آزمایش ژنتیک جنین

آزمایش ژنتیک جنین

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 01 / 04 / 1396

آزمایش ژنتیک جنین

مقدمه:

بدون شک به دنیا آوردن یک نوزاد سالم دغدغه تمام مادران و پدران جهان می باشد. نوزادی که دچار هیچ گونه بیماری ژنتیکی در ابتدا و بعد از آن ها مبتلا به بیماری مرموزی نباشد! با پیشرفت علم پزشکی و دستاوردهای مهم این صنعت زندگی بخش، آزمایشی تحت عنوان آزمایش ژنتیک جنین، بوجود آمده است که به کمک آن؛ مادران و پدران می توانند از سالم بودن کودک تازه شکل گرفته خود، آگاهی یابند.

 

آزمایش ژنتیک جنین:

آزمایش ژنتیک جنین که چند سالی است به شدت در بین خانواده های به حق نگران کشورمان گسترش یافته است، با نامی تحت عنوان آزمایش آمنیوسنتز در مراکز علمی و پزشکی صورت می گیرد! آمنیوسنتز به برداشتن مقداری از ماده آمنیون از کیسه آمنیوتیکی که در رحم مادر باردار قرار گرفته است، گفته می شود. با انجام دادن آزمایش آمنیوسنتز تقریبا می توان به جواب 99 درصدی قطعی پیرامون این که فرزند تازه شکل گرفته در رحم مادر، دچار مشکلات سیستم عصبی مرکزی و به ویژه سندرم داون می باشد یا خیر، دست پیدا کرد! آزمایش سلامت جنین پیش ترها تحت عنوان؛ آزمایشات غربالگری و با انجام آزمایش های بیوشیمیایی صورت می گرفته است که امروزه با روی کار آمدن آزمایش آمنیوسنتز، دیگر بسیار کم از آزمایش های ذکر شده استفاده می شود. جهت مشاهدۀ طلاعات بیشتر در مورد آزمایش غربالگری بارداری این مطلب را مطالعه نمایید.

آزمایش ژنتیک

روش انجام آزمایش ژنتیک جنین:

برای انجام آزمایش ژنتیک جنین، ابتدا باید سونوگرافی روی شکم مادر صورت بگیرد. سپس توسط سوزنی باریک و نازک که از طریق سطح پوستی شکم به داخل مایع رحمی راه پیدا می کند، چیزی به اندازه 15 تا 20 میلی لیتر از مایع آمنیونی که در کیسه آمنیوتیکی رحم قرار گرفته است، برداشته می شود، تا بررسی های دقیق بر روی آن صورت پذیرد و نتیجه به خانواده صاحب جنین، ارائه شود. لازم است پیرامون انجام آزمایش ژنتیک جنین سه نکته ذکر شود که عبارتند از؛

نکته اول: حرکت سوزن در بدن مادر، کاملا از روی مانیتور دستگاه سونوگرافی آشکار و مشهود است! پس ادعای برخی از دوستان که معتقد هستند به هنگام ورود سوزن به بدنشان دچار مشکلات متعدد دیگری شده اند، کاملا غلط می باشد. آزمایش ژنتیک بررسی دقیقی از جنین شما انجام می دهد و اطلاعات کاملی در این مورد به شما ارایه می نماید.

نکته دوم: حرف و حدیث های مختلفی پیرامون درد انجام آزمایش ژنتیک جنین می باشد که در این خصوص هم باید گفت: اگر شما به هنگام تست خون درد زیادی را متحمل می شوید، پس به هیچ عنوان سراغ انجام آزمایش ژنتیک جنین نروید که بسیار بسیار دردناک برایتان تلقی میشود!!! آزمایش ژنتیک جنین به هیچ عنوان درد ندارد و تقریبا می توان گفت 99 درصد مادرانی که این آزمایش را انجام داده اند به موضوع درد اندک این آزمایش در حالت عدم بهره گیری از بی حسی های موضعی، اشاره داشته اند.

نکته سوم: انجام آزمایش ژنتیک جنین برای مادرانی که مبتلا به بیماریHIV  می باشند، ممنوع قلمداد می شود چرا که با انجام این آزمایش احتمال انتقال عفونت به جنین وجود دارد و همچنین در حالت هایی که جفت جنین در مسیر ورودی سوزن نیز می باشد، توصیه می شود از انجام این آزمایش صرفه نظر شود!

 

گروه های انجام دهنده آزمایش ژنتیک جنین:

  • زنان بارداری که بالای 35 سال سن دارند
  • بارداری های دوقلویی که سن زایمان بیش از 31 سال است
  • مادرانی که سابقه به دنیا آوردن نوزادهایی با اختلالات عصبی و هورمونی داشته اند
  • وجود نقل و انتقال کروموزومی در بین والدین
  • زنانی که قبلا سابقه سقط نوزاد داشته اند
  • مادرانی که از انجام تست های غربالگری سه ماهه اول و دوم، احتمال ابتلا نوزادشان به ناهنجاری های ژنتیکی وجود دارد
  • تشخیص بیماری ژنتیکی جنین در سونوگرافی
  • سابقه اختلالات ژنتیکی در فامیل و بستگان درجه یک
  • مادران دیابتی

 ژنتیک جنین

کلام آخر:

آزمایش ژنتیک جنین با تمام خصوصیات برجسته و ویژگی های مثبتی که از جنبه های پزشکی و روحی و روانی برای خانواده های فرزندآور به ارمغان می آورد، دارای یک عیب بزرگ و چند عارضه نیز می باشد. عیب بزرگ آن، گرانی بیش از اندازه آن است که در حال حاضر با توجه به حجم بودجه بیشتر اقشار ایران، تامین کردن هزینه آن کمی دور از دسترس دوستان می باشد! عارضه های آن نیز مواردی از قیبل: نشن مایع آمینون، لکه بینی، عفونت مایع و آسیب دیدگی جفت و جنین است که البته به جز مورد آخر، بقیه با استراحت حداقل یک روزه مادر، برطرف می شود! آزمایش ژنتیک جنین آنقدر مهم و حیاتی است که پزشکی قانونی در صورت وجود علائم ناهنجاری و تثبیت آن، می تواند به صورت کاملا قانونی دستور سقط جنین را برای مادر باردار صادر نماید!

در پایان باید گفت: گاهی اوقات مادران باردار، هم آزمایش غربالگری را انجام می دهند و هم آزمایش آمنیوسنتزرا، که در برخی موارد با دو نتیجه متفاوت از هم رو به رو می شوند! در مورد این مواقع باید گفت که نتیجه ای که از آزمایش ژنتیک جنین بدست آمده است، دارای درصد خطای کمتر و به سبب بررسی مستقیم بر روی جنین نه بافت خونی گرفته شده از مادر در روش غربالگری، قبل استناد تر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *