آیا تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا موثر است؟

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 18 / 02 / 1401

بهداشت شخصی و مراقبت‌های روزانه و مداوم نقاط حساس بدن مانند اندام تناسلی، از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن و سرطان‌ها جلوگیری خواهد نمود. یکی از بیماری‌های اندام تناسلی، زگیل تناسلی می‌باشد که بر اثر وجود ویروس گارداسیل بوجود می‌آید. ویروس گارداسیل یا HPV ویروسی است که در دهانه رحم و مقعد لانه می‌کند و موجب بروز زگیل تناسلی و انواع سرطان‌های دهانه رحم، مقعد و واژن می‌شود.

واکسن گارداسیل به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس گارداسیل تزریق می‌شود و اما تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا تاثیری در بهبود فرد ندارد و تنها از انتقال ویروس به افراد دیگر و ابتلا به انواع دیگر ویروس HPV موثر خواهد بود. با تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا، از بروز بسیاری از بیماری‌های رحم و سرطان جلوگیری خواهد شد. شما می‌توانید با ثبت درخواست واکسن گارداسیل در سایت آزمایش آنلاین، در منزل واکسینه شوید.

بنابراین تزریق واکسن برای فردی که به HPV مبتلا بوده است و یا مبتلا است، موجب بهبود و درمان وی نخواهد شد و در برابر ویروس گارداسیل ایمن نخواهد بود. اما از ابتلا به سایر ویروس‌های دستگاه تناسلی جلوگیری خواهد نمود. اما اگر فردی پیش از ابتلا و آغاز رابطه جنسی واکسن گارداسیل را تزریق کرده باشد، در برابر این ویروس ایمن خواهد بود.

آیا بعد از ابتلا به ویروس گارداسیل می‌توان واکسن تزریق کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله. حتی در صورتی که جواب تست پاپ اسمیر غیر نرمال بود، واکسن باید تزریق شود. برای تزریق واکسن هیچ وقت دیر نیست. اگر زودتر برای تزریق واکسن اقدام کنید احتمال اینکه به تمام ویروس‌های HPV مبتلا شوید بسیار کمتر خواهد بود. تزریق واکسن گارداسیل حتی بعد از ابتلا از بروز بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری خواهد نمود. بنابراین توصیه می‌شود در اسرع وقت درخواست واکسن خود را در سایت آزمایش آنلاین ثبت نموده و واکسن گارداسیل را در منزل تزریق نمائید.

 

 

آیا این واکسن برای آقایان نیز تزریق می‌شود؟

بله. واکسن HPV یا گارداسیل در آقایان نیز از بروز بیماری‌های تناسلی مانند زگیل تناسلی و انواع سرطان مقعد و آلت تناسلی جلوگیری می‌کند و بدن را در برابر انواع ویروس‌های HPV محافظت می‌کند.

آیا تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا نوعی درمان بشمار می‌آید؟

خیر. این واکسن به منظور درمان بیماری‌های ناشی از ویروس HPV نیست، اما از بدن برای مدتی طولانی محافظت می‌کند. با این وجود بانوان بایستی به طور منظم تست پاپ اسمیر انجام دهند و تحت نظر باشند. واکسن گارداسیل بدن را از تمامی ویروس‌های HPV که موجب بروز سرطان دهانه رحم می‌شوند ایمن نخواهد کرد. به همین علت تست پاپ اسمیر باید در زمان مشخص و به طور منظم انجام شود تا هر گونه تغییر سلولی در دهانه رحم هر چه زودتر تشخیص داده شود.

 

 

تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا برای چه افرادی ممنوع است؟

واکسن گارداسیل مزایای بسیاری دارد که در بخش‌های قبل به آن اشاره نمودیم، اما تزریق واکسن برای برخی از افراد ممنوع است که عبارتند از:

  • افرادی که به دلیل ابتلا به برخی از بیماری‌‌ها سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند مبتلایان ایدز
  • زنان باردار و شیرده
  • افرادی که حساسیت‌های شدید دارند

پیش از دریافت واکسن کارشناسان آزمایش آنلاین را از تمامی داروها و موادی که برای شما حساسیت زا هستند، مطلع نمائید.

آیا پس از تزریق واکسن گارداسیل امکان انتقال ویروس به فرد دیگر وجود دارد؟

واکسن گارداسیل فرد را در برابر نه نوع از ویروس HPV ایمن می‌کند. این واکسن از ابتلای فرد به انواع زگیل تناسلی و انواع سرطان‌های اندام تناسلی جلوگیری می‌کند و در صورتیکه فرد این واکسن را تزریق کرده باشد و در معرض هر یک از انواع ویروس HPV موجود در واکسن قرار گیرد، مبتلا نخواهد شد و ویروس را به فرد دیگری منتقل نخواهد کرد، اما اگر نوع ویروسی که فرد در معرض آن قرار گرفته است از نوعی باشد که در واکسن گارداسیل موجود نیست، امکان ابتلا به ویروس وجود خواهد داشت و ممکن است ویروس به فرد دیگری منتقل شود.

 

مزایای تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا با آزمایش آنلاین

حتی اگر فردی مبتلا به یکی از انواع ویروس‌های HPV باشد، باید واکسن گارداسیل را تزریق نماید و از مزایای آن بهره مند گردد. مزایای تزریق واکسن گارداسیل عبارتند از:

  • جلوگیری از ابتلا به سایر انواع ویروس‌های HPV
  • پیشگیری از سرطان دهانه رحم
  • پیشگیری از سرطان مقعد
  • پیشگیری از سرطان روده
  • پیشگیری از بروز ضایعات سرطانی و ابتلا به سرطان آلت تناسلی
  • جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی
  • پیشگیری از انتقال ویروس به سایرین

مدت زمان مناسب برای تزریق دوز‌های بعدی واکسن چند ماه است؟

معمولا توصیه می‌شود هر 6 ماه یکبار واکسن گارداسیل تزریق شود، اگر زمان تزریق دوزهای واکسن خیلی به هم نزدیک باشد، ممکن است اثر مطلوبی نداشته باشد و قدرت ایمنی واکسن در زمان کوتاهی از بین برود. به همین دلیل باید پس از تزریق یک دوز، بدن فرصتی داشته باشد تا در برابر ویروس ایمن شود و قدرت ایمنی خود را حفظ نماید.

 

و سخن پایانی این که هر فردی در برابر سلامت جسمی خویش و نزدیکان مسئول است. چنانچه پیش از ابتلا به ویروس HPV واکسینه نبوده‌اید اما هم اکنون می‌توانید با تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا از انتقال ویروس به شریک زندگی‌تان جلوگیری نمائید و خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان و زگیل تناسلی را در خود و دیگران به صفر برسانید. شما با استفاده از خدمات مرکز آزمایش آنلاین می‌توانید به راحتی در منزل واکسن گارداسیل را تزریق نمائید. کافی است از طریق سایت فرم درخواست واکسن را تکمیل نمائید. ما مراقب سلامتی شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *