آزمایش قند خون ناشتا (FBS)

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 10 / 06 / 1396

آزمایش قند خون ناشتا (FBS)

منظور از لفظ ناشتا این است که به مدت 8 ساعت از خوردن و نوشیدن هرگونه غذا و مایعات­، البته به غیر از آب خودداری کنید. پس از این ناشتایی یک آزمایش متابولیسم کربوهیدرات انجام می­شود تا میزان گلوکز خون را اندازه­گیری کند. گلوکز منبع اصلی انرژی برای اکثر سلول­های بدن، از جمله سلول­های مغزی است. در زمان ناشتایی هورمون گلوکاگون تحریک می­شود که همین امر سب افزایش سطح گلوکز پلاسما در بدن می­گردد. حال اگر بدن فرد بیمار دچار دیابت نباشد، بدن آن­ها شروع به تولید انسولین می­کند تا مجدداً میزان گلوکز خون را افزایش دهد. درنتیجه زمانی­که سطح گلوکز خون آزمایش می­شود، افراد مبتلا به دیابت سطح قند خونشان به­ طور قابل توجهی بالاتر از افراد غیر دیابتی می­شود. افراد مبتلا به دیابت دو دسته­ اند: دسته­ ای که بدن آن­ها قادر به تولید انسولین کافی نیست تا دوباره سطح قند خون آن­ها را متعادل کند (دیابت نوع اول) و دسته­ای که بدن آن­ها قادر نیست تا از انسولین به­طور موثر استفاده کند (دیابت نوع دوم).

علائم دیابت نوع اول به­ طور ناگهانی ظاهر می­شود، اما علائم دیگر انواع دیابت و پیش­ دیابت به تدریج نمودار می­شود (یا شاید هم علائم ظاهری نداشته باشد)، انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه کرده تا هر شخص با نشانه­ های زیر برای آزمایش­ غربالگری اقدام کند:

  • افرادی با شاخص توده­ی بدنی بالاتر از 25، بدون در نظر گرفتن سن و با علائمی هم­چون فشار خون بالا، عدم تحرک، سابقه­ی سندروم پلی­کیستیک، سطح کلسترول بالا، سابق ه­ی بیماری قلبی و زنانی که نوزادی با وزن بیش از 4 کیلوگرم به دنیا می ­آورند یا سابقه ­ی دیابت بارداری دارند.
  • همه ­ی افراد بالای 45 سال و در صوت نرمال بودن جواب آزمایش، باید هر 3 سال یک­بار آزمایش تکرار شود.

گفتنی است که از آزمایش قند خون ناشتا برای آزمایش میزان اثربخشی داروها یا تغییرات غذایی در افرادی که قبلاً ب ه­عنوان بیمار دیابتی تشخیص داده شدند، استفاده می­شود. آزمایش قند خون ناشتا باید در دو مرحله­ ی مجزا انجام شود تا از مشابه بودن نتایج و هم­چنین جلوگیری از تشخیص نادرست اطمینان حاصل کرد. باید ذکر کرد که قند خون بالا ممکن است درنتیجه­ ی امراضی هم­چون بیماری سندورم کوشینگ کبد یا بیماری کلیوی، اکلامپسی و پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) ­باشد. هم­چنین از این آزمایش برای تشخیص دیابت بارداری هم استفاده می ­شود که در آن افزایش سطح گلوکز خون برای اولین بار در طی دوره بارداری تشخیص داده می شود و با توجه به عوارضی که دیابت برای مادر و جنین می تواند داشته باشد، پیشگیری و کنترل دیابت در طی دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد .

نتایج آزمایش قند خون ناشتا با توجه به سطح گلوکز در بدن به شرح زیر است:

نرمال: 3.9 الی 5.5 میلی­مول در لیتر (70 تا 100 میلی­گرم در دسی­لیتر)

پیش دیابت: 5.6 الی 7.0 میلی­مول در لیتر (101 تا 126 میلی­گرم در دسی­لیتر) (محدوده­ی خطر)

تشخیص دیابت: بیش از 7.0 میلی­مول در لیتر (بیش از 126 میلی­گرم در دسی­لیتر)

لازم به ذکر است که پایین بودن میزان قند خون هم بسیار خطرناک بوده و باید هرچه سریع­تر درمان شود.

شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.
جهت نمونه گیری در محل کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *