مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 22 / 02 / 1396

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج یکی از راه های مهم پیشگیری از تولد کودکان با معلولیت های مختلف است. زوج های جوان بهتر است قبل از ازدواج و حتی در صورت نداشتن هیچ گونه معلولیت در خودشان و یا بستگانشان، به مشاور ژنتیک مراجعه نمایند. پس باید همه زوجین قبل از ازدواج حتی ازدواج غیر فامیلی جهت پیشگیری از تولد کودک دارای معلولیت و یا دارای انواع بیماری های ژنتیکی، به مشاور ژنتیک مراجعه و در صورت نیاز آزمایش ژنتیک را انجام دهند.

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به زوجین توصیه هایی می نماید و برای پیشگیری از معلولیت ها، آن ها را راهنمایی می کند. برخی احساس می کنند که ممکن است اگر جای مشاور ژنتیک بروند، آن ها را از ازدواج کردن با هم منع می کند اما اینگونه نیست. در حقیقت تصمیم ازدواج با هر شرایط جسمانی زوجین، با خود آن ها است اما در این میان مشاور ژنتیک باعث می شود به زوجین مستعد فرزندآوری معلول کمک کند تا بتوانند فرزند سالمی متولد نمایند.

 

تعریف مشاوره ژنتیک:

در حقیقت مشاورزه ژنتیک یک دوره آموزشی است که به اشخاصی که در معرض خطر هستند یا مبتلابه هستند، کمک نماید تا بیماری های وراثتی و اختلالات ژنتیکی را بخوبی بشناسند و نیز نحوه انتقال آن ها را بدانند. در ضمن مباحث مرتبط با تنظیم خانواده و درمان این نوع از بیماری ها را کسب نمایند.

 

مشاوره ژنتیک

 

چه اشخاصی باید آماده پیشگیری یا درمان باشند؟

تمامی افرادی که یک یا همه موارد زیر را در خودشان و یا خانواده شان دیده اند، باید حتما به مشاوره ژنتیک مراجعه نمایند. حال هنوز ازدواج نکرده اند و یا ازدواج نموده اند و هنوز بچه دار نیستند و یا در دوران حاملگی و حتی بعد از زایمان.

  1. باردار شدن در سن 35 سالگی و بالاتر از آن
  2. دارا بودن نقیصه مادرزادی
  3. تاخیر در رشد و یا عقب ماندگی ذهنی
  4. اختلالات رشدی و یا کوتاه بودن بیش از حد قد
  5. عقیم بودن مرد و یا سابقه سقط های مکرر و حتی نازایی
  6. ناتوانایی جسمی در هنگامه شروع بلوغ فرد
  7. وجود انواع بیماری هایی مانند فشار خون، بیماریهای قلبی، سرطان ها و انواع بیماریهایی که ارث در آن دخیل است مانند دیابت
  8. اختلالات و مشکلات خاص رفتاری
  9. مشکلات سوخت و ساز بدن

 

مشاوره ژنتیک چه کمکی به اشخاص می کند؟

یک مشاور ژنتیک قبل از ازدواج به اشخاص کمک می کند تا بتوانند نقش وراثت را در ایجاد و انتقال بیماری ها و معلولیت ها را بشناسند و نیز از خطر تکرار آن در خود یا فرزندانشان آگاه باشند. این افراد در رابطه با بیماری های وراثتی آگاهی بیشتری کسب می نمایند و از نحوه تشخیص و عاقبت بیماری بیشتر آگاه می شوند. آزمایش ژنتیک می تواند اطلاعات زیادی به شما ارایه نماید.

افراد آگاه شده و مورد مشاوره قرار گرفته می توانند راه های قابل دسترس برای برخورد با انواع بیماری ها و خطرات را بدانند و با توجه به ارزش، اهداف و اعتقادات خانواده، روشی صحیح و چاره ای درست بیابند.

 

سندرم داون 

 

دلایل اختلالات ژنتیکی چیست؟

مشکلات و نقیصه های ژنی: برخی بیماری ها با توجه به ارث رسیدن یک ژن معیوب از مادر یا پدر و حتی هر دو ایجاد می شوند. برخی از این نوع بیماری ها مانند هموفیلی، کم خونی داسی شکل، کوررنگی و غیره است.

مشکلات و اختلالات کروموزومی: با اختلال در تعداد کروموزم ها و ساختمان آن ها، این بیماری شکل می گیرد که شایع ترین آن، منگولیسم یا سندرم داون می باشد. بیماری سندرم داون با افزایش سن مادر احتمال وقوع آن بیشتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *