنتیک است. اگر اعضای خانواده‌ای دارید که اعتیاد را تجربه کرده‌اند، به احتمال زیاد شما نیز آن را تجربه خواهید کرد. البته این مورد همیشه به طور قطعی دقیق نیست اما با توجه به تحقیقاتی که شده است، احتمال گرایش این دسته از افراد به مواد بیشتر از سایر افراد است.

علاوه بر این، اگر شخصیت اعتیاد آوری دارید، ممکن است در معرض طیف گسترده‌ای از اعتیاد باشید. به عنوان مثال، اگر والدین الکلی دارید، ممکن است الکل ننوشید اما همچنان به سیگار کشیدن یا قمار معتاد شوید. توصیه ما به افرادی که در این دسته از خانواده‌ها قرار دارند، به منظور جلوگیری از ایجاد اعتیاد با مشاوره پزشکی تلفنی ما تماس بگیرند تا با مهارت‌های مهار کننده و کاربردی آشنا شوند.

 

ژنتیک و وراثت عامل برجسته و قابل توجه برای اعتیاد محسوب می‌شوند.

 

استفاده زود هنگام از مواد اعتیاد آور

یکی دیگر از عواملی که گرایش به مواد مخدر را ایجاد می‌کند، سنی است که افراد شروع به استفاده از این مواد می‌کنند. نظرسنجی‌های انجام شده توسط مؤسسه ملی سوء مصرف الکل نشان داده است که افراد جوان بین سنین 18 تا 24 سال به احتمال زیاد به اختلالات مصرف الکل و سایر اعتیاد به مواد مخدر مبتلا هستند. همچنین از جمله عوارض اعتیاد به مواد مخدر که در دوران جوانی ایجاد می‌شود، تاثیر بر رشد مغز است که با افزایش سن و پیشرفت اعتیاد، شما را مستعد ابتلا به اختلالات روانی می‌کند. برای رهایی از این عوارض، وقت آن رسیده تا با ما تماس بگیرید و با کمک مشاوره پزشکی و همچنین انجام تست اعتیاد در منزل برای همیشه از این بیماری خلاص شوید.

ماده مخدر انتخابی

در حالی که برخی از اعتیادها در طی چند ماه یا چند سال به کندی پیشرفت می‌کنند، برخی دیگر با سرعت بیشتری پیشرفت خواهند کرد. نوع ماده اعتیاد آور می‌تواند در این مورد نقش داشته باشد. مواد مخدری مانند کوکائین، هروئین و مت آمفتامین‌ها بیشتر از الکل یا ماری جوانا اعتیادآور هستند. اگر از کوکائین یا هروئین استفاده می‌کنید، مرحله ترک یا کاهش میزان مصرفی از نظر فیزیکی دردناک است. این ممکن است شما را وادار به استفاده بیشتر از آنها و در دوزهای بالاتر به منظور جلوگیری از علائم ترک کند. بنابراین، این حالت می‌تواند روند اعتیاد را تسریع بخشیده و خطر عوارض اعتیاد به مواد مخدر که جدی و شدید هستند، از جمله مصرف بیش از حد را افزایش دهد. به طور کلی، ترک کردن حتی با وجود علائم دردناکی که به همراه دارد، بهترین گزینه محسوب می‌شود. بنابراین، همین حالا با مشاوره پزشکی ما تماس بگیرید تا شما را برای انجام تست اعتیاد در منزل و سایر اقدامات لازم راهنمایی کند.

 

 

روش استفاده از ماده اعتیاد آور

همانطور که برخی از مواد مخدر ممکن است بیشتر از سایرین اعتیادآور باشد، روش مصرف مواد مخدر نیز می‌تواند خطر اعتیاد شما را افزایش دهد. داروهایی که دود می‌شوند یا به بدن شما تزریق می‌شوند نسبت به داروهایی که می‌بلعید، اعتیاد آورتر هستند. وقتی سیگار می‌کشید یا مواد مخدر تزریق می‌کنید، آنها مستقیماً وارد جریان خون و مغز شما می‌شوند، به جای اینکه از کبد و سایر اندام‌ها، جایی که ابتدا فیلتر می‌شوند، عبور کنند.

عواملی که گرایش به اعتیاد را افزایش می‌دهند؛ جمع‌بندی

حتی اگر عوامل خطر زیادی برای اعتیاد در اطراف شما وجود دارد، می‌توانید با آن مبارزه کنید یا از آن اجتناب کنید. عوامل خطر می‌توانند شانس شما را برای معتاد شدن افزایش دهند، اما بدین معنا نیستند که شما به طور یقین اعتیاد را تجربه کنید.

اگر عوامل خطر زیادی برای اعتیاد را تجربه می‌کنید، با مشاوره پزشکی صحبت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا در مورد اعتیاد، خطر ابتلا به آن و استراتژی‌های اجتناب از آن بیشتر بدانید. آنها ممکن است پرهیز کردن از هر ماده مخدر را توصیه کنند و به شما پیشنهاد کنند که از نوشیدن الکل، استفاده از مواد مخدر یا انجام سایر رفتارهای اعتیادآور خودداری کنید.

اگر مشکوک به اعتیاد هستید، از مشاوره پزشکی تیم ما کمک بخواهید. آنها ممکن است مشاوره، داروها یا سایر گزینه‌های درمانی را توصیه کنند. به ساد داشته باشید که بهبودی از اعتیاد و داشتن یک زندگی سالم امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *