آزمایش خون کودک در منزل

  • نوشته شده توسط فاطمه مهربان
  • 20 / 02 / 1401

آزمایش خون کودک در منزل برای تشخیص و نظارت بر بسیاری از شرایط مختلف سلامتی انجام می‌شود. یک یا چند ویال خون (ظروف شیشه‌ای کوچک) گرفته می‌شوند و به روش‌های مختلف مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا اطلاعاتی در مورد آنچه در بدن کودک شما اتفاق میفتد، به دست آیند.

با بررسی انواع مختلف سلول‌ها، مواد شیمیایی و پروتئین‌ها در خون، پزشک شما درک بهتری از سلامت کودک‌تان و نحوه عملکرد اندام‌های مختلف بدن او خواهد داشت. آزمایش خون کودک در منزل در شریط راحت و به دور از محیط‌های آزمایشگاهای انجام می‌شود. در این بررسی به مزایای آزمایش خون کودکان در خانه و روند انجام خدمات در این بخش می‌پردازیم.

مزایای آزمایش خون کودک در منزل

آزمایش خون در آزمایشگاه می‌تواند برای کودکان ترسناک باشد! اما اگر فرزند دلبند شما نیاز به تست خون دارد، باید اقداماتی را انجام دهید تا به او کمک کنید کمتر احساس ترس و اضطراب کند. درحقیقت، مهمترین مزیت انجام آزمایش خون کودک در منزل، کاهش میزان ترس در کودکان است. اکنون، فرزند شما می‌تواند در محیط آرامش بخش و امن خانه بنشیند و آزمایش دهد.

مزیت دیگر آزمایش خون کودک در خانه به راحتی بیشتر والدین مربوط می‌شود. این میزان راحتی می‌تواند به رفت و آمد به درمانگاه یا بیمارستان، مراقبت از کودکان و عدم اتلاف وقت و صرف هزینه زیاد مربوط باشد. حتی زمانی که کودک شما از یک مشکل خاص رنج می‌برد، برای مثال ممکن است معلولیت داشته باشد یا بیماری او به اندازه‌ای سخت باشد که توان حرکتی او را محدود کرده است، گرفتن آزمایش خون در محل راهکاری موثر خواهد بود.

به طور کلی، آزمایش خون کودک در منزل با استفاده از خدمات پلتفرم «آزمایش آنلاین» می‌تواند به شما در مورد شرایط زیر کمک زیادی کند:

 

 

  • سلامت عمومی کودک
  • بررسی وجود عفونت در کودکان و عوامل بیماری‌زا
  • ارزیابی تعداد مختلف سلول‌های خونی
  • شناخت گروه خونی کودک
  • بررسی روند کار کلیه‌ها
  • ارزیابی اثربخش بودن درمان‌های قبلی

انواع آزمایش خون کودک در منزل

هزاران آزمایش خون مختلف در دسترس هستند اما برخی از آنها ممکن است تخصصی‌تر از بقیه باشند. متداول‌ترین موارد تست خون (Blood Tests) شامل موارد زیر هستند:

شمارش کامل خون (CBC)

آزمایش CBC عدد تعداد هر نوع سلول خونی را در یک نمونه می‌شمارد. همچنین آزمایش‌های مختلفی وجود دارند که یک CBC را تشکیل می‌دهند که هر کدام به تعداد خاصی از سلول‌های خونی می‌پردازند. همچنین شمارش کامل خون میزان هموگلوبینHb  در خون را اندازه گیری می‌کند. نمونه‌های CBC در یک لوله آزمایش جمع آوری می‌شوند.

لخته شدن یا انعقاد

این تست تعیین می‌کند که چقدر طول می‌کشد تا یک نمونه خون لخته شود. علاوه بر بررسی مشکلات لخته شدن خون، می‌توان از آن برای بررسی سطوح داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین با استفاده از آزمایشی به نام نسبت عادی بین المللی (INR) استفاده کرد. نمونه‌ها برای آزمایش‌های لخته شدن در یک لوله آزمایش با رویه سبز جمع آوری می‌شوند.

تعیین گروه خونی

این تست معمولاً قبل از عمل گرفته می‌شود و گروه خونی کودک را نشان می‌دهد تا در صورت نیاز در حین عمل، خون اهدایی در دسترس باشد که با خون کودک سازگار باشد. با آزمایش خون کودک در منزل گروه خونی کودک شما مشخص می‌شود. نمونه‌های گروهی در یک لوله آزمایش با رویه آبی روشن جمع‌ آوری می‌شوند.

 

اوره و الکترولیت‌ها (U&E)

خون کودک حاوی مواد معدنی و نمک‌های مختلف مانند سدیم، پتاسیم و کلرید است که در آزمایش U&E اندازه گیری می‌شود. حفظ تعادل مواد معدنی و املاح به بدن اجازه می‌دهد تا آنطور که باید عمل کند. نمونه‌های آزمایش U&E در یک لوله آزمایش با رویه نارنجی جمع ‌آوری می‌شوند.

گلوکز خون

قند یا گلوکز در خون حمل می‌شود، بنابراین نظارت بر آن می‌تواند نشان دهد که آیا بدن با قند موجود در رژیم غذایی کودک سازگاری دارد یا خیر. این مهم معمولاً برای بررسی دیابت کودکان و همچنین برای نظارت بر اثرات درمان استفاده می‌شود. نوع خاصی از تست به نام آزمایش HbA1C به بررسی میانگین سطح قند خون در سه ماه گذشته می‌پردازد. نمونه‌های آزمایش قند خون در کودکان یک لوله آزمایش با رویه زرد جمع آوری می‌شوند.

پروتئین واکنشی سی(CRP)

این پروتئین توسط کبد تولید می‌شود و در صورت التهاب افزایش می‌یابد. التهاب ممکن است به عنوان علامت بیماری مانند آرتریت ایجاد شود یا ممکن است نشان دهنده عفونت باشد. نمونه‌های آزمایش CRP در یک لوله آزمایش با رویه نارنجی جمع آوری می‌شوند.

 

 

نرخ رسوب گلبول‌های قرمز (ESR)

این نرخ سرعت ریزش گلبول‌های قرمز خون به انتهای لوله آزمایش را اندازه گیری می‌کند. رسوب گلبول‌های قرمز می‌تواند علائم التهاب را نشان دهد زیرا سطوح بالاتر برخی از پروتئین‌هایی که در التهاب تولید می‌شوند، می‌توانند باعث کاهش سریع‌تر گلبول‌های قرمز خون شوند. نمونه‌های آزمایشESR  در یک لوله آزمایش با رویه قرمز جمع آوری خواهند شد.

 

تست‌های عملکرد کبد (LFTs)

این موارد آزمایش‌های مختلفی هستند که مواد خاصی را در خون اندازه‌ گیری می‌کنند و نشان می‌دهند که آیا کبد آنطور که باید برای تمیز کردن خون و حذف سموم کار می‌کند یا خیر. تست‌های رایج عملکرد کبد رایج شامل آلکالین فسفاتاز (ALP)، پروتئین واکنشی C، ترانس آمیناز و بیلی روبین هستند نمونه‌های LFT در یک لوله آزمایش با رویه نارنجی جمع آوری می‌شوند.

آزمایشات کراتینین

این نوع آزمایش خون کودک در منزل میزان عملکرد کلیه‌های فرزند شما را برای پاکسازی مواد زائد کراتینین از خون اندازه گیری می‌کند. کراتینین زمانی تشکیل می‌شود که عضلات کودک منقبض یا منبسط می‌شوند، بنابراین اگر ماهیچه‌های بزرگی دارید، کراتینین ممکن است بیشتر شود. همچنین، این تست برای نظارت بر واکنش کلیه‌های کودک نسبت به درمان با داروها استفاده می‌شود. نمونه‌های آزمایش کراتینین در یک لوله آزمایش با رویه نارنجی جمع آوری خواهد شد.

کشت خون (BC)

این کشت‌ها برای تشخیص وجود باکتری یا قارچ در خون انجام می‌شوند. آزمایش برای شناسایی عفونت خونی که می‌تواند منجر به سپسیس (مسمومیت خون) شده، استفاده شود. نتایج اطلاعات ارزشمندی را برای هدایت درمان آنتی بیوتیکی و در نتیجه جلوگیری از عوارض جدی ارائه می‌دهند. نمونه‌ها در یک مجموعه بطری مخصوص BC جمع آوری می‌شوند.

 

روند نمونه گیری خون در کودکان چگونه است؟

آزمایش خون کودک در منزل معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود. اکثر آزمایشات خون که توسط متخصصین وبسایت «آزمایش آنلاین» انجام می‌شوند، تنها چند دقیقه طول می‌کشند. روند گرفتن تست خون به شرح زیر است:

  • کودک شما روی یک صندلی راحت با استراحتگاه بازو می‌نشیند.
  • از او خواسته می‌شود که بازوی راست یا چپ خود را روی تکیه گاه بازو طوری قرار دهد که کف دستش رو به بالا باشد.
  • فلبوتومیست (کسی که برای آزمایش خون می‌گیرد) یک نوار لاستیکی را به دور بالای بازو کودک می‌بندد تا یافتن رگ برای و آسان شود.
  • ممکن است از کودک شما خواسته شود که دست خود را فشار دهد تا فلبوتومیست بتواند رگ را پیدا کند.
  • هنگامی که رگ پیدا شد، فلبوتومیست ناحیه‌ای که سوزن وارد می‌شود را با الکل تمیز می‌کند.
  • سپس فلبوتومیست سوزن را وارد کرده و شروع به کشیدن خون به داخل ویال (ظرف مخصوص خون‌گیری) می‌کند. برخی از آزمایشات خون به چندین ویال نیاز دارند.
  • سوزن برداشته می‌شود و یک بانداژ روی ناحیه‌ای که سوزن وارد شده، قرار می‌گیرد.

ویال‌های خون به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند و در آنجا آزمایش خواهند شد. زمانی که نتایج آزمایش خون ارسال شدند، این امکان را دارید تا از خدمات تفسیر آزمایش توسط پزشک استفاده کنید. همچنین، زمان ارسال نتایج به نوع آزمایش خون بستگی دارد.

 

 

چگونه فرزندم را برای آزمایش خون آماده کنم؟

انجام چند مرحله ساده قبل از شروع آزمایش خون کودک در منزل باعث می‌شود تا فرزند شما در طول آزمایش احساس راحتی بیشتری کند. به او توضیح دهید که چه اتفاقی خواهد افتاد. به فرزند خود بگویید چرا آزمایش لازم است و نمونه چگونه جمع آوری می‌شود. به فرزندتان اطمینان دهید که تمام مدت با او یا در نزدیکی او خواهید بود. صادق باشید و به او دلگرمی بدهید.

بگویید آزمایش ممکن است کمی درد داشته باشد ولی درد به سرعت از بین می‌رود. حتی بچه‌های کوچک‌تر می‌توانند آزمایش را روی عروسک یا حیوان عروسکی خود تمرین کنند. تنفس عمیق و سایر فعالیت‌های آرامش بخش را با کودک خود تمرین کنید. این فعالیت‌ها شامل فکر کردن به چیزهای شاد و شمارش آهسته از یک تا 10 باشد.

اگر فرزند شما باید ناشتا باشد، بهتر است آزمایش را برای اول صبح برنامه ریزی کنید. بعد از انجام تست به او صبحانه کامل بدهید. اگر برای آزمایش نیازی به محدود کردن یا اجتناب از مصرف مایعات وجود ندارد، کودک خود را تشویق کنید که روز قبل و صبح روز آزمایش آب زیادی بنوشد.

 

اگر اجازه داشتید، کودک خود را در حین آزمایش در آغوش بگیرید و اگر نه، در جایی بایستید که کودک صورت شما را ببیند. همچنین، بگذارید اسباب بازی مورد علاقه‌اش را به همراه داشته باشد. بعد از تست به فرزندتان یک خوراکی خوشمزه بدهید یا با او به بیرون بروید تا سرگرم شود. به طور کلی، آمادگی برای انجام آزمایش خون به سن و شخصیت فرزند شما و همچنین نوع آزمایشی که انجام می‌شود، بستگی دارد.

خدمات آزمایش خون کودک در منزل با آزمایشگاه آنلاین

خدمات تست خون کودکان در خانه به شما کمک می‌کند تا به عنوان والدین کودک از شرایط سلامتی او مطلع شوید.

در این میان، آزمایش آنلاین شرایط لازم برای انجام انواع تست در منزل را برای شما فراهم کرده است. تست‌های آزمایشگاهی توسط تیم متخصص ما انجام می‌شوند. ما با آزمایشگاه‌های خوب تهران همکاری می‌کنیم و و دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *