آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 27 / 10 / 1396

شرایط آزمایش تیروئید این است که نیاز به منع مصرف غذا و مایعات ندارد، اما افزایش چربی های خون  اثراتی بر روی نتایج آزمایش های تیروئید دارد. بنابراین قبل از اینکه آزمایش بدهید به مدت ۳ ساعت یا بیشتر از ۳ ساعت از خوردن غذا بپرهیزید. اگر دارو مصرف می نمایید، حتما با پزشک در میان بگذارید و آگاهی لازم را در مورد منع یا مصرف دارو داشته باشید و همچنین در مورد این موضوع با آزمایشگاه صحبت کنید و آنها را مطلع نمایید.

شرایط آزمایش تیروئید  در این مطلب بررسی می شود. این شرایط دارای یکسری آمادگی هایی قبل از انجام آزمایش تیروئید است و یکسری نکات کلی که در اینجا با آن ها آشنا خواهید شد. لطفا تا انتهای این مطلب با آزمایش آنلاین همراه باشید. در صورتی که نیاز به اطلاعات دیگری در مورد آزمایش تیروئید دارد این صفحه را مشاهده نمایید.

آمادگی های قبل از انجام آزمایش:

آمادگی قبلی برای تمام آزمایشات، نیاز نیست. ولی بیشتر آزمایش ها نیازمند آمادگی های قبلی می باشند که با رعایت کردن آن ها می توانیم به نتایج درست دست یابیم. سوالی که ذهن اغلب بیماران را درگیر کرده است مسئله ناشتایی می باشد. همه ما معنای واقعی ناشتایی را می دانیم در واقع ناشتایی را می توان این گونه شرح داد :

 

  1. قبل از انجام آزمایش به مدت ۱۲ ساعت از غذا خوردن پرهیز کنید.
  2. از خوردن مایعات تا قبل از ۱۲ ساعت خودداری کنید ( در این جا در صورت لزوم نوشیدن آب بلامانع است.)
  3. از جویدن آدامس تا قبل از ۱۲ ساعت امتناع شود.
  4. از مصرف شكلات های مختلف، مینت ( تركیبات نعناع دار )، شربت های سینه یا قرص های نرم كننده گلو پرهیز کنید.

اگر پزشک دستور قطع مصرف داروها را صادر نکرده باشد می توانیم آن ها را مانند گذشته مصرف کنیم. ( ولی آزمایشگاه را از مصرف آن ها مطلع سازید). طی 12 ساعت قبل از آزمایش، دندان هایتان را مسواك بزنید. نکته حایز اهمیت این است که اگر دچار بیماری خاصی هستید و یا دارو مصرف می کنید آزمایشگاه را از این موضوع آگاه سازید.

مشکلات تیروئید

تعریف تیروئید:

تیروئید یک غده ی کوچک پروانه ای شکل است که در قسمتی از گردن (روبروی نای و درقسمت پایین برآمدگی گلو) قرار دارد. کار تیروئید، ترشح کردن برای بعضی از هورمون‌های لازم در بدن است. از جمله: کلسی‌تونین، تیروکسین و تری‌یدوتیرونین است. غده هیپوفیز در مغز، کارکرد تیروئید را نظارت و کنترل می­کند و با ترشح کردن یک هورمون تحریک‌ کننده به اسم  TSH، تیروئید را مجبور می­کند که به وظیفه اش عمل کند. بعضی مواقع، در کار تیروئید اختلال به وجود می آید. مثلا کم‌ کاری تیروئید، پرکاری، بزرگی، ملتهب شدن یا حتی سرطانی می‌شود که باعث بروز مشکلات و آسیب هایی در فرد می شود و او را دچار دردسر می کند.

بیماری تیروئید مانند دیابت نیست. در دیابت سفارش می­شود که  همه افراد بیشتر از 54 سال باید سالی یک بار تا سه سال یک بار میزان قند خون خودشان را بررسی کنند، ولی درباره تیروئید عمدتا در نوزدان غربالگری اهمیت دارد. در صورتی که بیماری مادر زادی کم‌ کاربودن تیروئید تشخیص داده نشود، می‌تواند بر رشد ذهنی و عقلانی نوزاد در سال اول تولدش تاثیر گذار باشد و امکان دارد که تا آخر زندگیش به کم بودن IQ و عقب‌ماندگی ذهنی دچارشود. هم اکنون با تلاش وزارت بهداشت و اساتید، چند سالی هست که از پاشنه پای همه نوزادان سه تا پنج روزه یک قطره خون می­گیرند تا غربالگری کم‌ کاری تیروئید را انجام دهند.

به جز نوزادان، در افرادی خاص، مانند زن ‌های باردار، بانوانی که دچار نازایی هستند و در قاعدگیشان اختلالاتی هست، تمام کسانی که اضافه وزن شدید پیدا می­کنند و با رژیم‌ غذایی و ورزش نیز وزنشان کم نمی شود و تمام کسانی که مبتلا به افسردگی می‌شوند، لازم است که از آن ها  تست تیروئید به‌ شکل غربالگری گرفته شود. در معالجه اولیه بیماری تیروئید حاد، برای مریض به طور معمول آسپیرین یا کورتون سفارش می شود. دقت در رعایت طول زمان معالجه در این مریضی خیلی اهمیت دارد. در صورتی که بیمار، تنها برای زمان کمی دارو بخورد، مریضی با شدت زیادتری رشد خواهد کرد. پس برای مریض داروی کورتون با دوز تقریبا بالا یعنی 2/0 تا 4/0 میلی گرم یا آسپیرین با دوز زیاد داده می‌شود و پس از 3 تا 6 هفته باید وضع مریض چک شود. نکته مهم این است که اگر بیماری زودتر تشخیص داده شود و درمان زودتر شروع شود از عود کردن‌ بیماری جلوگیری می‌شود.

چه نشانه هایی مشکوک هستند و باید آزمایش تیروئید انجام داد:

اگر نشانه های زیر را در خودتان مشاهده کردید حتما به نزد متخصص غدد رفته تا برای شما آزمایش تیروئید تجویز کند.

1- کم‌ کار بودن  تیروئید

نشانه های کم کار بودن تیروئید: به صورت مداوم احساس خستگی کردن، احساس افسردگی کردن، تنبل شدن، عدم تمرکز کافی، ضعیف شدن حافظه، پایین آمدن سرعت عمل در حرکات یا واکنش‌ها، به هم ریختن متابولیسم و سوخت‌‌وساز بدن، اضافه شدن وزن بدون تغییرکردن رژیم غذایی، خارش، خشک و زبر شدن پوست، خشک شدن مو و زبر و نازک شدن موها، گرفتگی‌مداوم عضلات، سرد شدن دست و پا و احساس سرما کردن، یبوست و زیاد شدن  خونریزی قاعدگی در بانوان.

2ـ پرکاربودن تیروئید

هیپرتیروئیدیسم موقعیتی است که  غده تیروئید شما مقدار زیادی از هورمون تیروکسین را ترشح می کند. از نشانه های پرکار بودن تیروئید می توان به این موارد اشاره کرد، بسیار عرق کردن، داشتن احساس بیقراری، استرس داشتن و تحریک ‌پذیرشدن، شکستن ناخن‌ها، نازک شدن  مو و ریزش مو، تنش‌ عصبی گرفتن، کم شدن وزن بدون تغییر در رژیم غذایی یا حتی بیشتر، غذا و خوراکی مصرف کردن، احساس ضعف در عضله های  بازو و ران، دچار بی‌ خوابی شدن، فراموشی و کاهش تمرکز، ضعف قوای بصری، تپش قلب و نامرتب بودن ضربان قلب، دچار اسهال شدن و کم شدن مقدار خونریزی در دوران قاعدگی بانوان.

 

روش های درمانی مختلفی برای درمان هیپر تیروئیدیسم وجود دارد. پزشکان متخصص از داروهای ضد تیروئید و ید رادیو اکتیو برای کم کردن ساخت هورمون های تیروئید تجویز می­کنند. در بعضی مواقع درمان هیپرتیروئیدیسم شامل، عمل جراحی و بیرون آوردن بخشی از غده تیروئید شماست، پس اگر که به این مریضی اهمیت داده نشود می تواند خطرات  جدی در پی داشته باشد. بسیاری از مردم  هنگامی که به پرکاری تیروئید مبتلا می شوند، معالجه می شوند.

3 ـ التهاب توده‌ای تیروئید داشتن

از نشانه های مبتلا شدن به امراض توده ای مانند گواتر، کیست یا تومور سرطانی به جز به هم ریختن تعادل هورمونی، می­توان به سفت و سخت شدن یا بسیار نرم شدن غده تیروئید اشاره کرد. بهتر است بدانید که تا چند سال قبل بسیاری از مردم مشکلات تیروئیدی داشتند ولی با اضافه کردن ید به نمک خوراکی کمبود ید تا مقدار زیادی جبران شد.

 هورمون های تیروئیدی

گرفتن تست تیروئید قبل از باردار شدن لازم است:

آزمایشات نشان داده که خانم ها در زمان بارداری، ید زیادی دفع می­کنند و جنین در شکم مادر نیز، با گرفتن ید از مادر سبب کم شدن این ماده در بدن او  می شود. چون کامل شدن سیستم عصبی جنین توسط هورمون های مادر است، پس خوب است که بانوان قبل از حاملگی یا در زمان بارداری، آزمایش تیروئید بدهند تا از لحاظ  تیروئیدی مشکلی نداشته باشند.

 

پزشکان متخصص پیش از دوران بارداری، با گرفتن تست تیروئید به عملکرد غده تیروئید در خانم هایی که می خواهند  باردار شوند توجه می کنند، ولی بررسی عملکرد غده تیروئید در زمان بارداری نیز ادامه دارد و حتی پس از متولد شدن نوزاد تا سه روز بعد، از نوزادان آزمایش های غربالگری تیروئید می گیرند. شلغم، بادام زمینی و کلم به دفع کردن ید کمک می کند پس بنابراین بهتر است که بانوان باردار از این مواد خوراکی در دوران بارداری استفاده نکنند و به جای آن، نمک ید دار و ماهی و میگو مصرف کنند که حاوی این ماده است.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *