آزمایش تالاسمی

آزمایش های قبل از ازدواج

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 28 / 01 / 1396

آزمایش های قبل از ازدواج به عنوان یکی از پیش شرط های خطبه عقد است که از طرف دفترخانه های رسمی به صورت اجباری پیش روی زوجین قرار می گیرد.

آزمایش های قبل از ازدواج شامل موارد زیر می باشد که در این مقاله به اختصار به آن ها خواهیم پرداخت:

  • گرفتن نمونه خون برای بررسی و تشخیص تالاسمی مینور در آقایان، فاکتور سیفلیس و نیز وجود هپاتیت ب
  • آزمایش ادرار برای بررسی وجود اعتیاد در مرد و زن

 

تالاسمی

  • تالاسمی مینور:

تالاسمی یک بیماری خونی است که به صورت ارثی از پدر، مارد و یا هر دو به فرزند انتقال می یابد. در صورتی که ژنی که حامل این بیماری است از یکی از والدین به فرزند انتقال یابد، آن شخص به تالاسمی مینور مبتلا است و ناقل این مشکل نیز خواهد بود. فرد ناقل تالاسمی مینور از لحاظ ظاهری مشکل خاصی نداشته و تنها کمی دارای کم خونی است.

 

  • تالاسمی ماژور:

فردی مبتلا به تالاسمی ماژور است که ژن ناقل این بیماری از هر دو نفر (پدر و مادر) به وی منتقل شده باشد. بدن افراد مبتلا به این بیماری به شکل طبیعی توانایی ایجاد هموگلوبین را ندارد و سایر استخوان های بدن مانند صورت و فک در جهت جبران این کمبود وارد عمل خواهند شد. چنین موضوعی استخوان های صورت را پهن تر نموده و افرادی که به تالاسمی ماژور مبتلا هستند تغییر شکل خواهند یافت. تزریق خون به صورت مکرر برای چنین اشخاصی لازم است و معمولا در سنین کم و در جوانی می میرند. این بیماری قابل پیشگیری بوده ولی درمان قطعی ندارد و شخص مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور هم هزینه زیاد و هم درد فراوانی را متحمل خواهد شد.

اگر والدین هر دو ناقل مینور باشند با هربار بارداری 25 درصد احتمال وجود تالاسمی ماژور، 25 درصد سالم و به احتمال 50 درصد احتمال وجود تالاسمی مینور وجود خواهد داشت.

بنابراین از افراد ناقل مینور مشاوره ژنتیک به عمل خواهد آمد و سلامت جنین پس از بارداری بررسی خواهد شد. حال زوجین می توانند تصمیم بگیرند که یا با یکدیگر ازدواج نکنند و یا بچه دار نشوند. راه سوم این است که برای هربار بارداری با انجام تست ژنتیک استاندارد از سالم بودن جنین مطمئن شوند.

 

سفلیس

سیفلیس

سیفلیس نوعی عفونت است که از طریق جنسی انتقال یافته و در صورتی که یکی از زوجین به این بیماری مبتلا باشد به همسر او نیز انتقال خواهد یافت که عوارض بسیار زیادی از جمله مشکلات قلبی و عروقی و در نهایت مرگ را به دنبال خواهد داشت. این باکتری هم چنین از طریق مادر به فرزند نیز انتقال می یابد که مشکلات جبران ناپذیری را برای فرزند به همراه خواهد داشت. با توجه به تاثیرات منفی و مخرب این بیماری در خانواده انجام تست VDRL برای آقایان در ایران فراهم شده است.

 

آزمایش اعتیاد

این آزمایش با گرفتن نمونه ادرار صورت می پذیرد و تحت نظارت های خاصی انجام می شود تا در آن تقلبی صورت نگیرد. مصرف برخی از داروها نظیر داروهای کدئین دار باعث ایجاد شک در آزمایش می گردد؛ لذا در صورت مثبت بودن مرحله اول این آزمایش، مرحله دوم یعنی جداسازی انجام می شود تا مشخص شود که آیا مصرف دارویی توسط فرد انجام می شود یا خیر. در صورتی که جواب تست اعتیاد شخص منفی اعلام شود، این آزمایش در همان مرحله اول تایید می شود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش اعتیاد این مطلب را مطالعه نمایید.

 

هپاتیت

هپاتیت نوعی ویروس است که باعث التهاب کبد شده و یکی از عوامل مرگ و میر در افراد به شمار می رود و انواع مختلفی از جمله  A B، C، D، E و … دارد.

 

هپاتیت ب

هپاتیت ب:

هپاتیت ب شایع ترین نوع از این ویروس است که راه های انتقال آن شامل موارد زیر است:

  1.  انتقال از طریق جنسی: اصلی ترین عامل انتقال HBV در کشورهای پیشرفته انتقال از راه جنسی است
  2.    انتقال از مادر به فرزند: احتمال انتقال این بیماری در طول حاملگی و زایمان بسیار زیاد است و در صورتی که اقدامات پیشگیرانه توسط مادر انجام نگیرد تا 90 درصد امکان انتقال آن از مادر به فرزند وجود دارد که این انتقال بیشتر در سه ماه پایانی بارداری اتفاق می افتد.
  3.  انتقال از طریق وسایل نافذ و تیز: این انتقال بیشتر در معتادانی رخ می دهد که از سرنگ ها و وسایل تزریقی به شکل گروهی و مشترک استفاده می کنند. طب سوزنی، خالکوبی، ختنه سوراخ نمودن گوش و … نیز از دیگر عوامل انتقال این بیماری محسوب می شوند.
  4. انتقال در زمان ارائه خدمات درمانی: این ویروس گاهی از طریق وسایل آلوده دندان پزشکی، دیالیز، جراحی، آندوسکوپی و … منتقل می شود
  5. روش های دیگر انتقال: به علت باقی ماندن هفت تا ده روزه ی این ویروس بر روی اجسام، استفاده از وسایل مشترکی مثل ظروف غذاخوری، مسواک، اسباب بازی، قیچی و … می تواند باعث انتقال این بیماری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *