Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
آزمایش سرطان خون - آزمایش آنلاین
آزمایش سرطان خون

آزمایش سرطان خون

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 19 / 09 / 1397

آزمایش سرطان خون

آزمایش سرطان خون، کمک می کند تا شخیص داده شود که در خون فرد بیمار چه اندازه عوامل لخته کننده خون وجود دارد. این آزمایش خون با نمونه گیری خون صورت می گیرد و به بررسی تعداد و ظواهر سلول های مختلف خونی می پردازد. نتیجه آزمایش تعیین می کند که تا چه اندازه اندام های بدن، فعالیت معمولی و استانداردی دارند. همچنین با انجام آزمایش سرطان خون می توان عواملی که سبب خونریزی یا لخته شدن خون می شوند، را بررسی نمود. مقدار عوامل لخته کننده خون، در افراد مبتلا به سرطان خون می تواند بیشتر از عوامل لخته کننده خون در افراد سالم باشد.

آزمایش سرطان خون، انواع مختلفی دارد که ساده ترین آزمایش سرطان خون قبل از شروع علائم به صورت جدی، آزمایش خون ساده می باشد. با توجه به این که سلول های سرطان خون در خود خون وجود دارند می توانند همراه خون به تمامی نقاط بدن حرکت نمایند. علائم بیماری سرطان خون در افراد مختلف، گوناگون می باشد. سرطان خون لوسمی حاد یکی از انواع سرطان خون می باشد که تنها با آزمایش خون قابل تشخیص است. افراد مبتلا به سرطان خون لوسمی حاد به شدت در طول روز احساس خستگی می نمایند و یکی از مهم ترین علائم این نوع سرطان می باشد. سرطان خون لوسمی به دلیل تکثیر و تکامل ناقص گویچه ‌های سفید خون و همچنین پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان تشکیل می‌ شود. کلمه لوسمی به معنای خون سفید می باشد. لوسمی یکی از چهار سرطان شایع در میان کودکان است.

پزشکان با توجه به تحقیقات و پژوهش های انجام شده در این زمینه هنوز نتوانسته اند دلیل اصلی و دقیق سرطان خون لوسمی را کشف نمایند، اما این چنین به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی و محیطی در بوجود آمدن این بیماری نقش بسزایی را دارا می باشند. به طور کلی می توان بیان نمود که همانند هر سرطان دیگری، عامل اصلی و پیشتاز در تشکیل شدن سرطان خون لوسمی به هم خوردن نظم تقسیم سلولی در بدن می باشد. سرطان خون به طور کلی به دوسته لوسمی و لوکمی تقسیم بندی می شود که هر یک از این نوع سرطان خون خود به دو دسته نیز تقسیم بندی شده اند، عبارتند از:

  • لوسمي لنفوسيتي حاد (ALL)
  • لوسمي ميلوئيدي حاد (AML)
  • لوسمي لنفوسيتي مزمن (CLL)
  • لوسمي ميلوئيدي مزمن (CML)

سرطان خون

انواع آزمایش سرطان خون

  1. آزمایش جسمی

شناسایی فرد مبتلا به بیماری سرطان خون نشانه ها و علائمی از جمله : رنگ پریدگی که به دلیل کم خونی می باشد، و بزرگ تر شدن غده ‌های لنفاوی، بزرگتر شدن کبد

  1. آزمایش سیتوژنتیک

به آزمایش سیتوژنتیک، آزمایش آنالیز کروموزم ها نیز می گویند.با نمونه گیری از مغز و استخوان، بررسی می نمایند که آیا امکان اصلاح کروموزم انجام می شود یا خیر. درواقع کروموزوم ها قسمت مهمی از سلول ها می باشند که اطلاعات ژنتیکی هر فرد را در بر میگیرند.

  1. آزمایش خون

با انجام آزمایش خون تعداد پلاکت ها و گلبول های سفید خون مورد بررسی قرار می گیرند.

  1. آزمایش نمونه برداری

با انجام این آزمایش می توان به طور قطعی تشخیص داد که فرد مبتلا به سرطان خون می باشد یا خیر؟

این آزمایش بدین صورت می باشد که نمونه ای از سلول های مغر و استخوان گزفته می شود و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار میگیرد تا سرطان خون تشخیص داده شود. اگر با انجام این آزمایش مشخص شود که فرد مبتلا به سرطان خون می باشد باید سرعت تکثیر سلول های سرطانی نیز تعیین شود.

خون مغز استخوان

نمونه گیری مغر و استخوان به دو صوزت امکان پذیر است:

  • نمونه گیری به کمک سرنگی بسیار ظریف، از مغز استخوان توسط پزشک
  • نمونه گیری به کمک سرنگی ضخیم، به همراه نمونه استخوان، (تکه کوچکی از استخوان نیز به عنوان نمونه خارج می نمایند) توسط پزشک.

نمونه گیری به دو روش بالا نیازی به بستری شدن ندارد و فقط در هر دو روش بی حسی به صورت موضعی صورت می گیرد. به طور معمول نمونه گیری از مغز استخوان به صورت سرپایی و در کلینیک یا بیمارستان انجام می شود.

  1. نمونه برداری از غدد لنفاوی

همان طور که بیان شد سرطان خون انواع متفاوتی دارد که یکی از آن ها بزرگ شدن غده لنفاوی می باشد. در این صورت آزمایش سرطان خون با نمونه برداری از غده لنفاوی صورت می گیرد. البته قبل از نمونه برداری با مشاهده علائم و آزمایش خون انجام می شود. غده های لنفاوی در قسمت های گوناگون بدن وجود دارند و غدد لنفاوی از سیستم لنفوئیدی و ایمنی بدن می باشند.

نمونه گیری بدین صورت انجام می گیرد که پزشک ممکن است همه غده و یا بخشی از آن را خارج نماید. اگر غده لنفاوی قسمتی از بدن باشد که دسترسی به آن ممکن باشد از طریق سرنگ نمونه گیری انجام می شود در غیر اینصورت نمونه گیری نیاز به بیهوشی دارد.

  1. روش های عکسبرداری

این نوع از آزمایش سرطان خون برای بررسی جزیی تر بافت ها، اندام ها و استخوان ها صورت می گیرد. با انجام رادیوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و سونوگرافی، پزشک مربوطه می تواند تصویری واضح تر از آن قسمت از بدن که سلول های سرطانی پیشرفت داشته اند، بدست بیاورد و قسمت هایی از بدن را که هنوز درگیر نشدن و ممکن است گرفتار سلول های سرطانی شوند را مشاهده نمایند.

  1. آزمایش های مکمل

آزمایش های مکمل به منظور بررسی میزان پیشرفت سرطان در کل بدن انجام می شود.

سرطان خون

علايم سرطان خون

سرطان خون معمولا در اوایل بیماری از خود نشانه و علائمی ندارد اما به تدریج این علائم را از هود نشان می دهد:

  • خونريزي و کبودي، مخصوصا خون ریزی های خیلی شدید
  • ضعیف شدن بدن در مقابل عفونت ها و بیماری های عفونی سخت
  • کم خوني شدید به دلیل سرطان خون
  • بزرگ تر احد معمول شدن غدد لنفاوي
  • ورم و ناراحتي در شکم
  • کم شدن یهویی وزن بدوه هیچ گونه دلیل خاصی
  • درد در استخوان ها و مفاصل
  • علائم مشابه سرماخوردگی همانند تب، تعريق شبانه و …
  • خستگي پی در پی و ضعف شدید
  • خون ریزی لثه ها و متورم شدن آن ها
  • بزرگ تر شدن کبد

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *