Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
تفسیر نتیجه آزمایش خون را خودتان انجام دهید! - آزمایش آنلاین
آزمایش خون

تفسیر نتیجه آزمایش خون را خودتان انجام دهید!

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 26 / 01 / 1396

نتیجه آزمایش خون را خودتان با توجه به مطلب زیر، تفسیر کنید. همه ما در زندگی قطعاً آزمایش خون را تجربه کرده ایم یا خواهیم کرد. ممکن است بعد از گرفتن نتیجه آزمایش خون تا زمان نوبت ویزیت پزشکتان فاصله زیادی باشد. خیلی از افراد کنجکاوند بعد از گرفتن نتیجه آزمایش از آزمایشگاه و قبل از نشان دادن آن به پزشک بتوانند آن را تفسیر کنند.  اما بعد از مشاهده برگه آزمایش خون با کلی از اعداد ، کلمات و حروف نامفهوم مواجه می شوند. در این وضعیت یا باید به فردی آشنا به اطلاعات پزشکی مراجعه شود یا باید تا زمان نوبت ویزیت پزشک صبر کرد. اما ما قصد داریم در این مطلب تفسیر این برگه را به شما آموزش دهیم تا خودتان مفسر این برگه باشید ، پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

انواع آزمایش خون

آزمایش خون انواع مختلفی دارد که پزشکان با کمک هر یک از آن‌ها متوجه بیماری های مختلف می شوند اما مرسوم ترین و بیشترین کاربرد مربوط به CBC (شمارش کامل خون) می باشد. که در ذیل به توضیح پارامترهای آن در نتیجه آزمایش خون می پردازیم:

 

سلول در هر میلی متر مکعبcmm
گرم در هر دسی لیترg/dL
میلی اکی والان در هر لیترmEq/L
میلی گرم در هر دسی لیترmg/dL
پیکوگرمPg
واحد بین المللی در هر لیترIU/L
میلی لیترmL
میلی مول در لیترmmol/L
نانوگرم در هر لیترng/mL
فمتولیترfL

 

 

سلول ق سلول قرمز خون (گلبول قرمز)RBC
آهنHCT
سلول سفید خون (گلبول سفید)WBC
هموگلوبینHg یا Hgb
پلاکتPlt

 

RBC

RBC در نتیجه آزمایش خون نشان دهنده سلول ها یا همان گلبول های قرمز خون است. مهم‌ترین جزء تشکیل دهنده خون همین گلبول قرمز خون است ، گلبول قرمز موظف است به سلول های بدن اکسیژن رسانی کند و از آن‌ها دی اکسید کربن بگیرد. عامل قرمز بودن خون نیز همین گلبول های قرمز می باشد.

  • در حالت طبیعی RBC نشان داده شده در نتیجه آزمایش خون باید بین 4.7 تا 6.1 میلیون در هر میکرو لیتر خون باشد در کوکان این مقدار باید کمی کمتر و در خانم ها باید مقداری بیشتر باشد.

 

آزمایشگاه های تهران

 

HCT (هماتوکریت)

HCT یا هماتوکریت در نتیجه آزمایش خون نشان دهنده آهن می باشد ولی در هرجا از آن استفاده شود ارتباطی با گلبول قرمز وجود دارد.

هماتوکریت حجم خونی که از گلبول های قرمز ساخته شده است را نشان می دهد و در لوله های آزمایش قسمت قرمز ته نشین شده خون نسبت به کل خون نشان دهنده آن می باشد. بسته به بعضی از بیماری ها یا شرایط خاص امکان این که وجود دارد که Hgb یا RBC  اشتباه نشان داده شود به همین جهت HCT نیز در آزمایش ها اندازه گیری می شود تا نشان دهنده گلبول های قرمز و هموگلوبین خون باشد.

  • این پارامتر به صورت درصدی نشان داده می شود و مقدار طبیعی آن برای مردان 42 تا 52 درصد و برای زن ها 37 تا 47 درصد می باشد. (در خانم های باردار مقدار بیشتر از 33 درصد خطرناک به شمار می آید)

 

WBC

این سه حرف مخفف «سلول‌های سفیدخون» و نشان‌دهنده گلبول‌های سفید است.

WBC یا سلول های سفید خون نشان دهنده میزان گلبول های سفید خون است همان طور که می دانید وظیفه سلول های سفید دفاع از بدن در مقابل ویروس ها و بیماری هاست و اصلی ترین سیستم دفاعی بدن است و در مقابل هر نوع بیماری و ویروسی واکنش های متفاوتی را نشان می دهد . با اندازه گیری این مقدار می توان به وجود بیماری یا عفونت در بدن پی برد. گلبول های سفید از چند نوع تشکیل میشوند که مقدار هر کدام از آن ها معنی خاصی دارد.

  • مقدار طبیعی آن در همه افراد بزگتر از 2 سال باید بین 5 تا 10 هزار میلی لیتر باشد و مقدار کمتر از 2500 و بیشتر از 30000 نشان دهنده بیماری خطرناک است.

 

Hgb

HGB،Hg، یا Hgb مخفف هموگلوبین است. هموگلوبین از جمله عناصر اصلی گلبول قرمز است.  هموگلوبین در در زمانی که اکسیژن خون زیاد است آن را جذب میکند و در زمانی که اکسيژن کم است ان را آزاد می کند و به نوعی هم نشان دهنده گلبول های قرمز خون است.

  • مقدار طبیعی آن برای آقایان بین 14 تا 18 و برای خانم ها بین 12 تا 16 گرم در هر دسی متر لیتر می باشد. و زیر 5 و بالای 20 خطرناک محسوب می شود.

.

Plt

پلاکت ها وظیفه انعقاد خون را بر عهده دارند ، پلاکت ها باعث می شوند در زمان خونریزی و پاره شدن رگ ها خون منعقد شود و گلبول های قرمز از بدن خارج نشوند. علاوه بر آن برای اطلاع در مورد بیماری های خونی و نارسایی های مغز استخوان از اندازه گیری پلاکت خون استفاده می شود بزرگترین عدد موجود در برگه آزمایش مربوط به پلاکت خون می باشد.

  • مقدار طبیعی ای که در نتیجه آزمایش خون نشان داده می شود برای بزرگسالان باید بین 150 تا 400 هزار در میلی متر مکعب باشد، در نوزادان این مقدار کمی بیشتر می باشد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *