Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
اچ آی وی چگونه منتقل نمی شود؟ - آزمایش آنلاین

اچ آی وی چگونه منتقل نمی شود؟

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 06 / 09 / 1398

اچ آی وی ویروس اولیه ی بیماری ایدز است که طی آن بعد از بازه زمانی تقریبا طولانی، سیستم ایمنی بدن دچار نقص شده و احتمال ابتلا به انواع سرطان، عفونت های فرصت طلب و بیماری های کشنده بسیار بالاتر می رود.

اچ آی وی در اوایل قرن 20 میلادی به وجود آمده و از سال 1981 تا سال 2009 جان حدود 30 میلیون نفر را گرفته است.

ویروس اچ آی وی تفاوتی با ایدز دارد؟

اساسا این دو تفاوتی با یکدیگر ندارند. ویروس اچ آی وی، ویروس ابتدایی بیماری ایدز است که از زمان وارد شدن به بدن بعد از مدت میانگین 10 تا 15 سال یا بیشتر منجر به بیماری ایدز خواهد شد.

اچ آی وی ویروسی است که در عرض چند سال تبدیل به ایدز میشود.

اچ آی وی ویروسی است که در عرض چند سال تبدیل به ایدز میشود.

علائم اولیه و مراحل آن؟

بسیاری از افراد حدود دو الی چهار هفته پس از ورود این ویروس به بدنشان، دچار عفونت حاد میشوند که این اولین مرحله ابتلا به ایدز می باشد. علائم این مرحله ممکن است شباهت بسیار زیادی به آنفولانزا داشته باشد و فرد مبتلا دچار حالت تهوع، سر درد، تب ولرز و خارش بدن باشد که معمولا یک تا دو هفته به طول می انجامد.

دوره نهفتگی دومین مرجله ابتلا به این بیماری است که فرد مبتلا از حدود 3 سال تا حدود 20 سال ( متوسط حدود 8 تا 10 سال) بدون علائم خاصی به زندگی میپردازد.

در آخرین مرحله، ایدز زمانی معنی پیدا میکند که شمار سلول های ایمنی خون به کمتر از 200 سلول در هر میکرولیتر برسد یا بیماری های خاص مرتبط با عفونت اچ آی وی رخ دهد. تب های طولانی، تعریق شبانه، تورم غدد لنفاوی، لرز، ضعف، کاهش وزن و اسهال از شایع ترین علائمی است که 90% افراد مبتلا به ایدز به آنها دچار می شوند.

تمام موارد بیان شده در بالا، مقدمه ای بود بر این که اچ آی وی چیست و ایدز چه زمانی معنی پیدا میکند. اچ آی وی از طریق ارتباط جنسی، خون آلوده یا مادر به فرزند انتقال پیدا میکند. آگاهی سازی در مورد راه های انتقال اچ آی وی در سال های اخیر به شدت توسط سازمان جهانی بهداشت و سازمان های غیر انتفاعی فعال در زمینه پیشگیری از شیوع اچ آی وی صورت گرفته است اما همچنان برخی باورهای غلط در این زمینه وجود دارد که باعث رفتارهای نادرست در مواجهه با این ویروس شده است.

استفاده از تجهیزات عمومی باشگاه نمیتواند منجر به ابتلا شود

این باورها به مرور زمان باعث افزایش ریسک ابتلا به ویروس اچ آی وی شده است که قصد داریم در ادامه برخی از آنها را بیان کنیم:

1- برخی معتقدند که این ویروس با قرار گرفتن در کنار افرادی که به آن مبتلا هستند باعث ابتلا به آن می شود که این باور از اساس غلط و در برخی اوقات باعث تبعیض نسبت به مبتلایان به این ویروس شده است. باید بدانید که این ویروس از طریق تماس، اشک چشم، عرق بدن، آب دهان یا ادرار به فرد دیگری منتقل نمی شود. راه های دیگری که امکان ابتلا به اچ آی وی از طریق آنها امکان ندارد عبارتند از:

  • استفاده از لوازم شخصی مشترک مثل حوله، لباس، کفش و …
  • استفاده از لوازم غذاخوری مشترک
  • آب خوردن از یک آبسرد کن
  • استفاده از وسائل ورزشی در باشگاه
  • در آغوش گرفتن
  • بوسیدن یا دست دادن
  • تنفس در یک فضای مشترک
  • لمس کاسه و دستگیره توالت

2- پشه ها یا حشرات نمی توانند اچ آی وی را منتقل کنند به این علت که این حشرات خونی که قبلا مکیده اند را وارد بدن نمی کنند و ویروس مدت زیادی در بدن آنها باقی نمی ماند.

3- اگر نشانه هایی از ویروس اچ آی وی نداشته اید، دلیلی بر عدم وجود ویروس در بدن شما نیست. فرد اچ آی وی مثبت میتواند بین 10 تا 15 سال با این ویروس زندگی کند و هیچ نشانه ای هم از بیماری نداشته باشد.

4- افرادی که دارای اچ آی وی مثبت هستند، لزئما در جوانی یا به سرعت کشته نمی شوند.

5- استفاده از کاندوم حتما و لزوما از انتقال ویروس جلوگیری نخواهد کرد. کاندوم ها ممکن است در حین رابطه جنسی پاره شوند یا ترک بخورند.

6- روش های غیر معمول پزشکی، نمی تواند مانع انتقال اچ آی وی یا درمان آن شود. روش هایی از قبیل دوش گرفتن بعد از رابطه جنسی یا عبادت و مناسک مذهبی.

8- بر خلاف تصور رایج، هر چند کم اما همیشه احتمال اچ آی وی از طریق سکس دهانی نیز وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *