Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
آزمایش بارداری خون - آزمایش آنلاین
آزمایش بارداری خون

آزمایش بارداری خون

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 12 / 06 / 1397

آزمایش بارداری خون

آزمایش بارداری خون یا آزمایش بارداری به کمک خون و با کمک گنادوتروپین جفتی انسان (hCG ) از بهترین و سریعترین آزمایش های تشخیص بارداری است .  ۷الی ۱۰ روز پس از لقاح سریع ترین زمانی است که امکان تشخیص بارداری به وسیله ی آزمایش خون وجود دارد، در این میان استثنائاتی وجود دارد که نیازمند مدت زمان طولانی تری می باشد .در ادامه مطلب درباره آزمایش بارداری خون بیشتر توضیح داده می شود.
حساسیت آزمایش بارداری به وسیله خون
در آزمایشگاه ها از تست خون بارداری به عنوان روشی برای پی بردن به وجود هورمون گنادوتروپین استفاده می شود. در این میان تست های خانگی و تجاری این آزمایش (آزمایش بارداری خون) دارای اعتبار و سرعت بیشتری است. پزشک ها تست خانگی و تجاری اعم از بی بی چک یا آزمایش خون خانگی را فاقد ارزش می دانند و فرد باردار فقط باید در آزمایشگاه چک شود.

هورمون hCGچیست؟
هورمون گنادوتروپین جفتی انسان(hCG)  هورمونی از جنس گلیکوپروتئین است که ترشح آن در طی دوران بارداری به وسیله ی جفت صورت می گیرد. در مواردی که بارداری طبیعی باشد ترشح این هورمون ۷ تا ۱۰ روز پس از لقاح به میزان اندک در خون وجود دارد به همین علت معمولا تشخیص بارداری در این دوره به کمک تست های خانگی (بی بی چک و ..) امکان پذیر نیست و باید آزمایش خون در آزمایشگاه انجام شود .

آزمایش بارداری
بهترین زمان انجام آزمایش بارداری خون برای اطمینان از بارداری

برای جلوگیری از اشتباهات احتمالی و هرچه دقیق تر بودن نتیجه ی تست بیشتر از 10 روز صبرکنید. مثلا ۱۴ روز پس از نزدیکی بهترین زمان برای انجام آزمایش بارداری خون است که فقط باید در آزمایشگاه های معتبر صورت گیرد و از دلایل این موضوع می توان به دو دلیل اشاره داشت :

1.افراد علاوه بر هزینه ی ناشی از خرید این گونه محصولات که شامل تست خون خانگی و بی بی چک ها است سیستم عصبی خود راتحت شعاع قرار می دهند و در آخر به پاسخی قطعی نخواهند رسید.

۲. تنها تست مورد اعتبار از لحاظ پزشکی تست خون آزمایشگاهی است. اگر که دوره پریود شما تاخیر داشته باشد به پزشک مراجعه کنید و بگویید جواب تست خانگی منفی شده باشد این تست ارزش کافی برای پزشک ندارد و باید آزمایش استاندارد آزمایشگاهی را حتما انجام دهید .
نکاتی در رابطه با تست خون بارداری

نخوردن صبحانه برای تست خون بارداری لازم نیست و می توانید آزمایش را پس از صرف صبحانه انجام دهید. به تعویق افتادن زمان پریود از الزامات این آزمایش نیست اما بهتر است برای رسیدن به پاسخی مورد اطمینان از تاریخ پریود فرد گذشته باشد. تست های خانگی دقت کافی را ندارند. پزشکان به اینگونه تست ها اعتماد ندارند چرا که امکان خطا در آن ها زیاد است. همچنین هدف تولید آن ها تجاری بوده و قابل مقایسه با تست های آزمایشگاهی نیست.
روش انجام تست خون بارداری در آزمایشگاه

پس از مراجعه به آزمایشگاه ها حدود ۲ سی سی خون از رگ دست فرد باردار گرفته می شود که نتیجه ی آزمایش در همان روز قابل دریافت است. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی امکان دریافت جواب به صورت اینترنتی از اکثر آزمایشگاه ایجاد شده است .
طریقه ی تفسیر آزمایش بارداری خون

در برگه ی تست بارداری با خون به عدد زیر ستون Result توجه شود اگر این عدد زیر ۱۰ باشد( خصوصا زیر ۵) نتیجه منفی بوده که درصورت عدم پریود مجددا آزمایش تکرار شود. به عدد بین ۱۰ تا ۲۵ بارداری مشکوک گفته می شود و در آخر اگر عدد بالای ۲۵ باشد می توان از بارداری اطمینان حاصل کرد.
بی بی چک

آزمایش بارداری خون با دستگاه  NG-Test
در این روش ابتدا مقداری نمونه خون بر روی نمونه ی کاست قرار داده می شود. نمونه خون به قسمت R اضافه می شود. قدم بعدی نمونه خون از غشا به سمت پنجره ی نتایج حرکت می کند. در قسمت محدوده ی کنترل باید یک خط قرمز نشان داده شود. وجود یک یا دو خط از نشانه های درستی انجام آزمایش است. نشان دادن دو خط قرمز (یکی در نقطه ی Tدیگری در نقطه ی (C نشان دهنده ی وجود هورمون hCGمی باشد که در صورت ناچیز بودن میزان این هورمون یک خط در پنجره دیده می شود .
محتویات درون هر بسته از تست بارداری NG_test:
1.یک عدد کاست، به طور کاملا بسته درون یک کیسه ی فویلی
2.یک عدد میکروپیپت کالیبره، باتوانایی انتقال 20ul
3.یک عدد سوزن استریل
4.یک عدد محلول بافر موجود در قطره چکان پلاستیکی
5.دو عدد برچسب جهت شناسایی صاحب تست
موارد احتیاط شونده

  • فقط برای تشخیص آزمایشگاهی
  • عدم استفاده ی آن درصورت منقضی شدن محصول
  • اطمینان از بسته بودن کامل محصول قبل از استفاده ی آن
  • عدم استفاده ی مجدد در صورت انجام یکبار آزمایش به وسیله ی آن .

نگهداری

دمای مناسب برای نگهداری آن بین ۳۰ تا ۳۴ درجه سانتی گراد در کیسه ی مخصوص می باشد. تا قبل از تاریخ انقضای محصول وسایل آزمایش سالم هستند.

نکته ی قابل توجه اینکه فریز کردن این محصول صحیح نیست.
طریقه ی استفاده

به منظور عمل نمونه گیری از خون سر انگشتان یا خون تازه ای که هنوز منعقد نشده است استفاده می شود. ادتا، هپارین یا اکسالات از جمله داروهای ضد انعقاد خون هستند. پس از آن نمونه در شیشه و یا ظرف پلاستیکی تمیزی قرار داده می شود. درصورتی که شرایط آزمایش فوری را نداشتید می توانید نمونه را در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد تا 72 ساعت قبل از آزمایش نگهداری کنید. نمونه ی آلوده یا منعقد شده برای انجام آزمایش مناسب نیست .


طریقه ی مصرف
پوشیدن دستکش یکبار مصرف قبل از آزمایش لازم است . قبل از انجام تست محتویات کیت باید هم دما با دمای اتاق شده باشند. درصورتی که دمای نگهداری کیسه ۴ تا ۸ درجه ی سانتیگراد بوده کیسه را ۱۰ دقیقه در دمای اتاق قرار دهید. نکته ی قابل توجه این است که به محض باز شدن کیسه باید از وسیله استفاده کرد.
بی بی چک

نتیجه آزمایش بارداری خون
نتیجه ی منفی: وجود یک خط قرمز در محدوده ی کنترل (C)نشان دهنده ی کمبود  hCGو درنتیجه منفی بودن آزمایش است
نتیجه ی مثبت: درصورتی که غلظت hCG موجود در نمونه خون برابر ۱۰ ml یا بیشتر باشد دو خط قرمز در ناحیه ی کنترل(C )و تست (T ) بوجود می آید که نشان دهنده ی مثبت بودن نتیجه ی آزمایش است.
نتیجه ی نامعتبر: در صورت عدم مشاهده ی نوار قرمز در محدوده ی کنترل آزمایش نامعتبر است که دلایل مختلفی همچون تکنیک اشتباه و ناکافی بودن نمونه دارد.

نکته: در افراد مختلف دارای نمونه های مختلف میزان هورمون hCGمتفاوت است که شدت قرمز بودن نوار محدوده ی کنترل نشان دهنده ی این موضوع است. در این روش مقدار این هورمون را نمی توان مشخص کرد چرا که آزمایشی کیفی است.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *