تست سرطان روده در منزل

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 27 / 02 / 1401

سرطان‌هایی که روده بزرگ یا رکتوم را مورد حمله قرار می‌دهند در مجموع به عنوان سرطان کولورکتال (CRC) شناخته می‌شوند. سرطان کولورکتال از سرطان‌های شایع در مردان و زنان بالغ است. در این میان، «تست سرطان روده در منزل» یکی از روش‌های موثر برای تشخیص زودهنگام سرطان یا شرایط پیش سرطانی است.

این آزمایش از نمونه مدفوع برای جستجوی اثرات خون استفاده می‌کند که ممکن است نشان دهنده وجود رشد یا ضایعه در سطح کولون یا رکتوم باشد. تست‌های خانگی سرطان روده یک ابزار غربالگری است که اغلب در افرادی که هیچ علامت یا نشانه‌ای از سرطان ندارند، استفاده می‌شود. در این بررسی به مزایای تست سرطان روده در منزل و انواع آزمایش سرطان روده می‌پردازیم.

هدف از تست سرطان روده در منزل

هدف از آزمایش خانگی سرطان روده (At-Home Colon Cancer)، جستجوی علائم سرطان در افرادی است که هیچ علامتی ندارند. این تست به عنوان غربالگری شناخته می‌شود. هدف از غربالگری سرطان کولورکتال، یافتن رشد غیرطبیعی قبل از تبدیل شدن به مرحله بحرانی یا یافتن سرطان در مراحل اولیه است. سرطان روده بزرگ یا رکتوم معمولاً به صورت یک رشد غیر طبیعی به نام پولیپ شروع می‌شود. آزمایش‌های غربالگری برای تشخیص خونریزی‌هایی طراحی شده‌اند که از نظر بصری قابل مشاهده نیستند و ممکن است وجود پولیپ را نشان دهند.

 

 

تست سرطان روده در منزل یکی از انواع غربالگری سرطان کولورکتال است. برخی از آزمایش‌های خانگی سرطان کولورکتال اثرات خون را تشخیص می‌دهند در حالی که برخی دیگر به تشخیص نشانگرهای زیستی DNA خاصی را در مدفوع فرد کمک می‌کنند. پولیپ‌هایی که سرطانی هستند یا ممکن است تبدیل به سرطان شوند، اغلب باعث ترشح خون یا DNA غیر طبیعی در مدفوع می‌شوند. تست‌های خانگی می‌توانند مدفوع را بررسی کنند تا ببینند آیا سرطان وجود دارد یا خیر.

نمونه مدفوع در خانه جمع آوری شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا بتوان آن را تجزیه و تحلیل کرد. در بسیاری از موارد، آزمایش خانگی سرطان کولورکتال توسط پزشک تجویز می‌شود. همچنین، شما می‌توانید با استفاده از خدمات «ویزیت پزشکی در محل» از حضور پزشک در خانه خود جهت تست سرطان روده استفاده کنید. تست در محل مزایای بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت.

مزایای تست سرطان روده در منزل

تست سرطان کولورکتال در خانه مزایای بسیاری برای بیماران دارد. فواید آزمایش خانگی سرطان کولورکتال عبارتند از:

  • راحتی بیشتر: می‌توانید آزمایش را در خانه و در زمان مناسب انجام دهید، بدون اینکه نیازی به تعیین وقت قبلی یا رفتن به مطب پزشک داشته باشید.
  • صرفه جویی در زمان: همینکه شما در خانه گرم خود می‌نشینید و تست سرطان را جلوی پزشک انجام می‌دهید، درواقع در زمان خود صرفه جویی کرده‌اید.
  • کاهش هزینه‌ها: هزینه های مربوط به رفت و آمد، انجام آزمایشات متعدد در بیمارستان و غیره، همگی با تست سرطان روده در منزل از بین می‌روند.
  • تست غیر تهاجمی: تست در منزل نیازی به روش تهاجمی ندارد و هیچ گونه ناراحتی یا عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند.
  • گزینه‌های متعدد: از آنجایی که انواع مختلفی از آزمایش‌های مدفوع در خانه وجود دارند اما می‌توانید براساس توصیه های پزشک خود یک گزینه را انتخاب کنید.
  • غربالگری موثر: آزمایش های مدفوع در خانه توسط متخصصان پزشکی به عنوان یک روش قابل اعتماد برای تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال در نظر گرفته می‌شود.

 

 

تست سرطان روده در منزل چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

آزمایشات خانگی سرطان کولورکتال وجود خون را تشخیص می‌دهند که ممکن است به دلیل وجود پولیپ در روده بزرگ یا راست روده باشد. هر نوع آزمایش در خانه شامل جمع آوری نمونه مدفوع و آزمایشی است که در بخش‌های زیر توضیح داده شده است:

آزمایش خون مخفی مدفوع

آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) بررسی می‌کند که آیا آثار میکروسکوپی هموگلوبین در مدفوع وجود دارد یا خیر. هموگلوبین پروتئینی است که در خون یافت می‌شود. این آزمایش با اعمال مقدار کمی مدفوع بر روی کارت آزمایشی که حاوی ماده شیمیایی به نام گایاک است، انجام می‌شود. هنگامی که نمونه در آزمایشگاه آنالیز می‌شود، اگر مدفوع حاوی هموگلوبین باشد، گایاک تغییر رنگ می‌دهد.

در بیشتر موارد، یک آزمایش خون مخفی مدفوع شامل سه کارت آزمایشی است که قرار است برای سه بار مدفوع متوالی توسط بیمار استفاده شود. برای انجام این آزمایش ممکن است نیاز به تغییرات موقتی در رژیم غذایی قبل از آزمایش مانند اجتناب از گوشت قرمز یا دوزهای بالای ویتامین C داشته باشد.

آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع

آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT) می‌تواند خون را در مدفوع با اندازه گیری وجود آنتی بادی‌های هموگلوبین (پروتئینی که در خون یافت می‌شود) تشخیص دهد. آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع در تشخیص خون بهتر از آزمایش خون مخفی مدفوع عمل می‌کند. آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع بر روی نمونه‌ای از یک مدفوع انجام می‌شود و نیازی به تغییر در رژیم غذایی قبل از آزمایش ندارد.

 

تست FIT-DNA

یک آزمایش FIT-DNA که به عنوان آزمایش DNA مدفوع شناخته می‌شود، چند هدف دارد. این اهداف عبارتند از:

  • خون در مدفوع: آزمایش FIT-DNA از همان روش آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع برای جستجوی شواهد وجود خون در مدفوع استفاده می‌کند.
  • DNA غیر طبیعی: آزمایش FIT-DNA همچنین مدفوع را برای DNA سلول‌های داخل پوشش روده بزرگ و راست روده بررسی می‌کند. DNA غیر طبیعی یا جهش‌های ژنتیکی از این سلول‌ها می‌تواند نشانه سرطان روده بزرگ باشد.

آزمایش FIT-DNA به جمع آوری کل حرکات روده نیاز دارد که برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. این آزمایش نیازی به تغییر رژیم غذایی قبل از آن ندارد.

تست سرطان روده در منزل برای چه کسانی مفید است؟

آزمایشات خانگی سرطان کولورکتال نوعی غربالگری است، به این معنی که برای بیمارانی که هیچ علامتی از سرطان کولون یا رکتوم ندارند در نظر گرفته شده است. متخصصین در حال حاضر توصیه می‌کنند که همه بزرگسالان، غربالگری سرطان کولورکتال را از سن 45 سالگی شروع کنند و تا حداقل 75 سالگی ادامه دهند. زمان انجام تست‌ها شامل موارد زیر است:

  • تست‌های FOBT یا FIT باید هر سال تکرار شوند.
  • تست‌های FIT-DNA باید هر 1 تا 3 سال یکبار تکرار شوند.

ممکن است به افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند توصیه شود که غربالگری را در سنین پایین‌تر شروع کنند یا آزمایش‌های غربالگری را بیشتر انجام دهند یا اینکه غربالگری را با کولونوسکوپی تست کنند. عوامل خطر سرطان کولورکتال شامل موارد زیر است:

  • سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال
  • سابقه شخصی در مورد پولیپ
  • وجود بیماری ارثی مانند سندرم لینچ یا پولیپ آدنوماتوز خانوادگی
  • وجود بیماری التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون
  • سابقه استعمال سیگار، مصرف بیش از حد الکل یا چاقی

شما باید با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم و بهترین برنامه برای غربالگری در شرایط خود صحبت کنید.در صورت داشتن علائم گوارشی مانند خون قابل مشاهده در مدفوع، درد مداوم شکم یا تغییر در عادات روده، به «آزمایش پزشکی در منزل» نیاز دارید.

 

 

 

تفسیر نتایج تست سرطان روده در منزل چیست؟

نتایج یک آزمایش غربالگری سرطان کولورکتال در خانه معمولاً  مثبت یا منفی هستند. نتیجه مثبت در آزمایش آزمایش خون مخفی مدفوع یا آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع به این معنی است که آثار خون در مدفوع شما شناسایی شده است. نتیجه مثبت در آزمایش FIT-DNA به این معنی است که خون یا DNA غیر طبیعی پیدا شده است. نتیجه منفی به این معناست که هیچ خون یا DNA غیرطبیعی شناسایی نشده است.

مثبت بودن نتیجه آزمایش به معنای ابتلا به سرطان نیست. هیچ آزمایش خانگی به تنهایی نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا شما سرطان کولورکتال دارید یا خیر. اگر آزمایش خانگی شما مثبت باشد، به این معناست که ممکن است پولیپ سرطانی داشته باشید یا شاید سرطانی شود. با این حال، چیزهای غیر از سرطان می‌توانند نتیجه مثبتی ایجاد کنند. به همین دلیل، برای تعیین علت اصلی یافته غیرطبیعی آزمایش، به تست‌های دیگری مانند «کولونوسکوپی» نیاز است.

اگر آزمایش خانگی شما منفی باشد، در این زمان هیچ علامتی از پولیپ در روده بزرگ یا رکتوم وجود ندارد که در خطر تبدیل شدن به سرطان باشد. پزشک می‌تواند عوامل خطر سرطان کولورکتال، آزمایشات شما و هر تست مورد نیاز در غربالگری آینده را با شما مورد بحث قرار دهد. شما ممکن است با «مشاوره رایگان تلفنی» سوالاتی از پزشک پس از انجام تست سرطان روده در منزل بپرسید. این سوالات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

 

 

  • نتیجه آزمایش من در خانه چه بود؟
  • آیا آزمایش بعدی را توصیه می‌کنید؟
  • هر چند وقت یک بار باید از نظر سرطان کولورکتال غربالگری شوم؟
  • آیا باید در آینده آزمایش دیگری در خانه انجام دهم؟
  • آیا کاری وجود دارد که بتوانم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال انجام دهم؟

انجام تست‌های آزمایشگاهی با آزمایش آنلاین

غربالگری سرطان روده بزرگ بخش مهمی از تشخیص زودهنگام و درمان است. چندین راه مختلف برای انجام این کار وجود دارد که شامل کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی، توموگرافی کامپیوتری و آزمایش مدفوع هستند. تست سرطان خون در خانه یک گزینه ارزان و سریع برای کسانی است که وقت کافی برای حضور در درمانگاه یا بیمارستان را ندارند.

در حالی که گزینه‌های مختلفی برای غربالگری سرطان روده بزرگ وجود دارد، اکثر آنها نیاز به مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات در بیمارستان یا مرکز سرپایی دارند. برخی از انواع تست‌ها همچنین نیاز به آماده سازی از قبل دارند که به معنای مرخصی از کار خواهد بود. به همین دلیل، ویزیت پزشک در منزل می‌توانید بهترین راهکار ممکن باشد. وبسایت «آزمایش آنلاین» اینجاست تا به شما خدمات ویزیت و انجام تست‌های مختلف در محیط خانه را ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *