زگیل تناسلی چیست و راه های درمان آن چه میباشد؟

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 05 / 05 / 1400

HPV مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است. این یک ویروس بسیار شایع است. حدود 100 نوع HPV وجود دارد که یکی از این نوع زگیل تناسلی میباشد که نقاط مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حدود 30 نوع HPV می‌تواند بر اندام تناسلی از جمله ولو، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی مرد و بیضه و همچنین مقعد تأثیر بگذارد. از این تعداد، حدود 14 نوع خطرناک وجود دارد که منجر به سرطان دهانه رحم می‌شوند.

زگیل تناسلی چقدر شایع است؟

HPV که دستگاه تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد بسیار شایع است. تقریباً 79 میلیون آمریکایی در حال حاضر به HPV زگیل تناسلی آلوده هستند و حدودا 14 میلیون نفر سالانه به این ویروس مبتلا می‌شوند. اکثر مردان و زنان (حدود 80 درصد افراد فعال جنسی) در برهه‌ای از زندگی خود به HPV آلوده شده‌اند، اما اکثر مردم هرگز نمی‌دانند که به این ویروس مبتلا هستند.

 

آیا مردان هم به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند؟

پاسخ این سوال بله است. زنان و مردانی که از نظر جنسی فعال هستند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.در مردان، زگیل‌های تناسلی غالباً در آلت تناسلی، بیضه، داخل یا اطراف مقعد یا کشاله ران ظاهر می‌شوند. برای مردان، عفونت HPV (از جمله مواردی که می‌توانند باعث تغییرات سلولی شوند) هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند، بنابراین تشخیص HPV در مردان دشوار است. تشخیص HPV در مردان زمانی قابل مشاهده و راحت می‌شود که زگیل‌های دستگاه تناسلی خارجی بر روی پوست دیده شود.
از آنجا که هیچ درمانی برای زگیل تناسلی که علائم ندارد، وجود ندارد، بیشتر مردان مبتلا به این عفونت تحت درمان قرار نمی‌گیرند. گاهی اوقات، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی می‌تواند زگیل‌های کوچکی را مشاهده کند که ممکن است در غیر این صورت مورد توجه قرار نگرفته باشند. به طور کلی، عفونت HPV مرد را در معرض خطر بسیار زیاد مربوط به مشکلات سلامتی قرار نمی‌دهد. با این حال، پیشگیری از HPV برای مردان همچنان حائز اهمیت است، زیرا این ویروس با سرطان‌های غیر معمول مانند آلت تناسلی، مقعد، و سر و گردن ارتباط دارد.

ارتباط زگیل تناسلی با سرطان دهانه رحم به چه صورت است؟

برخی از سویه‌های زگیل تناسلی می‌توانند باعث تغییر در سلول‌های دهانه رحم شوند. حالتی که دیسپلازی دهانه رحم نامیده می‌شود. در صورت عدم درمان، دیسپلازی می‌تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود. زگیل تناسلی، تقریباً همیشه علت سرطان دهانه رحم است. با این حال، فقط به این دلیل که یک زن HPV یا دیسپلازی دهانه رحم دارد لزوماً به این معنی نیست که به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهد شد.
انجام منظم تست پاپ اسمیر بهترین محافظت در برابر ابتلا به سرطان دهانه رحم است. این آزمایش تغییرات پیش از سرطان و سرطان دهانه رحم را تشخیص می‌دهد. سرطان دهانه رحم تقریباً همیشه قابل پیشگیری یا بهبود است، البته اگر تغییرات قبل از سرطان زود تشخیص داده شود و قبل از ایجاد سرطان درمان شروع شود.
قبل از 30 سالگی، عفونت HPV معمولاً گذرا است (خود به خود بهبود می‌یابد). در سن 30 سالگی، یافتن زگیل تناسلی در طی غربالگری پاپ می‌تواند به تعیین تعداد دفعات غربالگری کمک کند. عدم وجود انواع پر خطر HPV معمولاً به این معنی است که یک زن در معرض خطر کمتری برای ایجاد تغییرات دهانه رحم مربوط به سرطان دهانه رحم است. در این حالت، دوره غربالگری تست پاپ برای اکثر خانم‌ها معمولاً پنج سال است.
اگر منیجه آزمایش زگیل تناسلی یک زن برای انواع پرخطر این ویروس مثبت باشد، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی وی آزمایشات پاپ بیشتری را برای بررسی تغییرات سلولی پیش از سرطان یا نیاز به درمان انجام می‌دهد.

  • سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم وضعیتی است که در آن سلول‌های مخاط دهانه رحم (انتهای باریک و بیرونی رحم) بسیار سریع تغییر و رشد می‌کنند و گروهی از سلول‌ها تومور تولید می‌کنند. این وضعیت معمولاً با گذشت زمان ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند زنان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد، اما بیشتر در زنان در اواسط 40 سالگی مشاهده می‌شود. نوعی ویروس، بنام HPV علت بروز بیشتر موارد مربوط به سرطان دهانه رحم است.

 

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا می‌شویم؟

HPV دستگاه تناسلی از طریق تماس (لمس) پوست کسی که به عفونت HPV مبتلا شده منتقل می‌شود. تماس شامل رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی است. برخی از انواع HPV باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی می‌شوند که توده‌هایی سخت و خشن هستند که روی پوست رشد می‌کنند. هرکسی که از نظر جنسی فعال باشد ممکن است به ویروس HPV و زگیل‌های تناسلی مبتلا شود. در زنان، زگیل‌های تناسلی اغلب در مناطق زیر بدن ظاهر می‌شوند:

  • روی ولو (ناحیه خارجی دستگاه تناسلی زن)
  • داخل یا اطراف واژن
  • در مقعد یا اطراف آن
  • روی کشاله ران (جایی که ناحیه تناسلی با ران داخلی قرار دارد)
  • روی دهانه رحم

علائم زگیل تناسلی چیست؟

در بسیاری از موارد، HPV هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند. در صورت بروز، شایع ترین علامت زگیل در ناحیه تناسلی است. علائم عفونت می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از آلوده شدن فرد به ویروس ظاهر شود.

چگونه زگیل تناسلی  (ویروس پاپیلومای انسانی HPV)  تشخیص داده می‌شود؟

هیچ آزمایش خونی برای تشخیص HPV وجود ندارد، اما برخی از آزمایشات می‌توانند به ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما در تشخیص عفونت کمک کنند:

  • تست پاپ اسمیر: در طی این آزمایش، ارائه دهنده خدمات بهداشتی نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم خارج می‌کند. سپس سلول‌ها تحت میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا هرگونه تغییر در سلول‌ها را جستجو کنند، حتی اگر بیمار زگیل تناسلی نداشته باشد.
  • کولپوسکوپی: برای این آزمایش، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی از ابزاری استفاده می‌کند (به نام کولپوسکوپ) که نور را می‌تاباند و دید به دهانه رحم را دقیق‌ می‌کند. محلول سرکه بر روی دهانه رحم قرار می‌گیرد. این محلول سلول‌های غیر طبیعی را که به HPV آلوده‌اند، به سفید تبدیل می‌کند، بنابراین می توان آنها را با سهولت بیشتری مشاهده کرد.
  • آزمایش HPV DNA: این آزمایش مستقیماً بدنبال ماده ژنتیکی (DNA) HPV در یک نمونه سلول است. این آزمایش می‌تواند نوع HPV که منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم شده است را تشخیص دهد. نمونه مورد استفاده برای این آزمون به طور کلی همزمان با تست پاپ جمع آوری می‌شود.

درمان زگیل تناسلی چیست؟

هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد، اما بسیاری از عفونت‌های HPV خود به خود از بین می‌روند. در حقیقت، حدود 70 تا 90 درصد موارد عفونت HPV توسط سیستم ایمنی بدن پاک می‌شود. در صورت نیاز به درمان، هدف از بین بردن علائم با از بین بردن زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده و سلول‌های غیر طبیعی در دهانه رحم است. درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

  • کرایوتراپی: یخ زدگی زگیل‌ها با نیتروژن مایع.
  • روش جراحی با حلقه الکتریکی (LEEP): استفاده از یک حلقه سیم مخصوص برای از بین بردن سلول‌های غیر طبیعی.
  • استفاده از جریان الکتریکی: سوزاندن زگیل‌ها با جریان الکتریکی.
  • لیزر درمانی: استفاده از نور شدید برای از بین بردن زگیل و هر سلول غیرطبیعی.
  • کرم تجویز شده: استفاده از کرم دارویی به طور مستقیم بر روی زگیل‌ها. (از روش‌های درمانی بدون نسخه در ناحیه تناسلی استفاده نکنید.)

در برخی موارد، هیچ درمانی لازم نیست. با این حال، پزشک شما در ملاقات‌های منظم غربالگری، هرگونه تغییر سلول را از نزدیک مشاهده خواهد کرد.
فقط تعداد کمی از زنان مبتلا به HPV دچار تغییرات سلولی می‌شوند که باید درمان شوند.

آیا می‌توان از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی (HPV) جلوگیری کرد؟

استفاده صحیح از کاندوم در هر بار رابطه جنسی می‌تواند به کاهش خطر HPV کمک کند. البته باید توجه داشته باشید که کاندوم‌ها تمام پوست دستگاه تناسلی را پوشش نمی‌دهند، بنابراین در محافظت در برابر شیوع زگیل تناسلی 100 درصد موثر نیستند. فرد مبتلا به زگیل تناسلی نباید رابطه زناشویی داشته باشد تا زمانی که زگیل برداشته شود. این مورد ممکن است به کاهش خطر شیوع HPV کمک کند. در اینجا چند روش دیگر برای کاهش خطر ابتلا به HPV وجود دارد:

  • زنان باید به طور منظم آزمایش پاپ انجام دهند تا تغییرات غیر طبیعی در دهانه رحم را که ممکن است قبل از سرطان ایجاد شوند، تشخیص داده شوند.
  • زنان و مردان باید به محض اطلاع یا داشتن زگیل تناسلی از تماس جنسی خود منصرف شوند و باید سریعاً به درمان بپردازند.
  • با یکی از سه واکسن HPV موجود واکسن بزنید. Gardasil و Gardasil9 از ابتلا به سرطان دهانه رحم و زگیل‌های تناسلی محافظت می‌کنند. آنها برای دختران و زنان 9 تا 26 ساله و همچنین برای پسران و مردان 9 تا 26 سال برای محافظت در برابر زگیل‌های تناسلی تأیید شده‌اند. واکسن سوم ، Cervarix ، فقط برای محافظت در برابر سرطان دهانه رحم برای زنان تأیید شده است (از چندین گونه HPV که باعث ایجاد زگیل می‌شوند محافظت نمی‌کند).

بهتر است قبل از شروع فعالیت جنسی واکسن بزنید. این واکسن شامل یک سری است که دوز دوم دو ماه بعد از واکسن دیگر انجام می‌شود و بار دیگر شش ماه بعد از واکسن قبلی است. اگر قبلاً HPV داشته‌اید، واکسن درمانی به درمان زگیل تناسلی کمک نمی‌کند، اما همچنان می‌تواند به محافظت در برابر سایر انواع عفونت‌های HPV کمک کند.

 

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *