انواع ویروس HPV

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 24 / 03 / 1400

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV شایع ترین عفونت منتقله از راه مقاربت و تماس جنسی است. گزارشات ثبت شده نشان داده است که هر سال حدود 14 میلیون نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند. در حقیقت، بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در یک برهه از زندگی خود به این عفونت مبتلا می‌شوند. HPV همیشه علائمی ایجاد نمی‌کند و بسیاری از افراد مبتلا به ویروس حتی از وجود ویروس باخبر نمی‌شوند. بیش از 90 درصد از کل عفونت‌های HPV در طی دو سال از بین می‌روند یا غیر قابل تشخیص می‌شوند. این حالت حتی درصورت عدم درمان اغلب اتفاق می‌افتد. با این وجود برخی از عفونت‌های HPV می‌توانند در بدن باقی بمانند و منجر به بروز عوارضی از جمله زگیل‌های تناسلی شوند. این زگیل‌ها ممکن است کوچک یا بزرگ، صاف یا برجسته باشند. ممکن است به صورت منفرد یا خوشه‌ای نیز بوجود بیایند و به شکل گل کلم باشند. زگیل‌ها اغلب در مجرا، قسمت خارجی اندام تناسلی زن و آلت تناسلی ظاهر شوند. عفونت HPV همچنین ممکن است شرایط جدی‌تری مانند انواع خاصی از سرطان را ایجاد کند.

HPV و سرطان

سرطان‌هایی که ممکن است در اثر انواع ویروس HPV ایجاد شوند عبارت‌اند از دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی، برخی از ولوها و گلو. اما با این حال، مهم است که بدانیم تعداد بسیار کمی از زنان و مردان مبتلا به HPV به سرطان مبتلا می‌شوند. اکثر نوع‌های مختلف HPV که باعث ایجاد زگیل در دستگاه تناسلی می‌شوند، با ایجاد ناهنجاری‌ها و تقسیمات سلولی که پیشزمینه سرطان را فراهم می‌کنند، ارتباط ندارند.

همچنین بعید است که عفونت HPV به تنهایی برای ایجاد سرطان کافی باشد. عفونت HPV تنها یک واقعه در مسیر چند مرحله‌ای سرطان است. به بیان ساده‌تر، عوامل دیگری نیز وجود دارد که در کنار نوع خاصی از HPV تبدیل به سرطان می‌شود. به عنوان مثال، سیگار کشیدن، سیستم ایمنی ضعیف و وجود سلول‌های پیش سرطانی در بدن فرد. بر خلاف سرطان دهانه رحم، هیچ آزمایش غربالگری برای تشخیص سرطان‌های مرتبط با HPV که بر گلو، آلت تناسلی یا مناطق مقعدی تأثیر می‌گذارد، وجود ندارد.

از بیش از 150 نوع HPV ، 40 نوع در ناحیه تناسلی تأثیر می‌گذارند، اما اکثر آنها خطر جدی برای سلامتی ندارند. همچنین فرد ممکن است همزمان به بیش از یک نوع HPV آلوده شود.

 

 

 

ویروس پاپیلومای انسانی کم خطر

ابتلا به انواع HPV در دستگاه تناسلی کم خطر علائمی ایجاد نمی‌کند و وقتی بدن نسبت به ویروس مصونیت ایجاد می‌کند از بین می‌رود. این دسته از عفونت HPV هیچ ارتباطی با سرطان ندارند اما می‌توانند منجر به بروز زگیل‌هایی در ناحیه دستگاه تناسلی شوند.

علاوه بر مجرا و آلت تناسلی مرد، ممکن است زگیل در دهانه رحم یا واژن زنان، بیضه مردان یا در مقعد و اطراف آن (مردان و زنان) ظاهر شود. همچنین ممکن است زگیل در دهان و گلو ظاهر شود. نوع 6 و 11 HPV، 90درصد مواقع باعث ایجاد این زگیل‌ها می‌شود. فقط حدود 1 درصد از آمریكایی‌ها كه از نظر جنسی فعال هستند دارای زگیل تناسلی قابل توجهی هستند كه برای جلوگیری از شیوع به سایر نواحی دستگاه تناسلی و شریك‌های جنسی به تست HPV درمان نیاز دارد.

برخی از انواع کم خطر HPV اغلب باعث دیسپلازی خفیف دهانه رحم، تغییرات غیر طبیعی در سلول‌های سطح دهانه رحم شوند. این تغییرات پیش سرطانی نیستند.

ویروس پاپیلومای انسانی با خطر بالا

عفونت با HPV پرخطر می‌تواند به دیسپلازی دهانه رحم گسترده‌تر و انواع خاصی از سرطان منجر شود. حداقل 12 نوع پر خطر HPV وجود دارد، اما فقط دو نوع (نوع 16 و 18) باعث ایجاد اکثر سرطان‌های مربوط به HPV می‌شود، از جمله مواردی که می‌توان به آنها اشاره کرد سرطان دهانه رحم، واژن، ولو، آلت تناسلی مرد و مقعد است. انواع پرخطر HPV همچنین می‌توانند منجر به سرطان‌های گلو، زبان و لوزه‌ها شوند که به عنوان سرطان دهانه حلق شناخته می‌شوند.

محققان بر این باورند که عفونت‌های HPV در دهان و گلو ممکن است در اثر تماس جنسی دهانی با کسی که یک عفونت فعال پر خطر دارد، ایجاد شود. لازم است به یاد داشت که برای اکثر افراد، سیستم ایمنی بدن طی دو سال HPV را از بین می‌برد. اگرچه عفونت با انواع ویروس HPV پر خطر می‌تواند باعث سرطان شود، اما همانطور که در ابتدا گفته شد، بیشتر افراد آلوده به این گونه‌ها به سرطان مبتلا نمی‌شوند و برای جلوگیری از این اتفاق میتوان از واکسن hpv استفاده کرد تا ایمنی بدن در برابر این ویروس افزایش یابد و مبتلا نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *