Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
نمونه برداری تیروئید - آزمایش آنلاین
نمونه برداری تیروئید

نمونه برداری تیروئید

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 06 / 05 / 1398

نمونه برداری تیروئید پس از انجام آزمایش خون و سونوگرافی در صورت نیاز با دستور پزشک انجام خواهد شد. ندول تیروئید درواقع غده هایی پروانه شکل در جلوی گردن هستند، اما نگران نباشید اکثر این توده ها سرطانی نمی باشند. لازم به ذکر است که در برخی از مواقع غده تیروئید ممکن است سایز آن تغییر کند و افزایش یابد. پزشک برای فرد بیمار ابتدا آزمایش خون، سونوگرافی تجویز می نماید و با تفسیر نتایج آزمایش تیروئید اگر لازم باشد برای بیماری نمونه برداری تیروئید را تجویز می نماید.

 

تفسیر نتیجه نمونه برداری تیروئید

با انجام نمونه برداری تیروئید یا همان بیوپسی با تفسیر نتایج آن اگر مشکلی باشد، بیماری های زیر را شامل می شود:

  • کیست: کیست ها توده هایی سرشار از مایع می باشند که سبب ایجاد درد در قسمت گلو می شود و یا فرد بیمار به راحتی نمی تواند غذا خود را قورت دهد و احساس ناراحتی در قسمت گلو خود دارد. نگران نباشید این توده ها به ندرت توده های سرطانی به شمار می آیند اما برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.
  • گریوز: این بیماری در واقع یک بیماری تیروئید پرکار به شمار می آید و سبب تغییر غده تیروئید و مقدار ترشح آن خواهد شد که با انجام آزمایش خون قابل تشخیص است.
  • هاشیموتو: در این نوع بیماری تیروئید سلول های ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می کنند و هورمون تیروئید از مقدار استاندارد آن کمتر ترشح می شود و باعث تورم آن خواهد شد.
  • عفونت: عفونت در واقع یک ویروس است که سبب درد و تورم غده تیروئید می شود.
  • ندول های بزرگ(گواتر): این نوع از بیماری تیروئید سبب تنگی نفس و مشکل در خوردن غذا فرد خواهند شد.
  • ندول های سمی : این نوع بیماری سبب ترشح مقدار زیادی هورمون می شود.

نمونه برداری تیروئید برای برخی از مشکلات تیروئیدی لازم است. به عنوان مثال برای بیماری گریوز آزمایش خون و سونوگرافی کافی می باشد تا این بیماری تشخیص داده شود. اما برای توده هایی که بیشتر از یک سانتی متر، جامد و سفت باشد و بیمار درد زیادی را احساس نماید پزشک نمونه برداری تیروئید را تجویز می نماید.

آزمایش تیروئید

نحوه انجام نمونه برداری تیروئید

نمونه برداری تیروئید در چند نوع تهاجمی و کم تهاجمی انجام می شود و این نمونه برداری با سوزن و برش نمونه ای از غده را از بدن فرد بیمار خارج می نمایند. در ادامه برای شما انواع روش های نمونه برداری را بیان نموده ایم.

 

انواع روش های نمونه برداری تیروئید

بیوسی آسپیراسیون سوزنی تیروئید Fine needle aspiration (FNA) :

در این نوع نمونه برداری تیروئید که به صورت تهاجمی قابل انجام است با استفاده از یک سوزن و نیدل باریک نمونه برداری را انجام می دهند. در این نوع از نمونه برداری تیروئید نیاز به بیهوشی نیست تنها با یک بی حسی انجام می شود. در این نوع از نمونه برداری پزشک با استفاده از سونوگرافی محل دقیق نمونه برداری را مشخص می نماید و بوسیله سوزن مخصوص نمونه برداری را انجام می دهد. مدت زمان انجام این نوع نمونه برداری حدود نیم ساعت خواهد بود و قبل و بعد از نمونه برداری تیروئید خوردن و آشامیدن مشکلی ندارد. فراموش نکنید که پزشک خود را قبل از انجام نمونه برداری از مصرف دارو های خود مطلع سازید.

 

نمونه برداری تیروئید با روش بیوپسی سوزنی core

نمونه برداری تیروئید با روش Core همانند روش FNA  است و تنها تفاوت آن این است که سوزن استفاده شونده در این روش کمی بزرگتر است. با کمک سونوگرافی بدون برش پوستی بافت کوچکی ار ندول گرفته خواهد شد و برای آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می شود. این نوع روش زمانی استفاده می شود که پزشک با استفاده از روش FNA تشخیص مطمئنی نداشته باشد.

 

نمونه برداری تیروئید با استفاده از جراحی

توجه نمایید که در برخی از موارد نمونه برداری از غده تیروئید نیاز به جراحی دارد. این نوع نمونه برداری در بیمارستان و با استفاده از بیهوشی انجام می شود. در واقع در این روش نیمی از غذه تیروئید برداشته می شود تا آزمایشات لازم بر روی آن انجام می شود. دوره نقاهت این نوع از نمونه برداری بیشتر از سایر روش های گفته شده است.

 

پس از نمونه برداری تیروئید چه اتفاقی می افتد؟

پس از انجام نمونه برداری نتایج آزمایش چند روز زمان می برد تا آماده شود که گاهی ممکن است حدود دو هفته زمان برای اماده سازی نتایج لازم باشد. نتیجه بدست آمده را پزشک مطالعه می نماید و دوره ی درمان را برای بیمار شروع می کند. اگر نتیجه آزمایش شما نشان دهند که مبتلا به سرطان هستید باز هم باید جراحی انجام دهید. اما نگران نباشید سرطان تیروئید از آن دسته از سرطان هایی است که قابل درمان می باشد.

غده تیروئید

سخن پایانی

بیماری تیروئید شامل تیروئید پرکار و تیروئید کم کار است. هر کدام از این تیروئید ها دارای علائم و نشانه های مخصوصی است. بیماری تیروئید، در برخی از موارد با انجام آزمایش خون و سونوگرافی قابل تشخیص است و در گاهی از مواقع برای اطمینان بیشتر نیاز به نمونه برداری است. نمونه برداری نیز به روش های متعددی انجام می شود که در برخی از روش ها تنها با استفاده از یک سوزن نمونه گیری انجام می شود و در برخی از موارد نیاز به جراحی است تا بتوانند نیمی از غده موجود در جلو گردن را از بدن خارج نمایند و به آزمایشگاه ارسال شود و اطمینان حاصل نمایند که فرد مبتلا به سرطان تیروئید است یا خیر. سرطان تیروئید از جمله سرطان هایی است که امروزه درمان می شود و جایی برای نگرانی نیست. اما فراموش نکنید با مشاهده برخی از علائم تیروئید آزمایشات لازم را انجام دهید. اگر با علائم تیروئید آشنا نیستید می توانید مقاله آزمایش خون تیروئید را مطالعه نمایید و تا با بیماری تیروئید آشنا شوید. اختلالات تیروئید از سن 35 سالگی به بعد در میان افراد بیشتر شایع است. بنابراین تنها با آزمایش اولیه ، آزمایش خون می توانید بیماری تیروئید را تشخیص دهید و از پیشرفت آن جلوگیری نمایید تا نیازی به نمونه برداری و جراحی نداشته باشید و اگر مبتلا به تیروئید باشید تنها با مصرف دارو برای مدت کوتاهی بهبود یابید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *