آزمایش ژنتیک بعد از سقط

آزمایش ژنتیک بعد از سقط

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 27 / 04 / 1396

آزمایش ژنتیک بعد از سقط

قدم نهادن در مسیری که انتهای آن به مادر شدن ختم می شود، سختی های خاص خود را دارد. لقاح خارج  از رحم و سقط جنین از جمله مشکلاتی است که ممکن است در این مسیر رخ دهد و برای آگاهی یافتن و جلوگیری از این گونه مشکلات بهتر است کارهایی نظیر آزمایش های ژنتیک، آزمایش های مربوط به بیماری های مقاربتی و غربالگری انجام شود. اما با این حال گاهی این مراقبت ها و آزمایشات نمی تواند تاثیر چندانی داشته باشد و ممکن است سقط جنین صورت پذیرد. در این مرحله بهتر است آزمایش ژنتیک بعد از سقط انجام شود تا اختلالاتی که در سقط جنین تاثیرگذار بوده بررسی و مشخص شود.

آزمایش های ژنتیک بعد از سقط دارای انواع مختلفی می باشد که شامل موارد زیر می شود:

  • آزمایش سندرم آنتی فسفولیپید
  • آزمایش هورمون محرک تیروئید
  • آزمایش تیروکسین
  • آزمایش آنزیم تیروئید پراکسیداز
  • تست قند
  • آزمایش بیماری سلیاک
  • آزمایش ویتامین دی

آزمایش ژنتیک سقط

آزمایش سندرم آنتی فسفو لیپید

سندرم آنتی فسفو لیپید یا APS نوعی اختلال است که می تواند رشد جنین را با محدودیت هایی مواجه کرده یا به طور کلی متوقف سازد. APS می تواند لخته ی خون را افزایش دهد که بروز چنین مشکلی باعث تشکیل نشدن جفت می شود.  انجام آزمایش غربالگری بارداری اطلاعات زیادی در این ارتباط به شما می دهد.

 

آزمایش هورمون محرک تیروئید

با انجام آزمایش هورمون محرک تیروئید یا TSH، می توان تشخیص داد که آیا بروز سقط های مکرر به علت وجود نوعی اختلال در تیروئید است یا خیر. به طور کلی انجام این آزمایش می تواند بسیار مفید باشد، زیرا ترشح منظم هورمون تیروئید باعث سلامت حاملگی و بارداری می شود.

 

آزمایش تیروکسین

یکی دیگر از آزمایش های بعد از سقط، آزمایش تیروکسین یا T4 می باشد. انجام این آزمایش میزان و سطح هورمون تیروکسین که مهم ترین هورمون تیروئید نیز محسوب می شود، را مشخص می کند. پایین بودن سطح این هورمون می تواند باعث بروز اختلال در رشد جنین شود.

 

آزمایش آنزیم تیروئید پراکسیداز

آزمایش آنزیم تیروئید پراکسیداز یا TPO نیز در تشخیص علل بروز سقط جنین بسیار موثر است. عمل آنزیم تیروئید پراکسیداز کمک به تولید ید در بدن انسان است. بنابراین در طول بارداری وجود آنتی بادی این آنزیم یکی از شاخص های مهم در افزایش خطر سقط جنین

است که پس از سقط انجام آن از طرف پزشکان توصیه می شود تا در صورت مثبت اعلام شدن این آزمایش وجود آنتی بادی آنزیم تیروئید پراکسیداز مشخص شود. این نکته نیز قابل ذکر است که داروهایی که سرکوب کردن ایمنی بدن با مصرف آن ها اتفاق می افتد، در نتایج به دست آمده، موثر هستند. نمونه گیری آزمایش ژنتیک می تواند در منزل شما صورت پذیرد.

آزمایش ژنتیک

تست قند

گلوکز ناشتای بالا در زنانی که سقط های مکرر در مورد آن ها اتفاق می افتد، حتی با وجود طبیعی بودن سطح گلوکز، می تواند تاثیر زیادی در این سقط ها داشته باشد و انجام تست قند برای این گونه زنان بسیار مفید خواهد بود. برای بالا بردن دقت این تست، باید حداقل به میزان 10 ساعت از آخرین غذای مصرف شده تا انجام این تست فاصله ی زمانی وجود داشته باشد. دیابت در زمان بارداری، خطرات زیادی را برای جنین و مادر به همراه دارد که سقط جنین از جمله ی این خطرات به شمار می رود.

 

آزمایش تشخیص بیماری سلیاک

بیماری سلیاک ازجمله بیماری هایی است که علائم به خصوصی در آن دیده نمی شود اما بسیار خطرناک بوده و می تواند باعث سقط جنین شود. برداشت بسیاری از افراد در مورد بیماری سلیاک، نوعی بیماری حاد در دستگاه گوارش است و تشخیص آن تنها در صورت بروز یک علامت در شخص، امکان پذیر است. انجام این آزمایش بعد از سقط می تواند وجود این بیماری و میزان تاثیر آن در سقط جنین را تشخیص داده و با انجام رژیم های غذایی نسبتا مشکل، می توان آن را درمان نمود.

 

ویتامین دی

بسیاری از مسائل مربوط به حاملگی، ارتباط مستقیمی با کمبود ویتامین دی دارد. انجام تست های تشخیصی مربوط به میزان و سطح این ویتامین در بدن شخص، پس از سقط جنین بهتر است انجام شود؛ اما به طور کلی و با توجه به کمبود آن در زنان ایرانی، بهتر است این گونه تست ها را پیش از حاملگی انجام داد و با مصرف مکمل های مختلف، آن را تامین و جبران نمود. یکی از مهم ترین منابع سرشار از ویتامین دی، نور خورشید است، لذا غنیمت شمردن روزهای آفتابی در زمان حاملگی و لذت بردن از نور آفتاب در این مدت زمان، در سلامت هر چه بیشتر مادر در دوران حاملگی کمک بسیار زیادی خواهد نمود.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت درخواست  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *