Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
تست قند خون ناشتا - آزمایش آنلاین
تست قند خون ناشتا

تست قند خون ناشتا

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 17 / 06 / 1397

تست قند خون ناشتا

تست قند خون ناشتا به منظور اندازه گیری میزان گلوکز موجود در خون بدن انسان انجام می شود.گلوکز خون بوسیله یک مکانسیم فیدبک و توسط انسولین و گلوکاگون کنترل می شود. تست گلوکز در درجه اول برای افراد دیابتی انجام می شود. بیماری دیابت شرایطی است که سبب افزایش سطح گلوکز در خون می شود. مقدار گلوکز در بدن انسان معمولاً  با هورمونی به نام انسولین کنترل می شود که توسط سلول های بتای جزایر لانگرهانس در لوزالمعده تولید می شوند.

تست قند خون ناشتا، کلمه ناشتا به این معنا است که 8 ساعت قبل از انجام تست فرد از خوردن غذا و آشامیدن مایعات باید پرهیز نماید. هنگامی که فرد ناشتا است در بدن هورمون گلوکاگون تحریک می شود و این کار سبب افزایش سطح گلوکز پلاسما در بدن خواهد شد. شایان ذکر است که با انجام تست قند خون ناشتا می توان میزان اثر بخشی داروها و همچنین تغییرات غذایی در افرادی که به عنوان بیمار دیابتی شناخته شده اند، استفاده نمایند. برای این که از بروز خطا در انجام تست قند خون ناشتا جلوگیری شود، احتمال دارد این تست قند خون ناشتا در دو مرحله جدا انجام گیرد.

هر فردی می تواند با انجام تست قند خون ناشتا از میزان گلوکز موجود در بدن خود مطلع شود. گلوکز خون موجود در بدن بوسیله یک مکانیسم فیدبک و از طریق انسولین و گلوکاگون قابل کنترل است. سطوح گلوکز سرمی بسته به ریتم شبانه روزی ارزیابی می شود. برای مثال سطح گلوکز در حد 101 میلی گرم در دسی لیتر در موقع ناشتا بودن فرد می تواند عددی غیرطبیعی و بیشتر از حد استاندارد تعریف شده آن باشد اما این مقدار از سطح گلوکز یک ساعت بعد از غذا خوردن ممکن است عددی طبیعی باشد.تست قند خون ناشتا (تست گلوکز) در بیشتر برای بیماران دیابتی انجام می شود. بیماری دیابت شرایطی را در بدن فراهم می کند که باعث افزایش سطح گلوکز در خون انسان می شود.

تست قند خون ناشتا 2

افراد مبتلا به بیماری دیابت، به نوع تقسیم بندی می شوند:

  • انسولین به مقدار کافی در بدن فرد تولید نشده است.
  • انسولین به خوبی کار نمی کند.

بیماری دیابت نوع 1 به طور معمول در کودکان و نوجوانانی که بدن آن ها قادر به تولید انسولین نمی باشند، دیده می شود. این حالت طولانی مدت است که حتما باید به طور دائم درمان شود . احتمال دارد سلول های بتا در بدن تخریب شده یا قادر به تولید انسولین کافی برای ادامه حیات فرد نباشند در این جا لازم است حتماً بیمار انسولین تزریق نماید. بیماری دیابت نوع به طور معمول با سر و صدای زیادی شروع می وشد و با علائمی همچون تشنگی، پر ادراری، پر نوشی، کاهش وزن، گرسنگی و خستگی شدید ظاهر می شود.

بیماری دیابت نوع 2 معمولا در افرادی که دارای اضافه وزن می باشند و چاق هستند قابل تشخیص است و مقدار انسولینی که توسط سلول های بتا در بدن آن ها ساخته می شود، کافی نیست و یا سلول های بدن درجاتی از مقاومت نسبت به انسولین را نشان می دهند، که نیاز به قرص های پایین آورنده قند خون دارند و یا در مواردی مانند فشارهای عصبی( استرس) ، بیماری های حاد و مواردی که به قرص های خوراکی پایین آورنده قند خون پاسخ مناسب ندهند، باید انسولین مصرف کند. بیماری دیابت نوع 2 احتمال دارد با کاهش وزن و رژیم غذایی کنترل شود. بیماری دیابت نوع 2 شروع خیلی آهسته ‌تری نسبت به بیماری دیابت نوع 1 دارد و هیچ گونه علائمی ندارد اکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (تقریباً 50 درصد آن ها) از بیماری خود اطلاعی ندارند و تنها با انجام تست قند خون ناشتا می ‌توان بیماری آن ها را تشخیص داد. از دیگر علائم بیماری دیابت نوع 2 می‌توان به عفونت ‌های مکرر، مخصوصاً عفونت دستگاه ادراری و پوست، تاری دید، بهبودی دیرتر زخم ‌ها، احساس سوزش و بی حسی در انگشتان پا اشاره نمود.

 

امروزه باید بیماری دیابت را جدی گرفت زیرا دیابت باعث افزایش سطح قند خون می شود که اگر فرد به دنبال درمان آن نباشد احتمال آسیب شدید به ارگان ها خواهد شد. گاهی اوقات به جز انجام تست قند خون ناشتا حتماً باید تست های هموگلوبین گلیکوزیله یا تست های تحمل گلوکز نیز انجام داده شود. در دنیای امروز هموگلوبین گلیکوزیله برای تشخیص دیابت بیشتر کاربرد دارد. زیرا تست قند خون ناشتا میزان گلوکز خون را در 120 روز گذشته نشان می دهد. همچنین در بعضی موارد تست قند خون ناشتا برای هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون نیز استفاده می شود که شایع ترین این حالت در اثر افزایش دوز مصرفی انسولین می باشد.

diabet2

تجزیه و تحلیل نتایج تست قند خون ناشتا

با انجام تست قند خون ناشتا سطح قند خون در بدن انسان سالم باید حداقل بین 65 تا 70 میلی‌گرم در دسی لیتر و حداکثر آن بین 100 تا 110 میلی‌گرم در دسی لیتر است. اما گاهی اوقات افزایش قند خون موقتی می باشد و احتمال دارد بر اثر استفاده از مواد قندی که فرد در روز گذشته استفاده نموده است، باشد و جایی برای نگرانی نیست و برای اطمینان توصیه می ‌شود که آزمایش برای اطمینان خاطر فرد یک بار دیگر تکرار شود. اگر سطح قند خون افراد بالغ کمتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر و یا بیشتر از  400 میلی گرم در دسی لیتر باشد بسیار نگران‌کننده است و ممکن است در کنار آن عدد ستاره یا علامتی زده شود. قند خون نوزاد کمتر از 30 میلی گرم در دسی لیتر و بیشتر از    300 میلی گرم در دسی لیتر باشد نیز نگران‌کننده و خطرناک است.

 

گلوکاگون (Glucagon )

گلوکان هورمونی است که به هنگام افت غلظت گلوگز در خون از سلول‌های آلفای جزایر لانگرهانس لوزالمعده (پانکراس) ترشح می‌شود. عملکرد هورمون گلوکاگون برخلاف انسولین موجب افزایش قند خون می‌شود. گلوکاگون یک پلی ‌پپتید بزرگ است که این هورمون هم مانند انسولین به صورت پیش ‌ساز ساخته شده و پس از تغییر و تحولاتی به هورمون بالغ تبدیل خواهد شد. ترشح این هورمون توسط هیپوگلسیمی (کاهش قند خون)، بعضی از اسید های آمینه، کاتکولامین ‌ها تحریک شده و بوسیله هیپرگسیمی (افزایش قند خون)، اسید های چرب، اجسام ستونی، سکرتین و سوماتواستاتین مهار می ‌شود. هورمون گلوکاگون سبب گلیکوژنولیز و افزایش غلظت گلوکز خون  می شود. با افزایش گلوگز خون در بدن ترشح آن مهار می شود. با کاهش گلوگز خون ، هورمون گلوکاگون افزایش می یابد. افزایش اسید های آمینه مخصوصا آلانین و آرژنین سبب ترشح این هورمون خواهد شد. ورزش  نیز باعث تحریک ترشح گلوکاگون می شود.

 

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *