Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی - آزمایش آنلاین
آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی

آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 02 / 05 / 1396

آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی

مقدمه:

مطرح کردن چنین موضوعی شاید در نگاه اول کمی مسخره آمیز باشد اما با مرور آمار بدست آمده در 5 سال اخیر، می توان گفت که یکی از مهمترین موضوعاتی که دختر خانم ها و آقا پسرها باید به آن توجه کنند؛ آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی است. با توجه به افزایش انواع بیماری های ژنتیکی در عصر حاضر و همچنین سعی و تلاش فراوان سازمان های بهداشتی و درمانی کشورهای مختلف دنیا، شاید اصلا انتظار بالا رفتن درصد ازدواج های فامیلی آن هم با آگاه سازی هایی که پیرامون مسائل بعد از چنین ازدواج هایی شکل خواهد گرفت، نداشته باشیم! اما متاسفانه در کشوری به مانند کشور ما، این آمار کاملا تعجب برانگیز قلمداد می شود چرا که در حال حاضر آمار ازدواج های فامیلی در نقاط مختلف ایران تقریبا قابل برابری با ازوداج های دخترها و پسرهای غریبه شده است که البته از نظر شرعی و قانونی مشکلی ندارد و می توان از نظر پزشکی هم با انجام آزمایش ژنتیکی مخصوص چنین ازدواج های فامیلی ای، اطمینان کامل را بدست آورد.

 

آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی:

آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی از زمانی مهم تلقی شد که تعداد بیماری های ژنتیکی مختلف و متنوع از مرز 10 هزار بیماری هم عبور کرد و حالا به 13 هزار نوع بیماری مختلف و متنوع ژنتیکی رسیده است! باور کنید یا نکنید، ازدواج فامیلی کرده باشید یا نکرده باشید، مهمترین و اصلی ترین عامل بوجود آمدن این تعداد بیماری ژنتیکی متفاوت؛ ازدواج های فامیلی می باشد که با توجه به شرایط کنونی نه تنها درون مرزی بلکه جهانی نیز، این مسئله غیر قابل انکار است. افزایش ازدواج های فامیلی لااقل در یک دهه اخیر، عدم مراجه به مشاوران ژنتیکی، عدم انجام آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج و حتی پیش از بارداری، عدم وجود برنامه های منظم و الزامی بهداشتی و درمانی در کشور و همچنین عدم آگاهی مردم در مقابل خطرات و اختلالات ناشی از چنین پیوندهایی، از عمده عوامل افزایش بیماری های ژنتیکی و به دنبال آن؛ بیماران ژنتیکی شده است. جالب است بدانید طبق آمار جهانی 3 الی 4 درصد از کودکانت فوت شده دلیلی وجود اختلالات ژنتیکی نبوده و این مقدار درصد حتی برای ازدواج های فامیلی دور هم رقمی بین 5 الی 6 درصد بوده است، که واقعا میزان قابل توجهی است.

 

مزایا انجام آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی:

  • آگاهی از میزان درصد وجود بیماری ژنتیکی در جنین
  • تخمین میزان درصد زایمان ایده آل
  • تخمین میزان درصد معلولیت ژنتیکی جنین
  • پیشگیری از تولد نوزادانی با بیماری های ژنتیکی متنوع
  • اطلاع از نوع بیماری ژنتیکی حاصل شده

آزمایش ژنتیک بارداری

آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی متعلق به چه زوج هایی است؟

با توجه به روند افزایشی بیماری های ژنتیکی در ایران، انجام آزمایش ژنتیک در هر سه مرحله؛ پیش از ازدواج، پیش از بارداری و همچنین در حین بارداری به تمام زوج های عزیز توصیه می شود اما در این بین تاکید بیشتر برای زوج هایی است که با یکدیگر نسبت فامیلی دور و یا نزدیکی دارند که شامل:

  • زوج هایی که خود مشکلات ژنتیکی دارند.
  • زوج هایی که افراد پیرامونشان (دوستان، آشنایان و فامیل ها) مشکلات ژنتیکی دارند.
  • زوج هایی که در سن 35 سالگی به بالا، بچه دار می شوند.
  • زنانی که بیش از دو بار عمل سقط را انجام داده اند.
  • زنانی که کودکانی با مشکلات ژنتیکی در گذشته به دنیا آورده اند.
  • زوج هایی که طبق نظر پزشک باید این آزمایش را انجام دهند.

 

کلام آخر:

در حال حاضر شاید به سبب نبود اعتماد دختر دادن به غریبه و پسر گرفتن از خانواده های غیر فامیل رواج یافته است که البته همین رواج ناصحیح سبب بروز و ایجاد این همه بیماری مختلف ژنتیکی گشته است. لازم به ذکر است مطابق با آمارهای بدست آمده، درصد احتمال بوجود آمدن کودک معلول در یک ازدواج فامیلی چیزی در حدود 2 تا  4 برابر ازدواج های معمولی است که همین حجم اختلافی منجر به اهمیت پیدا کردن و همچنین انجام ضروری آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی شده است. همانطور که در قسمت قبل نیز گفتیم؛ انجام ازدواج فامیلی نه غیر قانونی است و نه غیر شرعی، منتها عوارض و عواقبی را نیز به دنبال دارد که بهتر است آگاهانه این دسته از ازدواج های خویشاوندی صورت بگیرد و در این بین از مشاوران برجسته ژنتیکی نیز غافل نشوند!

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *