احتمال بارداری بعد از سقط جنین چقدر است؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 22 / 01 / 1401

اگرچه بارداری می‌تواند بسیار خوشحال‌کننده و لذت‌بخش باشد اما در برخی مواقع می‌تواند به منبعی از استرس و غم تبدیل شود. این مسئله به‌خصوص زمانی رخ می‌دهد که در گذشته سقط‌جنین را تجربه کرده باشید. از دست دادن فرزند در هر مرحله‌ای از بارداری می‌تواند بسیار دردناک باشد و ترس از وقوع دوباره آن می‌تواند باعث شود که از تلاش دوباره صرف‌نظر کنید. بااین‌حال، خبر خوب این است که بیشتر زنانی که سقط‌جنین را تجربه می‌کنند، در آینده فرزند سالمی خواهند داشت. اگر سقط‌جنین را تجربه کرده‌اید و می‌خواهید دوباره برای باردار شدن اقدام کنید، ما در این مقاله به آنچه لازم است در مورد باردار شدن مجدد و داشتن بارداری سالم پس از سقط‌جنین بدانید پرداخته‌ایم. بنابراین، در ادامه با ما همراه باشید.

 

 
 

سقط‌جنین چیست؟

حدود 10 تا 15 درصد از بارداری‌ها در سه‌ماهه اول بارداری یا قبل از هفته دوازدهم بارداری منجر به سقط‌جنین می‌شود. یک تا پنج درصد دیگر از زنان نیز در اوایل سه‌ماهه دوم بارداری و بین هفته‌های سیزدهم تا نوزدهم، سقط‌جنین را تجربه می‌کنند. از سوی دیگر، ممکن است تا 50 درصد از بارداری‌ها منجر به سقط‌جنین شوند که بسیاری از آن‌ها قبل از اینکه فرد متوجه شود باردار است اتفاق می‌افتد. سقط‌جنین می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • مشکلات کروموزوم‌های جنین (حاملگی پوچ، حاملگی مولار، جابجایی کروموزومی)
  • مشکلات مربوط به رحم یا دهانه رحم (رحم دیواره‌دار، بافت اسکار، فیبروم)
  • مشکلات مرتبط با سلامت مادر (بیماری‌های خودایمنی، عدم تعادل هورمونی)
  • عفونت‌ها (عفونت‌های مقاربتی، لیستریوز)

 

ممکن است تا 50 درصد از بارداری‌ها درنهایت به سقط‌جنین ختم شوند که بسیاری از آن‌ها قبل از اینکه فرد متوجه بارداری خود شود رخ می‌دهد.

 

برخی از سقط‌ها به‌صورت ناگهانی اتفاق می‌افتند و برخی دیگر ممکن است بدون هیچ نشانه‌ای رخ دهند. در این شرایط تا زمانی که به پزشک مراجعه نکنید و سونوگرافی دریافت نکنید ممکن است متوجه مشکلی نشوید. فارغ از اینکه سقط‌جنین چگونه اتفاق می‌افتد، ممکن است احساسات شدید غم، خشم یا اندوه را تجربه کنید. حتی ممکن است در ابتدا هیچ احساسی نداشته باشید اما بعدا، طیف وسیعی از احساسات به سراغ شما بیایند.

بهبودی شما از سقط‌جنین ممکن است چندین هفته تا یک ماه یا بیشتر طول بکشد. جدول زمانی این دوره بسته در هر فردی متفاوت است و بستگی به این مسئله دارد که چه نوع سقط‌جنینی را تجربه کرده‌اید و آیا مداخله‌ای پزشکی مانند اتساع و کورتاژ (D&C) را دریافت کرده‌اید یا خیر.

بعد از سقط‌جنین چقدر زود می‌توانید باردار شوید؟

بعد از سقط‌جنین می‌توانید فورا باردار شوید. ممکن است برایتان عجیب باشد که پس از سقط‌جنین می‌توانید حتی بدون وقوع یک دوره قاعدگی طبیعی، دوباره باردار شوید اما این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ بعد از سقط‌جنین، بدن شما فرایند بازگشت به روال معمول تولیدمثل را شروع می‌کنید و این بدین معنی است که شما می‌توانید قبل از شروع قاعدگی دیگر، تخمک‌گذاری را تجربه کنید.

 

 

تخمک‌گذاری می‌تواند به‌محض گذشت دو هفته از سقط‌جنین اتفاق بیفتد. اگر در اولین تخمک‌گذاری باردار شوید، ممکن است نشانه مثبت بارداری را زودتر از آنچه فکر می‌کنید در آزمایش بارداری مشاهده کنید. چندین مطالعه نشان داده‌اند که بارداری می‌تواند در عرض یک تا سه ماه پس از سقط‌جنین اتفاق بیفتد. بااین‌حال، مطالعات نشان می‌دهند که بارداری پس از گذشت سه ماه از سقط‌جنین ممکن است با نتایج بهتری همراه باشد و خطر سقط‌جنین مجدد کمتر شود.

اگر تصمیم به بارداری مجدد پس از سقط‌جنین دارید، پزشک می‌تواند بسته به شرایط شما دستورالعمل دقیق‌تری در مورد زمان اقدام برای بارداری ارائه دهد. برای مثال، اگر روش D&C را انجام داده باشید ممکن است پزشک به شما توصیه کند که برای تلاش مجدد، چند ماه صبر کنید تا لایه داخلی رحم فرصت بازگشت به وضعیت سالم را پیدا کند.

از سوی دیگر، اگر به‌صورت مکرر دچار سقط‌جنین می‌شوید، در ابتدا لازم است پزشک آزمایش‌های متعددی را انجام دهد تا متوجه شود علت سقط مکرر شما چیست. علاوه بر این، ممکن است پس از تجربه سقط‌جنین تا مدتی ازنظر عاطفی آماده تلاش دوباره برای باردار شدن نباشید.

اگرچه ممکن است پس از سقط‌جنین بتوانید ازنظر فیزیکی بلافاصله بچه‌دار شوید اما برخی موقعیت‌ها ممکن است باعث شوند که برای تلاش دوباره صبر کنید. درنهایت، برای اینکه بعد از سقط‌جنین دوباره برای باردار شدن تلاش کنید، لازم است ازنظر عاطفی و فیزیکی آمادگی این موضوع را داشته باشید اما اگر پزشک به شما مجوز اقدام به بارداری داد، دلیلی ندارد که برای اقدام مجدد، بیشتر صبر کنید. اگر می‌خواهید در این زمینه با پزشک مشورت کنید می‌توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی آزمایش آنلاین استفاده کنید.

 

سقط‌جنین مکرر می‌تواند از مشکلات متعددی ازجمله مشکلات مرتبط با لخته شدن خون، مشکلات هورمونی، بعضی از اختلالات خودایمنی، قند خون بالا و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ناشی شود.

 

خطر سقط‌جنین مجدد چقدر است؟

بیشتر زنان پس از تجربه سقط‌جنین می‌توانند بارداری سالمی داشته باشند. درواقع، اگر یک بار سقط‌جنین را تجربه کنید، خطر کلی سقط‌جنین برای شما افزایش پیدا نمی‌کند. بااین‌حال، از هر 100 زن، یک نفر سقط‌های مکرر یا چندین سقط‌جنین پشت سر هم را تجربه می‌کند. سقط‌های مکرر می‌تواند ناشی از مشکلات متعددی مانند مشکلات مرتبط با لخته شدن خون، مشکلات هورمونی، برخی از اختلالات خودایمنی، قند خون بالا و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باشد.

بر طبق مطالعات، اگر دو بار سقط‌جنین را تجربه کنید خطر وقوع سقط‌جنین دیگر 28 درصد افزایش پیدا می‌کند و پس از سه بار تجربه سقط‌جنین متوالی، خطر وقوع سقط‌جنین دیگر به 43 درصد افزایش می‌یابد. به همین دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند که اگر سه یا بیشتر از سه بار سقط‌جنین را به‌صورت پشت سر هم تجربه کردید مهم است آزمایش دهید تا علت این مسئله مشخص شود.

 

 

اگر دوباره سقط‌جنین را تجربه کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر دچار سقط‌جنین مکرر شدید مهم است در این مورد با پزشک صحبت کنید. شما می‌توانید به این منظور از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین استفاده کنید. اگرچه علت حدود 75 درصد از سقط‌های مکرر ناشناخته است اما برخی از شرایط خاص مرتبط با سلامتی می‌توانند خطر سقط‌جنین را افزایش دهند. اگر این عوامل شناسایی شوند، درمان علت زمینه‌ای می‌تواند به جلوگیری از سقط دوباره جنین کمک کند. آزمایش‌هایی که ممکن است در این شرایط انجام شوند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون‌ها (تیروئید و پروژسترون)، اختلالات لخته خون یا اختلالات خودایمنی
  • آزمایش‌های ژنتیک یا کاریوتایپ برای بررسی تغییرات ژنتیکی در شما یا همسرتان که می‌توانند در زمان لقاح، کروموزوم‌ها را تحت تاثیر قرار دهند
  • سونوگرافی ترانس واژینال یا شکمی به‌منظور بررسی رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ
  • هیستروسالپنگوگرام (HSG) برای به تصویر کشیدن رحم و لوله‌های فالوپ
  • سونوهیستروگرام برای به تصویر کشیدن رحم و پوشش داخلی آن
  • هیستروسکوپی برای مشاهده دهانه رحم و رحم
  • لاپاراسکوپی برای بررسی قسمت بیرونی رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها

لازم است بدانید که حتی پس از انجام این آزمایش‌ها ممکن است علت دقیق سقط‌جنین مکرر شما مشخص نشود. اگرچه سقط‌جنین مکرر می‌تواند ناراحت‌کننده و نگران‌کننده باشد اما خبر خوب این است که حدود 65 درصد از زوجینی که حتی سه بار سقط‌جنین ناموفق داشته‌اند در اقدام بعدی توانسته‌اند بارداری موفق و سالمی را پشت سر بگذارند. درصورتی‌که نگرانی یا سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید با دریافت خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی آزمایش آنلاین، سوالات و نگرانی‌های خود را با پزشک در میان بگذارید.

 

اگرچه علت سقط‌جنین در بسیاری از موارد مشخص نیست اما درصورتی‌که به‌صورت مکرر سقط‌جنین را تجربه کنید پزشک از آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، سونوگرافی ترانس واژینال، هیستروسکوپی و سایر آزمایش‌ها علت مسئله را بررسی می‌کند.

 

چه کارهای دیگری می‌توانید انجام دهید؟

مهم است این نکته را به یاد داشته باشید که لزوما نمی‌توانید از سقط‌جنین جلوگیری کنید. حدود 50 درصد از سقط‌ها در اثر آنچه نابهنجارهای کروموزومی نامیده می‌شود رخ می‌دهد. زنان بالای 35 سال بیشتر در معرض سقط‌جنین قرار دارند زیرا با افزایش سن، تخمک‌ها نابهنجاری‌های کروموزومی بیشتری پیدا می‌کنند. بااین‌حال، داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند به داشتن بارداری سالم کمک کند. در ادامه با چند راهکار در این مورد آشنا می‌شوید.

  • سعی کنید مقدار زیادی آب بنوشید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. پزشکان توصیه می‌کنند که زنان از سه‌ماهه دوم بارداری، روزانه 10 لیوان آب بنوشند و 300 کالری اضافه مصرف کنند.
  • مطمئن شوید که هر روز مولتی‌ویتامین و فولیک اسید مصرف می‌کنید تا از این طریق ذخایر مواد مغذی خود را حفظ کنید.
  • هر هفته به‌طور متوسط حداقل 150 دقیقه ورزش کنید. پیاده‌روی یا دویدن، شنا، یوگا و پیلاتس گزینه‌های خوبی هستند. مهم است از ورزش‌های تماسی، فعالیت‌هایی با خطر سقوط کردن یا فعالیت‌هایی مانند یوگای داغ که ممکن است باعث گرمازدگی شوند اجتناب کنید.
  • از مصرف موادی مانند الکل، نیکوتین و مواد مخدر خودداری کنید. مصرف کافئین را نیز محدود کنید و هر روز تنها 200 میلی‌گرم نوشیدنی کافئین‌دار مصرف کنید.
  • به ویزیت‌های بارداری پایبند بمانید و هر گونه سوال یا نگرانی خود را با پزشک در میان بگذارید. شما می‌توانید به این منظور از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین استفاده کنید.
  • سایر شرایط سلامتی خود را نیز مدیریت کنید. این به معنای مدیریت هر گونه بیماری مزمن و همچنین، مصرف داروها بر طبق دستورالعمل‌های پزشک است.

 

درعین‌حال که از سلامت جسمی خود مراقبت می‌کنید، به سلامت عاطفی خود نیز توجه کنید. تجربه طیف گسترده‌ای از احساسات پس از سقط‌جنین طبیعی است. اگرچه هیچ راه درست و غلطی برای تجربه احساسات وجود ندارد اما درصورتی‌که دچار اضطراب یا افسردگی شده‌اید مهم است در این مورد با روان‌درمانگر صحبت کنید. روانشناس می‌تواند به شما کمک کند که احساسات زیادی که تجربه می‌کنید را هدایت کنید و از سوی دیگر، ابزارهای سالمی برای مقابله با آن‌ها کسب کنید. همچنین، می‌توانید با همسر یا یکی از دوستان یا نزدیکان خود در مورد احساساتی که تجربه می‌کنید با پزشک صحبت کنید.

درنهایت، طبیعی است که پس از سقط‌جنین برای باردار شدن مجدد، احساس نگرانی داشته باشید. وقتی آخرین بارداری خود را به یاد می‌آورید ممکن است به‌راحتی نگران سلامت نوزاد بعدی خود باشید. بااین‌حال، دانستن این موضوع می‌تواند برای شما کمک‌کننده باشد که بیشتر زنانی که پس از سقط‌جنین باردار می‌شوند می‌توانند فرزند سالمی داشته باشند. مشورت با پزشک و تشخیص علت احتمالی سقط‌جنین و درمان آن می‌تواند در این فرایند بسیار کمک‌کننده باشد. شما می‌توانید در این شرایط از خدمات ویزیت پزشک در منزل یا مشاوره پزشکی تلفنی آزمایش آنلاین استفاده کنید و به‌سرعت و به‌راحتی با پزشک در مورد شرایط خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *