علامت اختصاری قند خون در آزمایش

علامت اختصاری قند خون در آزمایش

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 03 / 03 / 1398

علامت اختصاری قند خون در آزمایش ها به شکل FBS در برگه نتیجه آزمایش قند خون نشان داده می شود. این علامت اختصاری قند خون در آزمایش مخفف عبارت Fasting Blood Sugar است. آزمایش قند خون به منظور بررسی میزان قند خون انجام می شود. آزمایش قند خون را باید ناشتا و با شکم خالی در آزمایشگاه انجام دهید که از فرد نمونه خون گرفته می شود و مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان سطح گلوکز خون را اندازه گیری نمایند.

فراموش نکنید برای انجام آزمایش قند خون حتما باید ناشتا باشید، اما آیا علت ناشتا بودن را می دانید؟ اگر فردی با ناشتا بودن حدود 10 تا 12 ساعت آزمایش قند خون دهد و میزان قند خون آن از 105 میلی گرم در دسی لیتر بیشتر باشد، باید حتما برنامه غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهد. جالب است بدانید که قند خون بالا نشان دهنده این است که فرد در چندین سال آینده مبتلا به دیابت خواهد شد. بنابراین برای آن که در آینده از مبتلا شدن به دیابت جلوگیری نمایید هر چند وقت آزمایش قند خون را تکرار نمایید.

با مطالعه برگه نتیجه آزمایش خود به دنبال علامت اختصاری قند خون در آزمایش که  به صورت FBS نشان داده می شود باشید. میزان سطح گلوکز در خون ( FBS ) حداقل باید بین 65 تا70  میلی گرم در دسی لیتر باشد و همچنین حداکثر مقدار آن باید بین 100 تا 110 میلی گرم در دسی لیتر باشد . اگر در برگه نتایج آزمایش شما مقدار FBS بیشتر از این مقادیر بود باید با مشورت پزشک سبک زندگی و تغذیه برنامه غذایی خود را اصلاح نمایید تا در آینده مبتلا به دیابت نشوید.

علامت قند خون

علائم قند خون

خستگی زیاد : یکی از مهم ترین علائم نشان دهنده قند خون بالا خستگی زیاد است. افرادی که در طول روز بسیار خسته می شوند،ممکن است مبتلا به قند خون بالا باشند. این خستگی زیاد همراه با تپش قلب و تعریق نیز همراه است. همچنین لازم به ذکر است که هر خستگی در طول روز نشان دهنده قند خون بالا نمی باشد اما تنها با آزمایش قند خون به راحتی می توانید خیال خود را نسبت به این علائم و بیماری آسوده نمایید.

کاهش وزن : دومین عاملی که نشان دهنده قند خون بالا است، کاهش وزن به طور ناخواسته می باشد. کاهش وزن به صورت یک دفعه ای می تواند هشداری برای افراد باشد. بنابراین اگر متوجه شدید به طور ناخواسته وزن شما کاهش یافته است و در طول روز احساس خستگی زیادی دارید، آزمایش قند خون را فراموش نکنید.

 

احساس گرسنگی زیاد: یکی دیگر از علائمی که نشان دهنده قند خون بالا است، احساس گرسنگی زیاد است. بنابراین دقت لازم را داشته باشید اگر در طول روز فعالیت زیادی ندارید اما احساس گرسنگی زیادی می کنید، ممکن است مبتلا به قند خون بالا باشید. در واقع با مصرف وعده غذایی با گذشت اندکی از آن باز هم احساس گرسنگی می کنید آزمایش قند خون را انجام دهید.

مشکلات بینایی: بیماری دیابت امروزه یکی از بیماری های شناخته شده است و افراد باید با علائم و نشانه های آن آشنا باشند تا بتوانند به زودی نسبت به درمان آن اقدام نمایند. قند خون بالا مشکلاتی را در بینایی افراد نیز ایجاد می نماید. علائمی همچون زخم پا کاهش قدرت بینایی حمله قلبی دردهای کمری و … از دیگر نشانه های بیماری قلبی است.

ما در این مطلب برخی از شایع ترین علائم را بیان نمودیم. با مشاهده این علائم آزمایش قند خون را فراموش نکنید.

نمک و قند خون

تفسیر نتایج قند خون

برای تفسیر نتایج قند خون لازم است اطلاعات پزشکی لازم را داشته باشید تا بتوانید به راحتی برگه آزمایش قند خون را تفسیر نمایید. اما با به یاد داشتن علامت اختصاری قند خون در آزمایش خون می توانید مقدار سطح گلوکز خون خود را نسبت به سطح استاندارد آن مقایسه نمایید.

 

اگر علامت اختصاری قند خون در آزمایش را در نتیجه برگه آزمایش خود پیدا نمودید و مشاهده نمایید که این میزان از 65 تا 70 کمتر نباشد و همچنین نباید از 105 تا 110 نیز بیشتر باشد. اگر مقدار سطح گلوکز شما از این مقادیر کمتر یا بیشتر باشد ، فراموش نکنید که باید با پزشک خود مشورت نمایید تا با مصرف دارو و یا برنامه غذایی و سبک زندگی خود را بتوانید اصلاح نمایید.

WBC آزمایش

سخن پایانی:

آزمایش قند خون برای اندازه گیری میزان سطح قند خون انجام می شود. علامت اختصاری قند خون در آزمایش مخفف عبارت Fasting Blood Sugar می باشد که به صورت FBS در برگه نتیجه آزمایش قند خون نمایش داده می شود. برای انجام آزمایش قند خون باید حداقل 8 ساعت ناشتا باشید. بدین صورت نباید میزان قند خون شما با ناشتا بودن از 110 بیشتر باشد . اگر این اتفاق رخ دهد میزان قند خون شما بالا است و در آینده دچار دیابت خواهید شد.

ما در این مطلب سعی کردیم برخی از علائم و نشانه های قند خون را بیان نماییم تا در صورت مشاهده آن آزمایش قند خون را انجام دهید و از میزان استاندارد قند خون خود اطمینان حاصل نمایید. شایع ترین علائم قند خون خستگی زیاد و احساس گرسنگی زیاد در طول روز است.

با مشاهده برگه نتیجه آزمایش شاید برخی از افراد هنوز نمی دانند که FBS نشان دهنده چه چیزی می باشد. بنابراین می توانید به پزشک خود مراجعه نمایید و او می تواند شما را راهنمایی نماید که آیا میزان قند خون شما از سطح استاندارد بالاتر است و یا پایین تر.

نسبت به میزان سطح گلوکز خون برای شما دارو های لازم و رژیم غذایی مناسبی را تجویز می نماید. اما این را هم فراموش نکنید که اگر برای اولین بار آزمایش قند خون انجام دادید و متوجه شده این قند خون دارید این آزمایش را باید هر چند ماه یا هرماه مطابق با دستور پزشک خود تکرار نمایید.

اگر با مشاهده علائم بیان شده آن ها را جدی نگیرید و آزمایش ساده قند خون را انجام ندهید ممکن است عوارض بدی را در آینده مشاهده خواهید نمود. با انجام یک آزمایش ساده از سلامت خود اطمینان حاصل نمایید.شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

3 دیدگاه ها

  1. kimiya گفت:

    مرسی واقعا بابت کیفیت فوق العاااادهههه بالایه خدمات و رفتار خوب کارشناسان همه چی عالی بود امیدوارم همیشه به همین منوال باشه

  2. Anne گفت:

    خوب بود

  3. فاطمه گفت:

    بسیار تیم قوی و حرفه ای و صبوری هستید با ارزوی موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *