دیسپلازی دهانه رحم چیست و چه علائمی دارد ؟

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 22 / 10 / 1400

دیسپلازی دهانه رحم یک بیماری پیش سرطانی است که در آن رشد غیرطبیعی سلول در پوشش داخلی دهانه رحم یا کانال غدد درون رحم، دهانه بین رحم و واژن رخ می‌دهد. به این عارضه نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم (CIN) نیز گفته می‌شود. دیسپلازی دهانه رحم که به شدت با عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) منتقله از راه جنسی ارتباط دارد در زنان زیر 30 سال شایع است اما به طور کلی، در هر سنی ممکن است ایجاد شود.

دیسپلازی دهانه رحم معمولاً هیچ علامتی ندارد و بیشتر اوقات با آزمایش معمول پاپ انجام می‌شود. پیش آگهی برای زنان مبتلا به دیسپلازی دهانه رحم که پیگیری و درمان مناسب را دریافت کنند، بسیار عالی و موثر است. اما زنانی که بیماری آنها تشخیص داده نمی‌شوند و یا مراقبت‌های مناسب دریافت نمی‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. شما می توانید سوالات خود را با مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین مطرح کرده و در صورت نیاز به ویزیت از ویزیت پزشک در منزل این مجموعه استفاده کنید.

 

 

دیسپلازی خفیف دهانه رحم گاهی اوقات بدون درمان برطرف می‌شود و فقط ممکن است نیاز به بررسی دقیق با آزمایش پاپ (هر سه یا شش ماه) داشته باشد. اما دیسپلازی متوسط ​​تا شدید دهانه رحم و دیسپلازی خفیف دهانه رحمی که به مدت دو سال ادامه دارد، معمولاً نیاز به درمان برای از بین بردن سلول‌های غیر طبیعی و کاهش خطر سرطان دهانه رحم دارد.

علل ایجاد بیماری دیسپلازی دهانه رحم

در بسیاری از زنان مبتلا به دیسپلازی دهانه رحم، HPV در سلول‌های دهانه رحم یافت می‌شود. عفونت HPV در زنان و hpv در مردان شایع است و اغلب زنان فعال جنسی زیر 20 سال را درگیر می‌کند. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن HPV را از بین می‌برد و عفونت را پاک می‌کند. اما در برخی از زنان، عفونت ادامه دارد و منجر به دیسپلازی دهانه رحم می‌شود. از بیش از 100 سویه مختلف HPV، بیش از یک سوم آنها می‌توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند و دو نوع خاص (HPV 16 و HPV 18) به شدت با سرطان دهانه رحم ارتباط دارند.

HPV معمولاً در هنگام تماس جنسی از قبیل مقاربت واژن، مقاربت مقعدی یا رابطه دهانی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌‌شود. این بیماری همچنین می‌تواند در اثر تماس پوست سالم با پوست فرد آلوده منتقل شود. ویروس پس از ایجاد، قادر است از یک قسمت بدن به قسمت دیگر از جمله دهانه رحم منتقل شود.

در میان زنان مبتلا به عفونت مزمن HPV ، افراد سیگاری دو برابر افراد غیر سیگاری دچار دیسپلازی شدید دهانه رحم می‌شوند، زیرا سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند.

عفونت مزمن HPV و دیسپلازی دهانه رحم همچنین با سایر عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی همراه است، مانند درمان با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای برخی بیماری‌ها یا پس از پیوند عضو، یا عفونت با HIV توسط ویروس عامل ایدز.

عوامل خطر برای دیسپلازی دهانه رحم

عفونت مداوم HPV مهمترین عامل خطر برای دیسپلازی دهانه رحم، به ویژه دیسپلازی گردن رحم متوسط ​​تا شدید است. در زنان، افزایش خطر عفونت مداوم HPV با موارد زیر مرتبط است:

  • شروع زودهنگام فعالیت جنسی
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • داشتن شریکی که چندین شریک جنسی داشته است
  • داشتن رابطه جنسی با مردی که ختنه نشده

 

 

تشخیص دیسپلازی دهانه رحم

از آنجا که معاینه لگن معمولاً در زنانی که دیسپلازی گردن دارند طبیعی است، برای تشخیص این بیماری آزمایش پاپ لازم است. درست است که آزمایش پاپ به تنهایی می‌تواند دیسپلازی خفیف، متوسط ​​یا شدید دهانه رحم را تشخیص دهد، اما برای تعیین، پیگیری و درمان مناسب اغلب به آزمایشات بعدی نیاز است که عبارت‌اند از:

  • تکرار منظم تست‌های پاپ اسمیر
  • کولپوسکوپی، یک معاینه دقیق از دهانه رحم برای تشخیص سلول‌های غیر طبیعی است و اغلب در این روش نمونه برداری نیز صورت می‌گیرد.
  • کورتاژ غدد درون رحم، روشی برای بررسی سلولهای غیر طبیعی در کانال دهانه رحم
  • بیوپسی مخروطی یا جراحی با حلقه الکتریکی (LEEP)، که برای رد سرطان تهاجمی انجام می‌شود. در طی بیوپسی مخروطی، پزشک یک قطعه بافت مخروطی شکل را برای بررسی آزمایشگاهی برمی‌دارد. در طول LEEP، پزشک با حلقه سیم نازک و ولتاژ پایین، بافت غیر طبیعی را برش می‌دهد.
  • آزمایش HPV DNA،، که می‌تواند سویه‌های HPV را که به عنوان عامل سرطان دهانه رحم شناخته می‌شوند، شناسایی کند.

 

 

روش‌های درمان دیسپلازی دهانه رحم

درمان دیسپلازی دهانه رحم به عوامل مختلفی از جمله شدت بیماری و سن بیمار بستگی دارد. برای دیسپلازی خفیف دهانه رحم، غالباً فقط به کنترل مداوم با تکرار آزمایش پاپ اسمیر نیاز است. برای زنان مسن که دیسپلازی خفیف دهانه رحم دارند، معمولاً هیچ درمانی لازم نیست مگر اینکه دیسپلازی خفیف دهانه رحم به مدت دو سال ادامه داشته باشد، به دیسپلازی گردن رحم متوسط ​​یا شدید رسیده باشد، یا سایر مشکلات پزشکی همراه باشد.

درمان‌های دیسپلازی دهانه رحم شامل دو روش برای تشخیص نیز می‌باشد: بیوپسی مخروط یا LEEP. سایر روش‌های درمانی عبارتند از:

  • کرایوتراپی
  • جراحی با لیزر

از آنجا که همه اشکال درمانی با خطراتی مانند خونریزی شدید و عوارض احتمالی بارداری همراه است، برای بیماران مهم است که قبل از درمان این خطرات را با پزشک خود در میان بگذارند. پس از درمان، همه بیماران نیاز به آزمایش پیگیری دارند، که ممکن است شامل آزمایشات تکرار پاپ در شش و 12 ماه یا آزمایش HPV DNA باشد. پس از پیگیری، انجام آزمایش‌ای منظم پاپ همچنان لازم است.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به دیسپلازی دهانه رحم

زنان می‌توانند با پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی مرتبط با عفونت HPV ، مانند شروع زندگی جنسی زودرس و داشتن چندین شریک جنسی، خطر ابتلا به دیسپلازی دهانه رحم را کاهش دهند. زنان فعال جنسی که شرکای مرد آنها به طور صحیح از کاندوم در هر رابطه جنسی استفاده می‌کنند، ممکن است تا 70٪ خطر ابتلا به عفونت HPV را کاهش دهند.

 

 

اقدامات پیشگیرانه دیگر شامل پرهیز از استعمال دخانیات و پیروی از دستورالعمل‌های انجمن سرطان آمریکا برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم است که توصیه می‌کند هر زنی باید از 21 سالگی غربالگری سرطان دهانه رحم را آغاز کند.

سه واکسن (Gardasil ، Gardasil-9 و Cervarix) توسط FDA تأیید شده‌اند تا از ابتلا به برخی از انواع HPV، از جمله انواع سرطان‌های دهانه رحم، جلوگیری کنند.

طبق دستورالعمل‌های تایید شده توسط CDC و کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان، پسران و دختران هر دو باید قبل از اینکه از نظر جنسی فعال شوند، بین 11 تا 12 سالگی واکسینه شوند. افراد بین 13 تا 26 سال که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند نیز باید واکسینه شوند. این واکسن برای زنان تا 45 سال تأیید شده است. شما می توانید سوالات خود را با مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین مطرح کرده و در صورت نیاز به ویزیت از ویزیت پزشک در منزل این مجموعه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *