آیا زگیل تناسلی دختران مجرد را آلوده می‌کند؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 05 / 02 / 1401

اغلب شنیده می‌شود که زگیل‌های تناسلی تنها از طریق رابطه جنسی بروز می‌دهند، اما این سوال ذهن برخی از دختران مجرد را که به زگیل تناسلی آلوده شده‌اند را نیز درگیر می‌کند که چگونه در معرض آلوده شدن با این عفونت قرار گرفته‌اند. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که عامل بروز زگیل تناسلی است، تنها از طریق عمل دخول قابل انتقال نیست، بلکه از تماس پوست سالم با پوست آلوده و یا سطوح آلوده به این ویروس نیز ایجاد و منتقل می‌شود. زگیل تناسلی درمان خاصی ندارد اما با استفاده از واکسن HPV می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد، زیرا از سن 11 الی 12 الگی می‌توان اولین دوز را دریافت کرد. در این مقاله اطلاعاتی در مورد زگیل تناسلی در دختر مجرد امده است که شما را بیشتر با این مورد آشنا می‌کند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده‌های کوچکی هستند که در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد می‌شوند. آنها همچنین به عنوان زگیل‌های مقاربتی یا condylomata acuminata یا کوندیلوما آکومیناتا شناخته می‌شوند. زگیل‌ها به صورت جداگانه یا به صورت خوشه‌ای تشکیل می‌شوند. آنها ممکن است کوچک به اندازه 5 میلی متر یا کمتر باشند، اگرچه در برخی موارد به توده‌های بزرگ تبدیل می‌شوند. زگیل‌ها معمولاً به رنگ پوست یا تا حدودی تیره تر هستند. زگیل تناسلی روی پوست و غشاهای مخاطی ناحیه تناسلی یا مقعدی ایجاد می‌شود. زگیل تناسلی در مردان آلت تناسلی، کیسه بیضه و مقعد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در دختران این شامل فرج، سطح داخلی واژن، دهانه رحم و مقعد است.

 

زگیل تناسلی معمولاً دردناک نیست، اما می‌تواند باعث خارش، قرمزی یا ناراحتی شود و ممکن است خونریزی کند. عفونت HPV همچنین همیشه علائمی ایجاد نمی‌کند. برخی افراد بدون ایجاد زگیل به عفونت مبتلا می‌شوند. به همین دلیل، تشخیص اینکه آیا یک فرد مبتلا به HPV است یا خیر، ممکن است غیرممکن باشد. با این حال استفاده از واکسن HPV به جلوگیری از ابتلا و گسترش عفونت کمک می‌کند. در هر صورت، اگر زگیل ظاهر شود، ممکن است 3 هفته، چند ماه یا حتی سال‌ها پس از ابتلای دختر مجرد به عفونت باشد. اگر هر علائمی در خود مشاهده کردید، در اسرع وقت به مشاوره پزشکی مراجعه نمایید.

زگیل تناسلی در دختر مجرد چقدر شایع است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) گزارش می‌دهد که عفونت با HPV، ویروسی که باعث زگیل تناسلی می‌شود، شایع ترین عفونت است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. گفته می‌شود، تنها 10٪ از افرادی که با HPV تماس دارند، به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند و بسیاری از افراد عفونت HPV دارند اما هیچ علامتی ندارند. CDC همچنین تخمین می‌زند که از هر 100 بزرگسال فعال جنسی، 1 نفر در هر زمان به زگیل تناسلی مبتلا می‌شود. این موارد گزارش شده در خود تعدادی از دختران مجرد را نیز شامل می‌شود. اگر قبل از شروع فعالیت جنسی واکسینه نشده‌اید، وقت آن رسیده که با ما تماس بگیرید و برای رزرو واکسن HPV اطلاعات لازم از قبیل زمان و محل موردنظر خود را به پشتیبانان ما بدهید. سپس به راحت‌ترین حالت ممکن واکسن را با کمک ویزیت پزشک در منزل دریافت کنید.

 

بهترین راه جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی در دختر مجرد، استفاده از زگیل تناسلی است. بهترین زمان دریافت این واکسن 11 الی 12 سالگی است.

 

واکسن HPV و مزایا تهیه آن از آزمایش آنلاین

واکسیناسیون HPV در سنین 11 تا 12 سالگی توصیه می‌شود، اما با این حال می‌توان آن را از سن 9 سالگی شروع کرد. همه نوجوانان قبل از نوجوانی به واکسیناسیون HPV نیاز دارند، بنابراین از بدن در برابر عفونت‌های HPV که می‌تواند باعث سرطان در آینده شود، محافظت می‌شوند. اگر اولین دوز قبل از تولد 15 سالگی داده شده باشد، تنها دو دوز لازم است. اما نوجوانان و بزرگسالان جوانی که واکسن HPV را دیرتر شروع می‌کنند، در سنین 15 تا 26 سالگی، به سه دوز واکسن HPV نیاز دارند.

کودکان 9 تا 14 ساله که دو دوز واکسن HPV را با فاصله کمتر از 5 ماه دریافت کرده‌اند، به نوبت سوم واکسن نیز نیاز دارند. سه دوز نیز برای افراد 9 تا 26 ساله که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه می‌شود. واکسیناسیون برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی‌شود. برخی از بزرگسالان 27 تا 45 ساله که قبلاً واکسینه نشده‌اند، ممکن است پس از صحبت با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به عفونت‌های جدید HPV و مزایای واکسیناسیون برای آنها، تصمیم به دریافت واکسن HPV بگیرند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید با ما تماس بگیرید، زیرا مزایا تهیه واکسن HPV از آزمایش آنلاین عبارتند از:

 

  • تهیه واکسن به صورت آنلاین از سایت معتبر آزمایش آنلاین
  • مشاوره و ویزیت پزشک در منزل قبل و بعد از واکسن
  • استفاده از خدماتی مانند تست پاپ اسمیر در صورت نیاز
  • اطمینان از اورجینال بودن واکسن HPV
  • خرید واکسن و تزریق آن در راحت ترین و سریعترین حالت ممکن
  • سرعت عمل بالا، دقت بالا، رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در هنگام تزریق

درمان زگیل تناسلی در دختر مجرد

درمان‌ها می‌توانند زگیل تناسلی را از روز سطح پوست از بین ببرند، اما ممکن است دوباره بازگردند. به بیان ساده‌تر، لازم است بدانید که هیچ درمانی برای عفونت ایجاد کننده آنها وجود ندارد، اما بدن ممکن است به مرور زمان عفونت را پاک کند و همچنین استفاده از واکسن HPV این کار را برای شما حتی راحتتر می‌کند. زیرا مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و از آلوده شدن به این عفونت پیشگیری می‌کند.

کرم‌ها و لوسیون‌ها نیز در برخی از مواقع قادر هستند زگیل‌ها را به مرور زمان از بین ببرند و روش‌های مختلف دیگری برای از بین بردن آنها وجود دارد. شیوع زگیل تناسلی معمولاً بدون درمان برطرف می‌شود. اما در برخی موارد زگیل‌ها بدون مداخله رشد یا تکثیر می‌شوند. همچنین درمان شیوع این زگیل‌ها می‌تواند تا حد زیادی خطر انتقال را کاهش دهد. افراد نباید از درمان‌های طراحی شده برای از بین بردن زگیل روی دست یا پا در ناحیه تناسلی خود استفاده کنند. درمان های زگیل تناسلی تائید شده عبارتند از:

  • داروی موضعی: فرد یک کرم یا مایع را مستقیماً به مدت چند روز در هفته و به مدت چند هفته روی زگیل می‌مالد. استفاده از این کرم‌ها باید با مشورت مشاوره پزشکی باشد.
  • کرایوتراپی: یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی و یا ویزیت پزشک در منزل نیتروژن مایع را به ناحیه مورد نظر اعمال می‌کند و باعث ایجاد تاول در اطراف زگیل می‌شود که در نهایت زگیل‌ها خشک شده و می‌ریزند. گاهی اوقات پس از چندین جلسه زگیل‌ها خشک شده و می‌ریزند.
  • الکتروکوتر: پس از تجویز یک بی حس کننده موضعی، ویزیت پزشک در منزل و یا یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی از جریان الکتریکی برای برداشتن زگیل استفاده می‌کند.
  • درمان با لیزر: یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی زگیل‌ها را با یک پرتو شدید نور از بین می‌برد.
  • جراحی: قبل از اینکه جراح زگیل‌ها را خارج کند، فرد یک بی حس کننده موضعی دریافت می‌کند.

 

درمان‌ها دردناک نیستند، اما ممکن است برای چند روز درد یا سوزش ایجاد کنند که داروهای مسکن بدون نسخه می‌توانند کمک کنند. همچنین ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا درمان‌ها موثر واقع شوند. از سوی دیگر، برای برخی از افراد، درمان‌ها موثر نیستند. برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که زگیل‌ها دوباره برمی‌گردند. همچنین، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا مشاوره پزشکی ممکن است از بیش از یک درمان در یک زمان استفاده کند. آنها ممکن است در مورد استفاده از صابون‌ها، کرم‌ها یا لوسیون‌هایی که ممکن است پوست را تحریک کنند به دختران مجرد هشدار دهند.

چگونه از ابتلا به زگیل تناسلی در دختر مجرد جلوگیری کرد؟

افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، می‌توانند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را از راه‌های مختلفی کاهش دهند. مانند استفاده از ابزارهای محافظ مانند کاندوم که خطر را کاهش می‌دهد. اما باید توجه داشت که کاندوم به طور کامل خطر را از بین نمی‌برد.

برای دختران مجرد، دریافت واکسن HPV موثرترین گزینه محسوب می‌شود و می تواند از ابتلای فرد به انواع خاصی از ویروس از جمله مواردی که می‌توانند باعث زگیل تناسلی یا سرطان شوند، جلوگیری کند. مقامات این واکسن را برای استفاده در افراد تا سن 45 سال تایید کرده‌اند. بنابراین اگر همچنان واکسینه نشده‌اید، با مشاوره پزشکی تلفنی ما تماس بگیرید و واکسن HPV خود را رزرو کنید.

برای افراد فعال جنسی مهم است که به خاطر داشته باشند که یک فرد می‌تواند HPV را بدون اینکه بداند که به آن مبتلا است و بدون وجود زگیل تناسلی، منتقل می‌کند. بدین خاطر، انجام منظم غربالگری‌های مقاربتی، به خصوص قبل از تماس با شریک جنسی جدید و همچنین چکاب زنان کلیدی است.

 

افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، باید از ابزار محافظ در رابطه جنسی استفاده کنند. اما دختران مجرد تنها کافیست واکسینه شوند.

 

علل ایجاد زگیل تناسلی در دختر مجرد چیست؟

زگیل تناسلی، مانند سایر زگیل‌ها توسط انواع خاصی از HPV ایجاد می‌شود. بیش از 100 نوع مختلف از این ویروس وجود دارد، اما فقط انواع 6 و 11 باعث زگیل تناسلی می‌شوند. رایج ترین راه انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی است. اما دختران مجرد نیز ممکن است در اثر لمس سطوح آلوده به HPV مانند سرویس بهداشتی‌های عمومی و استخرها و یا پوست آلوده به این عارضه آلوده و مبتلا شوند. موارد زیر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهد:

  • داشتن تماس جنسی بدون استفاده از ابزار مخصوص محافظت
  • داشتن سایر عفونت‌های ویروسی مانند HIV یا تبخال
  • لمس سطوح آلوده به HPV
  • تماس پوست با پوست آلوده به HPV

آیا می‌توان HPV را از استخر یا جکوزی دریافت کرد؟

شما تنها نیستید که در مورد چگونگی انتقال HPV سردرگم هستید. HPV از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. در ویروس تناسلی، این می‌تواند شامل رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا احتمالاً دهانی با فردی باشد که این عفونت را دارد. این ویروس ممکن است از طریق انگشتان نیز از اندام تناسلی یک فرد به فرد دیگر منتقل شود. HPV از طریق تماس‌های معمولی مانند در آغوش گرفتن، دست دادن یا دوش گرفتن مشترک با کسی که آلوده است منتقل نمی‌شود. به طور مشابه، جکوزی‌ها و استخرهای شنا خطری برای انتقال HPV محسوب نمی‌شوند، مگر اینکه زوجی در زمانی که در آنجا هستند رابطه جنسی داشته باشند.

 

در مورد جکوزی ها و استخرها آسوده خاطر باشید، اما در حالی که ما به این موضوع می‌پردازیم، به خاطر داشته باشید که تخمین زده می‌شود تا 80 درصد از افراد فعال جنسی در طول زندگی خود یک یا چند عفونت HPV داشته باشند. اکثر موارد HPV بی ضرر هستند و به طور طبیعی توسط سیستم ایمنی از بین می‌روند، اما برای زنان بسیار مهم است که به طور منظم آزمایش پاپ  و دختران چکاب انجام دهند (بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند تست پاپ را از سن 21 سالگی شروع کنید، حتی اگر هرگز رابطه جنسی نداشته‌اید). اگر ۲۶ سال یا کمتر دارید، می‌توانید علیه HPV واکسینه شوید اما همچنان به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارید!

راه‌های تشخیص زگیل تناسلی در دختر مجرد

مشاوره پزشکی معمولاً می‌تواند زگیل تناسلی را در طول معاینه فیزیکی تشخیص دهد. این ممکن است شامل نگاه کردن به داخل واژن یا مقعد باشد. به ندرت، پزشک ممکن است بیوپسی (نمونه کوچکی از پوست زگیل)را برای آزمایش بیشتر بگیرد. از آنجایی که زگیل‌ها اغلب بعد از ابتلای فرد به عفونت ایجاد می‌شوند، ممکن است پزشک از فرد بخواهد برای معاینه مجدد مراجعه کند.

برخی از زگیل‌های تناسلی آنقدر کوچک هستند که پزشکان تنها با ابزاری به نام کولپوسکوپ می‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند. معاینه کولپوسکوپی دهانه رحم و واژن یا آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند به پزشکان در تشخیص این زگیل‌ها کمک کند. یک فرد باید برای بررسی سلامت جنسی خود باید به پزشک مراجعه کند اگر:

  • با یک شریک جنسی جدید تماس جنسی داشته‌اند
  • مشکوک به زگیل تناسلی هستند
  • بر این باورند که آنها نوع دیگری از STI مبتلا هستند
  • سطوح و یا پوست آلوده به HPV را لمس کرده‌اند

زگیل تناسلی در دختر مجرد؛ جمع‌بندی

زگیل تناسلی معمولاً خود به خود از بین می‌رود، اما حتی پس از درمان نیز این امکان وجود دارد که دوباره عود کند. در حالی که هیچ درمانی برای ویروس ایجاد کننده این زگیل‌ها وجود ندارد، بدن ممکن است به مرور زمان ویروس را پاک کند.

برداشتن زگیل می‌تواند به جلوگیری از انتقال کمک کند، اما این تکنیک‌ها همیشه موثر نیستند. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند سعی کند آنها را به روش‌های مختلف حذف کند یا یک فرد می‌تواند کرم‌های موضعی که به تشخیص مشاوره پزشکی تجویز شده‌اند را در خانه امتحان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *