هزینه آزمایش غربالگری

هزینه آزمایش غربالگری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 23 / 06 / 1397

هزینه آزمایش غربالگری

هزینه آزمایش غربالگری یکی از پارامتر های مهمی است که سبب نگرانی مادران می شود. در دوران بارداری پزشکان بر انجام آزمایشات و سونوگرافی های مختلفی تاکید دارند که باید انجام شود و هزینه این آزمایشات بالا است.

هزینه آزمایش غربالگری با توجه به ضرورت انجام آن هزینه قابل توجهی نیست و می توان با پیشگیری مشکلات بعدی که ممکن است رخ دهد، جبران نمود. آزمایش غربالگری بارداری روش نوینی است که مجموعه ای از آزمایش سونوگرافی جنین و آزمایش خون مادر بوده و مادران طی دو مرحله در دوران بارداری باید انجام دهند. این آزمایش برای مادرانی که بالای 35 سال سن دارند، از روش مصنوعی مثل ivf حامله شده اند،HIV  مثبت دارند یا چندقلو باردار هستند و جز گروه های پر خطر قرار می گیرند، بیشتر تاکید  می شود. احتمال مثبت بودن نتیجه آزمایش برای این دسته از مادران بین  2تا 3 درصد می باشد در حالی که برای مادران زیر 35 سال این احتمال به یک درصد می رسد .

 

آزمایشات غربالگری بارداری:

مرحله اول در سه ماهه ی نخست بارداری و مرحله دوم در سه ماهه ی دوم بارداری انجام می شود که شامل دو آزمایش خون و دو سونوگرافی می باشد. در سه ماهه ی نخست عوامل مختلفی از جمله: سن مادر، قومیت، نتیجه آزمایش خون و غیره سنجیده می شود. این آزمایش غربالگری بارداری به بررسی اختلالات نمی پردازد و فقط مشخص می کند که به آزمایش های بیشتری نیاز است یا نه.جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش غربالگری بارداری مراجعه نمایید.

 

دقت آزمایش های غربالگری:

دقت غربالگری برای آگاهی از اختلالات کروموزومی به طور تقریبی حدودا 85 تا 90 درصد می باشد با این مفهوم که به طور میانگین از هر 100 کودک دارای اختلالات کروموزومی تعداد 85 کودک در آزمایش مشخص می شوند. حدودا 5 درصد از افرادی که به طور طبیعی حامله می شوند دچار ناهنجاری های کروموزومی می شوند و جواب مثبت تست به این منظور است که بین 0.01 تا 0.300 جنین درمعرض خطر قرار دارد.

 آزمایش غربالگری

 

انواع دسته بندی مادران باردار با آزمایش غربالگری:

در آزمایش غربالگری بارداری، مادران به سه دسته تقسیم می شوند .

  1. دسته ی اول گروه کم خطر، این دسته از مادران نیازی به آزمایش بعدی ندارند و به یقین می توان گفت که فرزندشان سالم است یعنی نتیجه ی نهایی آزمایش عددی پایین تر از 1:200 را نشان می دهد ولی بعضی مواقع در هفته ی شانزدهم از آن ها آزمایش گرفته می شود تا مقدار آلفیتوپروتیین آن ها برای اطمینان بیشتر اندازه گیری شود.
  2. دسته ی دوم گروه بینابینی،که این دسته از مادران نیاز به سونوگرافی آنومالی و آزمایش آمینوسنتز دارند.
  3. دسته ی سوم،گروه پر خطر نام دارد که پزشکان برای این دسته از مادران آزمایش cvs را در سه ماهه نخست و در سه ماه بعدی آزمایش آمینوسنتز را توصیه می کنند.

با استناد به مطالب گفته شده تنها حدود 3 درصد از مادرانی که نتیجه آزمایش آنها مثبت می شود جنینشان دارای اختلالات کروموزومی هست و آزمایش های بعدی نیز مثبت می شود. اما به این نکته نیز باید توجه کرد طبق تحقیقات به عمل آمده تقریبا 80 درصد از کودکان دارای سندروم داون از خانواده هایی هستند که هیچ گونه سابقه ی خانوادگی ندارند و علاوه بر آن سن مادر نیز کمتر از 35 سال است. لذا پزشکان تاکید دارند همه ی مادران در همه سن این آزمایش را انجام دهند. سندروم داون از جمله ناهنجاری های کروموزومی می باشد. این دسته از جنین ها دارای یک کروموزم اضافه یا یک کروموزوم کم هستند که گاها از هر 800 جنین یکی دارای این اختلال می شود و معمول ترین آزمایش غربالگری بارداری، غربالگری سندروم داون است. در نتیجه این آزمایش ها موجب می شود والدین در طی 9ماه مدت بارداری از سلامت کودکشان اطمینان خاطر پیدا کنند اما پرداخت هزینه های بالای این آزمایش ها برای برخی از پدر مادرها سنگین می باشد .

اختلالات کروزومی

هزینه آزمایش غربالگری:

طی تحقیقات به عمل آمده در اکثر سایت ها، معمولا در مرحله نخست این آزمایش ضخامت پشت گردن جنین و همچنین قد کودک به صورت نشسته طی یک سونوگرافی nt که سونوگرافی شکمی می باشد انجام می شود و یک آزمایش خون که دو هورمون Free-B-HCG  و PAPP-A را می سنجند. سن مادر در این آزمایش یکی از  پارامتر های مهم به  حساب می آید. هزینه ی آن در مراکز دولتی حدودا بین 120 تا 170 هزار تومان است.

مرحله دوم که با دقت پایین تری انجام می شود بین پانزدهمین تا بیستمین هفته بارداری و با هزینه های مساوی یا مقداری بالاتر قابل انجام می باشد. در این آزمایش میزان 4 پروتِئین ویژه در خون سنجیده می شود. البته این آزمایش نوع دیگری نیز دارد که درآن 3 پارامتر در خون سنجیده می شود. هزینه ی آن هم پایین تر از نوع 4گانه می باشد. اگر نتیجه آزمایش هرگونه شبهه ای داشته باشد آزمایش آمینوسنتز انجام می شود که به غیر از احتمال سقط جنین تقریبا هزینه ای معادل 1میلیون تومان دارد.

 

در طی نظر سنجی های به عمل آمده، بسیاری از مادران بر این موضوع تاکید داشتند که درآمد همسر آن ها پایین بوده، از طرفی در بیمارستان های دولتی به علت بالا بودن مراجعه کنندگان امکان گرفتن نوبت برای آن ها بسیار سخت و دشوار است لذا از پس هزینه آزمایش غربالگری در مطب های خصوصی بر نمی آیند و این موضوع که مبادا جنین دچار مشکلی باشد، آن ها را بسیار نگران کرده است.

از سوی دیگر در این آزمایش غربالگری بارداری که پزشکان بر انجام آن تاکید بسیاری دارند مقداری خطا نیز وجود دارد. این امر سبب نگرانی مضاعف والدین می شود و آنها را برای به دنیا آوردن کودکی سالم دچار نگرانی و اضطراب می کند . البته با توجه به نوع بیمه ی والدین و اینکه هزینه های مراکز متفاوت می باشد شرکت های بیمه ای طبق معمول هزینه آزمایش غربالگری را تا 35درصد از مبلغ را عودت می دهند، بعضی از بیمه ها نیز نظیر بیمه های تکمیلی کل مبلغ را پرداخت می کنند.

 غربالگری

علاوه بر این، پزشک ها به داشتن رژیم غذایی مناسب به مادران تاکید می کنند که با توجه به تورم های موجود و بالا بودن هزینه ی برخی از این برنامه ها، رعایت کردن آنها برای برخی از والدین در عمل غیر ممکن می باشد. بالا بودن مخارجی که مادران باید در دوران بارداری بپردازند سبب دو برابر شدن استرس و نگرانی مادران شده لذا درخواست می شود تا مسئولین پیگیری کرده زیرا پرداخت این هزینه های گزاف برای قشر متوسط تا ضعیف جامعه بسیار سنگین می باشد.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

 

2 دیدگاه ها

  1. پورقاسم گفت:

    ممنون از زحمتی که کشیدین واقعا عالی بود

  2. حسین گفت:

    واقعاباتوجه به شعارهای دولت دربحث جوانی جمعیت متاسفانه هیچ اقدامی نکرده اندوخیلی ازمادران ازپرداخت این آزمایشات عاجزند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *