آزمایش ژنتیک در بارداری

آزمایش ژنتیک در بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 24 / 04 / 1396

آزمایش ژنتیک در بارداری

آزمایش ژنتیک در بارداری روشی معمول است و بهتر است خانم های باردار به این آزمایشات اهمیت بدهند. چرا که با انجام چند آزمایش می توانند از بروز اختلالات مختلف در جنین خود جلوگیری کرده و مانع از تولد نوزادی با معلولیت های ذهنی و جسمانی شوند. برخی از بیماری های ژنتیکی را می توان با انجام آزمایش ژنتیک در بارداری و تشخیص به موقع درمان نمود؛ برخی دیگر از این بیماری ها قابل درمان نیستند، لذا با تشخیص زود هنگام بیماری های شدید ژنتیکی در جنین می توان مانع به دنیا آمدن جنین شده و مادر اجازه ی سقط را دریافت کند.

 

تشخیص بیماری های شدید ژنتیکی

شدت برخی از بیماری های ژنتیکی به گونه ای است که نوزاد پس از تولد، مدت زمان کمی زنده می ماند، مثلا نوعی بیماری ژنتیکی به نام تریزومی 18 یا تریزومی 13 وجود دارد که در قلب و مغز نوزاد اختلالات بسیار شدیدی را ایجاد کرده و باعث کم شدن عمر نوزاد می شود و او را به سمت مرگ زودرس سوق می دهد. در چنین حالتی والدین می توانند از بیماری نوزادشان باخبر شده و از به دنیا آمدن او جلوگیری نمایند. زیرا نوزاد دارای بیماری های شدید ژنتیکی یا معلول و دارای نقص ذهنی، به خانواده ی خود و جامعه فشارهای بسیار زیادی را وارد می کند.

آزمایش ژنتیک بعد از سقط

برخی از خانواده ها وضعیت نابسامانی از نظر اقتصادی دارند و نمی توانند هزینه های نگهداری فرزند معلول خود را تامین کنند، یا او را به مراکز درمانی برده و یا هزینه های بستری کردن او را بپردازند. گاهی فرزند بیمار دارای معلولیت های ذهنی بوده و ممکن است که این فرزند معلول نیاز به جراحی داشته باشد، هزینه های زیاد جراحی و درمان تنها فشار اقتصادی زیادی را بر والدین وارد کرده و برای کودک بیمار تفاوتی نداشته و نمی تواند فردی مفید برای خانواده و جامعه ی خود باشد، لذا تشخیص زود هنگام و به موقع بیماری های ژنتیکی حاد در دوران بارداری دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و والدین می توانند اجازه ی سقط را از مراجع ذی صلاح دریافت نموده و جنین دارای بیماری ژنتیکی خود را سقط نمایند.

 

تشخیص بیماری های خفیف ژنتیکی

در برخی از موارد انجام آزمایش ژنتیک در بارداری، بیماری خفیف تری را در جنین نشان می دهد. آگاهی از بیماری نوزاد در چنین حالتی والدین را برای مقابله با این مشکل آماده می سازد. بنابراین با آگاهی از بیماری نوزاد خود، با مشکلات کمتری پس از تولد او مواجه خواهند شد.

 

تشخیص بیماری های قابل درمان ژنتیکی

برخی از بیماری های ژنتیکی تحت عنوان بیماری های متابولیکی وجود دارند که تغییراتی را در ارگان های بدن نوزاد به وجود می آورند. با انجام آزمایش ژنتیک در بارداری و در روزهای اول تولد، می توان این نوع بیماری ها را شناسایی کرده و با انجام درمان های مناسب از بروز عقب ماندگی های ذهنی و نقص های جسمانی جلوگیری به عمل آورد. هم اکنون به انجام آزمایش ژنتیک اطلاعات دقیقی در این مورد بدست آوردید.

یکی از بیماری های ژنتیکی شایع، بیماری پی کی یو یا فنیل کتونری (پی کی یو نوعی بیماری متابولیکی است که به طور مادرزادی در مبتلایان به آن وجود دارد و به علت نبود نوعی آنزیم هضم کننده، باید نوعی رژیم غذایی را دنبال کنند) است که می توان غربالگری را در مورد این بیماری انجام داده و تشخیص به موقعی در مورد آن انجام داد. بیماری فنیل کتونری و برخی دیگر از بیماری های ژنتیکی در زمان بارداری و قبل از تولد قابل تشخیص بوده و به دلیل این که بیماری از والدین به جنین منتقل می شود، می توان قبل از تولد جنین بیماری را به موقع تشخیص داد.

آزمایش ژنتیک

امروزه علم ژنتیک دارای پیشرفت های بسیار زیادی بوده و هم چنان در حال رشد است. لذا خانواده ها می توانند با استفاده ی هر چه سریع تر از آزمایشات و روش های تشخیصی در علم ژنتیک، از بروز مشکلات جدی در دوران بارداری و پس از تولد کودک خود جلوگیری به عمل آورده و مانع از تولد فرزندی با بیماری های ژنتیکی (چه از لحاظ نقص های جسمانی و چه از لحاظ معلولیت های ذهنی) حاد شوند. این موضوع هم به سود خانواده بوده و هم کل جامعه از آن نفع خواهند برد. از طرفی نیز کودکان سالم تری متولد شده و جامعه نیز از سلامت بیشتری برخوردار خواهد شد.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت نمونه گیری در محل کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *