تفاوت بلوغ زودرس و دیررس

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 02 / 05 / 1400

تفاوت بلوغ زودرس و دیررس چیست ؟

شروع بلوغ از یک فرزند به فرزند دیگر متفاوت است. حتی اگر این حالت برای کودکانی رخ دهد که در یک خانواده هستند. گفته می‌شود بلوغ زودرس است برای دختران در 8سالگی و برای پسران در 9 سالگی ایجاد می‌شود. بلوغ دیررس نیز بدین صورت است که در پسران در سن 14 سالگی و در دختران از سن 13 سالگی تجربه می‌شود. دخترانی که دچار بلوغ دیررس می‌شوند، ممکن است سایر علائم مربوط به بلوغ طبیعی را مشاهده کنند اما در 16 سال اول زندگی خود قاعدگی را تجربه نکنند.
عزت نفس و تصویر بدن کودکان در این حالت (تجربه بلوغ دیررس یا زودرس) می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد. بنابراین والدین می‌توانند در صورت مشاهده علائم بلوغ زودرس یا دیررس، با یک متخصص یا مشاوره، مانند پزشک عمومی فرزند خود صحبت کرده و این موضوع را پیگیری کنید.

بلوغ زودرس

از علل بلوغ زودرس می‌توان به چاقی و ژنتیک خانوادگی اشاره کرد. به ندرت، بلوغ زودرس ناشی از عدم تعادل هورمونی است. اما برای اکثر کودکان، به ویژه دختران، هیچ دلیل ثابتی پیدا نشده است. کودکانی که این عارضه را پشت سر می‌گذارند، ممکن است با مشکلاتی که در ادامه اشاره شده‌اند، مواجه شوند:

 

  • طعنه زدن (دوستان یا افراد هم سن و سال کودک به وی طعنه می‌زندد و منجر به خدشه دار شدن اعتماد به نفس وی می‌شود)
  • تصویر ذهنی بدی نسبت به بدن خود دارند
  • به احتمال زیاد زودتر شروع به بررسی رابطه جنسی می‌کنند
  • به نظر می‌رسد از نظر سنی، در اوایل قد بلند هستند، اما پس از آن رشد قد آنها نسبت به سایر همسالان آنها متوقف می‌شود
  • رفتار بزرگسالان و سایر کودکان با این کودکان بزرگتر از سن واقعی آنها است
  • بیشتر در معرض سواستفاده جنسی قرار می‌گیرند

بلوغ زودرس دختران بسیار بیشتر از پسران است. دخترانی که زود بالغ می‌شوند، ممکن است بیشتر احساس سردرگمی داشته باشند و میزان افسردگی، اضطراب و بی نظمی در غذا خوردن در آنها بیشتر باشد. پسرانی که زود بالغ می‌شوند نیز امکان دارد اندکی بهتر با این موارد کنار بیایند و محبوبیت بیشتری در بین همسن و سالان خود داشته باشند.
اگر علائمی از بلوغ زودرس در کودک خود مشاهده کردید، با مراجعه به پزشک عمومی خود شروع کنید. وی می‌تواند علت را شناسایی کرده و به شما اطلاع دهد که آیا کودک شما به درمان خاص و جدی نیاز دارد یا خیر.
اگر فرزند شما زود بلوغ را شروع کند، مهم است که شما یا یک بزرگسال درباره هرآنچه اتفاق می‌افتد، صحبت کرده و به سوالات کودک خود پاسخ دهید. همچنین ممکن است کودک شما علاقه مند به گفتگو با مشاور مدرسه یا پزشک عمومی باشد. این فرصت را برای فرزند خود مهیا کنید تا به بهترین حالت ممکن این دوره را پشت سر بگذارد.

بلوغ دیررس

بلوغ دیررس بیشتر به دلیل ژنتیک خانوادگی ایجاد می‌شود. اگر شما یا سایر اعضای خانواده بلوغ دیررس را تجربه کرده‌اید، به احتمال زیاد فرزند شما نیز این تجربه را خواهد داشت. بلوغ دیررس همچنین می‌تواند ناشی از سبک زندگی و مسائل اجتماعی مانند تغذیه نامناسب، اختلالات خوردن یا استرس شدید باشد. بیماری‌های مزمن، شرایط هورمونی و برخی اختلالات ژنتیکی نیز می‌توانند باعث بلوغ دیررس شوند، اما این موارد کمتر شایع است. اگر شما یا فرزندتان در خصوص این مورد نگرانی دارید از یک متخصص بهداشت راهنمایی بگیرید.
نوجوانانی که بلوغ دیررس را تجربه می‌کنند معمولاً بعداً رشد می‌کنند. اما در این میان، آنها ممکن است از اینکه مانند افراد هم سن و سال و افراد مشابه خود رشد و توسعه نیافته‌اند، خودآگاه باشند یا خجالت بکشند. به عنوان مثال، پسراني كه بلوغ دیررس را شروع مي‌كنند، ممکن است از اعتماد به نفس پايين تري نسبت به ساير پسران هم سن خود برخوردار باشند. می‌توانید با کودک خود در مورد بدن و احساسات او صحبت کنید و به او اطمینان دهید که سرانجام نظر همسالان خود را جلب خواهد کرد.
اگر احساس می‌کنید کودک شما بلوغ زودرس یا دیررس را تجربه می‌کنند، ابتدا احساس کودک خود را در این باره دریابید. سپس با مراجعه به پزشک عمومی یا یک متخصص بهداشت، هرگونه نگرانی را پیگیری کنید.
همیشه مشخص نیست که چه عوامل مشخصی باعث تأخیر در بلوغ می‌شوند. این فقط یک گرایش است که در خانواده شما وجود دارد. تاخیر در بلوغ به طور کلی در پسران بیشتر دیده می‌شود. گاهی اوقات می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

 

  • یک بیماری طولانی مدت مانند فیبروز کیستیک، دیابت یا بیماری کلیوی
  • سو تغذیه، احتمالاً ناشی از اختلال در غذا خوردن یا بیماری مانند فیبروز کیستیک یا بیماری سلیاک
  • مشکل در تخمدان، بیضه، غده تیروئید یا غده هیپوفیز
  • اختلال رشد جنسی مانند سندرم عدم حساسیت به آندروژن
  • یک بیماری ژنتیکی مانند سندرم کالمن و سندرم کلاینفلتر

آزمایش‌ها و روش‌های درمانی برای بلوغ دیرس

اگر فکر می‌کند علت خاصی منجر به بروز بلوغ دیررس شده است که باید مورد بررسی قرار گیرد، ممکن است پزشک عمومی شما را به یک متخصص ارجاع دهد. آزمایشاتی که ممکن است انجام شود شامل آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون‌ها، اشعه ایکس دستی برای تعیین قد احتمالی بزرگسالان و سونوگرافی یا ام آر آی برای بررسی مشکلات غدد یا اندام‌ها است. درمان‌های احتمالی که ممکن است بعد از بررسی نتیجه آزمایشات تجویز شوند، عبارت‌ است از استفاده از دارو برای چند ماه به منظور افزایش سطح هورمون‌ها و شروع بلوغ. درمان با دارو معمولاً در صورت عدم رشد باعث ایجاد مشکلاتی مانند ناراحتی قابل توجه می‌شود.
نمودار رشد خود را بررسی کنید و ببینید الگویی وجود دارد که به مشکلی اشاره دارد.
پزشک همچنین ممکن است:

  • برای بررسی مشکلات تیروئید، هیپوفیز، کروموزومی یا سایر مشکلات، آزمایش خون را تجویز کند.
  • برای بررسی اینکه بلوغ طبیعی استخوان‌های فرزند شما انجام می‌شود، یک رادیوگرافی برای سن استخوان نیز تجویز خواهد شد.

 

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *