علائم دیابت در مردان

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 05 / 08 / 1400

دیابت بیماری است که در آن بدن شما نمی‌تواند انسولین کافی تولید کند یا قادر نیست از انسولین استفاده کند. گاهی نیز ممکن است ترکیبی از هر دو این عوامل منحر به ایجاد این بمیاری شود. در دیابت، سطح قند خون بالا می‌رود. این امر در صورت عدم کنترل می‌تواند عوارضی ایجاد کند.

دیابت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در چشم، کلیه‌ها و پوست شما شود. دیابت همچنین می‌تواند منجر به اختلال نعوظ (ED) و سایر مشکلات اورولوژی در مردان شود. با این حال، بسیاری از این عوارض با آگاهی و توجه به سلامتی قابل پیشگیری یا درمان هستند.

علائم دیابت در مردان

علائم اولیه دیابت در مردان اغلب قابل تشخیص نیستند زیرا ممکن است چندان جدی به نظر نرسند. برخی از خفیف ترین علائم اولیه دیابت عبارتند از:

 

 

  • تکرر ادرار
  • خستگی غیر معمول
  • تاری دید
  • کاهش وزن حتی بدون رژیم
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست ها و پاها

اگر علائم دیابت در مردان درمان نشود، ممکن است عوارض و مشکلات سلامتی جدی ایجاد شود. این عوارض می‌تواند شامل ایجاد مشکلاتی از قبیل موارد اشاره شد در زیر باشد:

  • پوست
  • چشم‌ها
  • کلیه
  • اعصاب، از جمله آسیب عصبی

مراقب عفونت‌های باکتریایی در پلک‌ها (گل مژه)، فولیکول‌های مو (فولیکولیت)، یا ناخن‌های دست یا پا باشید. علاوه بر این، هر گونه درد ناشی از چاقو یا تیراندازی در دست‌ها و پاهای خود را یادداشت کنید. همه این‌ها سیگنال‌هایی هستند که نشان می‌دهند ممکن است عوارض دیابت را تجربه کنید.

دیابت همچنین می‌تواند علائم مرتبط با سلامت جنسی را در مردان ایجاد کند.

  • اختلال نعوظ (ED)

به معنی ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ است. این می‌تواند نشانه بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله فشار خون بالا، بیماری کلیوی و شرایط گردش خون یا سیستم عصبی باشد. ED همچنین می‌تواند ناشی از استرس، سیگار کشیدن یا دارو باشد.

مردان مبتلا به دیابت در معرض خطر ED هستند. بر اساس یک متاآنالیز اخیر از 145 مطالعه، بیش از 50 درصد از مردان مبتلا به دیابت دارای اختلال نعوظ هستند. اگر دچار ED هستید، دیابت را به عنوان یک علت احتمالی در نظر بگیرید.

  • آسیب به سیستم عصبی خودمختار (ANS)

دیابت می‌تواند به سیستم عصبی خودمختار (ANS) آسیب برساند و منجر به بروز مشکلات جنسی شود. ANS پهن یا منقبض شدن عروق خونی شما را کنترل می‌کند. اگر عروق خونی و اعصاب آلت تناسلی در اثر دیابت آسیب ببیند، ممکن است ED ایجاد شود.

رگ‌های خونی ممکن است در اثر دیابت آسیب ببینند که می‌تواند جریان خون را در آلت تناسلی کاهش دهد. این یکی دیگر از علل شایع ED در میان مردان مبتلا به دیابت است.

  • انزال رتروگراد

مردان مبتلا به دیابت نیز ممکن است با انزال برگشتی مواجه شوند. این باعث می‌شود که قسمتی از مایع منی به مثانه منتقل شود. علائم ممکن است شامل ترشح مایع منی به میزان قابل توجهی در حین انزال باشد.

  • مسائل اورولوژیک

مشکلات اورولوژی می‌تواند در مردان مبتلا به دیابت به دلیل آسیب عصب دیابتی رخ دهد. این موارد شامل مثانه بیش فعال، ناتوانی در کنترل ادرار و عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) است.

صحبت صریح با پزشک در مورد ED و سایر عوارض جنسی یا اورولوژی ضروری است. آزمایش خون ساده می‌تواند به تشخیص دیابت کمک کند. بررسی علت ED توسط پزشک همچنین می‌تواند به شما در کشف سایر مشکلات تشخیص داده نشده کمک کند.

عوامل خطر در مردان

عوامل زیادی می‌توانند خطر ابتلا به دیابت و عوارض آن را در مردان و به طور کلی تمامی افراد افزایش دهند، از جمله:

  • سیگار کشیدن
  • اضافه وزن داشتن
  • اجتناب از فعالیت بدنی
  • داشتن فشار خون بالا یا کلسترول بالا
  • بالای 45 سال بودن
  • داشتن یک قومیت خاص، از جمله آفریقایی-آمریکایی، اسپانیایی تبار، بومی آمریکایی، آسیایی-آمریکایی، و جزیره نشین اقیانوس آرام

پیشگیری از علائم دیابت در مردان

ترک یا کاهش سیگار کشیدن، ورزش منظم و حفظ وزن سالم همگی از راه‌های بسیار موثر برای جلوگیری از بروز دیابت هستند.

 

 

درمان علائم دیابت در مردان

تحت کنترل نگه داشتن سطح گلوکز خون می‌تواند به پیشگیری از مشکلات ارولوژی و سایر مشکلات مرتبط با دیابت کمک کند. اگر به مشکلات مرتبط با دیابت مبتلا شوید، داروهایی برای کمک به درمان آنها در دسترس هستند.

داروها

داروهای ED مانند تادالافیل (سیالیس)، وردنافیل (لویترا) و سیلدنافیل (ویاگرا) ممکن است به شما در مدیریت بیماری کمک کند. داروهای مخلوط با پروستاگلاندین‌ها که ترکیباتی شبیه هورمون هستند، همچنین می‌توانند به آلت تناسلی شما تزریق شوند تا به درمان ED کمک کنند.

همچنین ممکن است پزشک شما را به متخصص اورولوژی یا غدد درون ریز ارجاع دهد تا اثرات تستوسترون پایین را درمان کند. تستوسترون پایین یک نتیجه شایع دیابت در مردان است.

تستوسترون پایین می‌تواند باعث از دست دادن علاقه شما به رابطه جنسی، کاهش توده بدن و احساس افسردگی شود. صحبت با پزشک در مورد این علائم می‌تواند به شما این امکان را بدهد که از درمان‌هایی مانند تزریق تستوسترون یا ژل‌هایی استفاده کنید که تستوسترون پایین را درمان می‌کنند.

تمام داروها و مکمل‌ها را با پزشک خود در میان بگذارید تا از هرگونه تداخل دارویی مضر جلوگیری کنید. هر گونه تغییر در الگوی خواب یا سایر عادات سبک زندگی خود را نیز با پزشک خود در میان بگذارید. درمان ذهن می‌تواند به مشکلاتی که بر بقیه بدن شما تأثیر می‌گذارند نیز کمک کند.

تغییر سبک زندگی

در صورت ابتلا به دیابت، برخی از انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارند. متعادل کردن وعده‌های غذایی می‌تواند سلامت بدن شما را بهبود بخشد و شروع علائم دیابت در مردان را به تاخیر بیندازد. سعی کنید مخلوطی یکنواخت از موارد زیر را در در رژیم غذایی خود جای دهید:

  • نشاسته‌ها
  • میوه‌ها و سبزیجات
  • چربی‌ها
  • پروتئین‌ها

شما باید از شکر اضافی، به خصوص در نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه و آب نبات اجتناب کنید.

یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید و قند خون خود را در رژیم ورزشی خود مدیریت کنید. این می‌تواند به شما این امکان را بدهد که بدون احساس لرزش، خستگی، سرگیجه یا اضطراب از مزایای کامل یک تمرین بهره مند شوید.

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنیم؟

اگر نمی‌توانید آخرین باری را که قند خون خود را بررسی کرده‌اید، به‌خاطر بیاورید، به‌ویژه اگر ED یا سایر عوارض شناخته‌شده دیابت را تجربه می‌کنید، آزمایش خون بدهید. شما میتوانید جواب آزمایش قند خود را بررسی کنید ، و به طور آنلاین با پزشک متخصص مشورت کنید. برای ویزیت پزشک در منزل با ما همراه باشید.

دیابت و عوارضی مانند بیماری قلبی می‌تواند منجر به بروز مشکلات عاطفی از جمله اضطراب یا افسردگی شود. اینها می‌توانند ED و سایر جنبه‌های سلامت شما را بدتر کنند. اگر شروع به تجربه احساس ناامیدی، غمگینی، اضطراب یا نگرانی کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

دیابت نوع 2 در مردان

دیابت نوع 2 که زمانی دیابت غیر وابسته به انسولین یا دیابت بزرگسالان نامیده می‌شد، شایع ترین شکل دیابت است که 90 تا 95 درصد از 13 میلیون مرد مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نرخ دیابت در همه ایالت‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. این نوع از بیماری یکی از بزرگترین جهش‌ها در بین مردان بوده است.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 معمولاً با افزایش سن نیز افزایش می‌یابد. افرادی که سایر عوامل خطر برای این بیماری را ندارند باید پس از 45 سالگی انجام آزمایشات مربوطه را شروع کنند.

برخلاف افراد مبتلا به دیابت نوع 1، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انسولین تولید می‌کنند. اما کافی نیست، یا بدن آنها انسولین را تشخیص نمی‌دهد و آن‌طور که باید از آن استفاده نمی‌کند. این حالت مقاومت به انسولین نامیده می شود.

وقتی انسولین کافی وجود ندارد یا انسولین آنطور که باید استفاده نمی‌شود، قند (گلوکز) نمی‌تواند وارد سلول‌های شما شود تا برای سوخت مورد استفاده قرار گیرد. قند در خون انباشته می‌شود و سلول‌های شما آنطور که باید کار نمی‌کنند. سایر مشکلات مرتبط با تجمع قند در خون عبارتند از:

  • کم آبی بدن: تجمع قند در خون می‌تواند باعث تولید ادرار بیشتر شما شود (برای پاکسازی قند از بدن). هنگامی که کلیه‌ها قند را از طریق ادرار از دست می‌دهند، مقدار زیادی آب نیز از دست می‌رود و باعث کم آبی بدن می‌شود.
 

 

  • کمای دیابتی غیرکتوتیک هیپراسمولار: هنگامی که یک فرد مبتلا به دیابت نوع 2 به شدت کم آب می‌شود و مایعات کافی برای جبران از دست دادن مایعات نمی‌نوشد، ممکن است این عارضه تهدید کننده زندگی را داشته باشد.
  • آسیب به بدن: با گذشت زمان، سطح بالای قند در خون ممکن است به اعصاب و عروق خونی کوچک چشم‌ها، کلیه‌ها و قلب آسیب برساند و فردی را در معرض تصلب شرایین (سخت شدن) عروق بزرگ قرار دهد که می‌تواند باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

چه چیزی باعث ایجاد دیابت نوع 2 می‌شود؟

اگرچه این بیماری از دیابت نوع 1 رایج‌تر است، دیابت نوع 2 کمتر شناخته شده است. احتمالاً به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و یک علت واحد منجر به بروز آن نیست. دیابت نوع 2 می‌تواند در خانواده‌ها ایجاد شود، اما ماهیت دقیق چگونگی ارثی بودن آن یا هویت یک دلیل واحد برای آن در ژن‌ها مشخص نیست.

علائم دیابت نوع 2 در مردان چیست؟

علائم دیابت نوع 2 از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشنگی بیشتر
  • گرسنگی بیشتر (به ویژه بلافاصله بعد از غذا خوردن)
  • دهان خشک
  • تهوع و استفراغ گاه به گاه
  • تکرر ادرار
  • خستگی (احساس ضعف، خستگی مداوم)
  • تاری دید
  • بی حسی یا گزگز دست یا پا
  • عفونت‌های مکرر پوست یا مجاری ادراری

به ندرت، ممکن است یک فرد پس از نشان دادن علائم دیابت نوع 2 در بیمارستان در حالی که در کمای دیابتی است، تشخیص داده شود.

برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 چه باید کرد؟

مطالعات نشان می‌دهد که 90 درصد موارد دیابت نوع 2 را می‌توان به سادگی از طریق یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی کافی پیشگیری کرد. یا به طور قابل توجهی به تاخیر انداخت. اثبات بزرگ آن در مطالعه‌ای بر روی 3234 نفر بود که اضافه وزن داشتند و سطح گلوکز خون بالاتری داشتند و آنها را در خطر ابتلا به دیابت قرار می‌داد.

 

 

کسانی که از برنامه ورزش و رژیم غذایی برای کاهش وزن اضافی پیروی کردند، خطر ابتلا به دیابت را تا 58٪ کاهش دادند. افرادی که در گروه 60 سال به بالا هستند، خطر ابتلا به آنها را تا 71 درصد کاهش می‌دهند. اینها افرادی بودند که قبلاً در معرض خطر بالای دیابت بودند. به گفته کارشناسان، وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید و فعال بمانید، و این شانس عالی است که هرگز به دیابت مبتلا نشوید.

دیابت چگونه درمان می‌شود؟

تشخیص دیابت پایان دنیا نیست. در برخی موارد، همانطور که گفته شد، تغییر شیوه زندگی می‌تواند بیماری را کاملاً تحت کنترل نگه دارد. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نیاز به مصرف داروهای خوراکی برای کاهش سطح قند خون دارند. وقتی اینها برای کنترل کردن وضعیت بیماری کافی نیستند، تجویز انسولین (که استنشاقی و/یا تزریق می‌شود) ممکن است گاهی همراه با داروهای خوراکی ضروری باشد. اگر  تشخیص پیش دیابتی را دریافت کرده اید بهتر است مقاله مرتبط و لینک شده را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *