آزمایش ژنتیک پیش از بارداری

آزمایش ژنتیک پیش از بارداری

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 19 / 04 / 1396

آزمایش ژنتیک پیش از بارداری

آزمایش ژنتیک پیش از بارداری با نمونه گیری از خون شخص انجام می شود که به والدین کمک می کند تا از اختلالات موجود در ژن های فرزندشان آگاهی پیدا کنند. این اختلالات در اکثر بیماری های ژنتیکی  به صورت نهفته وجود دارند و وجود ژن معیوب در یکی از والدین، باعث تاثیرگذاری صد در صد بر روی فرزند نمی شود. به عبارت دیگر اگر یکی از والدین دارای اختلالات ژنتیکی نهفته بوده و دیگری این اختلالات را نداشته باشد، فرزند این اختلالات را به ارث نخواهد برد. هر فردی حداقل شش ژن معیوب را می تواند با خود حمل کند و در صورتی که هر دو نفر نیز دارای این ژن معیوب باشند، احتمال مبتلا شدن فرزند به چنین اختلالاتی، وجود خواهد داشت. این احتمال در والدینی که هر دو دارای ژن معیوب نهفته باشند، تنها بیست و پنج درصد است.

وجود اختلالاتی در کروموزوم X، باعث بروز برخی از بیماری های ژنتیکی مثل تحلیل عضلانی دوشن می شود. در چنینی بیماری هایی، امکان منتقل شدن این ژن از مادر به هر یک از فرزندان خود، پنجاه درصد است، لذا تاثیر این گونه بیماری ها در پسران به این علت که تنها یک کروموزوم X از مادر خود به ارث می برند، بسیار بیشتر و شدیدتر بوده و در مقابل بروز این بیماری ها در دختران کمتر است.

 

آزمایش ژنتیک برای چه افرادی ضروری است

انجام آزمایش ژنتیک پیش از بارداری برای افرادی که دارای یکی از شرایط زیر هستند، توصیه می شود:

  • پدر یا مادری که امکان انتقال بیماری هایی مثل فیبروز کیستیک در آن ها وجود دارد.
  • پدر یا مادری که شرایط کروموزومی آن ها خاص بوده و یا فرزندی در خانواده آن ها وجود دارد که مبتلا به نوعی بیماری کروموزومی مانند سندرم داون است.
  • خانم های زیر هجده سال و یا بالای سی و پنج سال که امکان ابتلا به بیماری های کروموزومی مانند سندرم داون در آن ها وجود دارد.
  • بروز سقط های مکرر ناشی از اختلالات ژنتیکی و مشکلات کروموزومی

آزمایش ژنتیک بارداری

انجام آزمایش ژنتیک قبل از لانه گزینی جنین

در مواردی که تشکیل جنین به صورت IVF و یا لقاح خارج رحمی صورت می گیرد، بهتر است قبل از انتقال این جنین به رحم مادر، از لحاظ ژنتیکی مورد بررسی قرار گرفته و آزمایش ژنتیک پیش از بارداری را انجام دهند. در صورتی که پس از انجام این آزمایش (که بررسی ژنتیکی قبل از لانه گزینی یا PGD نام دارد) بیماری ژنتیکی تشخیص داده شود، این جنین به رحم مادر منتقل نمی شود.  آزمایش ژنتیک در این امر بسیار به شما کمک می کند.

آزمایش PGD دارای چه مزایا و چه معایبی می باشد

آزمایش بررسی ژنتیکی پیش از لانه گزینی یا PGD، آزمایشی بسیار دقیق است که می توان از آن به عنوان اولین روش تشخیص اختلالات کروموزومی و بیماری های ژنتیکی پیش از تولد یاد کرد. این آزمایش دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

مزایای این آزمایش

  • با انجام این آزمایش در زمان بارداری، نیاز به آمینو سنتز کاهش می یابد، زیرا این روش قبل از لانه گزینی جنین انجام می شود.
  • به دلیل انجام این آزمایش پیش از لانه گزینی جنین، به زوج امکان تصمیم گیری برای ورود به مرحله ی بعدی بارداری را می دهد
  • کاهش در هزینه ها با توجه به اختلالاتی که امکان وقوع آن ها در هنگام تولد وجود دارد، از دیگر مزایای این آزمایش است.

آزمایش ژنتیک

معایب این آزمایش

  • انجام این آزمایش به منظور بررسی و تشخیص بیماری های ژنتیکی می باشد، اما با این حال امکان بروز اختلالات ژنتیکی در جنین وجود دارد که ممکن است با سابقه ی خانوادگی بی ارتباط باشد.
  • هزینه ی انجام این آزمایش نسبتا بالا است.
  • انجام این آزمایش، هیچ گونه ضمانتی برای سلامت کامل جنین در طول بارداری نبوده و ممکن است در هر مرحله از بارداری سقط جنین رخ دهد.
  • در برخی از موارد پس از انجام آزمایش PGD، این امکان وجود دارد که تخمکی ناقص از لحاظ ژنتیکی، بارور شده و بدون این که بیماری یا اختلالی در آن وجود داشته باشد، به رشد خود ادامه دهد. لذا در مورد احتمال وجود نقص یا اختلال در جنین، باید با پزشک مشورت شود.
  • انجام این آزمایش، از امکان به وجود آمدن جنینی با عامل ژنتیکی، می کاهد اما با این حال این خطر به طور کامل از بین نمی رود. بنابراین در برخی از موارد و با تشخیص پزشک، بهتر است در دوران بارداری آزمایش های بیشتری انجام شود تا وجود عامل ژنتیکی احتمالی تشخیص داده شود.
  • در برخی از بیماری ها آشکار شدن علائم زمانی صورت می گیرد که مادر در سن میانسالی قرار گرفته باشد.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت نمونه گیری در محل کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *