Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /home/azonline/domains/azmayeshonline.com/public_html/wp-includes/author-template.php on line 104
آزمایشگاه تشخیص پزشکی - آزمایش آنلاین
آزمایشگاه تشخیص پزشکی

آزمایشگاه تشخیص پزشکی

  • نوشته شده توسط مدیر سایت
  • 02 / 03 / 1396

آزمایشگاه تشخیص پزشکی

آزمایشگاه تشخیص پزشکی به چندین بخش مختلف تقسیم می شوند که در ادامه مطلب با آن ها آشنا خواهیم شد. بزرگ ترین دشمن پنهان از ابتدای پیدایش بشر، انواع امراض و بیماری هاست که بشر همواره در تلاش برای مبارزه و جلوگیری از شیوع آن بوده است. این پیشگیری و درمان نیازمند شناخت علت ها و روش های مبارزه با آن می باشد. وجود میکروب ها، باکتری ها و انواع ویروس ها در بدن سبب اختلال در نظم بیولوژیکی بدن و به موجب آن تضعیف سیستم دفاعی و ایجاد بیماری و از دست رفتن سلامت جسمی فرد خواهد شد.

شناخت فاکتور های گوناگون وضعیت نرمال بدن و تاثیر بیماری در کاهش یا افزایش آن ها، کمک شایانی در درک نحوه عملکرد یک بیماری بر انسان و همچنین امکان درمان و مقابله با آن را فراهم می آورد. علوم آزمایشگاهی از بزرگ ترین شاخه های علوم پزشکی است که با بررسی و آنالیز خون، مایعات و بافت های بدن در تشخیص بیماری به پزشک یاری می رساند. علل مختلف بیماری و واکنش های متفاوت بدن انسان در برابر بروز آن، نیازمند انجام آزمایش های بالینی می باشد. با پیشرفت علوم آزمایشگاهی تقسیم بندی های تخصصی در راه اندازی مراکز آزمایشگاهی صورت گرفته است. در بسیاری از کشور ها آزمایشگاه های پزشکی به سه بخش عمده

  1. آسیب شناسی بالینی که شامل هماتولوژی، هیستوپاتولوژی، سیتولوژی و پاتولوژی معمول است.
  2. میکروب شناسی بالینی که شامل مایکوباکتریولوژی، ویروس شناسی، باکتری شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی، سرولوژی و ایمونولوژی است.
  3. بیو شیمی بالینی که شامل تجزیه و تحلیل بیو شیمیایی، سنجش هورمونی خون و بدن به طور مجزا است.

تقسیم بندی شده اند و همچنین آزمایشگاه های در اختیار جامعه و پزشکان عمومی و مراکز تحقیقاتی تخصصی در دو بخش مجزا دسته بندی می شوند.

آزمایشگاه های تشخیص پزشکی دارای بخش های بیولوژیکی مختلفی است که در شاخه های زیر تقسیم بندی شده اند:

  • میکروبیولوژی

در این بخش به بررسی میکرو ارگانیسم هایی که سبب ایجاد بیماری های عفونی در انسان هستند پرداخته می شود. محققین این رشته با شناخت میکروب های پدید آورنده بیماری هایی چون آبله، سل و فلج اطفال و روش های مقابله با آن قادر به کنترل و ریشه کن کردن این گونه بیماری های مهلک شده اند اما وجود سیر تکاملی میکروب ها نیازمند مطالعه دقیق و مرتب برای پیشگیری از این نوع بیماری های کشنده و خطرناک است.

 

آزمایشگاه

  • سرولوژی

این آزمایش اصولا مبتنی به بررسی سرم خون و سایر مایعات بدن می باشد، به نحوی که در تشخیص یک بیماری از وجود مقدار پادتن در بدن به جای بررسی وجود عامل بیماری زا استفاده می شود. آزمایش هایی نظیر آلگوتینه، پرسی پیتاسیون، تست الیزا، تست فیکاسیون کمپلمان و فلورسانت آنتی بادی از جمله روش های انجام آن هستند.

  • بیوشیمی

آزمایش های بیوشیمی با بررسی میزان مواد تشکیل دهنده بدن مانند لیپید ها، اسید های نوکلئیک، کربوهیدرات ها، آنزیم ها، هورمون ها و اختلالاتی که سبب بروز بیماری می شوند می پردازد.

  • هماتولوژی

هماتولوژی یا همان خون شناسی نیز شامل آزمایش هایی درباره مواد تشکیل دهنده خون نظیر گلبول های قرمز و سفید، پلاسما، پلاکت ها و پروتئین های انعقاد خون است.

  • ایمونولوژی

این بخش به تحلیل سیستم ایمنی و دفاعی بدن برای شناسایی و مبارزه با عوامل بیماری زای خارجی و بیماری های خود ایمنی، واکسیناسیون و حساسیت می پردازد. بیماری های ناشی از این اختلال به دو دسته عدم پاسخگویی سیستم ایمنی و هدف قرار دادن سلولهای بدن نیز تقسیم می شوند. بررسی پیوند اعضا نیز از زیر شاخه های ایمونولوژی است.

  • بافت شناسی

هیستوپاتولوژی به معنای آسیب شناسی بافت های تشکیل دهنده بدن است که به منظور کشف علت امراض و بیماری ها انجام می گیرد.

گستردگی آزمایش ها و تحقیقات پزشکی به قدری زیاد است که دسته بندی آن ها در ریز شاخه ها بسیار وسیع می باشد. به نوعی علم پزشکی قابل جداسازی از علوم آزمایشگاهی نیست. زیرا کشف امراض و روش های درمانی بدون آن امکان پذیر نخواهد بود. با این حال انسان در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها مرهون مراکز آزمایش تشخیص پزشکی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *