آدنومیوز چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

  • نوشته شده توسط مهدی یاری
  • 05 / 05 / 1400

آدنومیوز چیست؟

آدنومیوز به حالتی گفته می‌شود که در آن پوشش داخلی رحم (آندومتر) از دیواره عضله رحم (میومتر) شکسته می‌شود. آدنومیوز می‌تواند باعث از بین رفتن دوره‌های قاعدگی، فشار در پایین شکم و نفخ شکم قبل از قاعدگی شود. همچنین دوره‌های سنگین پریودی و همچنین قاعدگی دردناک را به همراه دارد. این شرایط اغلب تمام ناحیه رحم را فرا می‌گیرد. البته گاهی نیز ممکن است فقط در یک نقطه از رحم قرار گیرد.
اگرچه آدنومیوز یک بیماری خوش خیم (و نه تهدید کننده زندگی) محسوب می‌شود، اما درد پشت سر هم و خونریزی شدید همراه با آن می‌تواند بر کیفیت زندگی زناشویی، عاطفی و روحی زن تأثیر بدی بگذارد.

علائم آدنومیوز کدامند؟

در حالی که بیماری برخی از زنان مبتلا به آدنومیوز تشخیص داده نمی‌شوند ، این بیماری می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • خونریزی شدید و طولانی مدت قاعدگی
  • گرفتگی شدید قاعدگی
  • فشار و نفخ شکم

 

چه کسی به آدنومیوز مبتلا می‌شود؟

آدنومیوز یک بیماری است که افراد زیادی به آن مبتلا میشوند. این بیماری بیشتر اوقات در زنان میان سال و زنانی که زایمان داشته اند، تشخیص داده می‌شود. بعضی از بررسی مطالعات نشان می‌دهد زنانی که قبلاً جراحی رحم انجام داده‌اند، احتمال دارد در معرض خطر مبتلا شدن به آدنومیوز باشند.
تا به امروز علت آدنومیوز مشخص نشده است، اما مطالعات نشان می‌دهد که هورمون‌های مختلف از جمله استروژن، پروژسترون، پرولاکتین و هورمون تحریک کننده فولیکول ممکن است باعث ایجاد این بیماری شوند.

تشخیص بیماری آدنومیوز

تا همین اواخر، تنها راه قطعی برای تشخیص آدنومیوز، انجام عمل برداشتن رحم و بررسی بافت رحم در زیر میکروسکوپ بود. با این حال، فناوری تصویربرداری این امکان را برای پزشکان ایجاد کرده است که بدون جراحی، آدنومیوز را تشخیص دهند. با استفاده از MRI یا سونوگرافی از طریق واژن، پزشکان می‌توانند مشخصات این بیماری را در رحم مشاهده کنند.
اگر یک پزشک به آدنومیوز مشکوک باشد، اولین مرحله معاینه فیزیکی است. در معاینه لگن ممکن است پزشک متوجه شود که رحم بزرگ شده و حساس است. سونوگرافی به پزشک اجازه می‌دهد رحم، پوشش داخلی آن و دیواره عضلانی آن را ببیند. اگرچه سونوگرافی نمی‌تواند به طور قطعی آدنومیوز را تشخیص دهد، اما می‌تواند به رد سایر شرایط با علائم مشابه کمک کند.
تکنیک دیگری که بعضی اوقات برای ارزیابی علائم مرتبط با آدنومیوز استفاده می‌شود، سونوهیستروگرافی است. در سونوهیستروگرافی، محلول نمکی از طریق یک لوله کوچک به داخل رحم تزریق می‌شود و سپس سونوگرافی انجام می‌شود.
MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) نیز می‌تواند برای تایید تشخیص آدنومیوز در زنان با خونریزی غیرطبیعی رحم استفاده شود.
از آنجا که علائم بسیار مشابه هستند، آدنومیوز غالباً به عنوان فیبروم رحم تشخیص داده می‌شود. با این حال، این د, و بیماری‌های متفاوتی هستند. در حالی که فیبروم‌ها تومورهای خوش خیم هستند که در دیواره رحم یا روی آن رشد می‌کنند، آدنومیوز کمتر از یک توده سلول مشخص شده در دیواره رحم است. تشخیص دقیق، نکته اصلی در انتخاب روش درمانی مناسب است.

 

درمان آدنومیوزیس چیست؟

از آنجا که هورمون زنانه استروژن باعث رشد بافت آندومتر می‌شود ، علائم آدنومیوزیس اغلب پس از یائسگی از بین می‌روند. در ضمن، این روش‌های درمانی می‌توانند درد، خونریزی شدید و سایر علائم را کاهش دهند. با این حال، تنها درمان قطعی آدنومیوز، برداشتن رحم است. این اغلب درمان انتخابی برای زنان با علائم قابل توجه است. علائم خفیف را می‌توان با داروهای مسکن بدون نسخه و استفاده از پد گرم کننده برای تسکین گرفتگی درمان کرد.

  • داروهای ضد التهاب: پزشک شما احتمال دارد داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) برای آرام شدن درد خفیف مرتبط با آدنومیوزیس تجویز کند. NSAID ها اغلب یک تا دو روز قبل از شروع قاعدگی مصرف می‌شوند و در طی چند روز اول پریود ادامه دار هستند.
  • هورمون درمانی: علائم مانند دوره‌های سنگین یا دردناک قاعدگی را می‌توان با درمان‌های هورمونی مانند IUD آزادکننده لوونورژسترل (که به داخل رحم وارد می‌شود)، مهارکننده‌های آروماتاز و آنالوگ‌ها GnRH کنترل کرد.
  • آمبولیزاسیون شریان رحم: در این روش کم تهاجم، که معمولاً برای کمک به کوچک شدن فیبروم استفاده می‌شود، از ذرات ریزی برای جلوگیری از رگ‌های خونی که جریان خون را در آدنومیوزیس تأمین می‌کنند، استفاده می‌شود. ذرات از طریق یک لوله کوچک که توسط رادیولوژیست وارد شریان استخوان ران بیمار می‌شود، هدایت می‌شود. با قطع جریان خون، آدنومیوز کوچک می‌شود.
  • فرسایش آندومتر: این روش با حداقل تهاجم، پوشش رحم را از بین می‌برد. مشخص شده است که فرسایش آندومتر در تسکین علائم در برخی از بیماران هنگامی که آدنومیوزیس به طور عمیق به دیواره عضله رحم نفوذ نکرده است، موثر است.
  • کنترل هورمونی هنگام تولد: استروژن دیواره رحم را ضخیم می‌کند و می‌تواند باعث بدتر شدن خونریزی و گرفتگی شود. پیشگیری از بارداری هورمونی خاص می‌تواند قاعدگی و علائم را متوقف کند. گزینه‌ها شامل قرص‌های جلوگیری از بارداری، تزریق Depo-Provera® و دستگاه‌های داخل رحمی هورمونی (IUD)، مانند Mirena است.
  • هیسترکتومی: این جراحی رحم را از بین می‌برد. بعد از جراحی برداشتن رحم، دیگر چرخه قاعدگی نخواهید داشت و نمی‌توانید باردار شوید.

آیا آدنومیوز باعث ناباروری می‌شود؟

از آنجا که بسیاری از زنانی که آدنومیوز دارند، آندومتریوز نیز دارند. دشوار است که دقیقاً بگوییم آدنومیوز چه نقشی در مشکلات باروری دارد. با این حال، برخی مطالعات نشان داده‌اند که آدنومیوز ممکن است در ناباروری تاثیر داشته باشد.

تفاوت آدنومیوز با آندومتریوز چیست؟

آدنومیوز و آندومتریوز اختلالی هستند که شامل بافت آندومتر هستند. هر دو حالت می‌تواند دردناک باشد. آدنومیوز به احتمال زیاد باعث خونریزی شدید در دوره قاعدگی می‌شود. تفاوت این شرایط در محل رشد بافت آندومتر است.

  • آدنومیوز: بافت آندومتر در عضله رحم رشد می‌کند.
  • آندومتریوز: بافت آندومتر در خارج از رحم رشد می‌کند و ممکن است تخمدان‌ها، لوله‌های رحمی، دیواره‌های اطراف لگن یا روده را درگیر کند.

آدنومیوز چقدر شایع است؟

بسیاری از زنان از ابتلا به آدنومیوز آگاه نیستند زیرا این وضعیت همیشه علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. این شرایط ممکن است 20 تا 65 درصد زنان را تحت تأثیر قرار دهد.

عوارض آدنومیوز چیست؟

خونریزی شدید قاعدگی ناشی از آدنومیوز ، خطر کم خونی را افزایش می‌دهد. کم خونی هنگامی رخ می‌دهد که بدن شما به اندازه کافی گلبول قرمز غنی از آهن نداشته باشد. ممکن است احساس خستگی مزمن یا سرما نیز داشته باشید.

آدنومیوز چگونه بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟

آدنومیوز تمایل دارد زنانی را که حداقل یک فرزند دارند، تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، این شرایط ممکن است بارداری را برای اولین بار یا داشتن یک فرزند دیگر دشوار کند. درمان‌های ناباروری ممکن است به مدیریت این مورد کمک کند. پس از بارداری، خطر ابتلا به موارد زیر افزایش می‌یابد:

  • سقط جنین (از دست دادن بارداری قبل از رشد کامل کودک).
  • زایمان زودرس (زایمان قبل از هفته سی و هفتم بارداری).

چگونه می‌توان از ابتلا به آدنومیوز جلوگیری کرد؟

از آنجا که هیچ کس نمی‌داند چه چیزی باعث بروز آدنومیوز می‌شود، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی نمی‌دانند که شما برای پیشگیری از آن چه کاری می‌توانید انجام دهید.

چشم انداز طولانی مدت برای مبتلا به آدنومیوز

بسیاری از زنانی که در زندگی خود اختلالات و علائم ناشی از آدنومیوز را تجربه می‌کنند، از طریق درمان‌های هورمونی و تسکین دهنده درد تسکین می‌یابند. هیسترکتومی یک راه حل دائمی است که علائم طولانی مدت را تسکین می‌دهد. پس از یائسگی، علائم اغلب باید برطرف شوند.

 

  • چه موقع باید با دکتر تماس بگیرم؟

در صورت تجربه موارد زیر باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید.

  • دوره‌های بسیار سنگین پریودی
  • گرفتگی‌های شدید دردناک
  • مقاربت دردناک
  • چه سوالاتی را باید از پزشک خود بپرسم؟

اگر آدنومیوز دارید، ممکن است بخواهید از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بپرسید:

 

  • چرا به آدنومیوز مبتلا شدم؟
  • بهترین روش درمانی برای من چیست؟
  • آیا باید از روش پیشگیری دیگری استفاده کنم؟
  • آیا می توانم باردار شوم؟
  • آیا باید به دنبال علائم عوارض باشم؟

شاید ندانید که آدنومیوز دارید. این وضعیت همیشه علائم ایجاد نمی‌کند. هنگامی که علائمی مانند پریودهای سنگین، گرفتگی یا مقاربت دردناک رخ می‌دهد، زندگی شما مختل شده و در این حالت باید به پزشک مراجعه نمایید. با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد راه‌های کاهش علائم صحبت کنید. برخی از داروهای هورمونی ممکن است کمک کنند. اگر قصد بچه دار شدن ندارید، عمل برداشتن رحم می‌تواند به درمان این عارضه کمک کند. علائم اغلب پس از یائسگی از بین می‍‌روند.

  • عوامل خطر

عوامل خطر آدنومیوز عبارتند از:

  • سابقه جراحی رحم مانند بخشC، برداشتن فیبروم، یا اتساع و کورتاژ (D&C)
  • زایمان
  • میان سال

بیشتر موارد آدنومیوز که به استروژن بستگی دارد، در زنان 40 تا 50 ساله مشاهده می‌شود. آدنومیوز در این زنان در مقایسه با زنان جوانتر می‌تواند به قرار گرفتن در معرض استروژن بیشتر منجر شود. با این حال، تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که این بیماری ممکن است در زنان جوان نیز شایع باشد.

 

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *