تکرر ادرار در بارداری

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 13 / 04 / 1400

از حالت تهوع بارداری در دوره بارداری و کمردرد گرفته تا علائم جدید زیادی که همراه با بارداری بروز می‌دهند. یکی دیگر از علائم این دوره تمایل بسیار زیاد به ادرار یا همان تکرر ادرار در بارداری است. حتی گاهی ممکن است تنها چند دقیقه با دفع ادارا قبل خود فاصله داشته باشید اما با این حال بازهم احساس می‌کنید لازم است به دستشویی بروید. بدین صورت بیشتر وقت خود را در طول روز در حال رفت و آمد به سرویس بهداشتی هستید. بارداری میل شما به ادرار را افزایش می‌دهد. این حالت حتی می‌تواند شما را شب بیدار نگه دارد (خصوصاً در سه ماهه سوم بارداری).

علل تکرر ادرار در بارداری

افزایش دفعات ادرار یکی از علائم اولیه بارداری در زنان است. علت آن افزایش هورمون‌های پروژسترون و گنادوتروپین جفتی انسان است. تمایلات در سه ماهه دوم کاهش می‌یابد. رحم نیز در سه ماهه دوم بالاتر است. این مورد منجر به فشار کمتر به مثانه می‌شود. علاوه بر افزایش هورمون‌ها، میزان مایعات بدن شما در دوران بارداری شروع به افزایش می‌کند. این بدان معناست که کلیه‌های شما برای دفع مایعات اضافی باید سخت کار کنند. میزان ادراری که تخلیه می‌شود نیز افزایش می‌یابد.

 

در سه ماهه سوم، اندازه رشد کودک به صورتی است که حتی بیشتر از قبل به مثانه فشار می‌آورد. در نتیجه ممکن است مجبور شوید چندین بار در طول شب برای ادرار از خواب بیدار شوید. همچنین ممکن است به دلیل فشار اضافی، تکرر ادرار را تجربه کنید.

علائم تکرر ادرار در بارداری

اگر دچار تکرر ادرار بارداری شده‌اید، نیاز به دفعات بیشتر ادرار را احساس خواهید کرد. بعضی اوقات ممکن است به دستشویی بروید، اقدام به دفع ادرار کنید اما درواقع دفع ادرار صورت نگیرد. برخی از زنان ممکن است در حین بارداری نیز دچار نشت ادرار شوند. این نشت ممکن است زمانی رخ دهد که:

  • سرفه کردن
  • ورزش
  • خنده
  • عطسه

توجه به این نکته مهم است زیرا بعضی اوقات علائم تکرر ادرار می‌تواند نشان دهنده عفونت اساسی دستگاه ادراری (UTI) باشد. زیرا زنان در دوران بارداری بیشتر دچار عفونت ادراری می‌شوند. علاوه بر علائم تکرر ادرار یا فوریت سایر علائم UTI شامل موارد زیر است:

  • ادرار کدر به نظر می‌رسد
  • رنگ ادرار قرمز، صورتی یا غلیظ است
  • ادرار با بوی تند یا بد همراه است
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام ادرار کردن

اگر این علائم را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. عفونت ادراری ( UTI) درمان نشده می‌تواند باعث پیشرفت عفونت و مشملات مربوط به دستگاه ادراری شود و علائم جدی‌تری ایجاد کند.

تشخیص تکرر ادرار در بارداری

پزشکان معمولاً می‌تانند تکرر ادرار و فوریت را با علائم شما تشخیص دهند. بدین ترتیب آنها از شما می‌پرسند که هر چند وقت یک بار به سرویس بهداشتی می‌روید و میزان ادرار در هر دفعه چقدر است. آنها ممکن است پیشنهاد کنند که از تعداد دفعات مراجعه و میزان دفع ادرار خود یک چک لیست تهیه کنید. اگر نگرانی دارند که علائم شما مربوط به بارداری نیست، پزشک ممکن است آزمایش‌های تشخیصی را تجویز کند. آزمایشاتی که پزشک می‌تواند استفاده کند شامل موارد زیر است:

  • تجزیه و تحلیل ادرار: این آزمایش ادرار را برای تشخیص باکتری‌های عفونی انجام می‌دهد.
  • سونوگرافی: این آزمایش می‌تواند هر گونه ناهنجاری مثانه، کلیه‌ها یا مجرای ادرار را تشخیص دهد.

 

  • تست استرس مثانه: این آزمایش میزان پر شدن یا کم شدن ادرار هنگام سرفه یا عطسه را اندازه‌گیری می‌کند.
  • سیستوسکوپی: این روش شامل قرار دادن یک لوله نازک و روشن که به آن دوربین متصل است، در مجرای ادرار برای بررسی مثانه و مجرای ادرار است.

درمان تکرر ادرار در بارداری

دفعات و تکرر ادرار در بارداری معمولاً پس از زایمان برطرف می‌شود. این علائم اغلب حدود شش هفته پس از زایمان فروکش می‌کنند. پزشک شما ممکن است تقویت عضلات مثانه را از طریق انجام ورزش در بارداری و تمریناتی که آن Kegels معروف است، توصیه کند. این تمرینات کف لگن شما را تقویت می‌کند و به شما کمک می‌کند تا کنترل بهتری بر جریان ادرار خود داشته باشید، به خصوص پس از زایمان.
در حالت ایده‌آل شما می‌توانید روزانه، تقریباً سه بار در روز تمرینات کگل را انجام دهید. این مراحل را دنبال کنید:

  • با تصور اینکه جریان ادرار را متوقف می‌کنید، عضلات کف لگن خود را سفت کنید.
  • عضلات را به مدت 10 ثانیه یا تا جایی که می‌توانید نگه دارید.
  • عضلات منقبض شده را آزاد کنید.
  • 15 بار تکرار کنید تا یک مجموعه واحد کامل (ست) شود.

نحوه انجام این تمرینات درواقع به صورت درونی است. بدین معنا که کسی نمی‌توان تشخیص دهد آیا شما در حال انجام تمرینات کگل هستید و یا به سادگی نشسته‌اید. بنابراین در این صورت شما تمرینات را صحیح انجام می‌دهید.
ممکن است علاوه بر بارداری، دلایل اساسی پزشکی نیز وجود داشته باشید که منجر به تکرر ادرار و فوریت آن شود. در این صورت، پزشک با تشخیص آنها روش درمانی را به شما ارائه می‌دهد.

درمان خانگی تکرر ادرار در بارداری

نوشیدن مایعات کافی برای حفظ سلامتی شما و سلامتی کودک در دوران بارداری امری حیاتی است. فقط برای کاهش تعداد دفعات رفتن به دستشویی نباید آنچه را می‌نوشید، کاهش دهید. با این حال، می‌توانید از نوشیدنی‌های کافئین‌دار که به عنوان ادرار آورهای طبیعی عمل می‌کنند، کم کنید. پزشکان معمولاً کاهش مصرف کافئین را برای جلوگیری از عوارض احتمالی بارداری توصیه می‌کنند.همچنین می‌توانید هرزمان از طول روز که از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنید را در یک دفترچه یادداشت داشته باشید. سپس می‌توانید برای رفتن به دستشویی در این زمان یا قبل از آن برنامه ریزی کنید تا احتمال نشت ادرار را کاهش دهید. هنگام ادرار خم شدن به جلو می‌تواند به شما در تخلیه بهتر مثانه کمک کند.
انجام تمرینات کگل در خانه همچنین می‌تواند به شما در ادامه تقویت عضلات کف لگن کمک کند. تقویت این عضلات در دوران بارداری نیز می‌تواند به شما کمک کند تا برای زایمان آماده شوید.

جلوگیری از تکرر ادرار در بارداری

تمرینات منظم کگل می‌تواند به شما کمک کند تا کمی بر روی لگن خود کنترل داشته باشید و کنترل ادرار را افزایش دهید. با این حال، روش‌های زیادی برای جلوگیری از تکرر ادرار در بارداری وجود ندارد. با رشد کودک در بدن شما، ممکن است این علائم را تجربه کنید.

 

بنابراین، بارداری می‌تواند منجر به تکرر ادرار و گاهی اوقات عدم کنترل ادرار شود. همانطور که گفته شد، تکرر ادرار پس از زایمان برای اکثر زنان از بین می‌رود. اگر شش هفته پس از تولد فرزندتان هنوز مشکل مثانه دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *