آزمایش ژنتیک برای تعیین جنسیت

آزمایش ژنتیک برای تعیین جنسیت

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 28 / 04 / 1396

آزمایش ژنتیک برای تعیین جنسیت

تشخیص جنسیت جنین، موضوعی است که هر پدر و مادری از گذشته تا امروز به آن علاقه مند بوده است. در کشورهای توسعه یافته، تعیین جنسیت جنین موضوعی نیست که از اهمیت چندانی برخوردار باشد اما با این حال زوج هایی هستند که علاقه ی آن ها به یک جنس خاص (دختر یا پسر) بیشتر است؛ برخی دیگر نیز پس از داشتن سه یا چهار فرزند دختر (یا پسر)، در انتظار به دنیا آمدن فرزندی از جنس مخالف هستند ولی نتیجه ای نگرفته اند.

 

آزمایش های ژنتیک برای تعیین جنسیت جنین پیش از تولد، شامل روش هایی از جمله CVC و آمینوسنتز می شود که این گونه روش ها دارای شانس کمی برای تعیین جنسیت بوده و از طرفی نیز بسیار تهاجمی می باشند. به همین دلیل این روش ها را برای مادرانی توصیه می کنند که جنین آن ها در خطر ابتلا به برخی بیماری های خاص ژنتیکی قرار دارند. دانشمندان اخیرا به این نتیجه رسیده اند که دی ان ای جنین با مقادیری اندکی در هنگام بارداری وارد خون مادر شده و می توان کروموزوم Y را با استفاده از روش هایی مثل Real Time PCR بررسی کرد و با استفاده از از نتیجه ی آن جنسیت جنین را تعیین نمود.

 

به طور معمول برای تعیین جنسیت جنین، استفاده از روش سونوگرافی در پایان هفته ی بیستم بارداری بسیار شایع است اما با این حال این روش چون مبتنی بر انجام مشاهدات می باشد، نمی توان از نتیجه ی آن مطمئن بود. لذا بهترین روشی که برای این کار پیشنهاد می شود، آزمایش ژنتیک برای تعیین جنسیت از طریق تست خون است که می توان تا میزان 90 درصد از اعتبار آن اطمینان حاصل کرد.

آزمایش جنسیت

روش انجام آزمایش تشخیص جنسیت جنین

ارتباط خونی و گسترش تدریجی آن بین مادر و جنین، موضوعی است که پس از انجام لقاح و سپس لانه گزینی جنین، شکل می گیرد و مواد موجود در خون جنین وارد خون مادر می شود. در همین مدت بیماری هایی مانند اختلال کار ماهیچه ها، هموفیلی و سایر بیماری های ژنتیکی مرتبط با جنین را می توان تشخیص داد.

در این روش 2 الی 3 سی سی از خون مادر را به عنوان نمونه می گیرند و همان طور که گفته شد، کروموزوم Y موجود در خون را مورد بررسی قرار می دهند. به عبارت دیگر پروب های مرتبط با این کروموزوم را مورد استفاده قرار داده و  قطعات مختص به کروموزوم Y را پس از تکثیر میلیونی دی ان ای، بررسی می کنند.

 

میزان اعتبار آزمایش تشخیص جنسیت

این آزمایش را می توان در هفته های منتهی به هفته هشتم بارداری انجام داد که دقت و اعتبار آن 90 درصد می باشد و در صورتی که این آزمایش در هفته دهم بارداری انجام شود، دقت آن افزایش یافته و می توان تا میزان 95 تا 99 درصد از دقت آن اطمینان حاصل کرد.

این نکته نیز قابل ذکر است که آزمایش ژنتیک برای تشخیص جنسیت از جمله روش های غیر تهاجمی به شمار می رود و هیچ گونه خطر و عوارضی، مادر و جنین را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

 

مدت زمان مورد نیاز برای انجام این آزمایش

مدت زمانی که برای انجام آزمایش ژنتیک برای تعیین جنسیت و آماده شدن جواب آن مورد نیاز است، 3 الی 7 روز کاری بوده و پس از گذشت این زمان، نتیجه ی این آزمایش در اختیار پزشک متخصص قرار خواهد گرفت.

آزمایش ژنتیک بارداری

نتیجه آزمایش

نتیجه آزمایش ژنتیک برای تشخیص جنسیت به دو صورت Positive و Negative ارائه می شود که هر یک از آن ها به کونه ای خاص تعبیر می شوند.

در صورتی که جواب آزمایش Positive باشد، به این معنی است که کروموزوم Y در نمونه خونی که از مادر گرفته شده، وجود دارد و جنسیت جنین، پسر خواهد بود. در صورتی که مادر دارای فرزندانی دو یا چند قلو در رحم خود باشد، وجود کروموزوم Y در خون مادرنشان دهنده ی پسر بودن حداقل یکی از جنین ها می باشد.

Negative بودن جواب آزمایش نیز بدان معنی است که کروموزوم Y در نمونه ی خون گرفته شده از مادر وجود ندارد و جنسیت جنین، دختر خواهد بود. اما با این حال ممکن است که میزان دی ان ای جنین در نمونه ی خون مادر کم بوده و به همین دلیل عدم وجود کروموزوم Y باعث منفی شدن جواب آزمایش شود؛ در صورتی که آزمایش در چنین شرایطی قرار بگیرد، باید چند هفته بعد مجددا این آزمایش را انجام داد.

 

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.

مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *