Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
آزمایشگاه زیست سلولی - آزمایش آنلاین

آزمایشگاه زیست سلولی

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 29 / 03 / 1398

آزمایشگاه زیست سلولی در واقع به مکانی گفته می‎شود که در آن افراد به ارزیابی و شناخت سلول از تمامی جوانب گوناگون از جمله جنبه مولکولی، ساختمانی، فیزیولوزیکی، پیدایش، فرا ساختمانی، رفتار سلول‎ها در جاندارن چند سلولی و جانداران تک سلولی می‎پردازند. همه‎ی ما می‎دانیم که علم زیست‎شناسی امروزه یکی از علم‎ها و دانش‎های بسیار بزرگ در دنیاست که دارای زیر شاخه‎های متعددی و گوناگونی است و افراد زیادی علاقمند به این رشته‎ها هستند. سلول شناسی اصلی‎ترین شاخه مرتبط با آزمایشگاه زیست سلولی است. مهم‎ترین و پرکاربردترین مسائل مورد بررسی در این علم:

  • ماهیت غشای سلولی
  • تغذیه سلول‎ها
  • رشد و تکامل سلول‎ها
  • ترشح و فعالیت‎های دیگر سلول‌ها هستند.

در آزمایشگاه زیست سلولی به پردازش، انتقال، متابولیسم پروتئین‎ها و مقاومت چند دارویی در سرطان‎ها مورد بررسی قرار می‎گیرند. جالب است بدانید افرادی که در آزمایشگاه‎های زیست سلولی مشغول به فعالیت هستند، کارشناسان زیست شناسی مولکولی و بیوشیمی، زیست شناسی ساختاری و… هستند و بر روی پروژه‎های تحقیقاتی مرتبط با موضوعات بیان شده کار می‎کنند که تخصص و دانش کافی در این زمینه دارند. کارشناسان زیست شناسی مولکولی در واقع قسمت مقاومت چندگانه مقاومت دارویی ضد سرطان را مورد بررسی قرار می‌دهند و افرادی که تحصیلات بیوشیمی دارند، بیوشیمی حمل کننده‌های وابسته به انرژی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

مهم‎ترین و اصلی‎ترین مولکول‎های تاثیرگذار در زندگی سلول، پروتئین‎ها، DNA ،RNA هستند. در واقع DNA یک مرکز ذخیره اطلاعات عالی در سلول و صدور دستورهای سلول، RNA  وظیفه انتقال این دستورها و پروتئین‎ها اجرای این دستور العمل‎ها را در بدن به عهده دارند. در آزمایشگاه زیست سلولی افراد متخصص و با تجربه در محیطی مناسب و با ابزار پیشرفته به بررسی چگونگی این فعالیت‎ها می‏‎پردازند. جالب است بدانید که در دنیای امروز زیست شناسی، کشورهای پیشرفته حدود 80 تا 90 درصد به سمت علم زیست سلولی رفته‎اند و در حال انجام تحقیقات لازم در این زمینه هستند. بنابراین در آینده‎ای نه چندان دور، در این علم شاهد پیشرفت‎های شگرفی خواهیم بود. همچنین لازم به ذکر است که از این علم در دیگر شاخه‎ها همچون کشاورزی نیز استفاده می‎شود.

DNA در بیشتر موجودات زنده به غیر از ویروس‎ها، اطلاعات ژنتیکی را در مولکول دی اکسی ریبونوکلئیک یا همان DNA ذخیره‏‎سازی می‎نماید. در واقع DNA در هسته سلول زنده واقع شده است و جالب است بدانید که چهار پایه نوکلئوتیدی گوناگون در DNA موجود است که عبارت است از آدنین(A)، سیتوزین(C)، گوانین(G) و تیمین(T). این نوکلئوتیدها به چارچوب قند مولکول متصل هستند. بنابراین فرزندان از پدر و مادر خود از طریق DNA، ژن‎هایی را به ارث می‎برند. همچنین این را فراموش نکنید که آزمایش DNA  از طریق مو، ناخن، بزاق دهان، پوست و …. قابل انجام شده است و الزاما به نمونه خون نیازی نیست.

RNA یا همان اسید ریبونوکلئیک تفاوت و شباهت‎هایی با DNA دارد. RNA تک رشته‎ای و ماده اصلی ژنتیکی است که در ویروس‎ها استفاده می‎شود. همچنین اهمیت بالایی در تولید پروتئین در موجودات زنده دارد.

آزمایشگاه زیست سلول

تاریخچه زیست سلولی

پزوهشگران و طبیب‎های دوران قدیم، به خصوص دوران ارسطو، زمان عهد باستان به نتایجی رسیدند که جانوران و گیاهان با وجود پیچیدگی‎هایی که در سازمانشان وجود دارند، تنها با تعداد کمی از اجزایی که در هر کدام از آنها تکرار شده است، ساخته شده‎اند. پس از آن با گذشت زمان و با اختراع عدسی‎های بزرگ از سال 1665 دانشمند بزرگ رابرت هوک برش‎های چوب سنبه‎ای را در ساختمان سلولی کشف نمود.

جالب است بدانید که در همان موقع دانشمند دیگری به نام آنتون لون هوک به‎وسیله میکروسکوپ ساده موجودات تک سلولی که در آب راکد وجود داشته است را مشاهده کرده است. تقریبا از سال 1950 میکروسکوپ‎های الکترونی دقیق‎تری ساخته شده که توسط آن ساختار سلول‎ها قابل تشخیص بوده است.

 

پیشرفت‎های کنونی در زیست شناسی سلولی 

در سال‎های اخیر با توجه به اختراعات در روش‎های مطالعه زیست شناسی سلولی شاهد پیشرفت‎های چشمگیری در این زمینه بوده‎ایم. امروزه با استفاده از ابزارهای نوری و الکترونی دقیق در زمینه‎های گوناگون پژوهش‎های سلولی و همچنین استفاده از مواد رادیواکتیو و ایزوتوپ‎های متفاوت و مجهولات زیادی از فرایند پیچیده حیاتی سلول‎ها برای انسان مشخص شده است. امروزه توانسته‎ایم در زمینه زیست شناسی سلولی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم. همچنین امروزه آزمایشگاه های زیست سلولی با تجهیزات پیشرفته در سراسر کشور آماده خدمت رسانی مردم عزیز هستند. در آزمایشگاه زیست سلولی دانشمندان به شناسایی یاخته‎های گیاهی و جانوری در سطوح سلول و شمارش سلول‎ها در مقیاس سطح و حجم می‎پردازند.

 

اهداف آزمایشگاه زیست سلولی

  • بررسی‎های لازم بر روی بیماری‌های نورودژنراتیو
  • مهارکننده‎های سیکلواکسیژناژ
  • بررسی پارامتر‎های استرس اکسیداتیو در افراد
  • تحقیقات لازم بر روی گیاهان و ترکیبات شیمیایی موثر در سرطان

آزمایشگاه زیست سلولی dna

آزمایش ژنتیک برای چه افرادی ضروری است؟

قبل از انجام آزمایش ژنتیک لازم است مشاوره ژنتیک انجام شود. اما افرادی که قصد ازدواج فامیلی دارند حتما باید آزمایش ژنتیک را انجام دهند. بنابراین تیم حرفه‎ای آزمایش آنلاین برای ارائه مشاوره‎های لازم جهت آزمایش‎های متفاوت مخصوصا آزمایش ژنتیک آماده است. همچنین خانم‎های باردار نیز در غربالگری دوره دوم نیز گاهی نیاز به انجام آزمایش‎های ژنتیک دارند. کافیست با شماره   02128111050  تماس حاصل فرمایید و از خدمات آزمایش آنلاین بهره‎مند شوید.

 

سخن پایانی

آزمایشگاه زیست سلولی امروزه در تمامی شهرهای ایران مشغول به فعالیت است. برای انجام آزمایش‎های ژنتیکی نیاز به ناشتا بودن ندارید همچنین اگر زمان رفتن به آزمایشگاه را ندارید، با پر کردن یک فرم در وب سایت آزمایش آنلاین افراد با تجربه و متخصص به منزل شما آمده و نمونه‌گیری لازم را انجام می‎دهند.

 

شما می‎توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش‎های مختلف را درخواست دهید. جهت درخواست  اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *