آزمایش کبد چرب

آزمایش کبد چرب

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 05 / 08 / 1396

آزمایش کبد چرب

آزمایش کبد چرب یکی از آزمایش های متداول امروزی است. دلیل این امر سبک زندگی شهری امروزی (استرس، کم تحرکی، چربی های اشباع و غیره) است که کبد را دچار مشکلات زیادی نموده است. کبد از مهمترین اعضای داخلی بدن به حساب می آید و وظیفه بسیار سنگین آنالیز کردن مواد غذایی و مایعاتی که ما در طول روز از آن ها استفاده می کنیم را دارا می باشد. در واقع کبد تمام این مواد را از صافی های موجود در بدن رد می کند و قسمت های غیر سالم و مضر آنان را بدون ایجاد مشکلی وارد سایر دستگاه های گوارشی بدن می کند تا در صورت خطر جدی، از بدن دفع شوند!

 

آزمایش کبد چرب به همین منظور انجام می گیرد. با انجام این آزمایش می توان از درصد کارایی و سلامت این عضو مهم که بنا به گفته بسیاری از کارشناسان تغذیه و متخصصان پزشکی، دومین عضو مهم بدن می باشد؛ اطمینان حاصل نمود و در صورت وجود اختلالاتی همچون چربی بیش از اندازه در آن، بلافاصله درمان را شروع کرد!


علائم بیماری کبد چرب

کبد چرب:

شاید بد نباشید پیش از پرداختن به آزمایش کبد چرب قدری در خصوص این بیماری (کبد چرب) صحبت کنیم؛ با توجه به سروکار داشتم کبد در بدن با مواد غذایی و نوشیدنی های گوناگون و چربی هایی که تقریبا در تمامی این مواد وجود دارد، مقداری چربی در کبد کاملا طبیعی است ولی اگر همین مقدار چربی طبیعی دچار نوسانات صعودی شود و در حدود حتی 5 تا 10 درصد اضافه شود، آنگاه باید بگوییم که کبد فرد دچار بیماری چربی یا همان بیماری کبد چرب شده است و برای فهم این موضوع باید به انجام آزمایش کبد چرب بپردازد. کبد چرب بیماری ترسناکی نیست و می توان با اقدامات پزشکی به موقع از بروز عواقب نه چندان دلچسب آن جلوگیری کرد. این بیماری در سطوح مختلف تقسیم بندی می شود اما بطور کلی می توان آن را به سه گروه ذیل تقسیم نمود:

  • کبد چرب به دلیل مصرف مواد الکلی: خوشبختانه این نوع از بیماری کبد چرب در کشور ما نسبت به سایر کشورهای اروپایی و به خصوص آمریکایی خیلی کمتر به چشم می خورد. مصرف الکل حتی اگر در بازه زمانی بسیار کوتاهی نیز صورت پذیرد می تواند اثرات جبران ناپذیری بر روی اعضا و دستگاه های مختلف بدن و به ویژه کبد داشته باشد؛ افراد با مصرف کم و زیاد الکل سبب می شوند قدرت تجزیه و تحلیل کبد کاسته شود و دیگر نتواند همچون گذشته مواد مضر را از سایر مواد جدا نماید و چربی ها را در خود بسوزاند! البته اغلب بیماری هایی وابسته به مصرف الکل در صورت ترک فرد از انجام این عمل ناشایست، اندک اندک بهبودی می یابد و می توان در خصوص درمان بیماری کبد چرب نیز به این روش، امید بست؛

 

  • کبد چرب به دلایل غیر الکلی: خطرناک تر از نوع قبلی، مبتلا شدن به کبد چرب بدون استفاده از مواد الکلی لست! در دنیا بیماران زیادی هستند که در عمرشان حتی یکبار هم لب به الکل و یا مواد الکلی نزده اند اما دچار بیماری کبد چرب شده اند؛ دلیل بیماری این افراد مصرف و بهره گیری از مواد چربی زا و پر چرب در طول زندگیشان است که رفته رفته این مواد باعث از کار افتادن کبد و زیاد شدم درصد چربی نسبت به وزن آن می شوند. کبد چرب در این حالت نیز انواع و اقسام گوناگون را دارا می باشد اما مهمترین آن ها نارسایی کبدی، زخم و سیروز کبدی می باشد که می تواند سرطان کبدی و یا حتی مرگ را برای فرد به دنبال داشته باشد.
  • کبد چرب در بارداری: خیلی به این مورد توجهی نداشته باشید چرا که اغلب در زنان باردار بسته به شرایط زمانی آنان به وجود می آید و پس از زایمان نیز رفته رفته از بین می رود. معمولا با شروع بارداری و اضافه شدن چربی در لایه های مختلف کبدی، ‌مشکلاتی برای مادر و حتی جنین رخ می دهد! بیماری کبد چرب در بارداری معمولا از سه ماهه دوم با حالت های اتفراغ، تهوع های مداوم، درد در قسمت راست و بالای شکمی‌، کسالت و زردی همراه است.


بیماری کبد چرب

علائم بیماری کبد چرب:

عمده عوامل بروز بیماری کبد چرب در افراد به شرح زیر می باشد؛

  • سفید شدن رنگ زبان
  • درد شکمی از ناحیه مرکزی
  • سوزش،‌ خارش و حتی سیاه شدن نواحی پیرامونی چشم ها
  • عرق کردن های زیاد
  • بزرگ شدن کبد
  • خستگی و کسالت همیشگی
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف
  • کاهش اشتها و کم شدن وزن
  • عدم تمرکز همراه با عدم قدرت تصمیم گیری

 

آزمایش کبد چرب:

فهمیدن مبتلا شدن به کبد چرب در افراد معمولا خیلی اتفاقی حادث می شود. شاید خیلی از ما اکنون نیز به این بیماری مبتلا باشیم اما چون سطح آن خفیف است و نمی تواند خطری برای ادامه زندگی مان داشته باشد، متوجه آن نباشیم! بسیاری از کسانی که آزمایش خون برای آنان تجویز شده است کاملا اتفاقی متوجه این شده اند که مدت زمانی است دچار بیماری وجود چربی در کبد خود شده اند و از آن مطاع نبودند! با فهمیدن این موضوع، پزشک معالج قطعا انجام آزمایش کبد چرب را تجویز می کند تا علاوه بر کنترل و بررسی فاکتورهای به وجود آمدن چنین بیماری ای، میزان چربی خون و قند خون نیز مشخص شود. برای این منظور انجام آزمایش خون کفایت می کند و در صورت قطعی شدن وجود بیماری،‌ پزشکان از طریق تصویر برداری از کبد سعی می کنند تا میزان اجتماع چربی ها در این عضو آگاهی به دست آورند تا بتوانند در خصوص پیشرفته بودن و یا نبودن کبد چرب فرد مورد نظر،‌ تصمیم گیری نهایی را داشته باشند. گاهی اوقات متوجه شدن کبد چرب حتی با تصویر برداری یا همان سونوگرافی از کبد نیز مشخص نمی شود که برای این منظور به ناچار باید مقداری از بافت کبدی را برای انجام مطالعات آزمایشی از بدن فرد خارج کنند که البته فرد مبتلا به این بیماری می تواند زیر بار انجام این آزمایش نرود و در مدت زمانی همچون 6 ماهه و یا 1 ساله بیماری مشکوک خود را تحت نظر داشته باشد تا متوجه وجود قطعی بیماری کبد چرب در بدن خود شود.


استرس و بیماری کبد چرب

کلام آخر:

با اینکه کبد چرب در صورت پیشرفت و عدم توجه فرد متبلا به آن می تواند عواقب مخاطره آمیزی داشته باشد، اما می توان به سادگی و با شروع درمان به موقع آن از یک بیماری خطرناک که ممکن است حتی مرگ را برای مبتلایانش به ارمغان بیاورد، یک بیماری ساده که خیلی زود اثراتش از بین می رود، به وجود آورد. توجه داشته باشید تا کنون روش درمان قطعی و خاصی برای درمان مشکل کبد چرب کشف نشده است اما می توان برای جلوگیری از بروز چنین بیماری ناگواری، قند خون، وزن خود و امتناع از استعمال دخانیات را به طور جدی مورد کنترل و توجه خود قرار داد تا در کنار تناسب اندام ظاهری در باطن بدن نیز از ایجاد چنین اختلالاتی پیشگیری نمود.

 

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

1 دیدگاه

  1. دلارام گفت:

    ممنونم از خدمات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *