چربی خون بالا در کودکان خطرناک است؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 26 / 02 / 1401

مردم اغلب چربی خون بالا که به عنوان کلسترول نیز شناخته می‌شود، را به عنوان وضعیتی می‌بینند که فقط بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در حالیست که این عارضه ممکن است کودکان را نیز درگیر کند و باعث ایجاد مشکلاتی در آنها از جمله بیماری قلبی و حتی سکته شود. کلسترول یک ماده چرب است که از کبد فرد نشات می‌گیرد و در برخی از محصولات غذایی نیز وجود دارد. بدن از کلسترول در تولید سلول‌ها، ویتامین‌ها و هورمون‌ها استفاده می‌کند. با این حال، سطوح بالای کلسترول می‌تواند در هر سنی مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. بنابراین، بسیار مهم است که کودکان به صورت مداوم چکاب شوند تا در صورت وجود هرگونه مشکلی تحت درمان قرار گیرد. برای انجام چکاب‌های اشاره شده نیازی به مراجعه به مطب پزشک یا بیمارستان نیست. بلکه تنها کافیست با ما تماس بگیرید. به خواندن مطلب ادامه دهید زیرا این مقاله به بررسی آنچه منجر به چربی خون بالا در کودکان می‌شود، علائم آن و گزینه‌های درمانی و… می‌پردازد.

انواع چربی خون در بدن کدامند؟

دو نوع اصلی کلسترول وجود دارد. اولین، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، که پزشکان از آن به عنوان کلسترول “بد” یاد می‌کنند، است. این نوع از کلسترول می‌تواند بر روی دیواره سرخرگ‌ها ایجاد شود و این امکان وجود دارد که باعث انسداد آنها شود. نوع دیگر کلسترول، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که کلسترول “خوب” نامیده می‌شود، است. این نوع از کلسترول به انتقال کلسترول LDL از شریان‌ها کمک می‌کند. مهم است که همه افراد به ویژه کودکان از داشتن سطح کلسترول سالم اطمینان حاصل کنند. بررسی چربی خون تنها با یک آزمایش خون ممکن است که می‌توانید آن را توسط تیم ویزیت پزشک در منزل ما بدون مراجعه به بیمارستان یا آزمایشگاه انجام دهید.

 

سطح طبیعی چربی خون در کودکان  چقدر است؟

به طو رکلی، LDL یا تری گلیسیرید بیشتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر یا HDL کمتر از 40 میلی گرم در لیتر غیر طبیعی در نظر گرفته می‌شود. برای کودکان، ثابت ماندن چربی خون در زیر این سطوح سالم تلقی می‌شود.

متخصصین و مشاوره پزشکی تیم ما، غربالگری لیپید را برای کودکان 9-11 و 17-21 ساله توصیه می‌کنند. برای کودکان با سایر عوامل خطر، غربالگری کلسترول ممکن است لازم باشد زودتر انجام شود. هر یک از این آزمایشات را می‌توانید با کمک تیم آزمایش آنلاین در خانه انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. همچنین، بعد از دریافت نتایج به صورت آنلاین و یا تلفنی،این امکان برای شما وجود دارد تا با مشاوره پزشکی تلفنی ما در مورد نتایج به دست آمده غربالگری کودک خود صحبت کرده و سوالات خود را بپرسید.

چه عواملی باعث ایجاد چربی خون بالا در کودکان می‌شوند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که یک کودک ممکن است به چربی خون بالا مبتلا شود. مانند رژیم غذایی یا برخی از شرایط سلامتی که در ادامه به طور کامل توضیح داده شده است.

رژیم غذایی

چربی‌های اشباع شده و انواع چربی‌های موجود در برخی غذاها از جمله عللی هستند که منجر به بالا رفتن چربی خون در کودکان می‌شوند. این نوع چربی‌ها می توانند باعث شوند کبد کلسترول بیشتری نسبت به نیاز بدن تولید کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) می‌گوید که چاقی در کودکان همچنین می‌تواند منجر به افزایش سطح کلسترول (چربی خون) و فشار خون شود. غذاهایی که حاوی چربی‌های اشباع یا ترانس شده هستند عبارتند از:

  • پنیر پرچرب
  • گوشت‌های پرچرب
  • شیر پر چرب و خامه
  • کره
  • بستنی
  • روغن‌ نارگیل
  • کالاهای فرآوری شده مانند کوکی‌ها، چیپس سیب زمینی و غذاهای سرخ شده

برای حفظ یک رژیم غذایی مغذی، توصیه می‌شود که کل چربی دریافتب یک کودک 2 تا 3 ساله ، 30 تا 35 درصد از کالری روزانه وی باشد. برای دریافت یک رژیم غذایی موثر خودسرانه تصمیم نگیرید و با مشاوره پزشکی تلفنی ما مشورت کنید.

دیابت

یک کودک مبتلا به دیابت می‌تواند وی را در معرض خطر افزایش سطح چربی خون بالا قرار دهد. دیابت می‌تواند شرایطی به نام دیس لیپیدمی دیابتی ایجاد کند که سطح HDL را کاهش و سطح LDL را افزایش می‌دهد. یک مطالعه در سال 2016 نشان داده است که از 202 کودک مبتلا به دیابت، 26.2 درصد مبتلا به دیس لیپیدمی بودند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین فراوانی این بیماری در کودکان مبتلا به دیابت مورد نیاز است. اما همین آماد کافیست تا بررسی و چکاب مداوم برای کودکان خود را جدی بگیرید. برای دریافت سریع خدمات با کیفتی بالا، با آزمایش آنلاین به منظور رزرو آزمایش و خدمت مورد نظر خود تماس بگیرید.

 

آترواسکلروز

آترواسکلروز شرایطی است که در آن رسوبات چربی، به نام پلاک در شریان‌های فرد ایجاد می‌شود. پلاک شامل موارد اشاره شده در زیر است:

  • کلسترول
  • مواد چرب
  • زباله‌های سلولی
  • کلسیم
  • فیبرین، یک عامل لخته کننده در خون

علت دقیق آترواسکلروز ناشناخته است، اگرچه پزشکان معتقدند که در دوران کودکی ایجاد می‌شود. در حالی که بعید است که آترواسکلروز باعث ایجاد مشکلاتی در کودکان شود، اگر در بزرگسالی پیشرفت کند، می‌تواند باعث بروز عوارض جدی شود.

هیپرکلسترولمی مادرزادی

هیپرکلسترولمی مادرزادی یا خانوادگی (FH) یک بیماری ژنتیکی است که می‌تواند منجر به چربی خون بالا شود. این بیماری از هر 250 نفر در سراسر جهان 1 نفر را مبتلا می‌کند. FH به دلیل جهش در ژنی که مسئول حذف کلسترول از بدن است، باعث ایجاد مقادیر بالایی از کلسترول LDL می‌شود. اگر بدن نتواند کلسترول را به درستی حذف کند، ممکن است در شریان‌ها تجمع کند و منجر به تصلب شرایین شود.

علائم و عوارض ابتلا به چربی خون بالا در کودکان

کودکان معمولاً هیچ علامتی ناشی از چربی خون بالا ندارند. سطح چربی خون یک کودک باید به طور معمول بررسی شود، به خصوص اگر دارای عوامل خطر باشد. به طور کلی، داشتن سطوح بالای چربی خون می‌تواند کودک را در معرض خطر ابتلا به شرایط زیر قرار دهد:

  • بیماری قلبی
  • سکته
  • حمله قلبی
  • بیماری مزمن کلیوی

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟

والدین یا افرادی که از کودکان مراقبت می‌کنند، باید اطمینان حاصل کنند که سطح چربی خون کودک به طور مرتب بررسی می‌شود. به طور کلی، هیچ علامتی از چربی خون بالا در کودکان وجود ندارد، بنابراین آزمایشات مکرر از قبیل آزمایش ادرار یا خون ضروری است. اگر هر یک از علائم اشاره شده در زیر را در کودک خود مشاهده کردند، باید با مشاوره پزشکی تماس بگیرند:

در نوزادان

  • غذا نخوردن (کمبود اشتها)
  • چاق نشدن
  • تعرق مفرط
  • تنفس سریع

در کودکان خردسال

  • تنگی نفس
  • خستگی
  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • از نظر فیزیکی قادر به همگام شدن با سایر کودکان نیست

در کودکان بزرگتر

  • ضربان قلب غیر طبیعی
  • بیهوش شدن در حین ورزش
  • تنگی نفس بیش از حد

هر یک از این علائم ممکن است نشان دهنده مشکلات قلب در کودک شما باشد، بدین خاطر بسیار مهم است که علائم را بشناسید و در صورت بروز آنها با پزشک تماس بگیرید.

 

چربی خون بالا در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی تیم آزمایش آنلاین می‌توانند کلسترول را در کودکان مدرسه‌ای با یک آزمایش خون ساده بررسی کنند. انجام چنین آزمایشی به ویژه در صورت وجود سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا در شرایطی که یکی از والدین کودک دارای کلسترول بالا باشد، بسیار مهم است. نتایج آزمایش خون نشان می‌دهد که آیا کلسترول کودک بسیار بالا است یا خیر.

چربی خون بالا در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

بهترین راه برای درمان چربی خون بالا در کودکان رژیم غذایی و برنامه ورزشی است که تمام اعضای خانواده را در بر می‌گیرد. اگر تغییر در رژیم غذایی و ورزش اثر مطلوب را نداشته باشد، ممکن است برای کودکان بالای هشت سال دارو در نظر گرفته شود.

مطالعات اخیر در کودکان با کلسترول بسیار بالا، استفاده ایمن از داروهای تجویزی را تایید کرده است. سطح چربی خون کودک باید پس از سه ماه تغییر در رژیم غذایی و یا داروها دوباره آزمایش شود.

چربی خون بالا در کودکان؛ جمع‌بندی

چربی خون بالا می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. در کودکان، ممکن است به دلیل رژیم غذایی یا شرایط مختلف سلامتی نیز ایجاد شود. از آنجایی که معمولاً هیچ علامتی از چربی خون بالا در کودکان وجود ندارد، بسته به عوامل خطر و توصیه‌های مشاوره پزشکی، باید سطح کلسترول آنها به صورت منظم مورد آزمایش قرار گیرد. کودکانی که عوامل خطر کلسترول بالا را دارند، بهتر است سطح کلسترول آنها را از 2 سالگی مورد آزمایش قرار داد. درمان چربی خون بالا در کودکان معمولاً شامل تغییر سبک زندگی است. با این حال، داروهای کوتاه مدتی برای کاهش کلسترول وجود دارد. اگر فردی علائمی از مشکلات قلبی را در فرزند خود مشاهده کرد، باید فورا با پزشک تماس بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *