آزمایش ایدز در خانه

آزمایش ایدز در خانه

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 10 / 11 / 1396

آزمایش ایدز در خانه

ایدز

آزمایش ایدز در خانه روشی است که جدیدا ابداع شده و طبق معمول، از طریق آزمایش خون، صورت نمی گیرد. ایدز یا نشانگان نقص ایمنی اکتسابی (Acquired immune deficiency syndrome) به نوعی از بیماری گفته می­شود که در دستگاه ایمنی به وجود می آید و عامل ایجاد کننده آن ویروس نقص ایمنی (HIV) می باشد. برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) ایدز را شناخت. ایدز به عنوان یک بیماری همه‌گیر شناخته شده که از نظر شیوع بسیار گسترش یافته است.

آزمایش ایدز در خانه به کمک بزاق دهان قابل تشخیص می باشد که توسط وسیله ای ساده اما خاص صورت می گیرد. امروزه بسیاری از آزمایش ها را می توان در خانه و دور از آزمایشگاه تخصصی انجام داد.

 

علائم و نشانه‌ها

عفونت HIV شامل سه مرحله می باشد:

  1. عفونت حاد
  2. دوره نهفتگی
  3. ایدز

نشانه های ایدز

عفونت حاد

علائم و نشانه های عفونت حاد دوره اولیه HIV را عفونت حاد HIV یا سندرم حاد «رتروویروسی» می نامند. اکثر افراد ۲ تا ۴ هفته پس از مواجهه با این بیماری، به بیماری‌هایی هم چون شبه- آنفلوآنزا یا شبه- مونونوکلئوزم دچار می شوند و بعضی دیگر از آن ها نیز فاقد علائم و نشانه می باشند. این علائم معمولا تب، لنفادنوپاتی، فارنژیت، خارش پوست، سردرد و یا زخم دهان و اندام تناسلی را شامل می شود. در برخی از افراد نیز خارش پوست مشاهده می شود. برخی دیگر به عفونت های فرصت طلب دچار می شوند.

احتمال بروز علائمی همچون تهوع، استفراغ یا اسهال در دستگاه گوارش وجود دارد. علائم عصبی نوروپاتی محیطی یا سندرم گیلان باره نیز ممکن است رخ دهد. به طور معمول طول دوره این علائم حدود یک یا دو هفته می‌باشد.

 

دوره نهفتگی

دوره نهفتگی پس از گذر از مرحله علائم اولیه HIV بی‌نشانه یا HIV مزمن آغاز می‌شود. مدت زمان این دوره حدود سه تا بیست ساعت می باشد و به طور متوسط هشت سال طول می کشد. زمانی که این بیماری شروع می شود فاقد علائم بوده و یا علائم اندکی دارد ولی زمانی که به انتهای این دوره نزدیک می شود اغلب افراد به تب، کاهش وزن، مشکلات گوارشی و دردهای عضلانی گرفتار می‌شوند که از دیگر علائم آن است. اغلب مبتلایان به HIV، قابل شناسایی می باشند و در صورتی که درمان نشوند مبتلا به ایدز می شوند.

HIV از سه راه به انسان انتقال پیدا می‌ کند: تماس جنسی، در معرض خون قرار گرفتن یا بافت آلوده از مادر به فرزند طی بارداری، زایمان یا تغذیه با شیر مادر

HIV از طریق ویروس مدفوع، ترشحات بینی، بزاق، خلط، عرق، اشک، ادرار یا استفراغ منتشر نمی شود اما اگر این موارد آلوده به خون باشند امکان انتشار آن وجود دارد.

 

تماس جنسی

یکی از راه های انتقال HIV از طریق تماس جنسی با فرد آلوده به این ویروس می باشد. انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی از شایع ترین علت ها محسوب می شود و بیشتر موارد در صورت تماس با جنس مخالف اتفاق می افتد ولی با این وجود در هر کشور به شکلی متفاوت صورت می گیرد.

برای مثال در کشورایالات متحده، از سال ۲۰۰۹، مردان هم جنس گرا بیشترین انتقال های جنسی را داشته اند. انتقال HIV از طریق تماس جنسی در کشور هایی که دارای درآمد کمی می باشند حدود چهار تا ده برابر کشورهایی است که از درآمد بالایی برخوردارند. کشورهایی که درآمد کمی دارند در صورتی که یک بار نزدیکی داشته باشند انتقال ویروس ایدز از زن به مرد حدود ۰٫۳۸٪ و از مرد به زن ۰٫۳۰٪ می باشد. اما کشورهایی که از درآمد بالایی برخوردارند انتقال این ویروس در هر بار که تماس جنسی داشته اند از زن به مرد ۰٫۰۴٪ و از مرد به زن ۰٫۰۸٪ می باشد.

بیشترین انتقال در این روش از طریق مقعد صورت می گیرد. امکان انتقال ویروس ایدز از راه آمیزش جنسی دهانی بسیار کم و نزدیک به صفر گزارش شده است اما این گونه نیست که ابتلا به این ویروس از طریق دهانی وجود نداشته باشد زیرا در این رابطه چند مورد رخ داده است.

بیماری های آمیزشی مانند زخم تناسلی احتمال مبتلا شدن را افزایش می دهند. بیماری زخم تناسلی احتمال انتقال ویروس ایدز را پنج برابر می کند. از دیگر بیماری های مقاربتی سوزاک، کلامیدیا، تریکومونا و واژینوز باکتریال می باشند. این بیماری ها در مقایسه با بیماری زخم تناسلی به نسبت کمتری خطر انتقال ویروس ایدز را در پی دارد. یک عامل دیگر که نقش به سزایی در انتقال از طریق تماس جنسی دارد بار ویروسی است به این گونه که به علت وجود بار زیاد ویروسی در دو یا سه ماه اول عفونت، انتقال را ۱۲ برابر افزایش می دهد. در مراحل پایانی عفونت نیز انتقال حدود هشت برابر افزایش می یابد.

رابطه جنسی خشن و تجاوز جنسی احتمال انتقال را زیاد می کند؛ زیرا در این حالت از کاندوم استفاده نمی شود و خطرآسیب فیزیکی واژن یا مقعد وجود دارد در نتیجه امکان انتقال عفونت‌های جنسی را زیاد می کند.

 انتقال ایدز با سرنگ

خون

خون و فراورده های خونی دومین عامل انتقال HIV می باشد. سرنگ مشترک در مواد مخدر تزریقی، زخم در اثر فرورفتن سرسوزن، انتقال خون آلوده و فراورده‌های خونی یا تزریق‌هایی که با استفاده از تجهیزات پزشکی استریل نشده انجام می‌شود از جمله راه هایی می باشند که می توان از طریق آن خون آلوده را انتقال داد‌.

مادر به فرزند

سومین راه انتقال ویروس HIV از طریق مادر به فرزند انجام می گیرد. این انتقال در هنگام بارداری، زایمان و از طریق شیر مادر صورت می گیرد. در صورتی که درمان صورت نگیرد احتمال انتقال ویروس قبل یا در حین تولد حدود ۲۰ درصد و در زمان شیردهی ۳۵ درصد است.

پیشگیری های لازم از طریق مصرف داروی ضد ویروسی توسط مادر هنگام بارداری و زایمان، عمل سزارین در زمان مناسب (و نه اضطراری)، عدم تغذیه شیر مادر و تجویز داروهای ضد ویروسی به نوزاد انجام می شود ولی با این وجود این تسهیلات در کشورهای پیشرفته به طور کامل وجود ندارد.

 

آزمایش ایدز در خانه

تست تشخیصی HIV خانگی چگونه است؟

اخیرا وسیله ای ساده برای مصارف خانگی تولید شده که آزمایش ایدز در خانه را با نمونه خون انجام نمی دهد بلکه با استفاده از اطلاعات دریافتی از بزاق کار می کند. سرمی که در بزاق وجود دارد همانند سرم جدا شده از خون برای بررسی ایجاد ویروس HIV می باشد.

 

آزمایش ایدز درخانه توسط تست تشخیصی ایدز

این وسیله از یک سواپ تشکیل شده است که با کشیدن آن بر روی لثه ی بالا و پایین می توان نمونه لازم بزاق را جمع کند. در مرحله بعد، سواپ را درون پایه دستگاه قرار می دهیم که نتیجه آن بعد از ۲۰ دقیقه مشخص می شود.

پایه دستگاه تست HIV دو خط را نمایش می دهد. در صورتی که خط C مشخص شد یعنی نمونه ای که درون دستگاه قرار گرفته است کافی می باشد پس دستگاه بدون نقص می باشد و به درستی کار می کند اگر دستگاه خط C را نمایش نداد تست صحیح نیست و باید دوباره انجام شود. چنانچه بعد از گذر 20 دقیقه فقط خط C مشاهده شود نتایج حاصل از تست منفی است. ولی در صورتی که خط C و خط T مشاهده شود نتایج مثبت خواهد شد و در نمونه بزاق آنتی بادی های ضد ویروس HIV توسط دستگاه شناسایی شده است. مثبت شدن آزمایش به صورت قطعی مبتلا شدن به ویروس ایدز را مشخص نمی کند. بنابراین بررسی های لازم و ضروری برای اطمینان بیشتر انجام گیرد.

آزمایش ایدز در خانه یکی از روش های تشخیص ایدز در خانه است که در مورد آن توضیحاتی ارائه دادیم اما علاوه بر این روش تشخیص ایدز در خانه با استفاده از علائم آن نیز امکان پذیر است. علائم اولیه ایدز عبارتند از: خستگی شدید، عرق کردن زیاد در هنگام شب و تب داشتن، غده ورم کرده در گردن، کشاله ی ران و زیر بغل، حالت تهوع و استفراغ، تبخال های زخمی در دهان.

 

 علایم پیشرفته ایدز

سرفه های خشک، بوجود آمدن خال های رنگی روی پوست، سینه پهلو یا ذات الریه، عفونت های خمیری مانند به خصوص در دهان، ناخن های زرد یا قهوه ای، کم شدن سریع وزن بدون دلیل این ها همه از علائم ایدز می باشند اما هیچکدام مانند آزمایش به ما اطمینان کافی نمی دهند پس انجام آزمایش را فراموش نکنید.شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات نمونه گیری در منزل ، تست کرونا در منزل ، شنوایی سنجی در منزل ، آزمایش تیروئید و تزریق واکسن hpv  با مجموعه آزمایش آنلاین تجربه کنید

2 دیدگاه ها

  1. Anne گفت:

    تیم پشتیبانی قوی و حرفه ای

  2. Anne گفت:

    خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *