تست تبخال تناسلی چگونه انجام می‌شود؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 23 / 08 / 1400

تبخال تناسلی یک بیماری مسری مقاربتی است که افراد مبتلا به آن، ایجاد تاول‌های دردناکی را در قسمت تناسلی بدن خود تجربه می‌کنند. گاهی اوقات این تاول‌ها بر روی مقعد یا در داخل آن ایجاد می‌شوند. این بیماری می‌تواند بهبود پیدا کند و سپس ماه‌ها یا سال‌ها بعد مجددا ظاهر شود. ویروسی که عامل بیماری تبخال است ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نام دارد. ویروس HSV دو نوع است که نوع یک آن به نام HSV-1 موجب تبخال دهانی می‌شود اما نوع دو این ویروس به نام HSV-2 موجب تبخال تناسلی می‌شود. در ادامه با بیماری تناسلی و نحوه تشخیص آن بیشتر آشنا می‌شوید.

نشانه‌های تبخال تناسلی چیست؟

برخی از افراد مبتلا به تبخال تناسلی ممکن است هرگز علائمی از این بیماری را تجربه نکنند. آن‌ها نمی‌دانند ویروس HSV نوع دو که عامل بیماری تبخال تناسلی است در بدنشان وجود دارد و به همین دلیل، ممکن است دیگران را به‌صورت ناآگاه آلوده کنند. ممکن است شما سال‌ها ویروس تبخال تناسلی را در بدن خود حمل کنید و علائمی را مشاهده نکنید. به همین دلیل، تشخیص این موضوع که ویروس را از چه کسی گرفته‌اید و چه زمانی به بیماری مبتلا شده‌اید دشوار است.

 

 

وقتی علائم ظاهر می‌شوند معمولا در طی اولین بروز نشانه‌ها، علائم بسیار شدیدند که به این دوره، تبخال اولیه گفته می‌شود. علائم معمولا پس از گذشت دو تا 20 روز از ابتلا به عفونت ظاهر می‌شوند و ممکن است تا چهار هفته ادامه داشته باشند. ممکن است در این مرحله نشانه‌های زیر را تجربه کنید:

  • علائم آنفولانزا مانند تب و لرز، خستگی و بدن‌درد
  • خارش یا سوزش ناحیه تناسلی
  • تاول‌ها یا زخم‌های دردناک در ناحیه تناسلی
  • سردرد
  • ادرار دردناک
  • تورم غدد لنفاوی

پس از اینکه این مرحله از بیماری بهبود پیدا می‌کند ممکن است دوباره علائم پس از مدتی عود کنند. علائمی که مجددا ظاهر می‌شوند مشابه علائم اولیه هستند اما شدت کمتری دارند و زودتر نیز بهبود پیدا می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند 50 درصد از افراد مبتلا به تبخال تناسلی، عود بیماری را تجربه می‌کنند. علائم عود تبخال تناسلی حدودا هشت تا 10 روز طول می‌کشند و نسبت به مرحله اولیه بیماری منجر به زخم‌های کمتری می‌شوند. در طول عود، احتمال انتقال بیماری با رابطه جنسی افزایش می‌یابد.

علل ابتلا به تبخال تناسلی چیست؟

هنگامی‌که تبخال تناسلی بر روی پوست است می‌تواند به‌راحتی از طریق تماس با پوست اندام تناسلی و حتی مقعد به فردی دیگر منتقل شود. این ویروس می‌تواند از طریق تماس با سایر نواحی پوست و چشم نیز پخش شود. امکان ابتلا به این ویروس با لمس یک شیء یا سطح مانند سینک ظرفشویی یا حوله وجود ندارد. بیماری تبخال تناسلی می‌تواند از طریق موارد زیر انتقال پیدا کند:

  • داشتن رابطه جنسی واژینال یا مقعدی محافظت نشده مانند عدم استفاده از کاندوم
  • استفاده از اسباب‌بازی‌های جنسی مشترک
  • داشتن هرگونه تماس دهانی یا تناسلی دیگر با فردی که تبخال دارد

ویروس تبخال تناسلی بین زمانی که علائم برای اولین بار ظاهر می‌شوند و زمانی که بهبود می‌یابند به‌شدت مسری است. در موارد نادری ممکن است فرد در هنگام عدم وجود علائم، ویروس را به دیگری منتقل کند. از سوی دیگر، در هنگام زایمان اگر مادر تبخال تناسلی فعال داشته باشد می‌تواند ویروس را به فرزندش انتقال دهد.

تست تبخال تناسلی چگونه انجام می‌شود؟

ازآنجایی‌که سایر بیماری مقاربتی مثل سفلیس می‌توانند علائم مشابه به تبخال تناسلی را ایجاد کنند، مهم است تشخیص بیماری به‌دقت صورت بگیرد. پزشک علاوه بر اینکه شما را معاینه فیزیکی می‌کند، از مایع تاول‌ها را برای آزمایش تبخال تناسلی نمونه‌برداری می‌کند.

از سوی دیگر، اگر تاول‌های شما بهبود پیدا کرده باشد یا تاول نداشته باشید، آزمایش خون می‌تواند مشخص کند که آیا در بدن شما آنتی‌بادی HSV-2 وجود دارد یا خیر. اگر این آنتی‌بادی در بدن شما وجود داشته باشد بدین معنی است که به ویروس تبخال تناسلی آلوده شده‌اید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات آزمایش در محل مجموعه آزمایش آنلاین به‌راحتی و در سریع‌ترین حالت ممکن از وضعیت ابتلای خود به ویروس تبخال تناسلی مطلع شوید.

تبخال تناسلی چگونه درمان می‌شود؟

اگرچه برای تبخال تناسلی هیچ درمانی وجود ندارد اما استفاده از برخی روش‌ها به مدیریت علائم و کاهش احتمال عود بیماری کمک می‌کند. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

روش‌های خانگی

استفاده از روش‌های زیر می‌تواند به بهبود علائم کمک کند:

  • نشاسته ذرت را بر روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.
  • برای کاهش درد در هنگام ادرار کردن بر روی تاول‌ها آب بریزید.
  • روی زخم‌ها ژل آلوئه ورا بمالید.

بااین‌حال، لازم است بدانید پژوهش‌ها هنوز موثر بودن این روش‌ها را تایید نکرده‌اند. سایر روش‌هایی که می‌توانید استفاده کنید در ادامه مطرح شده‌اند.

  • از داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • در وان آب گرم بنشینید. می‌توانید کمی نمک نیز به آب اضافه کنید.
  • بر روی نواحی آسیب‌دیده وازلین بمالید.
  • برای جلوگیری از تحریک زخم‌ها لباس گشاد بپوشید.
  • تا زمانی که علائمتان از بین نرفته‌اند رابطه جنسی، حتی رابطه جنسی محافظت‌شده، نداشته باشید.
  • قبل از ادرار کردن روی مجاری ادرار خود پمادهایی که حاوی لیدوکائین هستند بمالید.
  • استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به کاهش درد و سوزش کمک کند. بااین‌حال، هرگز یخ را به‌صورت مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید و ابتدا آن را در یک پارچه بپیچید.

 

 

دارو

هیچ دارویی نمی‌تواند ویروس تبخال تناسلی را از بین ببرد. بااین‌حال، ممکن است پزشک برای شما دارویی ضدویروس به نام آسیکلوویر را تجویز کند تا با استفاده از آن از تکثیر ویروس پیشگیری شود. از سوی دیگر، برخی داروهای بدون نسخه وجود دارند که اغلب پماد هستند و می‌توانند به مدیریت گزگز، خارش و درد ناشی از تبخال تناسلی کمک کنند.

برای کاهش قابل‌توجه مدت‌زمان بروز بیماری، مصرف دارو را ظرف 24 ساعت پس از شروع علائم اولیه شروع کنید. به‌عنوان‌مثال، به‌محض شروع گزگز، دارو را مصرف کنید. وقتی از داروهای ضدویروس استفاده می‌کنید علائم ممکن است یک یا دو روز زودتر بهبود پیدا کنند و همچنین ممکن است شدت علائمتان کاهش پیدا کند.

اگر عود بیماری کمتر از شش بار در سال باشد، پزشک برای هر بار عود بیماری، دارو تجویز می‌کند. در مقابل، اگر عود بیماری بیش از این تعداد باشد پزشک ممکن است مصرف داروی ضدویروس را برای شش تا 12 ماه توصیه کند. مصرف روزانه دارو می‌تواند احتمال انتقال ویروس را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد اما باز هم احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

چگونه می‌توان از ابتلا به تبخال تناسلی پیشگیری کرد؟

انجام راهکارهای زیر به کاهش احتمال انتقال ویروس تبخال تناسلی کمک می‌کند:

  • داشتن رابطه جنسی محافظت‌شده و استفاده از کاندوم
  • اجتناب از رابطه جنسی در هنگام وجود علائم
  • شستن کامل دست‌ها، به‌خصوص پس از لمس ناحیه آسیب‌دیده، در طول بروز بیماری

از سوی دیگر، برخی افراد متوجه شده‌اند که علائمشان پس از استرس، خستگی، بیماری، تحریک پوست و آفتاب گرفتن مجددا ظاهر می‌شود. شناسایی و اجتناب از این محرک‌ها می‌تواند به کاهش عود بیماری کمک کند.

 

درنهایت، در حال حاضر، میلیون‌ها نفر با ویروس تبخال که عامل بیماری تبخال تناسلی است زندگی می‌کنند. بیماری تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی رایج است و درصورتی‌که علائم آن را مشاهده کردید مهم است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. اگرچه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما استفاده از برخی روش‌ها به بهبود علائم، کاهش دفعات عود و پیشگیری از انتقال ویروس به دیگران کمک می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید به این ویروس آلوده شده‌اید یا خیر، می‌توانید با استفاده از خدمات آزمایش در محل آزمایش آنلاین، تست تبخال تناسلی بدهید و از وضعیت سلامتی خود مطلع شوید. با مطالعه  بیماری های مقاربتی اطلاعات لازم را از بیماری خود به دست آورید و با ویزیت پزشک در منزل و یا مشاوره تلفنی پزشکی آزمایش آنلاین هر چه سریعتر اقدامات لازم برای جلوگیری از تشدید بیماری انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *