عفونت ادراری در مردان

  • نوشته شده توسط سمانه نصیری
  • 10 / 08 / 1400
در عفونت مثانه باکتری‌ها به مثانه حمله می‌کنند و در مثانه بیش‌ازاندازه رشد می‌کنند. در برخی موارد ممکن است باکتری‌ها در لوله‌هایی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می‌کنند و همچنین در کلیه‌ها نفوذ می‌کنند. همه این شرایط به‌عنوان عفونت دستگاه ادراری (UTI) شناخته می‌شود. اگرچه این عفونت ادراری در زنان شایع‌تر از مردان است اما مردان نیز به دلایل مختلفی ممکن است این شرایط را تجربه کنند که در ادامه با عفونت ادرار در مردان بیشتر آشنا می‌شوید.

علائم عفونت ادرار در مردان

علائم عفونت ادرار در مردان به‌صورت ناگهانی ظاهر می‌شود و شامل موارد زیر است:
• ادرار دردناک همراه با احساس سوزش
• نیاز  مکرر به ادرار کردن
• میل ناگهانی به خالی کردن مثانه که به آن فوریت ادراری گفته می‌شود
• تجربه درد در قسمت مرکزی پایین شکم و درست بالای استخوان شرمگاهی
 
 

 

• وجود خون در ادرار
اگر کلیه نیز درگیر عفونت ادراری شده باشد علائم دیگری نیز ممکن است مشاهده شوند که این علائم عبارت‌اند از:
• درد در پهلو یا کمر که با تغییر وضعیت تغییری نمی‌کند
• تب و لرز
• حالت تهوع و استفراغ
برخی دیگر از علائم نیز درصورتی‌که وجود داشته باشند نشان می‌دهند که شما به عفونت پروستات مبتلا شده‌اید. این علائم عبارت‌اند از:
• تب
• لرز
خستگی
• مشکل در ادرار کردن یا چکه کردن ادرار
• درد در لگن یا ناحیه بین مقعد و کیسه بیضه (پرینه)
همچنین، لازم است بدانید که برخی مردان مبتلا به عفونت ادراری، اصلا علائمی را تجربه نمی‌کنند.

علل عفونت ادرار در مردان

اکثر عفونت‌های ادراری توسط باکتری اشریشیا کلی ایجاد می‌شوند که این باکتری به‌صورت طبیعی در بدن وجود دارد. این باکتری وارد مجرای ادرار می‌شود. مجرای ادرار، لوله‌ای است که از طریق آلت تناسلی، ادرار را از مثانه تخلیه می‌کند. عفونت ادراری در زنان شایع‌تر از مردان است زیرا مجاری ادرار زنان کوتاه‌تر است و باکتری‌ها برای رسیدن به مثانه لازم است مسافت کمتری را طی کنند.
این مسئله بعید است که مرد با داشتن رابطه جنسی با زن دچار عفونت ادراری شود زیرا عفونت ادرار در مردان معمولا از باکتری‌هایی ناشی می‌شود که از قبل در دستگاه ادراری مردان وجود داشته است. عفونت ادرار در مردانی که سن بالاتری دارند شایع‌تر است. یکی از دلایل این مسئله این است که بیشتر احتمال دارد مردان مسن به بزرگ شدن غیر سرطانی غده پروستات که هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات نامیده می‌شود، دچار شوند.
پروستات به دور گردن مثانه می‌پیچد که گردن مثانه جایی است که مجاری ادرار به مثانه اتصال پیدا می‌کند. بزرگ شدن غده پروستات می‌تواند گردن مثانه را تنگ کند و جریان آزادانه ادرار را دشوار سازد. اگر مثانه به‌طور کامل تخلیه نشود، باکتری‌هایی که به‌طورمعمول با ادرار خارج می‌شوند، از مثانه خارج نمی‌شوند و موجب ایجاد عفونت می‌شوند.
از سوی دیگر، رایج‌ترین علت عفونت ادرار در مردان ابتلا به یک بیماری مقاربتی است. کلامیدیا و سوزاک دو بیماری مقاربتی هستند که می‌توانند موجب عفونت ادراری شوند. بیماری‌های مقاربتی شایع‌ترین علت عفونت ادرار در مردان جوان هستند. سایر عواملی که می‌توانند احتمال ابتلای شما به عفونت ادرار را افزایش دهند عبارت‌اند از:
• ساکن بودن برای مدتی طولانی
• ننوشیدن مایعات کافی
• جراحی دستگاه ادراری
• ابتلا به دیابت (اگر احتمال می دهید به دیابت مبتلا هستید ابتدا علائم دیابت در مردان را مطالعه کنید و در صورت تطابق موارد ذکر شده به پزشک مراجعه کنید.)
• ختنه نشده بودن
• بی‌اختیاری مدفوع
• داشتن رابطه جنسی مقعدی که مجاری ادرار را در معرض باکتری‌های بیشتر قرار می‌دهد

 

 

  

عوارض عفونت ادرار در مردان

اگر عفونت ادرار در مردان درمان نشود می‌تواند به کلیه‌ها سرایت کند. پزشکان به‌طورمعمول می‌توانند عفونت کلیه را درمان کنند. در برخی موارد نادر، عفونت کلیه درمان‌نشده می‌تواند منجر به بیماری کلیوی مزمن یا نارسایی کلیه شود. عفونت کلیه می‌تواند به‌شدت جدی باشد زیرا ممکن است موجب سپسیس (عفونت در جریان خون) شود. اگر این اتفاق بیفتد و به‌شدت بیمار شوید ممکن است لازم باشد در بیمارستان درمان شوید.

تشخیص عفونت ادرار در مردان

برای تشخیص عفونت ادرار، پزشک شما را معاینه می‌کند و در مورد علائمی که تجربه می‌کنید و سابقه بیماری‌های قبلی ازجمله سابقه عفونت ادراری از شما سوال می‌کند. ممکن است از شما خواسته شود که برای بررسی وجود باکتری یا پیوری، آزمایش ادرار بدهید. وجود پیوری ارتباط قوی‌ای با عفونت ادرار در مردان دارد.
اگر پزشک احتمال بدهد که به بزرگ شدن غده پروستات دچار هستید ممکن است معاینه مقعدی انجام دهد و با استفاده از انگشت، غده پروستات شما را از طریق دیواره راست‌روده لمس کند. از سوی دیگر، اگر در این مورد سوالاتی در ذهن شما وجود دارد می‌توانید سوالات یا نگرانی‌های خود را با پزشکان مجموعه آزمایش آنلاین در میان بگذارید و از آن‌ها مشاوره پزشکی دریافت کنید. برای تفسیر آزمایش‌ ادرار به مقاله لینک شده مراجعه کنید ، همچنین می توانید از خدمات آزمایش آنلاین اعم از انواع چکاپ در منزل و ویزیت پزشک در منزل استفاده کنید.

درمان عفونت ادرار در مردان

اگر به عفونت اداری مبتلا هستید لازم است آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. بسته به نوع آنتی‌بیوتیکی که پزشک برای تجویز می‌کند، لازم است قرص‌ها را یک یا دو بار در روز به مدت پنج تا هفت روز یا بیشتر مصرف کنید. نوشیدن مایعات کافی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر ادرار کردن برای شما ناراحت‌کننده است ممکن است بخواهید مصرف مایعات را کاهش دهید اما مهم است بدانید ادرار می‌تواند به دفع باکتری‌ها از بدن شما کمک کند. بنابراین، در طول مصرف آنتی‌بیوتیک هیدراته بمانید و به‌طور مکرر ادرار کنید.
پس از شروع مصرف آنتی‌بیوتیک، در عرض دو تا سه روز احساس بهتری را تجربه می‌کنید اما اگر علائم شما پس از مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود پیدا نکرد لازم است مجددا به پزشک مراجعه کنید. مهم است که تمام آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده را مصرف کنید، حتی اگر احساس نمی‌کنید بهبود پیدا کرده‌اید. توقف زودهنگام مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند رشد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌های رایج را افزایش دهد. درواقع، این کار باعث می‌شود باکتری‌های ضعیف‌تر از بین بروند اما باکتری‌های قوی‌تر و مقاوم‌تر باقی بمانند.
بسیاری از افراد در طول ابتلا به عفونت ادراری برای دفع عفونت، آب زغال‌اخته می‌نوشند. آزمایش‌هایی که بر روی موش‌ها انجام شده است نشان می‌دهند در آب زغال‌اخته موادی وجود دارد که می‌توانند در کاهش تعداد باکتری‌های مثانه موثر باشند. بااین‌حال، در مورد اثربخشی نوشیدن آب زغال‌اخته در دفع عفونت یا بهبود سریع‌تر علائم شواهد قطعی و محکمی وجود ندارد. اگر شک کردید که دچار عفونت مجاری ادراری شده‌اید، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. یک تست ساده و آزمایش ادرار یا آزمایش خون می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات طولانی‌مدت جلوگیری کند.

 

 

  

پیشگیری از عفونت ادرار در مردان

مهم‌ترین نکته در پیشگیری از عفونت ادرار در مردان، کاهش احتمال حمله باکتری به دستگاه ادراری است که انجام اقدامات زیر می‌تواند در این مورد به شما کمک کند:
• وقتی احساس نیاز پیدا کردید ادرار کنید و ادرار خود را نگه ندارید.
• به اندازه کافی مایعات بنوشید. هر زمان تشنه هستید آب بنوشید. وقتی هوا گرم است یا فعالیت زیادی دارید بیشتر آب بنوشید.
• تمیز کردن و شستشوی خود را از جلو به عقب انجام دهید.
• ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید.
درنهایت، عفونت ادرار در مردان شیوع کمتری نسبت به زنان دارد. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طورمعمول، عفونت را ظرف پنج تا هفت روز از بین می‌برند. از سوی دیگر، مردانی که به عفونت ادراری طولانی‌مدت مبتلا شده‌اند یا به‌صورت مکرر به این عفونت مبتلا می‌شوند لازم است توسط پزشک برای بررسی شرایطی مانند بزرگ شدن غده پروستات معاینه شوند. اگر با خواندن این مقاله، همچنان در مورد بیماری عفونت ادرار در مردان با سوالات یا ابهاماتی روبرو هستید  برای درمان هرچه سریعتر و کاملتر به پزشک متخصص مراجعه کنید و یا با ویزیت پزشک در منزل کاره خود را ساده تر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *