Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
آزمایش ژنتیک برای ازدواج فامیلی - آزمایش آنلاین
آزمایش ژنتیک برای ازدواج فامیلی

آزمایش ژنتیک برای ازدواج فامیلی

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 11 / 05 / 1396

آزمایش ژنتیک برای ازدواج فامیلی

اکثر افراد مجرد می دانند که پیش از ازدواج باید آزمایش خون داد. اما اکثر افراد از اینکه چه آزمایش هایی روی آنها انجام می شود و کم وکیف آزمایش ها در جریان نیستند و این مسئله ممکن است باعث ایجاد نگرانی در افراد شود که شاید جواب آزمایش باعث شود پزشک با ازدواج آنها مخالفت کند در حالی که به هیچ وجه جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا با پیشرفت های اخیر علم پزشکی می توان از به دنیا آمدن فرزندان معلول جلو گیری کرد. اما لازمه ی آن این است که تمام آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواج را داده باشید. به خصوص اگر در خانواده خود چنین بیماری هایی داشته باشید اهمیت این آزمایش ها چند برابر می شود. لذا بهتر است اطلاعات کافی راجع به این موضوع داشته باشید.

 

چه آزمایش هایی باید قبل از ازدواج انجام شد؟

به طور معمول قبل از ازدواج آزمایش هایی که مربوط به بیماری های مقاربتی مانند ایدزو..انجام می شود. برای مثال از آنجایی که در ایران آمار بیماری تالاسمی بالاست معمولا از زوج ها آزمایش الکتروفورز هموگلوبین گرفته می شود زیرا در صورتی که هر دو نفر به تالاسمی مینور مبتلا باشند ممکن است فرزند آنها به تالاسمی ماژور مبتلا شود. انجام بررسی های ژنتیکی هم به این بستگی دارد که آیا افراد در خانواده خود شخصی مبتلا به این بیماری ها داشته باشند و ژن آن مشخص شده است یا خیر؟ در این صورت می توان زوجین را از نظر آن ژن مورد بررسی خاص قرار داد امکان بررسی تمام ژن ها وجود ندارد زیرا نسخه ژنتیکی انسان بسیار گسترده می باشد. بنابراین انجام این آزمایش ها برای همه ضرورت ندارد و فقط در صورت وجود بیماری های ژنتیکی در افراد خانواده و مشخص شدن ژن آن ضرورت پیدا می کند. از سوی دیگر در ازدواج های فامیلی امکان این که بیماری های مغلوب ارثی خود را نمایان سازند. لذا بهتر است در کل از ازدواج های فامیلی خودداری شود. نوع گروه خونی زوج ها اهمیت ندارد، فقط اگر RHگروه خونی خانم منفی باشد و گروه خونی فرزندش مثبت شود لازم میشود در طی بارداری از آمپول های خاصی استفاده کند تا خون جنین همولیز نشود.

آزمایش ژنتیک

چگونه بیماری ژنتیک می گیریم؟

ممکن است در خانواده زوجی که فامیل هستند بیماری ژنتیکی خاصی وجود نداشته باشد ویا ممکن است ژن های معیوب مخفی یا مغلوب داشته باشند. جنین برای تشکیل شدن 23 کروموزوم ازپدر و 23 کروموزوم ازمادرمی‌گیردکه در کل 46 کروموزومی‌شود. این کروموزوم ها جفت جفت هستند، یعنی هر جفت شامل کرومزوم پدری و مادری است. ژن ها روی این کروموزم ها قرار دارند. برای مثال اگر یک کروموزوم یک ژن ناقص و یک ژن سالم داشته باشد اما ژن بیمار مغلوب باشد این ژن ناقص خود را به شکل بیماری نشان نمی دهد اما اگرهر دو ژن ناقص باشد فرد ممکن است به بیماری ژنتیکی مبتلا شود. حال اگر یک ژن معیوب در خانواده وجود داشته باشد و افراد آن خانواده ازدواج فامیلی داشته باشند امکان این که هر دو ژن معیوب شود بیشتر خواهد بود. همچنین بیماری هایی  که ژنشان غالب است ممکن است با یک ژن هم خود را نشان دهند.

 

چه کسانی باید قبل از ازدواج آزمایش ژنتیک بدهند؟

نیمی از معلولیت ها بستگی به عوامل ژنتیکی و نیمه ی دیگر آن بستگی به عوامل غیر ژنتیکی دارد، که برای پیشگیری هر دو دسته باید مورد توجه قرار گیرند.افراد باید ترجیحا قبل از ازدواج و در صورتی که ازدواج کرده اند قبل از بچه دار شدن عواملی که موجب معلولیت کودک می شود را مورد بررسی قرار دهند. عوامل محیطی مانند آلودگی و مسمومیت ها از عوامل غیر ژنتیکی موثر می باشند. بیماری های عمومی مادر مانند دیابت، تیروئید، روماتیسم و.. نیز می توانند بر سلامت جنین موثر باشند لذا بهتر است افراد از قبل از این موارد آگاه شوند تا مسیر آینده ی زندگیشان را به درستی انتخاب کنند.

 

می توان از به دنیا آمدن فرزند معلول پیشگیری کرد.

فایده ی مشاوره های ژنتیک این است که در صورت تشخیص بیماری و با رضایت خانواده ها می توان با توجه به قوانین به بارداری خاتمه داد. بیش از 70 تا80 درصد معلولیت ها قابل پیشگیری است البته این موضوع آگاهی افراد را میطلبد. مشاوره به زوجین در گذشته بیشتر بر بیماری تالاسمی متمرکز بوده است اما امروزه دامنه ی وسیع تری را شامل می شود. همچنین خانواده هایی که مواردی مانند عقب ماندگی های ذهنی دارند باید حساسیت بیشتری به این موارد نشان دهند.

 ازدواج فامیلی

نکات مهم

به طور طبیعی در همه انسان ها 7تا8 ژن معیوب وجود دارد که در ازدواج افراد غریبه امکان کنار هم قرار گرفتن آنها 2 درصد است اما این رقم در ازدواج های فامیلی به دلیل مشترک بودن اجداد دو طرف سه تا چهار برابر بیشتر می شود. هر چه نسبت فامیلی نزدیک تر باشد امکان ابتلا به بیماری ژنتیکی بیشتر می شود. لذا در چنین مواردی انجام آزمایش ژنتیک بیتر توصیه می شود.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *