صرع و آزمایش خون

صرع و آزمایش خون

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 20 / 09 / 1396

صرع و آزمایش خون

صرع و آزمایش خون یک رابطه خاصی با هم دارند. هرچند برای تشخیص بیماری صرع یکی از آزمایش های متداول، آزمایش خون است اما انواع آزمایش های دیگری نیز است که به آنها اشاره می کنیم. در گذشته های دور بیماری صرع به عنوان یک بیماری مقدس، تلقی می شد. در یونان باستان آن ها تصور می کردند این بیماری مقدس است و تجلی یکی از خدایان در وجود فرد است که باعث سقوط شخص بیمار روی زمین و حتی لرزش های شدید بدنی می شود و فرد را قبل از مرگ کامل، دوباره احیا می کند. بقراط نخستین فردی بود که با این نظر مخالفت کرد. وی در حدود 2450 سال قبل می زیسته و پزشکی ماهر بوده است که اعتقاد دارد، منشاء صرع اختلالات مغزی می باشد.

صرع و آزمایش خون به همدیگر کاملا مرتبط هستند به گونه ای که پزشک برای تشخیص صرع، آزمایش خون تجویز می کند. صرع هنگامی ایجاد می­ شود که فرد بدون عامل برانگیزاننده خاصی مثل افت قند خون، تب، کمبود کلسیم و … مکرراً دچار حملات تشنج شود. به عبارت دیگر بیماری صرع، با اختلال در الگوهای طبیعی فعالیت نورون­ها ایجاد می­ شود و تشنج، گرفتگی عضلانی و از دست دادن هوشیاری را به همراه دارد. آزمایش ­های خون متعددی برای تشخیص و درمان بیماری صرع وجود دارد. این آزمایش­ های خون موجب می ­شود که پزشک دید کلی نسبت به وضعیت بیمار داشته باشد و داروهای مناسبی را برای درمان وی تجویز کند.

 

انواع بیماری صرع :

بیماری صرع دارای سه نوع رایج می ­باشد که در ذیل به بیان این سه نوع صرع می پردازیم.

  • نوع اول این بیماری صرع کوچک نامیده می­ شود که در کودکان بسیار رایج است و موجب می­شود فرد برای چند ثانیه مات و مبهوت بماند. شخص هیچگونه واکنشی نسبت به صدا کردن، تکان دادن، بغل کردن و … نشان نمی دهد. این نوع صرع از طریق گرفتن نوار مغزی تشخیص داده می­شود و درمان ساده­ای نیز دارد.

 

  • نوع دوم، صرع نوجوانی می ­باشد که در آن به مدت یک تا دو دقیقه ارتباط فرد با محیط قطع شده و فرد با حالتی گیج و مبهوت هیچگونه واکنشی نسبت به محیط از خود نشان نمی­دهد. شخص بعد از اینکه به حالت عادی باز گشت و هوشیار شد، چیزی از آن دقایق را به خاطر نمی­آورد و شدیداً احساس خواب­ آلودگی می ­کند.
  • نوع سوم آن نیز صرع بزرگ می­ باشد که در آن فرد به طور ناگهانی و بدون هیچ هشدار قبلی دچار سفتی عضلانی شده و برخلاف دو نوع اول بر روی زمین می­افتد و سپس به مدت چند دقیقه بدن فرد به صورت غیرارادی تکان خورده و از دهان وی کف خارج می­شود. در این نوع صرع بعد از اینکه عضلات فرد شل شد، همانند نوع دوم شدیداً احساس خواب­آلودگی به فرد دست می­دهد.

 

روش­های تشخیص بیماری صرع:

مشاهده حمله توسط پزشک، چه به طور مستقیم و چه از طریق فیلم گرفته شده توسط اطرافیان بیمار می­تواند کمک زیادی به تشخیص تشنج کند. به همین دلیل در برخی مواقع که پزشک نسبت به نوع تشنج بیمار مردد است اقدام به بستری نمودن او در ویدئومانیتورینگ می­کند. در این نوع بستری یکسری الکترودهای نوار مغزی بر روی سر بیمار گذاشته می­شود و سپس به وسیله دوربین فیلم ­برداری همه لحظات بیمار ثبت می­گردد که در صورت بروز حمله، هم نوار مغزی بیمار گرفته شده و هم فیلم تشنج وی در آن لحظات ضبط می­شود. این امر کمک زیادی به پزشک در تشخیص درست بیماری و نوع آن می­کند. به طور کلی پزشک برای تشخیص علل تشنج و تجویز مناسب دارو اقداماتی را انجام می­دهد که مهمترین آن­ها عبارتند از: نوار مغزی، ام آر آی، تست­های عملکرد کلیه و کبد و همینطور یکسری از آزمایش­های خونی که در ادامه در مورد آن­ها بیشتر توضیح داده خواهد شد.

تشخیص صرع

انواع آزمایش ­های خون جهت درمان بیماری صرع (رابطه صرع و آزمایش خون):

در ذیل تعدادی آزمایش مشاهده می شود که بیانگر ارتباط خاص صرع و آزمایش خون است. تعدادی آزمایش خون برای درمان بیماری صرع انجام می­ شود که مهمترین آن‌ها عبارتند از آزمایش­ شمارش کامل گلبول­ های خون (CBC)، آزمایش­ های بیوشیمیایی و آزمایش­ های متابولیک.

آزمایش خون CBC از طریق اندازه ­گیری گلبول ­های سفید و قرمز خون، پلاکت­ ها، هموگلوبین، هماتوکریت و اندازه متوسط سلولی یک دید کلی از وضعیت بیمار به پزشک می ­دهد و موجب تشخیص عفونت و همچنین آلرژی­ها و مقادیر غیرنرمال می ­گردد. این امر به پزشک در انتخاب داروهای ضد تشنج و درمان بیماری صرع کمک می­کند. در آزمایش­ های بیوشیمیایی نیز مقادیری همچون سدیم، پتاسیم و قند خون اندازه­ گیری می ­شوند. به منظور تشخیص اختلالات الکترولیتی مثل سدیم، آسیب­ های کبدی و کلیوی و دیابت که هر کدام از آن‌ها می­ تواند دلیل ایجاد تشنج در فرد باشد آزمایش­ های متابولیکی در قالب تست عملکرد کلیه و کبد انجام می­گردد. در صورت بروز عوارض جانبی دارو و همچنین ادامه تشنج ­ها، آزمایش­ های دیگری نیز از قبیل اندازه ­گیری سطح خونی دارویی انجام می­شود.

 

نحوه انجام این آزمایش­ها:

این آزمایش­ها به همان طریق متداول سایر آزمایش­های خون انجام می ­پذیرد. یعنی در ابتدا یک تورنیکه بر روی بازوی فرد بسته شده تا جلوی جریان خون گرفته شده و رگ بزرگتر شود. سپس پرستار محل مورد نظر را با استفاده از ضدعفونی کننده تمیز کرده و سوزن را وارد رگ فرد می­کند و خون فرد را برای انجام تست­ های مربوطه درون دو لوله مجزا جمع ­آوری می ­کند. در نهایت نیز تورنیکه از بازوی فرد باز شده، سوزن خارج و محل مورد نظر نیز بانداژ می­شود.

 

علت انجام انواع آزمایش ­های خونی جهت تشخیص صرع (صرع و آزمایش خون):

غالبا این نوع از آزمایش­ ها بدین منظور صورت می گیرد که پزشک، یک دید کلی و کاملی نسبت به وضعیت بیمار پیدا کند و عواملی که باعث تشدید تشنج می­شوند را بیابد، این عوامل می ­تواند عفونت، آلرژی، کم خونی، اختلالات الکترولیتی، دیابت و … باشد که شناسایی این عوامل در انتخاب دارو به پزشک یاری می رساند. این آزمایش­ها می ­بایست در طول دوره درمان نیز انجام گیرند تا آسیب­ های کبدی و کلیوی ایجاد شده در اثر عوارض دارو شناسایی شده و رفع گردند.

صرع و تشنج

توصیه کلی:

عدم درمان سریع و به موقع صرع باعث تغییرات ساختمانی در بخش های بافت مغز گردیده و نواحی دیگر مغز را نیز درگیر کرده و دچار اختلالات و نیز کارکرد فکری فرد را کاهش می دهد. بنابراین توصیه می­شود افرادی که به این بیماری مبتلا هستند هر چه سریعتر برای درمان بیماری خود اقدامات لازم را انجام دهند. به طور کلی بیماری صرع درمان­ پذیر و خوش خیم می­ باشد و درمان آن نیز با توجه به وضعیت بیمار به دو صورت دارویی و غیردارویی انجام می­ شود که در هر دو صورت جای نگرانی وجود ندارد و حتی خانم­ های باردار نیز می ­توانند از داروهای ضد صرع استفاده نمایند. طول درمان صرع نیز دو تا سه سال می­باشد و اکثر افرادی (بیش از 95 درصد اشخاص)  که طول دوره درمان را طی کرده اند، درمان خواهند شد.

 

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *