تست های بارداری بعد از 35 سال

آزمایش های بارداری بعد از 35 سال

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 16 / 07 / 1396

تست های بارداری بعد از 35 سال

تست های بارداری بعد از 35 سال بسیار حساس تر نسبت به سن کمتر از 35 سال در بانوان هستند. در بسیاری از جوامع دنیا بخصوص در کشور های پیشرفته  متوسط سن بارداری در زنان به میزان بالایی افزایش یافته است. این افزایش سن در کشور های اروپایی بسیار ملموس تر از باقی کشور ها است. از جمله دلایل رغبت بانوان به بارداری در سنین بالا را می توان ثبیت موقعیت اجماعی بانوان در سنین بالای 35 سال و بالا رفتن امید به زندگی در بانوان از 40 سال در قرن گذشته به 50 سال در قرن فعلی نام برد. همچنین پیشرفت روز افزون علم ریسک های گذشته را درمورد بارداری در سنین بالا را تا حدود زیادی کاهش داده است که این امر موجب افزایش میل به بارداری در سنین بالای 35 سال شده است.

تست های بارداری بعد از 35 سال همانند بقیه آزمایش های بارداری ضروری است که با نظر پزشک انجام شود. همچنین نباید فراموش کرد که بارداری در این سنین هنوز هم ریسک های فروانی دارد که صرفا با انجام آزمایش ها و تست های دقیق و به موقع می توان آن ها را کاهش داد. حال در این مطلب می خواهیم تا چند مورد از این آزمایش ها و ریسک های جدی را به تفصیل شرح دهیم.

 

بارداری در سنین بالا؛درست یا غلط:

ابتدا باید به بررسی شرایط و ریسک های بارداری در سنین بالا بپردازیم:

بارداری در سنین بالای 35 سال دارای مزیت ها و معایب گوناگونی است که قبل از هرگونه بحث در مورد بارداری باید حتما آنها را بررسی کنیم.

مزیت های بارداری بالای 35 سال:  

  • یکی از مزیت های بارداری در سنین بالای 35 سال همانطور که در مقدمه گفته شد افزایش امید به زندگی زنان طی قرن گذشته و به خصوص قرن اخیر است. زنان در جوامع مختلف امروز می توانند در سنین بالاتر هم با توجه به بهبود شرایط و سبک زندگی توانایی باردار شدن را داشته باشند.
  • مزیت دیگر آن است که زنان در سنین بالای 35 سال، امروزه با توجه به پشت سر گذاشتن استرس ها و دغدغه های دوران جوانی و درگیری های شغلی و تحصیلی می توانند در آرامش بیشتری به نگهداری از فرزندان بپردازند.
  • همچنین بانوان از نظر مالی و اجتماعی نیز معمولا در میانسالی به بلوغ می رسند و همین نیز مزیتی برای بارداری پس از سن 35 سالگی است.
  • یکی از اصلی ترین مزیت های این اقدام ترجیح مادران بالای 35 سال به دادن شیر خود به نوزاد است تا شیر خشک. مادران در این سنین به علت فراغت نسبی از شغل و کم شدن وسواس در مورد زیبایی خود میل بیشتری به دادن شیر خود به نوزاد دارند.

 

معایب بارداری بالای 35 سال:

  • زنان در سنین بالای 35 سال احتمال بروز بیماری هایی چون قند خون، چربی خون، فشار خون و دیگر بیماری ها را بیشتر دارند که بارداری ممکن است این بیماری ها را به جنین منتقل کنند.
  • زنان در این سنین به طور معمول عوارض بارداری بیش تری را تجربه می کنند.مانند: درد زایمان بیشتر، دیررسی جنین و بالا رفتن احتمال سزارین در این زنان و …
  • احتمال سقط جنین و مرده زایی در زنان میانسال در حدود دوبرابر بیشتر از زنان جوان تر است. به طوری که در زنان میانسال در حدود یک در 450 و در زنان جوان تر یک در هزار است.
  • همچنین احتما بروز دیابت نوزادی، تولد نوزاد با نارسایی کروموزومی، احتمال تولد چند قلویی و تولد زودتر از موعد نوزاد از دیگر معایب این بارداری است.

حال با شناخت ریسک ها و مزیت های بارداری در این سنین باید به شناخت انواع تست ها و راهکار های پیشگیرانه بپردازیم که عدم توجه به هر کدام از آنها می تواند آثار جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.  آزمایش غربالگری بارداری کمک خوبی در انجام این بررسی ها می نماید.


آزمایش های دوران بارداری بعد از 35 سالگی

آزمایش های دوران بارداری بعد از 35 سالگی:

  • سونوگرافی:

سونوگرافی شیوه ای مرسوم برای مشاهده ی جنین در شکم مادر است. در این روش با ارسال امواج صوتی با بسامد های بالا می توان یک تصویر از محیط داخل شکم بدست آورد. از این روش برای تشخیص زنده و سالم بودن جنین و همچنین تعیین جنسیت آن استفاده می شود.از جمله مواردی که در ماه اول بارداری در سنین بالا حتما باید از آن اطمینان حاصل شود، تشخیص زنده بودن جنین، تشخیص تعداد جنین(بررسی احتمال چند قلویی) محل قرار گیری جفت و همچنین بررسی مایع آمینوتیک حول جنین می باشد که باید کاملا دقیق انجام شود.

  • اسکن گردن:

یکی از مهم ترین تست های دوران بارداری در سنین بالا تست اسکن زجاجی گردن می باشد. از آنجا که یکی از بد ترین نارسایی ها نوزادان سندروم داون است، این تست به غربالگری سندروم داون می پردازد. اسکن NT با اندازه گیری مایع پشت گردن جنین (پد گردن) و بررسی آن احتمال بروز سندروم داون را در جنین شما مشخص کند. (این تست معمولا بین هفته ی 10م تا 14 م بارداری انجام می شود.)

  • تست چند قلویی:

این تست نیز مانند روش NT به غربالگری سندروم دوان می پردازد. در این تست با اندازه گیری هورمون های موجود در خون می توان ریسک انواع نارسایی های کروموزمی را تشخیص داد. همچنین این تست می تواند چند قلویی بودن جنین ها را مشخص کند. این آزمایش تا حدودی از تولد زودتر از موعد نوزاد و کم وزن بدنیا آمدن آن جلوگیری می کند.( این تست نیز در هفته های 16 تا 18 بارداری انجام می شود.)

 

  • تست آمینوسنتز:

آزمایش آمینوسنتز با برداشتن مقداری از مایع آمینوتیک اطراف جنین و تحلیل بر روی آن انجام می شود. در این روش سوزنی وارد شکم مادر می شود و با استفاده از آن مقداری از مایع آمینوتیک اطراف جنین خارج می شود.(البته به منظور کاهش درد فرورفتن سوزن معمولا از بی حسی موضعی استفاده می شود.) این تست برای مادران جوان چندان توصیه نمی شود ولی برای مادران بالا ی 35 سال ضروری است. این تست نیز تا حدودی توانایی تشخیص سندروم داون، فیبروز کیستیک، دش پروردگی عضلانی، تای ساکس و دیگر خطرات ژنتیکی را دارد. همچنین این تست امکان بررسی برخی نارسایی های نخایی چون  اسپینابیفیدا و آناسفالی را دارد.

آزمایش پرز های جفتی(CVS):

این تست با تحلیل بر روی یک نمونه  از سلول جفت ( پرز های کوریونی) انجام می شود. این آزمایش برروی نمونه هایی انجام می شود که توسط تخمک بارور شده و همان ژن نوزاد را دارند. این تست نیز احتمال بروز بسیاری از بیماری های کوروموزمی را بررسی کرده و در زنان بالای 35 سال الزامی است.


نارسایی های ژنتیکی

کلام آخر:

در پایان باید متذکر شد که بسیاری از تست هایی که در بالا گفته شد در سنین جوان تر شاید زیاد الزام آور نباشد اما با افزایش سن مادران به خصوص مادران بالای 40 سال، انجام این تست ها شدیدا الزام آور بوده تا از ریسک ابتلا به بسیاری از نارسایی های ژنتیکی و نخایی و بیماری های مزمن کاسته شود، و نباید فراموش شود که هریک از این نارسایی ها می تواند آینده ی فرزند دلبندتان را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار دهد. انجام این آزمایش ها شما را از وجود این بیماری ها آگاه کرده و می توانید امکان درمان سریع و یا حتی در صورت لزوم سقط جنین را فراهم آورید.

 

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.مجموعه آزمایش آنلاین پیشرو در خدمات رسانی در منزل ، شما عزیزان میتوانید خدمات آزمایش ژنتیک ، آزمایش hpv ، فیزیوتراپی در منزل ، تست اعتیاد در منزل ، ویزیت پزشک در منزل با آزمایش آنلاین تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *